Vaatiiko pitkän matikan E paljon työtä?
Kuinkahan helposti sen saa?
Se on kynnysehtona yhteen koulutukseen eli pitää saada E tai L.
Kommentit (19)
Helppoa ku heinänteko, ainaki L :).
Mutta ruottin kans taistelin ja kävin lisätunteja yms, just ja just sain sen läpi.
Joo riippuu tosiaan paljonko on valmis tekemään töitä. Mun tyttö meni aika pienellä panostuksella lukion kurssit läpi, sai arvosanoiksi jopa seiskaa ja kuutosta. Lukulomalla ryhdistäytyi ja sai puserrettua arvosanaksi M:n. Jos olisi pohjat olleet kunnossa ja vielä vähän enemmän matikkapäätä, ei varmasti se E olisi ollut mahdoton. Mutta siis kyllä se matemaattista lahjakkuutta vaatii, että E:n saa.
Muutaman kerran joutuu opettajalta suihin ottamaan eli eipä kauheasti vaadi töitä
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran joutuu opettajalta suihin ottamaan eli eipä kauheasti vaadi töitä
Jos olisit käynyt lukion, tietäisit ettei ne lukion opettajat arvioi yo-kokeita.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu millanen matikkapää on. Meneekö helpolla vai pitääkö tehdä hulluna töitä ja repiä hiukset päästä, itkeä, käyttää laskinta.
Laskinta? Niillähän on ne matikkasovellukset nykyään joita on pakkokin käyttää.
Riippuu henkilöstä. Minulle matikka oli aina vaikeaa (yläasteella 8) ja otin matikkalinjan, se vaati tosi paljon töitä läksyt vei paljon aikaa (kaksi tuntia päivässä pelkkään matikkaan ja fysiikkaan), oli aivan todella työlästä. Sain kirjoitettua matikasta M ja se vaati valtavasti työtunteja. E:n ei mitään mahdollisuuksia, kun en ole luonnonlahjakkuus matikassa.
Kielet mulle oli helpompia, ei tarvinnut niin paljon töitä ja sain L
Kirjoitin pitkän matikan laudaturin aikana jolloin exemiaa ei vielä ollut. Sanoisin, että L vaatii ymmärtämistä, parin kaavan ulkoa pänttäämisellä ei menesty. Silloinkin, kun onnistuu saamaan harjoitustehtävästä oikean vastauksen, pitää pysähtyä ja kerrata, mitä siinä tehtävän ratkaisussa oikein tapahtui.
Riippuu matikkapäästä ja osaamistasosta.
Vaatii. Ehkä 0.1 % populaatiosta se on helppo.
Riippuu ihan lahjakkuudesta. Minä kirjoitin matikasta E:n vuonna 2018 eli juuri ennen kokeiden sähköistymistä. Helpolla tuli, juurikaan en töitä tehnyt lukion aikana tai ennen koetta. Sen sijaan englannissa olen edelleen yliopistonkin jälkeen surkea :D
Muistia se vaatii. Tekee vain paljon edellisten vuosien kokeiden tehtäviä ja tutkii ratkaisuja, eivät ne juurikaan muutu. Matematiikka on lukiossa vielä pelkkää laskemista.
Sehän riippuu ihan älykkyydestä. Erittäin älykkäälle helppoa, keskiverrolle vaikeaa ellei mahdotonta.
Mä sain E:n ja keskiarvo oli matikan kursseilla ennen lukion kolmatta alle 7. Kävin kolmannella vaikeimmat kurssit uudelleen, laskin kaikki illat ja lukulomalla kävin maksullisella lisäkurssilla. Vaati siis työtä, mutta jos olisin hoitanut aikaisemmet kurssit jo aluksi paremmin, olisi ollut helpompaa.
Menin teknilliseen yliopistoon ja siellä tein matikkaa koko ajan tosissani ja oli sen takia ihan helppoa kun tuosta lukion kolmannen rypistyksestä oli jäänyt hyvä laskurutiini.
Minulle se tuli aika helpolla. Peruskoulun matikka oli aina 9-10, vaikka puolet tunneista pelasin ristinollaa luokkakaverin kanssa. Lukiossa piti jo vähän enemmän yrittää. Mutta se riippuu tosi paljon siitä matemaattisesta lahjakkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan älykkyydestä. Erittäin älykkäälle helppoa, keskiverrolle vaikeaa ellei mahdotonta.
Huom. Riippuu _matemaattisloogisesta_ älykkyydestä. Älykkyyden voi jakaa moniin eri osioihin ja tämä on vain yksi niistä. Äärimmäisen harva on älykäs joka osa-alueella, mutta moni on älykäs edes yhdellä.
Vierailija kirjoitti:
Muistia se vaatii. Tekee vain paljon edellisten vuosien kokeiden tehtäviä ja tutkii ratkaisuja, eivät ne juurikaan muutu. Matematiikka on lukiossa vielä pelkkää laskemista.
No on se jos menee sillä taktiikalla että opettelee kaikki erilaiset tehtävätyypit ja niiden ratkaisun ulkoa. Matemaattisesti lahjakas tietenkin oivaltaa itse miten niitä eri tehtäviä ratkaistaan niillä eri matemaattisilla työkaluilla joita on käytössä. Ja silloin se on muutakin kuin pelkkää mekaanista laskemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom. Riippuu _matemaattisloogisesta_ älykkyydestä. Älykkyyden voi jakaa moniin eri osioihin ja tämä on vain yksi niistä. Äärimmäisen harva on älykäs joka osa-alueella, mutta moni on älykäs edes yhdellä.
Tämä on sitä vähemmän älykkäiden copetusta, niin kuin nuoriso sanoisi.
Sehän riippuu millanen matikkapää on. Meneekö helpolla vai pitääkö tehdä hulluna töitä ja repiä hiukset päästä, itkeä, käyttää laskinta.