Mihin maahan muuttaisit pois Suomesta?
Koska Vauva-lehden keskustelupalstalta saa pian kai ohjeita pappatunturin tyhjäkäynnin säätämiseenkin ajattelin kysyä tätäkin: mihin maahan muuttaisit, jos haluaisit pois Suomesta? Haluaisin kuulla myös joitain perusteluja.
Vastaukseksi on luettava myös ettei lähtisi Suomesta minnekään muualle (ts. Suomi on maailman paras maa oli mikä oli ja tuli mitä tuli). Hyvä, mutta tämä tulee perustella erityisen kattavasti. Se, ettei ongelmia tule juosta karkuun vaan kohdata ne ja korjata esittää oletuksen että ko. ongelmat on kansalaisen ratkaistavissa ja ylipäänsä kansalaisen velvollisuus eli siis syy.
Sen toistaminen että jos et täällä tykkää olla niin mene muualle ei nyt enää riitä; sitähän tässä juuri selvitetäänkin. Yhtä vähän auttaa se papukaijan jankuttaminen että on niitä ongelmia muuallakin; tarkalleen niin mitä ongelmia ja missä? Maita, autonomisia alueita ja erilaisia enklaaveja on erään laskutavan mukaan 337 kappaletta, väittääkö joku täällä todella tuntevansa ne kaikki kattavasti jotta pystyy vertailemaan ja edelläsanottua yhä jankuttaa? Itselläni on tuosta luvusta kokemuksia tällä hetkellä 59 maasta tai alueesta, tervetuloa neuvomaan vaikka Huippuvuorten tai Ceutan asioissa joita en huomannut. Ja yhä vain Suomi olisi onnistunut olemaan juuri se paras kaikista eikä asiaan voi milloinkaan tulla muutosta? Neuvostoliitossa en kyllä ehtinytkään käydä.
Kommentit (33)
Kanadaan, USAa eurooppalaisempi, hieno luonto.
Jos joku kotoani ajaa pois, niin Ruotsiin.
En asu Suomessa tällä hetkellä, mutta Uusi-Seelanti olisi hieno paikka asua luultavasti.
Minä lähtisin Irlantiin. Kaunista, mukavat ihmiset, ja minkälaisen puutarhan sinne saiskaan aikaan. Sinne mä haluan joskus asumaan, ainakin vanhuksena haluan muuttaa sinne.
Norja. Olen käynyt pari kertaa ja viihtynyt hyvin. Muuten en osaa perustella. Suomessa on hyvä olla ja elää, siksi kai en ole edes miettinyt asiaa tarkemmin.
Australiaan, Sinagoreen tai Kaliforniaan. Ilmasto, ilmasto ja ilmasto ( Singapore ehkei pidemmpän päälle olisi minun paikkani, muuttaisin sieltä varmaan Malesian puolelle jollekin saarelle.)
Australiaan en enää pääse kun ikää on yli 40v, sinne olen jopa printannut anomuksen. Jenkkeihin pääsemisestä en tiedä, tuskin sekään olisi helppoa. Turistiviisumilla ehkä eläkkeelle pitempiä pätkiä noissa maissa.
Kanadaan menisin minäkin, koska haluan asua pohjoisessa. Pidän viileästä ilmasta ja pohjoisesta luonnosta. Kanadassa on rento ja reilu meininki ja korkea elintaso. Maahanmuuttopolitiikka on hyvä, sinne ei oteta tyhjäntoimittajia taikaseinää lypsämään. Pitää olla hyvä koulutus ja työpaikka valmiina.
Jenkkeihin, jos onnistuisi. Olen hyvätuloinen ja siellä on koulutustani vastaavissa töissä melkein kaksinkertaiset palkat Suomeen nähden. Verot on alhaiset ja ruoka halpaa ja hyvää. Kaikkea löytyy ja sisämarkkinat on niin isot, että hinnat pysyy alhaisina. Ilmasto suurimmassa osassa Jenkkilää suotuisa vuoden ympäri.
Toki miinuksiakin löytyy, kuten kovat työtunnit ja vähäiset lomat. Mutta kyllä sen kestäisi.
Mä muuttaisin melko moneen maahan jos vain tarjolla olisi mielenkiintoinen työ ja palkalla eläisi siellä yhtä mukavasti kuin nyt täällä. Ei tarvitsisi siis olla nykyistä parempi palkka eikä maassa Suomea parempi elintaso. Vuosi sitten olisin vielä voinut muuttaa Venäjällekin, nyt en.
Mäkin muuttaisin USA:han ja mielellään Floridaan:) rakastan sitä paikkaa!
Saksaan, Berliiniin. Rikkaan kulttuurin ja maistuvan ruuan, hyvä palkkatason ja loisteliaan koulutustason keskelle.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 22:09"]
Jenkkeihin, jos onnistuisi. Olen hyvätuloinen ja siellä on koulutustani vastaavissa töissä melkein kaksinkertaiset palkat Suomeen nähden. Verot on alhaiset ja ruoka halpaa ja hyvää. Kaikkea löytyy ja sisämarkkinat on niin isot, että hinnat pysyy alhaisina. Ilmasto suurimmassa osassa Jenkkilää suotuisa vuoden ympäri. Toki miinuksiakin löytyy, kuten kovat työtunnit ja vähäiset lomat. Mutta kyllä sen kestäisi.
[/quote]
niin, ilmastohan on suotuisa. Ei ole lumimyrskyjä, tornadoja, hurrikaaneja, metsäpaloja, mutavyöryjä yms. Ja koulutus, terveydenhuolto yms ilmaista.
yhdysvaltain hyvä taloustilannehan on rahoitettu viime vuosina setelirahoituksella, eli on painettu vaan lisää rahaa. Tämä on nyt ohi, saa nähdä kuinka talouden käy.
Muuttaisin joko Saksaan, Sveitsiin, Sloveniaan tai Viroon. Luultavimmin Viroon. Ja miksikö, no Virossa on järkevämpi yksityisyrittäjien verokohtelu, siellä kannustetaan yrittäjyyteen. Saksa on myös kovan työn tekemiseen kannustava yhteiskunta ja kummassakin maassa on leppoisia immeisiä.
Olen muuttamassa kuukauden päästä USAan, Kaliforniaan, joten sinnepä kai sitten. Oon kyllä asunut myös muissa maissa, joten voisin muuallekin muuttaa, mutta nyt tuli tilaisuus lähteä tuonne.
Haluan pysyä Suomessa. Nykymeno vaan kyrsii. Joskus haaveilen kakkoskämpästä Italiassa, missä voisi olla lomilla ja silloin kun Suomessa on pahimmat kelit. En siellä kuitenkaan vakituisesti haluaisi asua. Mutta jos nyt johonkin muuttaisin niin harkitsisin vakavasti Islantia. Voisin ainakin kuvitella että sinne ei ole sellaista elintasoturistien ym.elättien aaltoa tunkemassa kuin muualle Eurooppaan...Olen realisti, sori.
Euroopan ulkopuolella asumista en ole edes ajatellut, vielä.
Saksassa asun jo toista kertaa ja tällä kertaa ajattelin pysyä.
Plussat: Vapaampi ilmapiiri, töitä tarjolla, halvempi ruoka ja juoma, ostovoima suurempi, toimiva julkinen liikenne, helppo toimia freelancerina/pienyrittäjänä. Työssäkäyvällä erinomaiset terveyspalvelut.
Miinukset: Byrokratia, sosiaaliturva (sairausvakuutus) järkyttävän hintainen.
Jossain vaiheessa elämää haluaisin vielä muuttaa Englantiin, mutta se juna taisi jo mennä.
Saksassa olen asunut.
Kun elämäntilanne antaa myöten olen harkinnut Espanjaa, Portugalia, Turkkia, Kyprosta, Curacaoa tai USA:ta.
Lämpimään pitää päästä ja verotuksen hoitua. Jenkkilään on hankala päästä mutta Investor Visalla lienee mahdollista -eli vähintään miljoona Dollaria tiskiin ensin.