Onko ihan pakko taas liikkua räkäisenä ihmisten ilmoilla?
Joo joo, korona on nyt sitten ohi (vaikka tartunnat kasvavat kasvamistaan).
Mutta jos koronassa oli jokin hyvä puoli, se oli se, ettei ollut sosiaalisesti hyväksyttävää liikkua ympäriinsä räkätautisena tautiaan levittämässä. Ilmeisesti sekin luksus on nyt ohi. Juuri oli kaupan kassajonossa äiti mukanaan alakouluikäinen poika, joka yski ja pärski ihan estottomasti julmetussa räkätaudissa. Yski muuten sitten koko karkkihyllynkin läpi valikoidessaan tarkkaan sopivaa suklaapatukkaa, eli lykkyä tykö vaan niille, jotka syövät suklaata.
Tuonkaan pojan kauppareissu ei ollut mikään välttämättömyys. Ikänsä puolesta olisi ihan hyvin voinut odottaa kotona. Kaupassa hänellä ei ollut muuta virkaa kuin valikoida oma suklaapatukkansa. Ja olisiko jotenkin ylivoimaista edes räkätautisena käyttää sitä maskia, kun liikkuu ihmisjoukoissa?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on nyt uskolteltu pelkäämään toisiaan. Nooh, panikoivat kuolevat ensimmäisenä.
En minä pelkää ihmisiä enkä flunssaa, mutta yritän silti välttää tartuttamasta muita, kun sairastun. Toimin näin jo kauan ennen koronaakin. Onko tämä jotenkin käsittämätön yhtälö?
Onhan se hienoa, että olet aina voinut jäädä pois töistäsi pienen lenssun vuoksi, etkä kaupassakaan ole käynyt, eikä sun näin tarvitse toimia jatkossakaan, propsit siitä, kaikilla ei ole noin.
Sanoin, että YRITÄN välttää muiden tartuttamista. Ainahan se ei onnistu. Mutta kaikki turhat ihmiskontaktit tosiaan jätän pois siksi aikaa, kun olen kipeänä. En ole pitänyt sitä suurena uhrauksena.
Ihmettelen myös, miten nopeasti unohtui maskien käyttö, nyt kun se ei ole enää "pakollista" (mitä se ei toki ollut aiemminkaan). Aika helppo huomaavaisuuden ele olisi laittaa maski naamalle silloin, kun on pakko mennä ihmisjoukkoon oireisena. Ei ole mitään sääntöä, että maskia voi käyttää vain silloin, kun on korona.
Kirurginmaski on lähinnä psykologinen suoja. Ei se viruksia juurikaan estä leviämästä. Pahimmat pärskeet toki pitää loitolla. Leikkaussalissakin kirurginmaskeja käytetään vain siksi, että potilaaseen ei mene tulehduksia aiheuttavia bakteereja. Viruksilta ei tarvitse haavaa suojata, koska virukset eivät aiheuta tulehduksia.
En tiedä mitä tutkimuksia sinä olet lukenut, mutta kirurginmaski nimenomaan pysäyttää ne isoimmat pisarat, joissa on eniten viruksia ja jotka hajoaisivat muuten aerosoleiksi sisäilmaan. Eli kyllä se "juurikaan" estää viruksia leviämästä. Hyvin paljonkin.
Ja tuon luit jostain maskivalmistajan teettämästä tutkimusraportista? Oma käsitykseni makseista on peräisin leikkaussalihoitajan koulutuksesta, jossa asia käytiin läpi. Toisaalta asian voi lukea myös maskipaketista. FFP-maskit suojaavat viruksilta, mutta niiden suojaus kohdistuu käyttäjään itseensä.
En, vaan itäaasialaisilta SARS-tutkijoilta. Mutta kaipa suomalaiset leikkaussalihoitajat tietävät tällaiset virusjutskat paremmin.
En ole (onneksi) ikinä leikkaussalissa käynyt, mutta kyllä itse luottaisin enemmän suomalaiseen leikkaussalihoitajien kouluttajaan, jolla ei ole mitään motiivia edistää maskikauppaa, kuin itäaasialaisiin tutkimuksiin. Siellä suunnalla kun ei tuo tutkimusten puolueettomuus ole ihan aukotonta. Rahalla saa tasan sellaisen tuloksen kuin haluaa. Naiivia edes kuvitella muuta :D
t .eri
Naiivia kuvitella, että länsimaissakaan olisi pelkästään puolueettomia tutkimuksia. Ihan jo koti-Suomessa "tieteellinen" kanta maskeihin maagisesti muuttui ihan vain niiden saatavuuden mukaan. Nyt on muuttunut kanta koko koronavirukseen. Nyt on yhtäkkiä pelko suurempi vihollinen kuin virus itse!
Minä en myöskään puhu mistään aasialaisten maskifirmojen teettämistä tutkimuksista, vaan ihan kansainvälisissä lääketieteellisissä julkaisuissa olleista artikkeleista. Olen ne täälläkin linkittänyt sata kertaa joskus aikanaan, nyt en enää jaksa. Jokaisella on kantansa maskeihin eikä se varmaan tässä vaiheessa enää muutu.
Miksi leikkaussalihoitajien opettaja käyttäisi muuta kuin puolueetonta tietoa? Eihän hänellä ole mitään tarvetta edistää maskienkäyttöä, kun leikkaussalissa niitä joka tapauksessa käytetään aina.
Leikkaussalihoitajien opettaja ei myöskään ole epidemiologi, joten hänellä ei varsinaisesti ole mitään erityisosaamista sen suhteen, miten virukset leviävät. Eiväthän ne tosiaan kuulu aihepiiriin.
Voi lapsipieni. Ei siihen epidemiologin koulutusta tarvita, että pystyy hankkimaan ajankohtaista tietoa luotettavista läheistä. Sitä vartenhan se opettaja on koulutuksensa käynyt, että on tieoja hankkinut. Ei fysiikan opettajankaan tarvitse olla fyysikko tai biologian opettajan biologi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on nyt uskolteltu pelkäämään toisiaan. Nooh, panikoivat kuolevat ensimmäisenä.
En minä pelkää ihmisiä enkä flunssaa, mutta yritän silti välttää tartuttamasta muita, kun sairastun. Toimin näin jo kauan ennen koronaakin. Onko tämä jotenkin käsittämätön yhtälö?
Onhan se hienoa, että olet aina voinut jäädä pois töistäsi pienen lenssun vuoksi, etkä kaupassakaan ole käynyt, eikä sun näin tarvitse toimia jatkossakaan, propsit siitä, kaikilla ei ole noin.
Sanoin, että YRITÄN välttää muiden tartuttamista. Ainahan se ei onnistu. Mutta kaikki turhat ihmiskontaktit tosiaan jätän pois siksi aikaa, kun olen kipeänä. En ole pitänyt sitä suurena uhrauksena.
Ihmettelen myös, miten nopeasti unohtui maskien käyttö, nyt kun se ei ole enää "pakollista" (mitä se ei toki ollut aiemminkaan). Aika helppo huomaavaisuuden ele olisi laittaa maski naamalle silloin, kun on pakko mennä ihmisjoukkoon oireisena. Ei ole mitään sääntöä, että maskia voi käyttää vain silloin, kun on korona.
Kirurginmaski on lähinnä psykologinen suoja. Ei se viruksia juurikaan estä leviämästä. Pahimmat pärskeet toki pitää loitolla. Leikkaussalissakin kirurginmaskeja käytetään vain siksi, että potilaaseen ei mene tulehduksia aiheuttavia bakteereja. Viruksilta ei tarvitse haavaa suojata, koska virukset eivät aiheuta tulehduksia.
En tiedä mitä tutkimuksia sinä olet lukenut, mutta kirurginmaski nimenomaan pysäyttää ne isoimmat pisarat, joissa on eniten viruksia ja jotka hajoaisivat muuten aerosoleiksi sisäilmaan. Eli kyllä se "juurikaan" estää viruksia leviämästä. Hyvin paljonkin.
Ja tuon luit jostain maskivalmistajan teettämästä tutkimusraportista? Oma käsitykseni makseista on peräisin leikkaussalihoitajan koulutuksesta, jossa asia käytiin läpi. Toisaalta asian voi lukea myös maskipaketista. FFP-maskit suojaavat viruksilta, mutta niiden suojaus kohdistuu käyttäjään itseensä.
En, vaan itäaasialaisilta SARS-tutkijoilta. Mutta kaipa suomalaiset leikkaussalihoitajat tietävät tällaiset virusjutskat paremmin.
En ole (onneksi) ikinä leikkaussalissa käynyt, mutta kyllä itse luottaisin enemmän suomalaiseen leikkaussalihoitajien kouluttajaan, jolla ei ole mitään motiivia edistää maskikauppaa, kuin itäaasialaisiin tutkimuksiin. Siellä suunnalla kun ei tuo tutkimusten puolueettomuus ole ihan aukotonta. Rahalla saa tasan sellaisen tuloksen kuin haluaa. Naiivia edes kuvitella muuta :D
t .eri
Naiivia kuvitella, että länsimaissakaan olisi pelkästään puolueettomia tutkimuksia. Ihan jo koti-Suomessa "tieteellinen" kanta maskeihin maagisesti muuttui ihan vain niiden saatavuuden mukaan. Nyt on muuttunut kanta koko koronavirukseen. Nyt on yhtäkkiä pelko suurempi vihollinen kuin virus itse!
Minä en myöskään puhu mistään aasialaisten maskifirmojen teettämistä tutkimuksista, vaan ihan kansainvälisissä lääketieteellisissä julkaisuissa olleista artikkeleista. Olen ne täälläkin linkittänyt sata kertaa joskus aikanaan, nyt en enää jaksa. Jokaisella on kantansa maskeihin eikä se varmaan tässä vaiheessa enää muutu.
Miksi leikkaussalihoitajien opettaja käyttäisi muuta kuin puolueetonta tietoa? Eihän hänellä ole mitään tarvetta edistää maskienkäyttöä, kun leikkaussalissa niitä joka tapauksessa käytetään aina.
Leikkaussalihoitajien opettaja ei myöskään ole epidemiologi, joten hänellä ei varsinaisesti ole mitään erityisosaamista sen suhteen, miten virukset leviävät. Eiväthän ne tosiaan kuulu aihepiiriin.
Ja mikäs onkaan sinun koulutuksesi? Tuskinpa olet epidemiologi, joten et ole pätevä kumoamaan alalle koulutuksen saaneen ihmisen väitteitä. Ei niitä opettajia kadulta revitä koulutuksia pitämään, vaan ne käyvät ihan kouluja sitä varten. Kouluja, joissa opiskellaan myös virusten leviämistä yms. Useimmiten se koulu on nimeltään yliopisto ja tarkemmin lääketieteellinen tiedekunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t .eri
Olen leikkaus salissa maannut neljä tuntia ja olin kun pesusieni piikkiä työnnettäessä selkäytimeen ja joka paikkaan. Olin hereillä jalka leikkauksessa leikkaussalissa ja oli aika kammottavaa niin että ei oikein sovi heikko hermoiselle. Lähes kaikki ovat saaneet sen sairaala bakteerin mutta minä en saanut ja halusin heti pois sieltä kotiin eikä olisi päästetty ja lopulta sanoin että tuokaa ne paperit nyt ja minua tullaan hakemaan kotiin. LÄÄKÄRI SANOI ETTÄ ITSEKKÖ PÄÄTÄT NIIN SANOIN VAAN ETTÄ ITSE. Ja kotona se paraneminen alkoi lähtemään käyntiin ja sain nukuttua kunnolla pimeässä ja paremmassa sängyssä. Kun en päässyt sairaalassa vessaan ja oli potta sängyn vieressä niin mielenterveysongelmainen muori veti verhot edestä niin ettei saanut kuskakkaan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa lasken vielä sen paljonko veronmaksajat maksoivat siitä kun työkaverini tuli influenssassa töihin ja tartutti minut. Olin rokotettu mutta ei sekään kaikkea pelasta kun on perussairas. Työkaverini peruste oli ei ole varaa olla töistä poissa mutta olen aika varma että puhutaan lähemmäs 5 numeroisesta luvusta veronmaksajien pussista pelkästään itseni osalta muista työpaikalla sairastuneista puhumattakaan.
Kannattaa olla ihan varma tartuttajasta ennen syyttelyä.
Aika paksua tällainen syyttely.
Infektiot leviää nyt ja ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen vastaus ap:lle.
On pakko liikkua.
Juuri syksy ja alkutalvi on aikaa, jolloin ihmisillä vuotaa nenä ja he yskivät runsaasti.
Kaikki pienet oireet eivät oikeuta jäämään kotiin. Etenkin jos olo on muutoin terveen tuntuinen.
Eri asia on, jos tuollainen aiheuttaa ihmisille itselleen tosi heikon ja huonon olon ja pientä kuumettakin saattaa olla.
Muutoin ihmiset menevät kouluihin ja töihin.
Valtava määrä ihmisiä jäisi töistä kotiin, mikäli jokaisesta nenän vuotamisesta ja pikku yskiskelystä kaikki ihmiset jäisivät kotiin.
Kouluihin ei riittäisi opettajia, ei kassoja ja myyjiä kauppoihin, ei hoitajia sairaaloihin, eikä asiakaspalvelijoita mihinkään.
Juuri näin, kaikki köhijät ja niiskuttajat eivät ole kipeitä. Oma nokka vuotaa milloin mistäkin syystä ja yskittää, ei ole koronaa tai flunssaa vaan ihan muut syyt joille en voi mitään. Olen kärsinyt tästä ihan teinistä asti. Jos jättäisin menemättä töihin tai kauppaan joka kerta kun kurkkuun nousee limaa ja köhin tai nenää ärsyttää joutuisin saikuttamaan yli puolet työvuoroista ja kääntymään aina kaupan ovista sisälle päästyäni takaisin kotimatkalle, kun lämpötilanmuutos sai räkähanat aukeamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t .eri
Kyllä lääkiksessä ja jopa sairaanhoitaja koulutuksessa käydään läpi virusten(kin) leviämistä. Monin paikoin jo lukiossa käydään perusteet siitä läpi. Ei siihen mitään tutkijan koulutusta tarvita, että tietää asioista jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen vastaus ap:lle.
On pakko liikkua.
Juuri syksy ja alkutalvi on aikaa, jolloin ihmisillä vuotaa nenä ja he yskivät runsaasti.
Kaikki pienet oireet eivät oikeuta jäämään kotiin. Etenkin jos olo on muutoin terveen tuntuinen.
Eri asia on, jos tuollainen aiheuttaa ihmisille itselleen tosi heikon ja huonon olon ja pientä kuumettakin saattaa olla.
Muutoin ihmiset menevät kouluihin ja töihin.
Valtava määrä ihmisiä jäisi töistä kotiin, mikäli jokaisesta nenän vuotamisesta ja pikku yskiskelystä kaikki ihmiset jäisivät kotiin.
Kouluihin ei riittäisi opettajia, ei kassoja ja myyjiä kauppoihin, ei hoitajia sairaaloihin, eikä asiakaspalvelijoita mihinkään.
Koko aloitus taisi kuitenkin koskea ihmisiä, jotka käyvät täysin turhaan siellä täällä. Vaikka nyt tuo aloituksen poika suklaapatukkaostoksilla.
Miten niin turhaa?
A7na on flunssassa päivä kuumeetonta kotona ja sitten taas saa liikkua normaalisti.
Tämä ei tule koskaan muuttumaan.
Yleiskunto ratkaisee, onko flunssan aikana jäätävä pois töistä. Väestössä liikkuu koko ajan runsaasti nuhakuumetta aiheuttavia viruksia, joten yksittäinen henkilö ei vaikuta merkittävästi muiden riskiin sairastua
Tämänhetkisen ohjeistuksen mukaan flunssaisen tulisi pysyä kotona, kunnes oireet ovat selvästi lievenemässä. Se tarkoittaa sitä, että ei tarvitse olla täysin oireeton voidakseen käydä vaikkapa kaupassa. Kriittisempää on oireiden alku- kuin loppupäässä tarkkana oleminen. Mutta sitä ei kanssaihminen näe päällepäin eikä pysty paheksumaan, jos kaupassa kävijällä on kurkussa vähän sellainen olo että taitaa olla flunssa tulossa.
kukapa enään käyttää räkälöiden, artistien .huuto pellejen tyrkky palveluita saivat tukia 100- 200000e tukia tekemättömästä työstä.
me maksettiin kirjoitti:
kukapa enään käyttää räkälöiden, artistien .huuto pellejen tyrkky palveluita saivat tukia 100- 200000e tukia tekemättömästä työstä.
Minä käytän!
Koronahysteerikoilla jää päälle pelko kaikkia infektiotauteja kohtaan. Apua nuha!
Samaa mieltä. Oltiin eilen ravintolassa syömässä. Ravintola oli iso ja tilava mutta silti oli ihan pakko lähipöytään tulla jonkun miehen aivastelemaan ja pärskimään ja niistämään. Ihan jatkuvaa pärskimistä. Jos on niin flunssainen, parempi pysyä kotona, pois ravintoloista. Nyt vaan täytyy toivoa että kyseisellä ihmisellä ei ollut korona. Vihaksi pistää ihmisten tyhmyys.
Kaikki tämä desinfiointi on liikaa. Ihmisen vastustuskyky heikkenee, jollei se saa toimia luonnollisesti. Uskon että nämä "tavalliset" räkätaudit ovat tänä talvena erityisen ärhäköitä em. syystä.
Koko aloitus taisi kuitenkin koskea ihmisiä, jotka käyvät täysin turhaan siellä täällä. Vaikka nyt tuo aloituksen poika suklaapatukkaostoksilla.