Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmeestä voi johtua öisin tuleva huono olo?

Vierailija
25.11.2014 |

Tota on ollut nyt parin vuoden ajan ja lääkärissäkin olen sen takia käynyt, mutta eivät siellä oikein osaa mitään sanoa, kun verikokeidenkin tulokset on normaalit. Mulla on siis sellainen aika ikävä ongelma, että aina välillä kun menen illalla nukkumaan, niin noin 10-15 minuutin päästä sänkyynmenosta tulee huono olo. Olo on lähinnä sellainen kuin matkapahoinvointi ja välilllä tuntuu, että alkaa melkein oksettamaankin. Tota oloa kestää ehkä puolesta tunnista kahteen tuntiin ja sitten joko nukahdan tuohon olooni ja se häviää nukkuessa tai sitten se olo ehtii mennä itsekseen pois ennen kuin nukahdan. Joskus taas käy niin, että olo on ihan normaali nukkumaan mennessä, mutta herään jossain vaiheessa alkuyötä siihen, että on huono olo. Yleensä tota yöllistä huonoa oloa on vain ehkä 1-2 krt/1-2 kk, mutta nyt on ollut viikon aikana kolmena yönä ja joskus aiemminkin on ollut useamman kerran saman viikon aikana. Seuraavana päivänä on aika kova väsymys, kun unet on jäänyt vähiin.

Onko kenelläkään ollut koskaan mitään samanlaista ja löytyikö siihen syytä? Pystyasennossa mulla ei yleensä koskaan ole huono olo ns. ilman syytä, eikä myöskään makuuasennossa, jos olen päiväunille (silloin harvoin kun olen). Närästystä on epäilty, mutta ton huonon olon lisäksi mulla ei ole samaan aikaan mitään muuta närästysoireita. Aikoinani raskausaikana olen aika pahaa närästystä kokenut, joten ne perusoireet siitä vaivasta tiedän. En ole osannut yhdistää tuota huonoa oloa myöskään mihinkään ruoka-aineeseen.

Jos jotain tulee mieleen, niin kertokaa ihmeessä, jos saisin joskus selvitettyä, mistä toi ärsyttävä vaiva johtuu!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästystä tai yleisemmin happovaivoja voi muuten olla täysin ilman niitä klassisia poltteita rintalastan takana tms. Tuon syyn voisit kokeilla helposti niin, että koitat ottaa vaikka parin viikon kuurin Somacia ja katsoa viekö se vaivat mennessään. 

Samoin kannattaa miettiä iltaisia syömisiä ja juomisia, kokeilla joitain muutoksia. Esim. itselleni tulee yöllä huono olo jos en syö riittävän tukevasti illalla. Mutta jollain toisella taas toisinpäin, täydellä vatsalla nukkumaan meno tekee ikävän olon. Syömisen laadullakin voi olla merkitystä. 

Kannattaa myös kokeilla nauttia vaikka iltateeksi jotain inkivääripitoista yrttiteetä (esim. Yogi Tea sarjasta löytyy), tai raastaa inkivääriä itse teehen, se auttaa pahoinvointiin.

Vierailija
2/21 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa asentohuimaukselta. Johtuu siitä, että sulla on sisäkorvassa hiekkaa noussut korvakäytäviin. Sopivilla päänkallisteluilla sen saa varisteltua takaisin paikoilleen. Paankallisteluohjeet saa lääkäristä. Voi niitä googlata netistäkin, mutta ne on helpompi tajuta oikein, jos joku näyttää kunnolla. Googlaa sellainen lääkäri lähimmältä lääkäriasemalta, joka hoitaa asentohuimausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyiskö toi asentohuimaus sitten myös siihen, että mulla tulee useita selkälihasliikkeitä tehdessä myös huono olo eli jos teen ihan vaikka lattialla vatsallani maaten "selkiä" eli nosta ylä- ja alakroppaa ylös tai selkäpenkissä?

Närästyslääkkeitä olen kokeillut jos jonkinlaisia, mutta ongelma on se, että kun niitä närästysoireita on niin epäsäännöllisesti, niin en pysty tietämään, onko lääkkeistä apua. Kun voi olla, että seuraavan kerran on jotain oireita vasta kuukauden päästä tms.

Iltapalan syön yleensä 1-2 h ennen nukkumaan menemistä ja se sisältää pari leipää, jugurttia ja jonkin hedelmän.

ap

Vierailija
4/21 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla voi olla väljä ruokatorvenläppä eli se päästää silloin helposti esim. tietyissä asennoissa vatsahappoa ylös ruokatorveen aiheuttaen epämukavaa oloa. mulla on refluksitauti ja on todettu tähystyksessä väljä ruokatorvenläppä.

Toisinaan ei mullakaan esiinny perinteisiä närästysoireita, vaan saattaa olla huono-olo ja ehkä jopa päänsärkyä. pahoina aikoina sitten on kyllä tuntunut poltetta tuossa ruokatorven kohdalla jopa. Itse syön nexiumia 40mg kuuriluontoisesti eli silloin kun on oireita tai joudun syömään enemmän särkylääkkeitä. Näin on sovittu lääkärin kanssa.

Nexium estää mm. ruokatorvenläppää tulehtumasta.. se meinaa on tosi epämukava tulehdus. :/ tuntuu kuin olisi ruokapala juuttunut rintojen välissä olevaan kohtaan ja se outo hallitseva ns. palan tunne on vielä sellaista aaltoilevaa.

mulla myös valkosipuli, purjo ja paprika aiheuttaa pahaa närästystä ja röyhtäisyjä. (olen huomannut, että se mille röyhtäisy haisee/maistuu niin se aiheuttaa/laukaisee mulla närästyksen päälle päiväksi tai pariksi.)

Vierailija
5/21 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nro 5! Mulla on yritetty tehdä tähystys, mutta ei onnistunut esilääkityksestä huolimatta hyvin voimakkaan oksennuskammon ja paniikkihäiriön takia. Erikoislääkäri sanoi silloin, että jos tilanne pahenee ja tähystys pitää joskus tehdä, se tehdään nukutuksessa, mutta ei ole ihan iisi toimenpide, kun siinä pitää pysäyttää hengitys...

Mä en ole huomannut, että mikään ruoka aiheuttaisi mulle tuota huonoa oloa. Nytkään en niinä päivinä/iltoina syönyt mitään erityistä, kun tota huonoa oloa yöllä tuli verrattuna niihin iltoihin, kun sitä ei tullut.

ap

Vierailija
6/21 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt ollut samanlaista olotilaa. Aamulla kun herää ja kääntää kylkeä, tulee huono-olo, mutta ei okseta.

Olen ajatellut sen olevan refluksia/närästystä. Tätä on välillä ja välillä menee pitkään, ettei ole.

Olen kokeillut närästyslääkettä, siis otan yöksi, mutta en tiedä onko siitä apua.

Toisaalta olen ajatellut hormonien vaikutusta myös. Nuorena kun aloitin pillereiden syönnin, niin samaa oli alussa. Saatoin nukahtaa ja kohta heräsin siihen, että oli kamala olo, mutta mitään ei tullut pihalle.

Koska tätä ei ole aina, niin en ole tullut tutkitetuksi asiaa, jotain pitäisi varmaan tehdä. Meidän kannattaisi varmasti kokeilla mahansuojalääkekuuria molempien :)

Vierailija
7/21 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan!

Vierailija
8/21 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
9/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sain viime yönä aamuyöstä jonkun kohtauksen jossa happoa tuntui nousevan kurkkuun ja ilmavaivoja oli jonkin verran. Myös kipua tuntui jonkin verran. Tosin saattoi johtua ahdistuksesta mutta liian myöhäisellä iltapalalla saattoi olla myös osuutensa. Iltapala kannattaisi syödä vähän aikaisemmin.

Vierailija
10/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli öisin ja aamuisin pahoinvointia parikymppisenä.

Menin lääkäriin ja diagnosoi heti närästyksen. Määräsi närästyslääkkeitä (reseptillä saatavia) ja tuo pahoinvointi loppui kuin seinään. Tuosta on jo 20 vuotta aikaa.

Eli kyllä närästys voi oireilla pelkästään pahoinvoinnillakin ja nimenomaan makuuasennossa ilmenee.

Mulla on erikseen vielä ollu vuosien varrella klassisia närästyksen oireita päivisin, kuten että polttaa rintalastasta.

Vierailija
11/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos kotoa löytyy närästyslääkkeitä, ota illalla ennenkuin menet nukkumaan.

Katso kuinka usein saa ottaa.

Jos aamuyöstä tai aamulla on huonovointisuutta, ota uudelleen närästyslääkettä (jos ohjeen mukaan saa uudelleen silloin ottaa).

Käytä vaikka pari viikkoa säännöllisesti, vaikka oireita ei enää olisi.

Vierailija
12/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sun verenpaineet. Menikö makuuasennossa liian matalaksi? 

Vierailija
13/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä voi sopivasti jumissa olevat lihakset ylävartalossa tehdä pahoinvointia. Huomasin asian selkeimmin juuri nukkumaanmennessä. Tuli mieleen tuosta lihasliikeasiasta, että voisiko olla mitään tällaista taustalla? Ovat lähteneet kun olen venytellyt enemmän ja/tai käynyt hieronnassa.

Vierailija
14/21 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis oikeasti niin että pahoinvointi joka ilmenee vain nukkumaan ryhtyessä voisi johtua jumissa olevista lihaksista?

Mä olen vuoden päivät kärsinyt tästä pahoinvoinnista lähes joka ilta ja alkaa olla voimat loppu kun ei saa nukuttua sen takia kunnon yöunia. Ei ole vaikutusta syömisillä tms.

Vierailija
15/21 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samantyyppisillä oireilla oli ihan vaan niska-hartiaseudun lihakset jumissa.

Vierailija
16/21 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinja kirjoitti:

Onko siis oikeasti niin että pahoinvointi joka ilmenee vain nukkumaan ryhtyessä voisi johtua jumissa olevista lihaksista?

Mä olen vuoden päivät kärsinyt tästä pahoinvoinnista lähes joka ilta ja alkaa olla voimat loppu kun ei saa nukuttua sen takia kunnon yöunia. Ei ole vaikutusta syömisillä tms.

Minulla jumit teki burksismi ja sitä pahensi stressi. Tämä lihasjumi sai aikaan kipuja kasvoissa, migreeniä, huimausta, pahoinvointia ja jopa tuota refluksia. Oireet oli etenkin öisin voimakkaat.

Kun osaa olla stressaamatta, olo paranee mutta heti jos alkaa ahdistuneisuus lisääntyä, on taas uudelleen todella huono ja omituinen olo.

Vierailija
17/21 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! On kyllä esiintynyt huonoa oloa tai lähinnä selittämätöntä oloa. Sydän hakkaa rajusti, vähän etoo, henkeä ahdistaa, on levoton kroppa, nälkäkin iskee siihen samaan syssyyn. Aiemmin oli 2 kertaa/kk, nyt se on muuttanut muotoaan. Nyt vain lievää hengenahdistusta ja levottomat kädet ja jalat. Tämä siis kaikki hetken päästä, kun ole sänkyyn mennyt ja odotan unen saapumista, ei siis esiinny lainkaan valvetilassa. Ihan outoa, aina jännää, onko nyt tsi nyt se ilta tai yö kun se taas alkaa. Ei pahaa, mutta lievästi häiritsevää.

Vierailija
18/21 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jokin väärinkäsitys nyt, että nukutuksessa pysäytettäisiin hengitys. Minulle on tehty juuri tuo toimenpide sekä kevyessä nukutuksessa että ilman , eikä todellakaan tarvinnut pysäyttää hengitystä nukutukden ajaksi. Jos mennään henkitorveen, se on eri asia , mutta mahalaukun ja ruokatorven tähystyksessä mennään, kas, ruokatorveen jolloin ihminen ihan normaalisti hengittää itse.

Mutta nukutus on aina viimekätinen toimenpide, sitä vältetään aina.

Vierailija
19/21 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyiskö toi asentohuimaus sitten myös siihen, että mulla tulee useita selkälihasliikkeitä tehdessä myös huono olo eli jos teen ihan vaikka lattialla vatsallani maaten "selkiä" eli nosta ylä- ja alakroppaa ylös tai selkäpenkissä?

ap

Kyllä. Kaikki heijaavat liikkeet, kumartelut, pyörähtelyt, pään kääntämiset voivat laukaista asentohuimausta ja se voi olla hyvin lievää kuten sinulla huonoa oloa tai voi laukaista rajumman jossa ei pysy edes pystyssä ja voi vain oksentaa. Mutta älä lopeta liikkumista sillä sitten se pahenee. Mitä enemmän totutat itseäsi liikkeeseen sitä helpompi se on.

Vierailija
20/21 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin ärtynyttä paksusuolta johon kohdistuu makuulla painetta ärtyneeseen kohtaan tai jotain muuta suolistoon ja ruoan sulatukseen liittyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi