Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten britit ei ennakoineet työvoimapulaa?

Vierailija
02.10.2021 |

Heillä oli tiedossa että moni maan ns. duunarisektoreista pyörii tosi vahvasti EU:n itäblokin ja Puolan nuorten työntekijöiden varassa. Jotenkin hassua että eivät yhtään ennakoineet tätä ja mahdollistaneet esim. kevyempää reittiä tulla sinne töihin kuin nykyinen viisumiprosessi.

Muutenkin ihan hullua, että maa vaikeuttaa vapaaehtoisesti parhaassa työiässä sinne tulevien työntekijöiden ja veronmaksajien saapumista. Suurin osa muista maista miettii hiki hatussa miten näitä työntekijöitä saataisiin houkuteltua lisää.

Kommentit (233)

Vierailija
201/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa on menossa nyt siirtymävaihe. Se menee ohi 1-3 vuodessa, minkä jälkeen kannattaa tarkastella tilannetta uudelleen. On selvää, että näinkin iso ero näkyy siirtymävaiheessa pieninä ongelmina siellä täällä, mutta britit kyllä ne myös ratkaisevat - ihan itse.

Darling, heillä oli jo siirtymäaika, mutta he eivät käyttänee sitä tällaisten asioiden ratkaisemiseen. He neuvottelivat sen ajan lähtösopimusta EU:n kanssa, kun sitäkään ei oltu saatu aikaisemmin kasaan.

Siirtymäaika päättyi noin 9 kk sitten. Brexit-vauva on nyt syntynyt ja se on ruma ja itkevä, joka myös haisee pahalle.

Vierailija
202/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa on menossa nyt siirtymävaihe. Se menee ohi 1-3 vuodessa, minkä jälkeen kannattaa tarkastella tilannetta uudelleen. On selvää, että näinkin iso ero näkyy siirtymävaiheessa pieninä ongelmina siellä täällä, mutta britit kyllä ne myös ratkaisevat - ihan itse.

Darling, heillä oli jo siirtymäaika, mutta he eivät käyttänee sitä tällaisten asioiden ratkaisemiseen. He neuvottelivat sen ajan lähtösopimusta EU:n kanssa, kun sitäkään ei oltu saatu aikaisemmin kasaan.

Siirtymäaika päättyi noin 9 kk sitten. Brexit-vauva on nyt syntynyt ja se on ruma ja itkevä, joka myös haisee pahalle.

Britannia voi tästä edespäin tehdä valinnat itse. Esim. jos haluavat syytää miljardeja Italian, Kreikan ja Espanjan kaltaisille vapaamatkustajatalouksille. Britannia on iso sisämarkkinatalous joka tuottaa itse mitä tarvitsee. Jos suurin ongelma 9 kk aikana on että rekkakuskeista on hetken pula niin eipä ole kummoiset ongelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ei halua niitä sinne töihin. Ne nostaa palkkoja ja päästää omat työttämät töihin. Näin Suomenkin pitäsi toimia

Mutta kun ei ne omat työttömät halua tarjolla olevia töitä. Omassa työpaikassani on tällä hetkellä 70 avointa työpaikkaa, alimmillaan noin 30 tonnia vuodessa maksavaa asiakaspalvelua ja korkeimmillaan lähes 100 tonnia tienaavia Director-rooleja. Niihin ei löydy tekijöitä, aiemmin rooleissa oli paljolti EU-kansalaisia mutta moni on brexitin myötä palannut mantereelle.

Vierailija
204/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brexit on malliesimerkki siitä, että missään tapauksessa ei pidä antaa sellaisten ihmisten, jotka kaikkein vähiten asiasta tietävät, päättää näinkin tärkeästä.

Nyt me nähdään, miten siinä kävi. Tällä viikolla on uutisoitu, miten Britanniasta loppuvat vihannekset, kaasu, bensa, sieltä loppuu jopa kalja. On ihmisiä, jotka ovat valmiit luovuttamaan tämän kaiken, jotta EU:sta erotaan. Britit kärsivät siis parhaillaan sota-aikaa muistuttavasta puutteesta, joka johtuu vain ja ainoastaan vastuuttomasta politiikasta. Halu erota EU:sta on asetettu kaiken muun edelle.me nähdään, miten siinä kävi. Tällä viikolla on uutisoitu, miten Britanniasta loppuvat vihannekset, kaasu, bensa, sieltä loppuu jopa kalja. On ihmisiä, jotka ovat valmiit luovuttamaan tämän kaiken, jotta EU:sta erotaan. Britit kärsivät siis parhaillaan sota-aikaa muistuttavasta puutteesta, joka johtuu vain ja ainoastaan vastuuttomasta politiikasta. Halu erota EU:sta on asetettu kaiken muun edelle.

Britit huijattiin äänestämään täysin katteettomilla lupauksilla EU-eroa. Tuskin mikään lupaus on toteutunut.

No on se toteutunut että Britania saa ihan itse tehdä omat päätöksensä. Unohdettiin vain mainita että ne päätökset voivat edelleen olla myös huonoja. 

Kyllä, ihan itse saavat nyt muhia liemessään, minkä keittivät. Tähän nyt vain vielä mausteeksi kärjistyvä Pohjois-Irlannin tilanne, niin joulurauha on taattu.

Toivottavasti IRA ei tee putkipommi-iskuja Belfastissa ja Londonderryssä

Asian vierestä mutta: Nuoremmat öyhöttäjät ei tiedä, että pahinta terrorismia Euroopassa oli juuri ne "kotoperäiset" terroristit. Kyllä IRA sai aikaan paljon enemmän kuolonuhreja, kuin yksikään hiekkakansan terroristi on saanut. Pelkästään IRAn sodissa kuoli noin 3600 ihmistä. Tekijöinä siis eurooppalaiset, kristityt, valkoihoiset terroristit. Ja puhumattakaan Saksan ja Italian jne. kotoperäisistä terroristeista.

Itse muistan, kuinka 70-80 luvulla uutisten vakioaihe oli IRAn terroristien pommi-iskut. Ne oli niin tavallisia, että niihin ei edes kiinnittänyt huomiota. Joskus -90 luvulla tilanne rauhoittui. Muistan suorastaan yllättyneeni, että ohoh, saiko ne tosiaan rauhan siellä aikaiseksi?

En mitenkään puolustele hiekkakansojen tekemiä pommi-iskuja esim. Ranskassa. Mutta tosiasiat pitää ottaa tosiasioina. Nähtäväksi jää, kärjistyykö tilanne UK:ssa uudelleen?

Irlantilaisissa terroristeissa oli kuitenkin se hyvä puoli, että olivat kohteliaita brittejä, eli varoittivat iskuistaan etukäteen.

Irlantilaiset eivät ole brittejä ja Britit ovat aina kohdelleet katolisia irlantilaista kuin saastaa.

Aika suhteellistahan tuo on näin nykymaailman vinkkelistä. Minun esi-isiä on suomalaiset kohdelleet "kuin saastaa", mutta enpä nyt jaksa asiasta erityisesti enää meuhkata. Koettaisit sinäkin päästä yli muiden puolesta mielesi pahoittamisesta.

Katoliset on aika hauskoja.

Vierailija
205/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että joka puolella maailmaa on tällä hetkellä sama työvoimapula.

Vierailija
206/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Britannia voi tästä edespäin tehdä valinnat itse. Esim. jos haluavat syytää miljardeja Italian, Kreikan ja Espanjan kaltaisille vapaamatkustajatalouksille. Britannia on iso sisämarkkinatalous joka tuottaa itse mitä tarvitsee. Jos suurin ongelma 9 kk aikana on että rekkakuskeista on hetken pula niin eipä ole kummoiset ongelmat.

Hyvin sujuu mm. polttoaineen ja teen tuottaminen. Vessapaperikin on vähän niin ja näin. Lääketeollisuus on myös täysin globalisoitunutta, siinä on omavarainen korkeintaan Intia.

Britannia ei todellakaan pärjää yksinään ja ongelmat ovat paljon syvemmät kuin pari rekkakuskia. Mutta senhän sinä tiedät, kunhan trollaat.

Vierailija
207/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliittinen agenda jyräsi järjen.

Niinhän nuo persut tässäkin maassa yrittää lietsoa joukkohysteriaa EU:ta vastaan. Ikään kuin Suomi olisi "itsenäinen" EU:n ulkopuolella. Ei muuten ole, olisi pelkästään yksinäinen ja naapurin armoilla.

Vierailija
208/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boris ja muut (tulevat) päättäjät eivät ehkä ottaneet huomioon sitäkään, että nyt he joutuvat itse vastuuseen huonoista päätöksistään. Ennen voi vaan suorilta syyttää kaikesta EU:ta, kansaan meni kuin häkä, vaikka olisi kyse asioista joihin EU:lla ei ollut päätösvaltaa. Tavallaan helppo olla EU-maassa populistipoliitikko, voi vaan olla hyvä jätkä ja heitellä ilmoille kaikkea että kyllähän minä, mutta kun se EU perkele.

Borishan oli alunperin remainer. Ja jonkunhan sitä on pääministerinäkin toimittava. Ehkä jopa helpompi työ sellaiselle, jonka omaa syytä ero ei ollut.

Aika raflaavia väitteitä kyllä tässäkin ketjussa Brittilän nykytilasta. Ei sitä nyt sentään voi sodanaikaiseen pulaan ja puutteeseen verrata. Ainakaan omilla sukulaisilla ei ole vielä päässyt nälkä yllättämään eikä edes kylmyys.

Omilla sukulaisillani kyllä on ollut vaikeuksia saada polttoainetta autoon. Samoin kaupasta ei saa samoja tavaroita mitä ennen. Varmaan pärjäävät, mutta niukempaa on jo ihan hintojen nousun takia, leivän, bensan ja kaasun hinta on noussut.

Ei ne silti vielä Suomen tasolla ole.

Mutta ei kai täällä ole mistään pulaa niin kuin Briteissä?

Vierailija
209/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sujuu mm. polttoaineen ja teen tuottaminen. Vessapaperikin on vähän niin ja näin. Lääketeollisuus on myös täysin globalisoitunutta, siinä on omavarainen korkeintaan Intia.

Britannia ei todellakaan pärjää yksinään ja ongelmat ovat paljon syvemmät kuin pari rekkakuskia. Mutta senhän sinä tiedät, kunhan trollaat.

Kyllä ja  kalatuotteet mätänevät jatkossakin kontteihin, kun eivät tuoreina ehdi Euroopan markkinoille.

Vierailija
210/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että joka puolella maailmaa on tällä hetkellä sama työvoimapula.

No ei Suomessa ole tuollaista kuljettajapulaa, mikä tyhjentää polttoainetankit! Kävin tänään tankkaamassa Herttoniemessä ja ei ollut jonoa ja bensaa tuli putken täydelta :D.

Ja S-Marketista löytyi parsa- ja ruusukaalta aivan tuoreina,  ko kasviksethan ovat jääneet Briteissä pelloille työntekijäpulan takia. Turha tuota Brittien pulaa on loivennella, niillä ei ole työntekijöitä alkutuotannon töihin, koska itse ajoivat ne pois.

Vierailija
211/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedemiehet ja asiantuntijat varoittivat tästä(kin) toistuvasti etukäteen. Mutta kun hörhöille ei kelpaa tutkittu tieto, niin tässä tulos. Sama juttu koronarokotustenkin suhteen. Hörhöt ei usko tutkittua tietoa ja nyt ne valloittaa sairaalapaikat, kun saavat viruksen.

Joskus mietiskelen, että kuinka on mahdollista, että on keksitty tulenteko, pyörä ja sähkö? Ihmisten tyhmyys on niin valtaisaa ja ehtymätöntä.

Monet keksinnöt on varsinkin aikoinaan tehnyt yksittäinen ihminen tai muutaman ihmisen joukko. Myös keksintöjen laajemmalle levittymisestä ovat vastanneet muut kuin peruspulliaiset.

Keskivertoyksilö on valitettavasti aika tyhmä ja harhaanjohdettava. Ja suunnilleen puolet on tätäkin kädettömämpiä (vai pitäisikö sanoa päättömämpiä). Demokratia on muuten hyvä, mutta siinä on yksi pienoinen ongelma...

Vierailija
212/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei halpatyövoiman katoaminen ole ainoa brexin aiheuttama ongelma.

Ne kalastajat joille lupailtiin monenlaista, menettävät kohta veneensä, kun eivät saa myytyä saalista.

Toivottavasti Suomessa populistit eivät tule koskaan valtaan, tai toivottavasti edes tärkeissä äänestyksissä otetaan selvää asioista, eikä uskota ihan mitä tahansa.

Ei halpatyön katoaminen ole mikään ongelma, vaan se että halpaan työvoimaan tottuneet työnantajat eivät halua sopeutua tilanteeseen ja palkata brittejä kunnollisella palkalla.

Ei halpaan työvoimaan tottuneet työnantajat ole se ongelma, vaan se että tavalliset ihmiset eivät halua maksaa tuotteista enemmän tai maksaa enemmän veroja.

Vierailija
213/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo rekkakuskipula on todellisuudessa hyvin paha ongelma. Jos ihmisten liikkuminen vaikeutuu pitkäksi aikaa, se herättää varmasti paljon tyytymättömyyttä. Brititkin ovat niin autoihin tottunut kansa, että tyytymättömyys hallituksen toimiin voi leimahtaa melko nopeastikin. Palttoainepulan takia koko yhteiskunta pysähtyy.

Vierailija
214/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliittinen agenda jyräsi järjen.

Niinhän nuo persut tässäkin maassa yrittää lietsoa joukkohysteriaa EU:ta vastaan. Ikään kuin Suomi olisi "itsenäinen" EU:n ulkopuolella. Ei muuten ole, olisi pelkästään yksinäinen ja naapurin armoilla.

Niin, kyllähän EU:hun lähdettiin niin ettei oltais samalla lailla USAn ja Neuvostoliiton/Venäjän armoilla. Haluttiin EU:n avulla päättää asioista toisten "pienten" valtioiden kanssa yhdessä

Vierailija
215/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedemiehet ja asiantuntijat varoittivat tästä(kin) toistuvasti etukäteen. Mutta kun hörhöille ei kelpaa tutkittu tieto, niin tässä tulos. Sama juttu koronarokotustenkin suhteen. Hörhöt ei usko tutkittua tietoa ja nyt ne valloittaa sairaalapaikat, kun saavat viruksen.

Joskus mietiskelen, että kuinka on mahdollista, että on keksitty tulenteko, pyörä ja sähkö? Ihmisten tyhmyys on niin valtaisaa ja ehtymätöntä.

Joskus tuntuu, että paras hallintomuoto olisi sellainen valistunut diktatuuri, joka pistäisi nämä aivottomat ihmismassat väkisin ojennukseen ja ohjaukseen. Vähän kuin pikkulapset; koko ajan saa olla kaitsemassa ja jos nämä saavat itse päättää, he mokaavat muidenkin asiat.

Niin, paitsi, että harva kykenisi tuollaiseen rooliin. Valta turmenee. Ja tuollaiseen asemaan hakeutuvat olisivat todennäköisesti jo valmiiksi pahemmasta päästä (näkeehän tämän jo nykypoliitikoistakin). Ihmiskunnan historian aikana on kokeiltu vähän kaikenlaista hallintomuotoa. Lähinnä on saatu selville, että käytännössä mikään ei oikeastaan toimi – ainakaan hyvin.

Vierailija
216/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuota, esim ruuasta tuodaan noin 50% siitä mitä tarvitaan.

Britannia on ollut omavarainen viimeksi 1700-luvulla.

Vierailija
217/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässä on vuosisotalla hoettu että puolalaiset rekkakuskit olivat UuKoossa halpatyövoimaa, niin miten halvalla he nyt sitten ajoivat, tietääkö kukaan?

Ja montako rekkakuskia brittiarmeijassa oikein palvelee, jos niillä ryhdytään paikkaamaan nyt puuttuvia kuskeja? Wiki tietää että brittiarmeijassa -eli siis maavoimissa- palvelee vakinaista henkilökuntaa 107 730 jantteria. Mutta ehkä he ovatkin oikeasti kaikki rekkakuskeja?

Vierailija
218/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britit halusivat Brexitiä suurelta osin juuri siksi, että itäeurooppalaiset halpatyöntekijät ärsyttivät. Eli lopputulos on nyt toivottu, mutta se ei tunnukaan enää hyvältä.

Brittiystäväni sanoi jo viime vuosituhannella (-99), että englantilaiset nuoret haluavat vain rahanperässä tehdä osakekauppaa. Kukaan ei halua suorittaa, ponnistella tai ajatella, vaan halutaan vain tulla sikarikkaiksi. Tuskin sitä yksi brexit on muuttanut.

Jos kaikki on sikarikkaita, niin kaikki onkin keskituloisia.

Jos silloin valmistetaan mitään omassa maassa tai saat palvelua oman maan kansalaiselta, niin kaikki on sikakallista. 

Vierailija
219/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Energian ja ruuan suhteen on täysin riippuvainen tuonnista Euroopasta. Ilman näitä on ikävä talvi tulossa.

Vierailija
220/233 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Varmaan sitten jokainen ymmärtää, että jos näitä halpatöitä ei enää ole, niin myös yleinen hintataso nousee merkittävästi? Ollaanko siihen valmiita?"

Englanti on tuohon valmis. Mitä muutakaan voi tässä kohtaa sanoa? Englannin ja EU:n talouden erkanevat toisistaan nyt kiintoisalla tavalla.

On kyllä erittäin mielenkiintoista seurata mitä tapahtuu. Stiff upper lippiä vaan kehiin, kyllä se siitä.

Boris pitäisi kyllä vaihtaa, hänellä ei selvästikään ole mitään ymmärrystä asioista. 

Esim. nyt kun sikoja hätäteurastetaan ja tuhotaan tiloilla tilanpuutteen vuoksi, Boriksen kommentti oli että sikateollisuuteen nyt vaan kuuluu eläinten tappaminen. Niin kuuluukin, mutta se tarkoitus on että ne siat tulevat syödyiksi.

Tällaisesta hävitetystä siasta tulee mm. tuottajalle vain ne kustannukset ja jossakin vaiheessa sianlihasta tulee pulaa kaupoissa.

Kuuntelin myös tuon kommentin sikojen teurastamisesta. Miten BoJo voi olla noin pihalla? Vastasi kyllä todella oudosti tuohon, miten sikoja joudutaan nyt teurastamaan. 

Kun ranskalaiset näki nälkää, niin Marie Antoinette sanoi "miksi he eivät syö kakkua, jos leipä on loppu".

Boris on samaa porukkaa kuin Antoinette, Trump tai Sarah Palin ym. Aivan hukassa maailman realiteeteista. Ja heitä äänestetään sankoin joukoin. Kyllä päättäjille pitäisi olla edes jonkinlainen älykkyystesti ennen ehdokuutta. Tai äänestäjille ennen äänestystä.

Yks asia kuitenki yhdistää Churchilliä, Thatcheria ja Johnsonia.

Kunnia.

Churchill ei antautunu Saksalle, Thatcher ei antautunu Argentiinalle ja Johnson ei antautunu Brysselille.

Aivan samoin suomalaiset voi onnitella itseään siitä, että emme antautuneet Islannille! Tuo kommentti on kuin suoraan trumpismin käsikirjasta, jonka alkuteos on kirjoitettu venäjäksi....

Jos olet pelaajana jalkapallojoukkueessa, niin oletko antautunut pelin säännöille? Ja lisäksi, EU ja Britannia eivät ole olleet sodassa, eikä laukauksia ole ammuttu, kuten ww2 ja Falklandin sodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan