Onko ihan pakko taas liikkua räkäisenä ihmisten ilmoilla?
Joo joo, korona on nyt sitten ohi (vaikka tartunnat kasvavat kasvamistaan).
Mutta jos koronassa oli jokin hyvä puoli, se oli se, ettei ollut sosiaalisesti hyväksyttävää liikkua ympäriinsä räkätautisena tautiaan levittämässä. Ilmeisesti sekin luksus on nyt ohi. Juuri oli kaupan kassajonossa äiti mukanaan alakouluikäinen poika, joka yski ja pärski ihan estottomasti julmetussa räkätaudissa. Yski muuten sitten koko karkkihyllynkin läpi valikoidessaan tarkkaan sopivaa suklaapatukkaa, eli lykkyä tykö vaan niille, jotka syövät suklaata.
Tuonkaan pojan kauppareissu ei ollut mikään välttämättömyys. Ikänsä puolesta olisi ihan hyvin voinut odottaa kotona. Kaupassa hänellä ei ollut muuta virkaa kuin valikoida oma suklaapatukkansa. Ja olisiko jotenkin ylivoimaista edes räkätautisena käyttää sitä maskia, kun liikkuu ihmisjoukoissa?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. En voi lukittautua kotiin vain siksi, että olen allerginen ja mm. voimakkaat tuoksut saavat nenän vuotamaan. Plus se, että flunssa nyt tarttuu ilman räkäisten kanssa kontaktoimistakin.
Mikäs se sellainen flunssa on, jonka saa kohtaamatta tartuttajaa?
Sellainen normaali virus/bakteerisairaus, joka tarttuu esimerkiksi siitä, että saat käsiisi taudinaiheuttajan vaikkapa kaupan oven kahvasta ja hierot sen jälkeen sitä taudinaiheuttajaa naamaasi. Aika huolestuttavaa, jos ihmisille ei ole selvää, että myös erilaisilta pinnoilta voi saada taudinaiheuttajan itseensä. Siltikin, vaikka toista vuotta jos toisteltu käsihygienian merkitystä.
Niin no, tietysti jos on niin tollo että hieroo kauppareissulla naamaansa.
Itse kyllä tajusin käsihygienian merkityksen jo ennen koronaakin.
Mutta silti ihmettelit, miten flunssa voi tarttua ilman sairaan ihmisien kohtaamista. Selkeästi et siis täysin tajunnut, miksi se käsihygienia on tarpeen.
No eihän se flunssavirus sinne kaupan ovenkahvaankaan ole tullut itsestään?
Ei toki. Mutta et sinä sitä flunssaviruksen kahvaan jättänyttä ihmistä välttämättä kohtaa. Eli virus voi tarttua, vaikka et kohtaisi kauppareissulla tms. yhtään ihmistä. Riittää, että kohtaan viruksen.
Ei helkutti voi lähteä flunsassa kauppaan ollenkaan eikä vähäisissäkään oireissa ilman maskia varsinkaan. Kympin maksaa ovelle tuodut ruuat ja jos mahdollisesti käyttäisi terveitä ystävien tai lähiomaisten apua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähänn näin syksyisin on pakko liikkua, kun erilaisia flunssia on jatkuvasti.
Kun nenä valuu, sitä on pakko niistää. Työmatka busseissa kulkee myös koululaisia ja opiselijoita ja juuri eilen perjantaina, oli oikea yskijöiden kuoro bussissa.
Ne flunssat vaan tulee, ei niille mitään voi. Toiset eivät koskaan sairastu mihinkään flunssaan ja jotkut sairastavat kaikki mahdolliset flunssat.
Tähän pitää vain sopeutua, ei muutakaan keinoa ole.
Ei voi aina jäädä kotiin, jos vähän yskittää ja nenä valuu. Eri asia sitten, jos on pahempi olo sekä lämpöäkin.
Ei aina voi jäädä kotiin, ei, mutta esimerkiksi aloituksen pojalla ei ollut mitään välttämätöntä asiaa kauppaan. Ja toisena esimerkkinä vaikka yksi sukulaiseni, joka ennen koronaa lähti AINA flunssaisena juhlimaan. "Ei tää mitään oo, ei mulla oo edes paha olo", ikäänkuin se olisi koko asian pointti.
Tai vaikka sekin tyyppi, joka tuli räkätautisena sairaalan osastolle tapaamaan jotain potilasta. Samassa huoneessa potilaana ollut äitini oli viikon päästä keuhkokuumessa. Miten sattuikin.
Vierailija kirjoitti:
Ei helkutti voi lähteä flunsassa kauppaan ollenkaan eikä vähäisissäkään oireissa ilman maskia varsinkaan. Kympin maksaa ovelle tuodut ruuat ja jos mahdollisesti käyttäisi terveitä ystävien tai lähiomaisten apua.
Ei niitä ruokia kaikkialle kuskata. Ei edes kahdella kympillä. Kotiinkuljetuspalvelut eivät kata vähänkään syrjäisempiä seutuja.
Hui. Huiiii. Hui hui hui. Se miten pelottavana näet ja tunnet maailman, niin vaarallinen se on. Minä en pelkää juurikaan ympäristöä, luotan että mitään pahaa ei tapahdu, niin eipä ole koskaan tapahtunutkaan. Olen hyvin luottavainen ihminen ja onnellinen siitä. Jos jotain pahaa tapahtuu, turha sitä on etukäteen murehtia. Murehtii sitten kun kohdalle tulee.
Ihmiset on nyt uskolteltu pelkäämään toisiaan. Nooh, panikoivat kuolevat ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. En voi lukittautua kotiin vain siksi, että olen allerginen ja mm. voimakkaat tuoksut saavat nenän vuotamaan. Plus se, että flunssa nyt tarttuu ilman räkäisten kanssa kontaktoimistakin.
Sellainen normaali virus/bakteerisairaus, joka tarttuu esimerkiksi siitä, että saat käsiisi taudinaiheuttajan vaikkapa kaupan oven kahvasta ja hierot sen jälkeen sitä taudinaiheuttajaa naamaasi. Aika huolestuttavaa, jos ihmisille ei ole selvää, että myös erilaisilta pinnoilta voi saada taudinaiheuttajan itseensä. Siltikin, vaikka toista vuotta jos toisteltu käsihygienian merkitystä.
Mutta silti ihmettelit, miten flunssa voi tarttua ilman sairaan ihmisien kohtaamista. Selkeästi et siis täysin tajunnut, miksi se käsihygienia on tarpeen.
Ei toki. Mutta et sinä sitä flunssaviruksen kahvaan jättänyttä ihmistä välttämättä kohtaa. Eli virus voi tarttua, vaikka et kohtaisi kauppareissulla tms. yhtään ihmistä. Riittää, että kohtaan viruksen.
Niin, eli kohtaat tartuttajan siinä ovenkahvassa. Väitit, että flunssa tarttuu jotenkin maagisesti "ilman räkäisten kanssa kontaktoimista". Välillinen kontakti on kontakti sekin. Se, että tuo aloituksen poika yski suklaapatukat viruksia täyteen on yhtä lailla välillinen kontakti, jolta olisi voinut välttyä sillä, että selkeästi flunssainen poika olisi jäänyt kauppareissulta kotiin.
Eilen Kansallisteatterin esityksessä yskittiin ja niiskutettiin koko ajan… siinä oli taas se ’tule vain terveenä’-toteutus. Mutta kun rajoituksia helpotettiin, niin ei kun menoks’!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on nyt uskolteltu pelkäämään toisiaan. Nooh, panikoivat kuolevat ensimmäisenä.
En minä pelkää ihmisiä enkä flunssaa, mutta yritän silti välttää tartuttamasta muita, kun sairastun. Toimin näin jo kauan ennen koronaakin. Onko tämä jotenkin käsittämätön yhtälö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli kohtaat tartuttajan siinä ovenkahvassa. Väitit, että flunssa tarttuu jotenkin maagisesti "ilman räkäisten kanssa kontaktoimista". Välillinen kontakti on kontakti sekin. Se, että tuo aloituksen poika yski suklaapatukat viruksia täyteen on yhtä lailla välillinen kontakti, jolta olisi voinut välttyä sillä, että selkeästi flunssainen poika olisi jäänyt kauppareissulta kotiin.
Teillä päin on kummallisia ihmisiä, kun majailevat kauppojen ovenkahvoissa :D Tai sitten et vain tajua, mitä tarkoittaa IHMISEN kanssa kontaktoiminen. Minulle se ei ainakaan ole sitä, että otan kiinni kaupan oven kahvasta.
Minulla alkaa nenä vuotamaan kylmän ilman takia. Ei vuoda sisätiloissa, eikä ole muitakaan flunssan oireita. Sen kun kauhistelette.
Vierailija kirjoitti:
Eilen Kansallisteatterin esityksessä yskittiin ja niiskutettiin koko ajan… siinä oli taas se ’tule vain terveenä’-toteutus. Mutta kun rajoituksia helpotettiin, niin ei kun menoks’!
Yskä ja niiskutus eivät tarkoita automaattisesti sitä, että ihminen on sairas. Teattereissa on niin paljon hajuvesissä kylpeneitä ihmisiä, että pelkästään he saavat nenän vuotamaan ja kurkun kutisemaan monella. Siihen kun lisätään voimakkaan ilmanvaihdon kuivattama sisäilma ei ihme jos köhittää. Todella pelottavaa, että korona on joillain mennyt niin syvälle päähän, että mitään muuta syytä ei enää pystytä ajattelemaan yskälle tai nuhalle kuin korona.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri yskimässä kaupassa. Korona nega, keuhkoputkentulehdus ja yskä jatkuu viikkoja. Nyt jatkunut 1,5vkoa jo.
Just nää voisivat käyttää maskia. Eri syistä köhivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä päin on kummallisia ihmisiä, kun majailevat kauppojen ovenkahvoissa :D Tai sitten et vain tajua, mitä tarkoittaa IHMISEN kanssa kontaktoiminen. Minulle se ei ainakaan ole sitä, että otan kiinni kaupan oven kahvasta.
Koko aloituksen pointti taisi olla siinä, että tullaan oireisena ihan turhaan julkisiin tiloihin. Se sisältää kyllä nekin tartuntamuodot, jotka säilyvät senkin jälkeen, kun tartuttava ihminen on tilasta poistunut, eli virukset pinnoilla ja ilmassa aerosoleina. Mutta joka tapauksessa ne virukset eivät olisi siellä, ellei sairas ihminen olisi tilassa käynyt.
Mutta joo, ymmärretään, täällä palstalla pyörii porukkaa, jotka nauttivat turhasta vänkäämisestä. ZZZZZzzzz.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yskä ja niiskutus eivät tarkoita automaattisesti sitä, että ihminen on sairas. Teattereissa on niin paljon hajuvesissä kylpeneitä ihmisiä, että pelkästään he saavat nenän vuotamaan ja kurkun kutisemaan monella. Siihen kun lisätään voimakkaan ilmanvaihdon kuivattama sisäilma ei ihme jos köhittää. Todella pelottavaa, että korona on joillain mennyt niin syvälle päähän, että mitään muuta syytä ei enää pystytä ajattelemaan yskälle tai nuhalle kuin korona.
Ei, vaan ihmiset eivät halua muitakaan räkätauteja.
Hajustevihamielisyys ei tartu, se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa nenä vuotamaan kylmän ilman takia. Ei vuoda sisätiloissa, eikä ole muitakaan flunssan oireita. Sen kun kauhistelette.
En tiedä muista, mutta kyllä minä yleensä huomaan, onko kyseessä mahdollisesti tuollaisesta syystä niiskuttava (jollaisiin lukeudun muuten itsekin), vai selkeästi flunssainen ihminen, jonka ääni röhisee ja jonka yskä kuulostaa ihan erilaiselta kuin hetkellisen ärsytyksen takia yskivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ruokia kaikkialle kuskata. Ei edes kahdella kympillä. Kotiinkuljetuspalvelut eivät kata vähänkään syrjäisempiä seutuja.
Sitten pitäisi olla ystäviä ja sukulaisia apuun tai naapureiltakin voi kysyä. Me käydään kerran viikossa jätti marketissa ja jos naapuri antaa kauppalistan niin keräisin samalla käynnillä heillekkin ja tuon kotiovelle jos ovat flunsassa enkä tarvitsisi mitään palkkioo. Kauppalaskun summan saisi tililleni laittaa niin ettei rahaakaan tarvitse käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihmiset eivät halua muitakaan räkätauteja.
Hajustevihamielisyys ei tartu, se on totta.
Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain?
Jotenkin käsittämätön se asenne, mitä tälläkin palstalla näkee, että ainoastaan korona on välttämisen arvoinen tauti, ja muut räkätaudit sopii sitten levittää ympäriinsä eikä niistä koidu sitten mitään ongelmaa kenellekään.
Ehkä minä olen sitten jotenkin outo, kun en ole suurella innolla tavannut räkätautisia ennen koronaakaan?
Minulla on krooninen keuhkosairaus, joka aiheuttaa välillä yskäkohtauksia. Naurattaa, kun ihmiset saavat suunnilleen paskahalvauksen, jos tuo kohtaus sattuu iskemään kaupassa :D