Onko järkeä ostaa auto lapsen kanssa? Itsellä ei ole luottotietoja.
Auto olisi meille molemmille välttämätön asuinpaikkamme takia. Täysi-ikäinen lapseni asuu parinsadan kilometrin päässä opiskelupaikkakunnallaan. Itselläni ei ole mitään velkoja minnekään ollut enää kahteen vuoteen, ja rahatilanne on hyvä. Lapsella taas on luottotiedot mutta pienempi palkka. Ajattelimme että itse maksan auton lyhennyksistä suurimman osan. Autoa vaihtaisimme kuukauden välein. Miten tuo nyt sitten käytännössä menisi jos päädymme yhteiseen autoon? Ilmeisesti lapsen nimiin menee aito kuitenkin? Saanko vakuutuksia omiin nimiin?
Kommentit (38)
Ette tarvi autoa, jos joka toinen kuukausi riittää.
Älä yritä sumuttaa lastasi
Auton arvo ei kasva koskaan. Se on huono sijoitus ja auto laitetaan vain jos se on välttämätöntä. Minulla on useampi tuttu jotka eivät ole koskaan uutta autoa ostaneet vaan aina ostaneet käytetyn. Muutaman tonnin auton. Varsinkin jos ei itse ymmärrä autoista muuta kuin sen miten tankataan ja laitetaan vettä pissapoikaan. Auton ylläpito maksaa se kannattaa laskea tarkasti. Kannattaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton ostamiseen tarvitaan luottotiedot, koska harvalla on varaa ostaa käteisellä autoa. Olemme lapsen kanssa ajatelleet n. 10000 euron autoa.
Ap
Silloin ostetaan sellainen auto mihin rahat riittää.
10000 euron auton sijaan katso niitä 3-4000 euron autoja
Miksi pitäisi olla halvempi auto? Minulla on hyvä palkka, eikä muita kuluja kuin vuokra ja puhelinlasku. Käsirahakin on säästetty.
Ap
Koska ei ole mitään järkeä ostaa sellaista mihin ei ole varaa. Eikö se yksi kerta luottotietojen menettämistä opettanut sinulle mitään???
Kyllä on opettanut. Ja paljon. Siksi ostan auton vasta nyt kun siihen on oikeasti varaa.
Ap
Älä sotke lasta omiin sotkuihin!
Nyt voit uskoa, että sen maksat, mutta lapsi siitä on vastuussa.
Se on väärin!
Ostat auton velaksi, kun sinulla on luottotiedot.
Meillä on myynnissä 3 tonnin auto. Ajettu 150 tkm.
Onko sinulla tähän rahat?
Lapselleen pitäisi opettaa tämä, ei koskaan omiin nimiin kenenkään toisen ihmisen velkoja!
Ei kenenkään
Miksi kysyä täältä, jos on jo päätöksensä tehnyt. Täällä on tuotu esiin hyviä näkökulmia asiaan. Voit ottaa ne huomioon tai olla ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myynnissä 3 tonnin auto. Ajettu 150 tkm.
Onko sinulla tähän rahat?
Kerrot olevasi hyvätuloinen joten sinulla täytyy olla säästössä vähintään kolme tonnia. Siitä vaan ostoksille.
Väität, että maksoit velat kaksi vuotta sitten. Jos se on totta, sinä olet saanut luottotietosi takaisin.
Lapsen nimiin et missään tapauksessa saa laittaa velkojasi. Ikinä. Se ei ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton ostamiseen tarvitaan luottotiedot, koska harvalla on varaa ostaa käteisellä autoa. Olemme lapsen kanssa ajatelleet n. 10000 euron autoa.
Ap
Miksi pitäisi olla halvempi auto? Minulla on hyvä palkka, eikä muita kuluja kuin vuokra ja puhelinlasku. Käsirahakin on säästetty.
Ap
Siksi, kun sinä olet jo kerran sössinyt raha-asiasi niin, että on tullut luottotietomerkintä. Siitä on vielä niin vähän aikaa, kun merkintä siellä edelleen on, että oletko oikeasti oppinut hoitamaan talouttasi. Edelleen on se vaara olemassa, että samalla tavalla käy uudestaan. Ei hyvä palkka ole mikään takuu siitä, että ei tulisi enää uusia luottotietomerkintöjä.
Mutta vastaus kysymykseen: voitte olla molemmat haltijana autossa ja sillä selvä. Vakuutus pitäisi olla sen nimissä, joka autoa yleensä käyttää eli haltijan. Ei sitä kuitenkaan koskaan sen tarkemmin selvitetä, jos on saman perheen jäsenen käytössä eikä siihen liity mitään rikollista.
Ap. Näin kahden aikuisen lapsen äitinä vastaan lyhyesti kysymykseesi.
Vastaus on: Ei.
Toivottavasti sun lapsi ei tämmöiseen suostu. Lapsen tai tässä tapauksessa nuoren aikuisen tehtävä ei ole kustantaa tai mahdollistaa vanhemmilleen autoa. Ongelmia seuraa ja välit menee. Eli ostat sellaisen auton kun itselläsi on varaa tai sitten et osta autoa. Lapsi tarvitsee ne luottotiedot ja rahansa varmasti muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Bigbank ja Suomen autovakuus myöntää rahoituksen vaikka olisi maksuhäiriömerkintöjä.
Jos olet saanut merkinnän luottotietoihin, että velat on maksettu, saat rahoituksen.
Vähintään 15% pitää olla käsirahaa ja vakituinen työpaikka.
Itse ostin viime perjantaina 29000 euron mersun 5000 euron käsirahalla ja minulla on maksuhäiriömerkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Koska ei ole mitään järkeä ostaa sellaista mihin ei ole varaa. Eikö se yksi kerta luottotietojen menettämistä opettanut sinulle mitään???
Kyllä on opettanut. Ja paljon. Siksi ostan auton vasta nyt kun siihen on oikeasti varaa.
Ap
Eihän sulla ole varaa, koska teit aloituksen vauvapalstalle siitä, että tarvitset lapsesi luottotietoja ostattaaksesi auton itsellesi. Porvoon autokaupassa näin varmasti toimitaan yleisesti.
Minä en ihan ymmärrä aloituksesta muutamaa seikkaa.
Jos kumpikin tarvitsee välttämättä autoa niin miten tulee kuitenkin toimeen ilman autoa joka toisen kuukauden? Tätä en kertakaikkiaan ymmärrä.
Jos ajatellaan että autoa tarvii isompiin ostoksiin, mökillä käyntiin ym niin eikö vuokra-auto olisi halvempi? Tai vaikka taksilla ajo. Jos käyttö satunnaista niin taksi tulee halvemmaksi kun huomioi kaikki auton kulut ja arvon alenemisen.
Miten ap on ajatellut huollot, renkaiden säilytyksen ja vaihdot?
Käytännössä tuo kuulostaa todella hankalalta että on auton kaikki kulut mutta sitten kun autoa tarvii ne se onkin 100km päässä. Itse uskoisin yhteisen auton toimivan jos välimatka vain 10km tai vähemmän. Itselläni oli opiskeluaikoina auto mutta ei autopaikkaa. Tädilleni taas oli autopaikka mutta ei autoa. Ratkaistiin niin että säilytin autoa tädin autopaikalla talvella (matkaa oli noin 400m) ja kumpikin käytti autoa kun tarvi. Tädillä oli siis toinen avaimista. Toimi hyvin.
Mulla oli lapsen kanssa hetken aikaan yhteinen auto, mutta lapsi asui saman kadun varrella ja auto oli minun, lapsella vara-avaimet ja hän ilmoitti kun tarvitsi sitä. Parkkipaikka saatiin kuitenkin lapsen taloyhtiöstä kun siellä oli yksi vapaana ja perusteltiin, että auto on yhteiskäytössä vaikka minä olenkin auton omistaja ja haltija.
Niinkö? No mikä tämän aloituksen idea sitten oli? Sen mukaanhan sinulla ei nyt ole vielä varaa 10 000 autoon.