Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan pakko taas liikkua räkäisenä ihmisten ilmoilla?

Vierailija
02.10.2021 |

Joo joo, korona on nyt sitten ohi (vaikka tartunnat kasvavat kasvamistaan).

Mutta jos koronassa oli jokin hyvä puoli, se oli se, ettei ollut sosiaalisesti hyväksyttävää liikkua ympäriinsä räkätautisena tautiaan levittämässä. Ilmeisesti sekin luksus on nyt ohi. Juuri oli kaupan kassajonossa äiti mukanaan alakouluikäinen poika, joka yski ja pärski ihan estottomasti julmetussa räkätaudissa. Yski muuten sitten koko karkkihyllynkin läpi valikoidessaan tarkkaan sopivaa suklaapatukkaa, eli lykkyä tykö vaan niille, jotka syövät suklaata.

Tuonkaan pojan kauppareissu ei ollut mikään välttämättömyys. Ikänsä puolesta olisi ihan hyvin voinut odottaa kotona. Kaupassa hänellä ei ollut muuta virkaa kuin valikoida oma suklaapatukkansa. Ja olisiko jotenkin ylivoimaista edes räkätautisena käyttää sitä maskia, kun liikkuu ihmisjoukoissa?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että oikeen räkäisenä, toivottavasti saat HIV:n.

:D

Vierailija
2/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöiden myötä, jäi myös tapaamatta nämä työpaikalla sairastavat, vaikka mahdollisuus sairaslomaan olisi omailmoituksella. Reipas 1,5 vuotta ilman flunssia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöiden myötä, jäi myös tapaamatta nämä työpaikalla sairastavat, vaikka mahdollisuus sairaslomaan olisi omailmoituksella. Reipas 1,5 vuotta ilman flunssia.

Toiset on niin herkkiä sairastumaan, ei kait sille mitään oikein voi. Mä en ole päässyt etäilemään ollenkaan, enkä ainkaan viiteen vuoteen ole ollut kipeänä, oletan, että on siitä enemmänkin. Sairauksia mulla kyllä on.

Vierailija
4/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin petyin, kun tuttavani mainitsi kepeästi, että toimistolla on taas flunssaa kiertämässä ja hänkin on sen saanut.

Vierailija
5/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. En voi lukittautua kotiin vain siksi, että olen allerginen ja mm. voimakkaat tuoksut saavat nenän vuotamaan. Plus se, että flunssa nyt tarttuu ilman räkäisten kanssa kontaktoimistakin. 

Vierailija
6/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. En voi lukittautua kotiin vain siksi, että olen allerginen ja mm. voimakkaat tuoksut saavat nenän vuotamaan. Plus se, että flunssa nyt tarttuu ilman räkäisten kanssa kontaktoimistakin. 

Mikäs se sellainen flunssa on, jonka saa kohtaamatta tartuttajaa?

Vierailija
7/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri yskimässä kaupassa. Korona nega, keuhkoputkentulehdus ja yskä jatkuu viikkoja. Nyt jatkunut 1,5vkoa jo.

Vierailija
8/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannt saman 😑 ja melkein arvasinkin, että näin käy.

Vierailija
9/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri yskimässä kaupassa. Korona nega, keuhkoputkentulehdus ja yskä jatkuu viikkoja. Nyt jatkunut 1,5vkoa jo.

Kaupassa on tietysti pakko käydä jos ei muuten ruokaa saa, mutta ihmettelen muuten kyllä asennetta, että koronanegatiivisuus tarkoittaa sitä, että on ihan ok tartuttaa tautiaan muille. En tiedä ajatteletko sinä näin, mutta tunnen kyllä muita, jotka niin tekevät. "Voin ihan hyvin mennä baariin, kun tämä ei ole koronaa vaan joku ihan normivirus vain." Huoh.

Vierailija
10/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen normaali virus/bakteerisairaus, joka tarttuu esimerkiksi siitä, että saat käsiisi taudinaiheuttajan vaikkapa kaupan oven kahvasta ja hierot sen jälkeen sitä taudinaiheuttajaa naamaasi. Aika huolestuttavaa, jos ihmisille ei ole selvää, että myös erilaisilta pinnoilta voi saada taudinaiheuttajan itseensä. Siltikin, vaikka toista vuotta jos toisteltu käsihygienian merkitystä. 

Vierailija
11/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa on tietysti pakko käydä jos ei muuten ruokaa saa, mutta ihmettelen muuten kyllä asennetta, että koronanegatiivisuus tarkoittaa sitä, että on ihan ok tartuttaa tautiaan muille. En tiedä ajatteletko sinä näin, mutta tunnen kyllä muita, jotka niin tekevät. "Voin ihan hyvin mennä baariin, kun tämä ei ole koronaa vaan joku ihan normivirus vain." Huoh.

Keuhkoputkentulehdus ei ole tarttuva tauti. 

Vierailija
12/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä löysin avun FFP2-hengityssuojaimista. Minun nenääni ja silmiäni hajusteet kirvelevät eikä viitsi koko aikaa ottaa tupla-antihistamiineja. Jo pyykkipulverihyllyllä käyminen saa silmät ja nenän valumaan. Keksin, että siitepölyaikana on kätevää tamponoida nenä pumpulilla niin se ei valu hengityssuojaimen alla. Siitepölyähän tarttuu väistämättä hiuksiin eli se leijailee silmien ja nenän lähellä jos ei satu kalju olemaan.

Vierailija
13/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen normaali virus/bakteerisairaus, joka tarttuu esimerkiksi siitä, että saat käsiisi taudinaiheuttajan vaikkapa kaupan oven kahvasta ja hierot sen jälkeen sitä taudinaiheuttajaa naamaasi. Aika huolestuttavaa, jos ihmisille ei ole selvää, että myös erilaisilta pinnoilta voi saada taudinaiheuttajan itseensä. Siltikin, vaikka toista vuotta jos toisteltu käsihygienian merkitystä. 

Niin no, tietysti jos on niin tollo että hieroo kauppareissulla naamaansa.

Itse kyllä tajusin käsihygienian merkityksen jo ennen koronaakin.

Vierailija
14/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä räkäposkella töissäkäyvät ovat yleisesti sitä mieltä, ettei flunssia voi millään välttää eli on ihan sama mitä he itse tekevät. Tulevat sairaina tauoilla mm. ahtaisiin kahvitaukotiloihin vaikka käytössä on oma työhuone ja kahvinjuonti eiku finrexinin juonti onnistuisi sielläkin.

Kotona kuulemma olivat kaikki sairaana, niin ei voinut/halunnut sinnekään jäädä. Tämä siis ennen koronaa.

Vierailija
15/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keuhkoputkentulehdus ei ole tarttuva tauti. 

???

"Äkillistä keuhkoputkitulehdusta aiheuttavat samat virukset kuin nuhakuumetta. Tyypillisiä aiheuttajia ovat:

koronavirukset

rinovirukset

respiratory syncytial- (RS-) virus

adenovirus

parainfluenssvirukset

influenssavirukset."

Lähde: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00617

Vierailija
16/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti ihmettelit, miten flunssa voi tarttua ilman sairaan ihmisien kohtaamista. Selkeästi et siis täysin tajunnut, miksi se käsihygienia on tarpeen. 

Vierailija
17/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähänn näin syksyisin on pakko liikkua, kun erilaisia flunssia on jatkuvasti.

Kun nenä valuu, sitä on pakko niistää.   Työmatka busseissa kulkee myös koululaisia ja opiselijoita ja juuri eilen perjantaina, oli oikea  yskijöiden kuoro bussissa.

Ne flunssat vaan tulee, ei niille mitään voi.  Toiset eivät koskaan sairastu mihinkään  flunssaan ja jotkut sairastavat kaikki mahdolliset flunssat.

Tähän pitää vain sopeutua, ei muutakaan keinoa ole.

Ei voi aina jäädä kotiin, jos vähän yskittää ja nenä valuu.  Eri asia sitten, jos on pahempi olo sekä lämpöäkin.

Vierailija
18/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti ihmettelit, miten flunssa voi tarttua ilman sairaan ihmisien kohtaamista. Selkeästi et siis täysin tajunnut, miksi se käsihygienia on tarpeen. 

No eihän se flunssavirus sinne kaupan ovenkahvaankaan ole tullut itsestään?

Vierailija
19/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo töihin pitää mennä enkä jaksa lähteä lääkäriin pienen flunssan takia. Käytän maskia ja toimiston ovella mitataan kuume kuitenkin. Jos päästetään sisälle, sitten menen. 

Vierailija
20/95 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähänn näin syksyisin on pakko liikkua, kun erilaisia flunssia on jatkuvasti.

Kun nenä valuu, sitä on pakko niistää.   Työmatka busseissa kulkee myös koululaisia ja opiselijoita ja juuri eilen perjantaina, oli oikea  yskijöiden kuoro bussissa.

Ne flunssat vaan tulee, ei niille mitään voi.  Toiset eivät koskaan sairastu mihinkään  flunssaan ja jotkut sairastavat kaikki mahdolliset flunssat.

Tähän pitää vain sopeutua, ei muutakaan keinoa ole.

Ei voi aina jäädä kotiin, jos vähän yskittää ja nenä valuu.  Eri asia sitten, jos on pahempi olo sekä lämpöäkin.

Meillä ei saa tulla oireisena töihin tai koulutuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan