¤¤¤ TOUKOvauvojen SYYSkuu ¤¤¤
Kommentit (56)
Heips!
Hyppäsin vauva-saitille uudestaan sitten pojan syntymän. Hän kiri syntymään toukokuun viimeisenä päivänä ja tuntuu kuin olisi ollut " aina" perheessä. Meillä arki vei niin mennessään, etten ole käynyt " täällä" syntymän jälkeen ja odotusajankin olin aika passiivinen aiheiden lukija, myönnetään. :)
Meillä on nyt huippukesän jälkeen hankaluutena, mitä laittaa päälle vauvalle. Olen ottanut enemmän varman päälle, eli usein ennemmin liikaa, ja sitten vähennellään tarpeen mukaan.
Pari kertaa on ollut äitiyspakkauksen ohut vanupuku päällä, mutta se on todella kuuma. Vai mitä mieltä olette?
Meitin poju kasvaa niin, että sen puvun käyttö saattaa jäädä aika vähiin.
Onko toukomammoissa perheitä, joilla koira/koiria? Miten olette totuttaneet lemmikkiä vauvaan tai toisinpäin?
Meillä karkeakarvainen mäykkyvauva - vuoden vanha huomionkipeä haukku. Varsinkin kun poikaa imettää, niin koirakin haluaa leikkiä ja puskee kylkeen. Vaunujen kanssa koira on nyt alkanut kulkea hienosti, mutta alku oli sähläystä. Juuri puhuimme miehen kanssa, että ehkä kuitenkin jäisi koira hankkimatta, jos nyt vasta olisimme ottamassa. Mutta viime vuonna ehdittiin koirapäätös tehdä ennenkuin raskaus oli tiedossa. :) Vaan on se rakas perheenjäsen - siis koirakin :)
Käykö kukaan pk-seudun toukomammoista Allergiatalolla vauvauinnissa? Tai käynyt aiemmin? Me ollaan kokeiltu nyt kaksi kertaa ja ilta-aika on pikkuiselle vähän haasteellinen, vaikea ajoittaa päivää niin, että olisi pirteä. Tai sitten se on äiti joka stressaa uintipäivää liikaa.
Aurinkoista loppuviikkoa kaikille!
Jipii, äiti nielee täällä kaikki sanomiset " laiskan pulskeesta" pojastaan. Tänään Aaronin ollessa 3kk3vko kääntyi hän hienosti vatsalleen!=) Ja kuinka ollakkaan kun ihan MUISTIN että esikko teki sen jo NIIN varhain ni katsahdin tänään muistiinpanoihin niin...ups...käännytty 4kk iässä=/ Niin se vaan muisti pätkii. Aaron kääntyi kyljelleen ekan kerran tiistai iltana ja tänään aamulla sitten vatsalleen.=) Ei siinä sitten kauan nokka tuhissut=)
Maissi maistuu meille todella hyvin. Mutta sen olen havainnut, että kun ruoka ehtii jäähtymään kunnes kaikki syöty, niin välittömästi yökkää!! Lämmitän hieman uudelleen ja taas menee. Vaan kukas sitä kylmää ruokaa söisi....muut kuin me äidit kun ei lämpimänä jouda=;)
Kuinkas P.J.S. teillä on peruna mennyt? Onko sulla ihan selkee rytmi sen antamisessa? Kun itse annan toisinaan klo 12 ja välillä unien vuoksi vasta klo 14....
Tuntuu niin hassulta, kun on jo toinen lapsi ja luulis jotain muistavan/tietävän, niin ihan kädettömäksi sitä taas itsensä tuntee varsinkin nyt kun kiinteisiin siirrytään. Pähkäilen että milloin voin sitten ottaa hedelmät? Tai otanko ensin uuden maun vihanneksia? Ja milloin pitäisi olla selkeät kellon ajat syömisen kanssa??? Apuva!! Miten ei muista taas yhtään mitään?!
Kuinkas te muut olette niiden kiinteiden kanssa aloittaneet?
Vaipoista oli puhetta, niin meillä käytetään Lidlin vaippoja. Ihan vaavina Pamperssia, Liberosta tuli vaippaihottumaa, mutta nyt siis noita Lidilin vaippoja. Havaitsin ne jo esikoisella erittäin hyviksi meillä ja edullisia!!!
Vaatetuksen kanssa on kyllä ollu taas omat säädöt...Kun katsahtaa almanakkaa niin....vaan kun ulos pääsee on lämpöä kuin parhaimpina kesäpäivinä=) Eli liikaa on välillä ollut, mutta ohut bodi, housut+sukat ja kevyt toppapuku ja vaunuihin. Toisinaan on joutunut vetoketjua aukaisee, kun niin on kuumissaan meitin kuumakalle=) Vaate koko meillä on jo 70-74cm, mutta olihan tuota mittaa jo 3kk neuvolassa 68cm!!!
Vaan nytpä heräillään maissille, joten heippa taas.
Pirkanmaan tapaamista jälleen odotellen
H-R
Pikaisesti kun Aksu nukkuu...
(H-R), meillä Aksu oli varmaan puolisentoista viikkoa syönyt maissia kun aloittelin hedelmäsoseen. Eli nyt syö 11-12 aikaan n. puoli purkkia kasvissosetta ja sitten unista riippuen 14-16 aikaan samaisen puolisen purkkia hedelmäsosetta. Joskus hedelmää menee kyllä enemmänkin. Uusia makuja ollaan otettu ehkä n. viiden päivän välein.
En tiedä mikä mahtaa olla kun A on alkanut huutaa autossa =/ ei kiva...
Toinen ei kiva on nukahtaminen... tuntuu, että puoli päivää kuluu aina siihen, että nukuttaa.
pikku-milli & Aksu 4,5kk
Täällä aletaan pikkuhiljaa selvitä flunssan kourista... Mä kun kerrankin toivoin, etten sais tartuntaa ollenkaan, ni tulihan se... ja rajumpana ku kellekään muulle. Mutta se taitaa olla äidin kohtalo... ;)
(H-R): Kyselit tosta perunasta. Muutama päivä maisteltiin pelkkää perunaa, ja ihan suht hyvin on mennyt, tietysti asiaan kuuluvat muutamat yökkäykset ja rikkinäiset katseet äidin suuntaan on meilläkin koettu, mutta huomattavasti helpommin on alas mennyt kuin isosiskolla aikoinaan. (oksensi kaaressa..)
Tänään keitin sekaan myös hieman porkkanaa ja alkoi maistua vielä huomattavasti paremmin. Noi määrät mitä kerralla syö, on vielä aika pieniä, mutta totutteluahan tämä vasta onkin. Lusikkakin on kuitenkin niin uusi juttu, että vaatiihan se vähän aikaa. Mutta ihan ok siis mennyt perunalla ja nyt siis porkkanalla.
Äläkä välitä, mä olen myös välillä ihan pihalla, että mites nää ruoka-asiat menikään. Enkä millään pysty kaivelemaan muistin syövereistä miten esikoisen aikana tehtiin... Taisin olla niin vauvahuuruissa ekan puoli vuotta esikon syntymän jälkeen, etten muista tuolta ajalta juuri mitään. :) Mä oon kaivellut noita vanhoja sose" oppaita" tuolta kaapin kätköistä, niissä oli ihan hyviä vinkkejä soseiden tekemiseen ym. Mä ajattelin nyt varmaan ainakin ens viikon puolelle jatkaa peruna-porkkanalla ja ehkä sitten ottaa iltapäivään jonkun hedelmän, varmaan päärynää tai luumua, kun ei toi kakka kulje enää yhtä lailla kun pelkkää tissiä annettaessa. :) Sitten siitä pikkuhiljaa kokeilen varmaan maissia, kesäkurpitsaa, parsakaalia, bataattia ym. ja muita hedelmiä ja marjoja. Olettaen siis, ettei mitään yliherkkyyksiä tule... Mutta pikkuhiljaa siis.
Niin, vielä niistä ruoka-ajoista. Olen antanut nyt tän kasvissoseen suht samaan aikaan joka päivä, siinä puolen päivän tienoilla, ennen pitkiä päikkäreitä. Mutta meillä oli jo pelkän maidon kanssa aika selkeät ruoka-ajat, joten niitä on helppo edelleen noudattaa.
Voi jestas, kun tuli tekstiä... Niin, meillä on tänään suuri juhlapäivä kun Eemeli täyttää 4 kuukautta! Jipii! ;) Eilen neuvolassa saatiin mitoiksi 8290 kg ja 66,1 cm. Pituutta ei ollut tullu ihan yhtä vinhaa vauhtia kuin ennen, mutta edelleen +käyrillä mennään. Ja painoa tulee tasaisesti.
Sattu muuten hyvin tää lääkärineuvola, kun Emppu oli just ollu flunssassa, niin saatiin noi korvat ja keuhkot tarkastettua samalla. Kaikki ok.
Nyt annan tilaa muille. Anteeksi pitkä jaarittelu.
Millonkas seuraavaa tapaamista yritettäis? Parin viikon päästä???
-nuhainen PJS + Emppu ja Vimppu-
Hyvin on kaikki mennyt. Pojalla alusta asti vuorokausi rytmi on ollut vahvasti yö voittoinen. alkoi tuossa 3kk iässä jättämään toisen yösyötön pois ja heräiltiin vain 05 syömään. Sitä riemua ei kuitenkaan kauaa kestänyt sillä niinkun jo ed. viestissä mainitsin nyt on tehty kulmahampaita kuukauden mikä on häirinnyt yöunia pahasti. Herätyksiä tulee jopa 2 h välein. En anna maitoa vaan joudun tuttuia nostelemaan takas suuhun. Raskasta..Päivällä poika nukkuu n. 4 päikkärit, yhdet pitkät ja 3 lyhkäistä(1-1,5h) On tosin aikalailla alkanut pidentämään valveilla oloaikaa. VOidaan olla jopa 2,5h hereillä päivällä kerralla.
POika on aina ollut aivan mielettömän kiltti; hymyilee, jokeltelee ja on todella skarppina katsellen ihmisiä, kuvia ja kaikkea mitä ympärillä vain näkyy.
Aloitimme 2 vkoa sitten kiinteitä. Porkkanaa, maissia, perunaa. Lisäksi illalla ja aamulla syömme velliä(maissi tai peruna-porkkana)
4kk neuvola on vielä edessä, mutta 3kk neuvolassa poika painoi 6300g ja oli 62 cm pitkä.
Nyt kun saisi tämän hammasasian pois niin elämä taas hymyilisi pojalle ja äitille:) Kauan ei enää vaunukoppa riitä kun olisi kiire maailmaa katsomaan. Päätä nostellaan ja jalat vipottaa kovasti:) Täältä tullaan elämä!!
Mä oon nyt tän viikkoa antanu maissisosetta unista riippuen 12-13 aikaan, illalla klo 18 maissivelliä. Tänään aattelin ekan kerran koittaa peruna-porkkanavelliä.
Mutta kertokaapa miten toi kiinteiden maistelu pitää tehdä? Tungetteko te sen lusikan sitten väkisin suuhun? Kun ei Stella kyllä suutansa avaa vaikka kuinka alahuuleen koittaisi tai mitä tekisi. Jaksaa pari lusikallista (puoliväkisin) pulpauttaa takas ulos ja sit tahtoo maitoa. Ootteko antanu ensin sosetta ja sit päälle maitoa, vai mitenkä? Vastahan me nyt 3 päivää ollaan harjoiteltu, että en mä nyt liikoja odotakaan, mutta kun saisi sen syömään edes sen teelusikallisen....
Olipas kiva lukea muiden käyttäytymisiä ja kokeiluja kiinteiden kanssa ja hienoa oli huomata (P.J.S.) jottei sitten ihan yksin ole peukalo keskellä kämmentä, vaikka onkin se noin kolme vuotias esikkokin=;) Mutta joo, nyt olen sitten antanut maissia ja yrittänyt ottaa rytmin kun tullaan esikon kanssa pihalta syömään ja nukkuu syö A siinä vähän niin ku meidän kanssa eli jotain klo 12-13. Tänään meni jo reippaasti yli puolet purkista ja sitten " maisteltiin" päälle vielä hedelmäsosetta (ruusunmarjaa) ja tosiaan näytti maistuvan hyvältä=) Ja iltaisin tosiaan ollaan kiskottu se 180-200ml maissi tai porkkana-peruna velliä ja maitoja joka väliin=) Eiköhän se puntari siitä ylöspäin ala kipuamaan.
Kurjaa kun täällä ei ole lääkäriä!!!! Niin meidänkin 4kk neuvola on vasta lokakuun alussa (25.9. tulis jo 4kk) ja sitten siitä vain 3vko ja on jo 5kk neuvola käynti=/ No, pääasia kai että on edes!!
Pirkanmaan tapaamisesta voitais sopia, vai? Käviskö jo viikolle 39? Mitä mieltä muut ja milloin saatais iso poppoo koolle?
H-R
Eilen tuli 4kk täyteen ja tänään käytiin neuvolassa. Pituutta oli tullut huimasti, nyt senttejä oli 67.0. Pompattiin siis +2 käyrän tietämille... Painoakin oli tullut ihan sopivasti, 6890 g oli lukemat. Jonkin verran plussan puolella sekin.
Neitokainen on ollut viime ajat todella aurinkoinen ja hymyileväinen. Kauheasti yrittää päästä ryömimään; ennätys on tällä hetkellä puoli metriä :o) Välillä huomaa kuinka neiti turhautuu siihen, ettei pääse etenpäin - huvittavan kuuloista, kun komentaa tuolta lattialta :o)
Viisi viimeistä yötä olen saanut nauttia siitä, ettei meillä ole herätty syömään öisin lainkaan!! Kahdeksalta neitonen menee nukkumaan ja nukkuu aamuun puoli kahdeksaan asti - ihanaa :o) Tosin: saattaahan tämä olla vain väliaikaista... Neuvolassa sanottiin, että mikäli neiti alkaa uudelleen öisin ruokaa vaatimaan, niin täytyy antaa - olisin niin toivonut, että olisivat sanoneet, että " joo joo, kyllä pärjää yön syömättä" ... :o)
Kiinteitä, puuroja tai vellejä meillä ei ole vielä maisteltu, kun tuo paino on tosiaan plussan puolella pelkällä maidollakin. Tuttava epäili, että kannattaisi alkaa jo maistelemaan; kuulemma jos saa pelkkää maitoa 6kk, niin on vaikeampi aloittaa. Ohjeita on niin monenlaisia, että välillä ei tiedä mitä tekisi... Sitten vaan täytyypi kaivaa maalaisjärki kaapista ja koittaa luovia eri ohjeiden kanssa... Huokaus.
Ja nyt neiti heräilee!! Ruoka-aika :o)
Iloista mieltä ja mukavaa syksynjatkoa kaikille!
E ja neiti 4kk
Eipä mennyt kuin KILOLLA pieleen tuo paino......... ;o)
Paino 4kk neuvolassa oli siis 7890 g (ei 6890 g)!
HUPSIS :o)
Pieni hengähdystauko kotona ennenkuin lähdetään hakemaan esikoista eskarista.
Aamulla käytiin neuvolassa ja pisti painoseurantaan. Sen kyllä arvasin jo mennessä. Painokäyrä laski lähes suoraan alaspäin. Mutta ei tosiaan ollut yllätys, kun niin on tehnyt kaikilla muillakin meidän tenavilla juuri 4kk neuvolassa. Uudet mitat siis 63cm ja 6310g.
Kiinteitä en meinannut siltikään alottaa vielä, koska poika on niin tyytyväinen ja nukkuu todella hyvin. Kait se heräis huutamaan jos olis nälkänen. Muuten oli kaikki kunnossa. Keuhkoista kuului rohinoita ja ne käydään kuuntelemassa uudestaan parin viikon päästä.
Päiväunet on vihdoin alkanut maistua pojulle joka päivä. Ennen oli huonoja päiviä välissä, mutta nyt vetää yhdet pitkät sikeet (4½h) Ja parit lyhyemmät ulkona vaunuissa :) Tiukan kapalon kyllä vaatii nukkuakseen, mutta siellä on kai turvallinen olo tiukassa paketissa. Ihanaa kun saa vaikka lukea kirjaa sen aikaa ihan rauhassa! Kotityöt teen mielummin Joonatanin ollessa hereillä ja nukkuhetket pyhitän itselleni ja isommille lapsille.
Mutta nyt esikkoa hakemaan ja sitten synttäreille!
Aurinkoisia syyspäiviä!
Nalluri ja Joonatan 4kk (tänään :D )
4 kk saadaan meilläkin huomenna täyteen ja sen kunniaksi käytiin maanantaina neuvolassa. Pituutta on 60.6cm ja painoa 6550g. Kaikki oli muuten ok, neiti on varsinainen tättähäärä! Mahalleen mennään molemmilta kyljiltä ja kaikki mistä kiinni saa menee suuhun.
Ihokin antoi ilmi todellisen luonteensa...kesä meni kokonaan ilman rasvausta, mutta kun ilmat viileni niin heti tuli ihottuma. Samanlaista kuin äidilläkin=(Neuvolasta uhkasivat laittaa lääkärille jos menee pahemmaksi. Toivotaan että päästäisiin eteen päin perusvoiteilla.
Muskari aloiteltiin tänään..Siiri tuntui tykkäävän. Laulettiin ja leikittiin ja oli sit paljon uusia kavereita. Kerran viikossa aina jouluun saakka, vähän vaihtelua molemmille!
Perunaa ruvettiin maistelemaan ja neljäntenä päivänä se oli jo ihan erilaista. Nyt on viikko takana ja koko jääpalan kokoinen sose menee jo. Pikku hiljaa lisäämään valikoimaa. Neiti on niin kova syömään että päädyimme tähän ratkaisuun.
Samalla aloitimme uudelleen d-vitamiinit ja ne näin viikon jälkeen lopetettiin jälleen. Maha ei kertakaikkiaan kestä ja tuntuu että koko tyttö vaihtuu aina toiseen. Kiukkua ja hampaiden kiristystä. Jos ensi viikolla hakisi sitten taas uuden merkin koekäyttöön. Tänään ei olla otettu, josko ensi yönä sataisiin nukuttua jo vähän paremmin!
Dolosa ja Siiri 4kk
Meidän Henna on sitten tänää tasan 4kk! =D Ja sen " kunniaksi" tuntuu että alkaa imetys loppumaan... =/ Henna on nyt saanut n3vkoa kiinteitä imetyksen rinnalla ja eilen ja tänään ollut aivan kamalaa tappelua rinnalla.. Käy hyvin hanakasti kiinni ja alkaa imemään kovalla vauhdilla mutta sitten 1-2 min jälkeen alkaa liikehtelemään hyvin levottomasti, kunnes sitten saa kunnon raivarit. Ja sama juttu kun vaihtaa toiselle rinnalle. Oon tarjonnu rintaa heti herättyään, ennen soseita, soseiden jälkeen ja siinä välillä kun on ollut vähänkään nälkäisen oloinen... Mut ei. aina sama juttu. Kuten myös viime yönä... =( Alkaa olemaan keinot vähissä että mitä tehdä. Äsken sitten sulatin pakkasesta maitoa ja veti tyytyväisenä 130ml ja sammui siihen. Nyt sitten mietin kauanko jaksan tätä, Hennan ja itseni itkettämistä. Mä niin haluaisin jatkaa imettämistä... Mut voiko oikeasti käydä niin että maidon tulo vain yksinkertaisesti loppuu kuin seinään?!?!? Hassua kysellä tollasta kolmen lapsen äitinä, mutta kun keskimmäisen kanssa oli aika sama tilanne siinä 4 kk iässä...
Tästä tuli taas tällaista vali-vali tekstiä... =/ Mut hyviä vinkkejä otetaan vastaan! Ja siis mä juon paljon ja syön ihan suht säännöllisesti, et siitä ei ainakaan ole kiinni tää homma...
tintti ja Henna
Tintti, meillä on aika lailla saa tilanne. Kyselinkin joku aika sitten tällä palstalla rintaraivareista. Mulle itselleni oli jotenkin vaikeaa hyväksyä, etten sitten täysimetäkään kuutta kuukautta. Nyt olen päässyt asian ohi. Annan suurimmaksi osaksi edelleen rintamaitoa, mutta sen lisäksi iltaisin korviketta ja maissivelliä. Meillä neiti siis lähempänä viittä kuukautta, ja alle nelikuisena noi raivarit alkoi. kaikki keinot raivarien taltuttamiseksi on kokeiltu -ei tulosta. Ilmeisesti raivarit johtuvat liian hitaasti heruvasta rinnaSTA, muuten tyttö on hyväntullinen ja iloinen. Mä olen nyt ajatellut, että imetän sen minkä imetän, katsotaan miten pitkälle päästään. Ei olut järkeä siinä, että talossa itkevät lopulta vauvan lisäksi äiti sekä huomiota haluava esikoinen.
Ihanat ilmat on tosiaan ollut ainakin etelässä! Ollaan vauvan ja esikoisen kanssa oltu paljon ulkona, rannassa ja metsässä. Vauva katselee jo maailmaa innoissaan. Jotenkin tuollainen pieni vauva on niin täysillä perheen täysvaltainen jäsen: osallistuu kaikkeen omalla tavallaan.
Meidän tylleröllä paino nousee aika hitaasti. ensi viikolla on5 kk neuvola ja lääkäri. Saa nähdä, mitä nyt painetaan. Ehkäpä jo yli kuuden kilon.
Iloista syyskuun loppua kaikille!
Siiri on päikkäreillä joten itsellä on hetki tässä aikaa rauhassa kirjoitella. Meillä on ihan selkeästi nyt kun ilmat ovat sitten viilentyneet, löytynyt kunnon päivärytmikin. Yöthän meillä on menneet hyvässä rytmissä jo heinäkuusta, mutta päivät oli aina sitä sun tätä. Nyt alkaa olla sellainen rytmi että Siiri nukkuu päikkärit tässä noin 12-14 välillä. Ja toiset päikkärit sitten 17-19 välillä. Ja kun ulos laittaa vaunuihin nukkumaan, niin nukkuu tosi hyvin. Varmaan tuo viileä ilma tekee että on mukava nukkua, kun vaan vaatetta on sopivasti.
Bataatit tuolla taas kiehumassa että saa uutta sosetta pakkaseen. Kukkakaalia ajattelin myös keittää nyt ja sitä maistellaan. Porkkanaa ja maissia on jo maisteltu. Hedelmistä ollaan syöty päärynää, omenaa, luumua ja mangoa. Eilen maisteltiin ruusunmarjaa. Ei näytä ainakaan toistaiseksi maha reagoivan. Eli kivasti menee. Mehän jouduttiin kiinteät aloittamaan jo reilun 3kk iässä kun paino ei noussut oikein.
Meilläkin on hieman ongelmia jo tuon imetyksen kanssa. Siiri välillä ei huoli rintaa ei sitten millään. Rinta kelpaa yleensä aamuisin, päivällä kun on nälkä ja illalla ennen velliä. Ihan kohtalaisesti vielä kuitenkin rintaa syö, joten en ole korviketta hirveästi antanut, velliä välillä myös päivällä tuon iltavellin lisäksi.
Tuon rinnan syöntikin on välillä sellaista, että imee, päästää irti ja pyörittää päätään, katselee, imee taas, päästää irti, imee, päästää irti, katselee. :D
Maidontulo on selvästi vähentynyt, mutta selvähän se on kun ei enää kokoaikaa rintaa syö. Saa nähdä kuinka kauan maitoa tätä menoa riittää. Ajattelin että olisin osittain imettänyt tuonne 6-7 kuukauden tienoille, mutta saa nyt nähdä miten käy. Täysimetys 6 kuukauteen asti oli pakko unohtaa tuon painon takia. Niin se vaan menee, aina ei voi asioihin vaikuttaa.
Olettekos muut käyneet vauvakinoissa? Me Keviksen kanssa puhuttiin että mentäisiin ens torstaina sinne. Kevis oli jo viimeksi, mutta minulta jäi väliin kun oli neuvola, ja kyllä harmitti. Nyt odotan kovasti ensi torstaita. :)
Pitänee lähteä nuo bataatit soseuttamaan. Mukavaa viikonloppua toukomammoille & vauvoille! :)
Red_Cat & Siiri 4kk
Mukava lueskella täältä muitten samanikästen kuulumisia =)
Meillä on suht mukava päivärytmi tyttösen kanssa. Nukkuu n. klo 22-09 yleensä kolmella syötöllä, joskus yöt levottomampia. Pelkällä rintamaidolla mennään, toivottavasti ihan sinne 6kk asti.
Neuvolakäynti oli pari viikkoa sitten ja 4kk mitat oli aika huimat:9850g ja 67,5 cm. Sain ohjeen vähentää syöttökertojen määrää ettei tytölle tuu paino-ongelmaa(!!) mutta taidanpa jättää tuon ohjeen omaan arvoonsa ja syöttää aina kun tyttö rintaa haluaa.
Onkos kellään muulla " paino-ongelmaa" näin päin?
Nyt mies pyytelee syömään, menenpä siis itsekin tankkaamaan =)
Iisamaari + Inari 4,5kk
Kirjoitellaanpa itsekin kuulumisia tässä välissä. Meillä on nyt ollut vähän vaikeampaa, vauva on itkenyt iltaisin aivan kamalan paljon!!! Lopulta vein lääkäriin, ja löytönä oli korvatulehdus. Tosin epäselvä löydös kun ei saanut katsottua kunnolla, mutta huuto oli mahtava tuota kipeää korvaa tutkittaessa. Eli eiköhän tuo tulehtunut ollut. Toivottavasti nyt saa raukka apua antibiooteista ja illat helpottuisi. Meidän poika on tavallisesti rauhallinen ja iloinen veitikka, niin kovin oli ihmeellistä kun illat kiljui ja huusi selvästi jotain vaivaansa. Odottelin kuintekin muutaman illan ennen lääkärille vientiä, nyt tuntuu pahalta kun ei heti tullut vietyä. No, toivottavasti nyt saa apua lääkkeistä.
Meillä käännyttiin mahalleen 3kk 3vkon iässä, nyt välillä kääntyy A kirjaimeksi. Hauskan näkönen ukkeli kun pylly pystyssä jalat suorana kököttää :) Ja liberot pepussa.
Mulla ei oo vielä kuukautiset alkaneet, täysimetyksellä vauva vielä. Tai sitten oon raskaana...kerran suhrattu ilman suojausta, ei kai tuo noin helpolla tärppäis. Ootteko muutenmuu ajatellu " tehdä" millon seuraavan muksun?
4kk neuvolassa saatiin uunituoreet mitat eilen, eli pituutta on 65.5cm ja painoa 7745g. Paino oli vähän notkahtanut, mutta kuulemma aivan normaalia rintalapsille. Ei siis tarvetta kiinteisiin. Eikä tuo oli nälkäänsä valittanutkaan, ja maitoa vaikuttaa riittävän itsestänikin. Vaatteet nyt 68 senttisiä, ja jotkut vaatemerkit vaikuttas et saisivat olla jo 74cm. Voi että nää kasvaa vauhdilla!!! Ulkona meilläkin käytössä villatakki ja lakki, ihan kylmillä ollu haalaria. Vielä kyllä ihan nuttu riittää, kun kopassa suojana vielä se päälinosakin.
Nytpä kuulostaa pikkumies heräävän, täytyy napata syömään ja antaa ekat antibiootit. Tuleekohan niistä sitten ripuli, jää nähtäväksi...
Pikkumiina ja Pikku-ukko 4kk