Asun mieheni omistamassa ok-talossa
Mitä jos hän haluaa eron, kuinka nopeasti minun tulisi lain mukaan lähteä? Saati jos hän kuolisi? Miten minun kävisi? Molemmilla on olia lapsia. Olemme avioliitossa ja meillä on avioehto, kumpikaan ei peri toiselta mitään.
Kommentit (6)
Vaikka teillä on avioehto, niin leskellä on oikeus jäädä asumaan avioparin yhteiseen asuntoon, jos leski ei omista muuta hänelle sopivaa asuntoa. Kuoleman osalta siis asemasi on turvattu, vaikka et omistakaan asunnosta yhtään. Eron osalta en osaa sanoa asiasta.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 16:24"]
Kuolemantapauksessa alkaa perikunta aika nopsaan potkia persiille. Yhteys asianajajaan tai vastaavaan, av tarjoaa mutua.
[/quote]
Sinun vastauksesi taitaa olla mutua. Millä perusteella perikunta pystyisi potkimaan lesken asunnosta pois (olettaen, että pesä ei ole niin velkainen, että asunnosta saatuja rahoja tarvittaisiin pesän velkojen maksuun)?
Onpas sulla hiukka "vaarallinen tilanne" siellä. Pitäiskö teidän tehdä vastaavan varalle joku sinua suojaava sopimus miehes kanssa?
No ei mulla "tilannetta" päällä onneksi ole ja toivottavasti ei tulekaan. Aloin vain tässä pohtimaan tätä asiaa, ja tartteiskohan varuiksi asialle tehdä jotakin (turvata selusta). Pitäsköhän hankkia sijoituskämppä?
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 16:29"]
No ei mulla "tilannetta" päällä onneksi ole ja toivottavasti ei tulekaan. Aloin vain tässä pohtimaan tätä asiaa, ja tartteiskohan varuiksi asialle tehdä jotakin (turvata selusta). Pitäsköhän hankkia sijoituskämppä?
[/quote]
Se sijoituskämppä ei ole välttämättä kuoleman sattuessa paras ratkaisu. Siinä tapauksessa sinulla ei ole nimittäin oikeutta jäädä asumaan teidän yhteiseen asuntoon, vaan joudut muuttamaan sijoituskämppään, jos miehesi kuolee. Toki, jos se ei ole sinulle ongelma, niin sitten asia on toinen.
Kyllä sulla nyt joku lain takaama oikeus on "irtisanomisaikaan", jos ero tulee. Kuolemantapauksessa alkaa perikunta aika nopsaan potkia persiille. Yhteys asianajajaan tai vastaavaan, av tarjoaa mutua.