En tiennytkään, että munat ovat juhlaruokaa
Onneksi täällä osattiin kertoa, että munat ovat luksusruokaa, joka kuuluu vain viikonlopun herkutteluaamiaisiin. http://www.vauva.fi/keskustelu/4326874/ketju/meilla_on_vaaranlaista_aamupalaa
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 19:15"]
Mitä erityistiskiä munista muka tulee? Meillä syödään joka aamu munia jossain muodossa enkä ole kyllä törmännyt tiskiongelmaan. Enemmän sotkua tulee puurokattilasta ja puurolautasista, mutta ei niitäkään tarvitse tiskata, riittää että laittaa likoon tai ainakin huuhtelee.
[/quote]
Entäpä se munien aiheutta kamala persposkinen ripuli? Joka kestää tovin, mutta sotkusta se voi olla, jos ei kerkiä vessandeerukseen.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:48"]Mikä juhla se on viikonloppu? Siksi toiseksi, ihmisillä on rutiineja, meillä on viikolla pelkkä puuro, viikonloppuna mitä vaan keksitään, kun aikaa on enemmän. Minä en viikolla herää minuuttiakaan aikaisemmin tekemään mitään buffettia.
Ja edelleen lääkärit suosittelevat munia max 2-3 kpl per viikko niiden korkean kolesterolin takia.
[/quote]
Lääkärit ei tiedä ravitsemuksesta mitään. Esim D-vitamiinisuositukset - päin peetä.
P.s. Eikö kellään oo munankeitintä? Todella kätevä keksintö, suosittelen! :)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:48"]
Mikä juhla se on viikonloppu? Siksi toiseksi, ihmisillä on rutiineja, meillä on viikolla pelkkä puuro, viikonloppuna mitä vaan keksitään, kun aikaa on enemmän. Minä en viikolla herää minuuttiakaan aikaisemmin tekemään mitään buffettia. Ja edelleen lääkärit suosittelevat munia max 2-3 kpl per viikko niiden korkean kolesterolin takia.
[/quote]
Mitenkäs munat ja korkea kolesteroli liittyy toisiinsa?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 05:01"]
Mikä juhla se on viikonloppu? Siksi toiseksi, ihmisillä on rutiineja, meillä on viikolla pelkkä puuro, viikonloppuna mitä vaan keksitään, kun aikaa on enemmän. Minä en viikolla herää minuuttiakaan aikaisemmin tekemään mitään buffettia. Ja edelleen lääkärit suosittelevat munia max 2-3 kpl per viikko niiden korkean kolesterolin takia.
[/quote]
[/quote]
Ei se siihen osaa vastata. Se osaa vain painaa alapeukkua. Kunhan toistelee ulkoaoppimiaan lauseita niinkuin papukaija.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 19:07"]Mieheni laittaa minulle joka arkiaamu yhden munan scramble eggin ja aikaa menee minuutti. Viikonloppuisin hän pyynnöstäni paistaa sen (keltuainen ehjänä) mutta itse hän ei syö lainkaan kananmunia missään muodossa. Taitaa rakastaa... <3
[/quote]
Vitut. Huonoa omaatuntoa se paikkaa.
[/quote]
[/quote]
Munankeltuainen sisältää kolesterolia. Ihmisten kolesteroliaineenvaihdunnassa on eroja, mutta viimeisimpien tutkimustan mukaan kananmunat eivät nosta kokonaiskolesterolia niin paljon, kun aiemmin on luultu. Mutta jos henkilöllä on korkea kolesteroli, eivät kananmunat sitä laske, lievästi nostavat.
Mitähän ne kanafarmarit nykyisin kanoille syöttää sillä mulle tulee munista huono olo nykyisin tosi usein. Luulen, että olen tullut allegiseksi jollekin mitä ne kanat saavat syödäkseen. Ennen minulla ei ole muna-allergiaa ollut. Ei ei enää kananmunia meillä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 19:15"]
Mitä erityistiskiä munista muka tulee? Meillä syödään joka aamu munia jossain muodossa enkä ole kyllä törmännyt tiskiongelmaan. Enemmän sotkua tulee puurokattilasta ja puurolautasista, mutta ei niitäkään tarvitse tiskata, riittää että laittaa likoon tai ainakin huuhtelee.
[/quote]
Jos syö pelkkää leipää, tiskinä tulee kuppi ja juustohöylä (voiveistä säilytetään jääkaapissa eikä pestä joka käytön jälkeen, ei kyllä juustohöylääkään aina)
Jos syö (mikro)puuroa, tiskinä tulee kuppi, puurolautanen ja lusikka.
Jos syö keitettyjä munia, tiskinä tulee kuppi, kattila, lautanen ja haarukka munaa varten.
Jos syö paistettuja munia, tiskinä tulee kuppi, paistinpannu, puuhaarukka, lautanen, haarukka ja veitsi.
Jos sekoittaa munaan jotain, tiskinä tulee kuppi, paistinpannu, puuhaarukka, leikkuulauta, -veitsi, lautanen, haarukka ja veitsi.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:56"]
[/quote]
[/quote]
Munankeltuainen sisältää kolesterolia. Ihmisten kolesteroliaineenvaihdunnassa on eroja, mutta viimeisimpien tutkimustan mukaan kananmunat eivät nosta kokonaiskolesterolia niin paljon, kun aiemmin on luultu. Mutta jos henkilöllä on korkea kolesteroli, eivät kananmunat sitä laske, lievästi nostavat.
[/quote]
Kaikki eläinperäinen sisältää kolesterolia, kolesteroli on olennainen osa eläinsolujen solukalvoa. Linkkaatko muutaman viimeisimmän tutkimuksen, joissa osoitetaan, että korkeasta kokonaiskolesterolista olisi jotain haittaa ihmiselle?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:01"]
Mitähän ne kanafarmarit nykyisin kanoille syöttää sillä mulle tulee munista huono olo nykyisin tosi usein. Luulen, että olen tullut allegiseksi jollekin mitä ne kanat saavat syödäkseen. Ennen minulla ei ole muna-allergiaa ollut. Ei ei enää kananmunia meillä.
[/quote]
Tuleeko samoja oireita luomumunista?
Niin mainitsiko siellä toisessa ketjussa joku juhlaruuasta jotain? Mä en huomannut. Viikonloppuruoka ei ole sama kuin juhlaruoka mutta kyllä monessa tuntemassani perheessä/taloudessa viikonloppuna syödään eri tavalla kuin arkena. Arkena nopeaa ja helppoa, viikonloppuna käytetään enemmän aikaa ja ehkä laadukkaampia aineksia.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:40"]
Munien keittämisessä ei mun mielestä ole mitään vaivaa ja sitäpaitsi, jos arkiaamuna haluaa keitettyjä kananmunia, ne voi keittää ed. iltana. Munathan kiehuvat ihan itsekseen.
[/quote]
Komppaan tätä. En kyllä käsitä, että miten joku saa munien valmistamisesta työlään operaation. Ei ihan heti tule mieleen, mikä olisi simppelimpää valmistaa, kuin keitetyt munat. Itse omassa yhden hegen taloudessani vielä yksinkertaistan prosessia, keittämällä munia pariksi-kolmeksi päiväksi kerralla.
Jokainen tietenkin syö tai on syömättä munia silloin kun huvittaa, mutta mielestäni ei pitäisi käyttää syömättömyydelle harhaanjohtavia perusteluita.
En tiedä, onko munat luksusruokaa, mutta jos ovat, niin pirun halpaa sellaista, munia kun saa noin eurolla kymmenen munan rasian, eli kilohinta selkeesti alle parin euron.
Munien keittämisessä ei mun mielestä ole mitään vaivaa ja sitäpaitsi, jos arkiaamuna haluaa keitettyjä kananmunia, ne voi keittää ed. iltana. Munathan kiehuvat ihan itsekseen.
Pääsiäisen värjättyjen munienkaan kanssa en kauheasti vaivaudu, en sido sipulinkuoria kalastajanlangalla raakojen kananmunien ympäri, vaan keittelen munien keitinvettä + sipulinkuoria + suolaa tai etikkaa hetken ja siten munat siihen tavalliseen tapaan.
21 toi ihania ruokajuttuja mieleen: blinien kanssa hakattua kananmunaa, sipulia, hakattuja suolasieniä, silliä, smetanaa ... Ja erilaisilla tulisilla tai lempeillä täytteillä täytetyt kananmunapuolikkaat.
Mietin tässä joulun tarjottavia ja niiden versioita, hauskaa pohdiskelua.
12
Mikä juhla se on viikonloppu? Siksi toiseksi, ihmisillä on rutiineja, meillä on viikolla pelkkä puuro, viikonloppuna mitä vaan keksitään, kun aikaa on enemmän. Minä en viikolla herää minuuttiakaan aikaisemmin tekemään mitään buffettia.
Ja edelleen lääkärit suosittelevat munia max 2-3 kpl per viikko niiden korkean kolesterolin takia.
Mieheni laittaa minulle joka arkiaamu yhden munan scramble eggin ja aikaa menee minuutti. Viikonloppuisin hän pyynnöstäni paistaa sen (keltuainen ehjänä) mutta itse hän ei syö lainkaan kananmunia missään muodossa. Taitaa rakastaa... <3
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 17:09"]
Osalla ihmisistä kolesteroli nousee munien syömisestä joten kaikkien ei kannata vetää niitä joka aamu.
[/quote]
Höpö sun juttujas :)