Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HUHTIKUISET uuteen viikkoon!!!

04.09.2006 |

aloitetaanpas uusi pino. taas oli edellinen jo niin kaukana...

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy heittää kommenttia, kun niin monella ruokailut alkamassa. Joku kyseli mitä sekaan perunaan löystyttämiseen. Keitinvettä juu vähäsen, mut tissimaitoa (/korviketta) sopivasti sekaan. (Aluksi löysää ihan, painan keitetyn kuuman perunan teesihdin läpi jotta on ihan sileää.) Näin on tuttu maku ekana seassa.

Jos tämä ei maistu, ei hätää, kokemuksen syvällä rintaäänellä, kun sekotatte makeaa maissia ja porkkanaa perunan sekaan uppoaa jo kummasti. Oon pitänyt sen peruna-porkkana-maissin sellasena perussoseena, mihin lisäilen sitten sieltä jääpalakuutioista mm. kaaleja ja lihoja. Eihän perunaa voi sauvasekottimella pelkästään edes sössätä, kun se liisteröityy. Senkin vuoksi porkkana-maissi seassa + keitinvesi. Silloinkin on hyvä muussata kiehuvana, ettei liisteröidy. Myöhemmin kun on vauva tottunut vähän kaikkeen, minä ainakin keitän isossa kattilassa ison määrän suolatonta keittoa jonka tehosekottimella vedän sileeksi ja pakkaseen annoksina pilttipurkkeihin. Eli perunaa, porkkanaa, kasviksia (esim.kasvissuikaleet pakkasesta, jos helpolla haluan päästä) maissia, parsaa, kanaa/lihaa/kalaa ja mitä milloinkin. Vähän tilliä/persiljaa mausteeksi tai sipulia/purjoa. Antaa hyvän maun keittoon.

Kirjoitin tän ihan sillä, että ainakin ensikertalaiset saisivat vinkkiä. Kaikki tekevät tietenkin kuinka haluavat, mut jos toi jotakuta helpottaa niin hyvä hyvä.

Meillä nukutaan kyllä loistavasti taas. Ei tietoakaan korvatulehduksesta enään. Yökin meni yhellä pikkusyötöllä, muuten porskuteltiin aamuun. Ilmankos, kun sitä puuroakin menee jo miehen satsi illalla. Mutta mua kauhistuttaa, kun ei ole enään sitä TISSIVAUVAAKAAN. Yritin pitkittää tätä soseen antamista ja nauttia, mutta ei tämänkään lapsen kohdalla saanut jarrua päälle. Kyllä ne kasvavat nopeasti. Siis liian nopeasti. Montakohan vauvaa munkin on saatava, ennenkun saan tästä kylliksi... Täytynee koittaa varmaan sitä oman mummun ennätystä 16kpl. En taitais enään ehtiä, enkä kyllä jaksais raskausaikaakaan. Se loppu on niin tuskaisaa seisomatyössä ja yöt... Ei unohda ever!!! Mutta annan tälle varmaan 4v. asti tissiä jos huolii, hekoheko.

Valoa ja iloa jokaiselle huhtikuiselle vauvalle ja mammalle toivottelee Lumo

Vierailija
22/66 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä näyttää taloprojekti?? Ei ole kuulunut hetkeen mitään mun tietääkseni.. Annas kuulua mitä Kaapollekin kuuluu!

*kyselee Lumo*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumo sosevinkeistä!! Kun on aikaa, niin rupean tehtailemaan soseita, siinä on mukavaa puuhaa pariksi päiväksi!

Sannima

Vierailija
24/66 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peetu: Kyllä mä olen sitä lypsämistä yrittänyt nännit vereslihalla, mutta ei heru pumpulle tämä mamma. Niklas haluaa tissin ja tissi Niklaksen.

Kääk, nyt kiehuu asiat hellalla!

Vierailija
25/66 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaahan kokeneemmat, että mahtaako pojalla olla kuumetta eilen saadun rokotuksen vuoksi? Sitä on nyt 38,4 astetta, ei siis huisisti, mutta väsyneempi poika kuitenkin on. Muita oireita ei ole. Pitäisi vielä viedä pakosti vanhempi poika treeneihin ja mahd. olla mukana siellä eli voinkohan ottaa vauvan mukaan? Treenit on sisällä... Milloin suppoa annetaan, kuinka paljon siis kuumetta " pitää" olla?

Meillä kanssa harjoitellaan soseiden syöntiä. Imetän osittain, mutta th sanoi, että kiinteitä voi antaa jo 2xvrk:ssa ja illalla velliä tai puuroa. Poika painoi 5kk:n neuvolassa 7,1kg ja oli 66cm pitkä. Isoveljensä oli saman ikäisenä lähes 1,5kg painavampi ja 4cm pidempi.

Onko ketään ollut Rodoksella Ixiassa hotelli Dionysoksessa? Minkälainen mahtaa olla? Mitä muita aktiviteetteja siellä on kuin uima-allas? Miten vauvan kanssa mahtaa pärjätä? Poika olisi silloin ½vuotta, kun menisimme sinne.

Nyt tiskaria täyttämään, kun poika nukahti...

Vierailija
26/66 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on jo kiinteitä aloittanut. Kiva lukea noita vinkkejä, kun oon itse vielä ihan pihalla koko touhusta. Me ollaan edelleen täysimetyksellä ja neuvolantäti antaa ohjeistuksen kiinteisiin vasta 5kk neuvolassa. Katotaan sitten, että aloitetaanko silloin kiinteät vai jatketaanko imetystä sinne kuuteen kuukauteen.

Meillä ei mitään sen ihmeellisempää kuulu. Joona on nukkunut tänään ihan hirveesti. Tuolla parvekkeella se nytkin vetää unta palloon. Äiti on saanut tänään rutkasti omaa aikaa. Harmi vaan, kun Joonan mummu tuli tänään Porista asti moikkaamaan poikaa. Tai siis tuli jo eilen. Ei oo paljon moikkaamista ollut, kun Joona vaan nukkuu.

Nyt tais vihdoin herätä, joten palaillaan...

pesukarhu ja Joona 4,5kk

Vierailija
27/66 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin porskutellaan vielä täysimetyksellä, poika on tänään tasan 5 kk. Torstaina on neuvola, siellä varmaan saadaan myöskin ohjeistusta kiinteistä, mutta taidan kyllä siirtää aloittamisen yhä ainakin muutamalla viikolla, todennäköisesti sinne puolen vuoden ikään asti. Minustakin tämä tissiruokinta on niin mukavan helppoa ja vaivatonta, ja kun poika tuntuu kasvavan hyvin, niin mikäs siinä. Mukava kuitenkin saada vinkkejä täällä niistä kiinteistä, kun minä ainakin olen vielä ihan ulalla... Varmaan pursuan kysymyksiä, jahka tositoimiin niiden suhteen ryhdytään!

Perunalla olen ajatellut aloittaa, porkkanaa jos laittaisi mauksi alkuun mössön sekaan. Sen jälkeen ei olekaan mitään mielikuvaa... Kaipa se neuvola antaa ohjeita myös. Ilmeisesti näin myöhään aloittaessa voi melko nopeaa tahtia ottaa lisää ruokia mukaan.

Äh, nyt Matias ihan hermostuu, on vissiin tylsää leikkiä yksin. Täytyy mennä. Torstaina sitten neuvolaterveisiä!

Kissankello

Vierailija
28/66 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset tosiaan teille kaikille, jotka noita sose" reseptejänne" ootte paljastaneet. Tänään kävin ostamassa perunaa ja porkkanaa ja huomenna sitten keitellään ja mössätään. Jännä nähdä miten sitten suu pannaan ;o). Tänä iltana kaupan porkkana-peruna meni taas hyvällä halulla alas, kun oli isi syöttämässä! Toivottavasti myös uni maistuu nyt paremmin, kun viime yönä puoliskan purkillisen jälkeen herättiin taas parin tunnin välein kuten ennen kiinteiden aloittamista. Unen puutteen takia meikä on ollu tämän päivän ihan zombie.

Jerry vie vieläkin kättä oikealle korvalle, eli sille, joka oli tulehtunut. Muuten on kyllä oikein hyvällä tuulella. Antibiootin kanssa oli aluksi vaikeuksia, kun ei meinannu mennä kurkusta alas vaan puljas aina pois. Keksin eilen illalla antaa pieninä erinä ja pitää hieman poskista kiinni, kunnes on nieleskellyt lääkkeen ja nyt ei menny enää piskoakaan hukkaan. Toivottavasti tehoaa ja korva paranee.

Aloitettiin tänään vauvajooga kansalaisopistossa. Se oli mukavan rentoa, vaikka huomaakin, etten oo venytellyt 7 vuoteen kunnolla. Jerry viihtyi tosi hyvin. Jokelteli ja naureskeli koko 45 min. Opetus on englanniksi, niin tulee samalla treenattua kieltäkin, kun muuten äitiyslomalla ei tule käytettyä englantia missään tilanteessa.

Taidanpa napsauttaa koneen kiinni ja mennä isännän kainaloon soffalle, kun se nyt on kotona :o)

Vierailija
29/66 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vähäsen kaivelemaan kun luin tuosta täysimetyksestä 6kk:tta. Se tuntuu olevan monelle kyllä melkoinen tavoite, joten sitä vähän kyseenalaistan tässä.. Ainakin miettimistä teillekin. Mielenkiintoinen aiheena toden totta, ja sitä yksi päivä tällä palstalla jo mietittiinkin.

Meillä on täällä ihana kokenut neuvolatäti, joka jokaisen lapseni kohdalla on muistutellut siitä, kuin lapsi kiintyy liiaksi rintamaidon makeuteen jos imetetään 6kk vain ja ainoastaan. Eli vauvan olisi helpompi tottua kiinteisiin, jos aloitus tapahtuisi 4-5kk paikkeilla. Olen itse aloittanut kaikkien kolmen kiinteät viimeistään 5kk:n paikkeilla ja ainakin aina on hienosti lähtenyt käyntiin.

Niin, tästä oli tosiaan keskustelua, kun joku kysyi miten 6kk täysimetetyille vauvoille menee kiinteät kun heillä itsellään oli ongelmia. Siinä monta äitiä sanoi olevan tosi vaikeaa saada soseita alas. Ehkä teoriassa on perää...

*miettii Lumo* ja herättää keskustelua

Vierailija
30/66 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelua =) ...

eli meillä keskimmäinen poika oli täysimetyksellä 6kuukautta ja sit aloitettiin soseet ja nehän upposi poikaan kuin vanhaan tekijään. Meillä ei ainaskaan takunnut lisäruoan antaminen myöhempään.

Ja nyt meidän nuorimman kohdalla aloitan lisäruoat kans puolen vuoden iässä, jos vaan jaksaa kasvaa tarpeeksi rinnalla.

Mut nyt täytyy lähteä kierukan laittoon =)

M@nsikk@

Vierailija
31/66 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että neuvolassa neuvotaan aloittamaan soseet jo 4 kuukauden iässä. Meillä ainakin on kehotettu jatkamaan puoleen vuoteen rintamaidolla, jos vaan maito riittää ja äiti jaksaa. Aika vauvakohtaista varmaan toi kiinteiden uppoaminen, luulisin. Eihän ne heti silloin 4-5 kuukaudenkaan iässä välttämättä uppoa. Ja vanhempi vauva varmaan on paljon kypsempi lusikasta syömään.

Mulla ei esikoisen äitinä tietty kokemusta näistä asioista ole. Oli vaan pakko vastata Lumon " herätteeseen" . Me kyllä pyritään sinne kuuteen kuukauteen täysimetyksellä. Saas nähdä sitten, että miten se mössöjen syönti lähtee käyntiin.

Kaksplus -lehdessä oli just juttua imetyksestä ja siinä sanottiin, että nyt yritetään nostaa 4-6 kuukautisten täysimetettyjen vauvojen määrää.

Mielenkiintoinen aihe tosiaan. Kiitos Luomo :)

Toivottavasti en loukannut ketään. En todellakaan halua arvostella muiden valintoja. Meille sopii tämä systeemi ja jollekkin toiselle toinen.

pesukarhu ja Joona 4,5kk

Vierailija
32/66 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei uppoa heti ruoka, ei! :D Kiva saada vinkkejä kokeneemmilta tuon soseiden aloittamisen suhteen. Meillä typyn paino/pituuskäyrä laskusuhdanteessa joten pitäis alkaa soseita antamaan mutta kun ei mene soseet alas niin ei. Ei meinaa malttaa syödä rintaakaan vaikka maitoa mulla kyllä riittäis. Aada kyllä liikkuu ahkerasti joten ruokaa pitäis saada enemmän menemään :( ! Alkaa tälle äitylille ressinäppylät ilmaantumaan jos tytön paino ei vieläkään ole tarpeeksi noussut. Mut sinänsä Lumon keskusteluun voisin sanoa omana mielipiteenäni että en usko sen vaikuttavan, milloin soseita alkaa antamaan. Mä uskon et on olemassa siihenkin herkkyyskausi joka pitäis vaan äidin hoksata. Tuskin kk odotus tai aikaistaminen lapsen ruokahaluun kovin paljon vaikuttaa...? Musta se on vähän sama juttu kun se, et toiset uskoo et ensimmäisen muun makukokemuksen maidon jälkeen pitäis olla just joku peruna eikä esim vadelma, koska " miks lapsi suostuis syömään perunaa kun saa ensin vadelmaa??" Eiks tärkeintä ole myönteinen kokemus syömisestä, että on kivaa ja maistuu hyvälle. Kyllä kai sitä ehtii totutella aika moneen makuun aloittaa millä vaan :) Vaikka hah, paraskin neuvoja kun oma tyttö ei suostu nielemään mitään vaikka kaikkea kyllä mielellään maistelee....

Ja juu, kyllä olen minäkin miettinyt yksin lähtemistä liikenteeseen, mua tosin baari ei kauheesti houkuta, mut et pääsis shoppailemaan ihan yksin ilman et tarvii jatkuvasti etsiä liukuportaita tai hissiä portaiden sijaan kun vaunuilla ei muuten pääse, ei tarttis miettiä toisen syöttämisiä eikä vaipanvaihtoa...*huoh*... tosin kyllä sitä kerkee. Sekin on hassua et toisaalta harmittaa et typy kasvaa niin nopeasti ja toisaalta odottaa aina jotain tulevaa, et SITTEN helpottaa :) Mä olen ottanut vähän sellaisen asenteen että jos tätä nyt tämän reilu puoli vuotta kestää niin kestäköön, kyllä sitä ehtii myöhemminkin " nauttimaan" vapaudesta ja omasta rauhasta. Nyt nautin pikkuisesta kultasestani kun se vielä on niin pieni, rakas ja hellyttävä :)

Vierailija
33/66 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja mietteitä on mullakin tuosta vauvan kasvusta. Tavallaan nyt on niin helppoa lähteä reissuun, kun ei tarvi murehtia Jerryn eväistä. Aina on tuoretta tavaraa tarjolla paidan alla ;o)

Meillä tosin on sitä sosepuolta maisteltu kerran päivässä 4kk asti, kun sillä toivottiin pidennystä yösyöttöväliin. Aluksi auttoikin, että illalla sai satsin peruna-kukkakaali- tai porkkana-perunamössöä, mutta nyt on pari yötä herätelty taas kahden tunnin välein soseen syömisestä huolimatta. Mitään en saa aikaiseksi päivän mittaan, kun väsyttää niin, että päätä särkee. Kyllä on uskomattoman suuri merkitys, saako nukkua kolme tuntia vai puolitoista tuntia putkeen....

Kaveri tuossa yritti lohdutella, että Jerryllä on varmaan taas sellainen kasvupyrähdys käynnissä, että pitää tankata rasvaista yömaitoa. Yksi syy noihin herätyksiin taisi kyllä tuntua alaleuassa, siellä nääs sormeen tuntuu ensimmäinen hammas!

Meillä myös kyseessä esikoinen, joten vaikea sanoa tuosta soseiden aloitteluiästä. Jerry hiffas oitis, mitä tälle mössölle kuuluu tehdä, kun sai ekan kerran suuhun 4kk syntymäpäivänä.

Voi kun teksti hyppii asiasta toiseen. Huomaa vissiin, että univajetta löytyyyyyyy. Taas yksi kyssäri ilmoille: missä iässä poikaa rattaisiin? Jerry ei tahdo hereillä viihtyä vaunuissa ja toisekseen vaunukoppa alkaa jäädä pieneksi ainakin makuupussin kera.

Gotta go, alkaa jokellus muuttua kärsimättömän sävyiseksi, pyytää syliin ;o)

Vierailija
34/66 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudun minäkin taas mukaan keskustelemaan, taas. Olen ollut huhtikuisten keskusteluissa mukana joskus raskausaikana.

Meillä mennään täysimetyksellä, meinasin aloittaa kiinteiden kokeilut suositusten mukaan sitten puolen vuoden kieppeillä, jos kaikki menee ihan hyvin. Meillä poika syö kerran yössä ja imetän noin 3 tunnin välein päivällä. Minusta rytmi on hyvä. Ensi viikolla onkin 5 kk neuvola toivottavasti on kasvanut tarpeeksi... ainakin kädet puuttuu kun poikaa nostelee.. hehhe

Poitsu on ollut aina hyvä nukkumaan.

Minä olen kyllä käynnyt jo rimpasalla, syömässä ja ostoksilla ihan vapaasti heti alusta lähtien. Maitoa valui sen verran aina alkuu imetyksessä että pakastin sen ja siitä sain perusvarannon pakkaseen. Nyt sitten pumppaan aina kun tulen kotiin tai sitten liikeneessä. Isä taikka hoitajana äitini syöttää pumpattua maitoa pakkasesta. Meillä asia toiminut hyvin ja pääsen liikenteeseen ihan extempore. Joka tuntuu vapauttavalta. Minusta muutenkin tuntuu että olen vapaa tekemään ihan mitä vaan... vauva helpottaa elämää. En tiedä miten olinkin niin sulkeutunut että koin että en päässyt mihinkään kun olin töissä (jotenkin tuntui etät lomia oli niin vähän ja niitä piti aina pihdata). Nyt voin lähteä pojan kanssa milloin vaan vaikka matkalle vaikka Intiaan... ihan mihin vaan haluanm, vaikka kahdeksi kuukaudeksi. Aikas kivaa! Ihana kun saa jäädä kotiin nukkumaan kun mies lähtee töihin... luxusta tämä elämä kyllä!

Potsu jopa ryömi pari viikkoa yhden metrin ihan tehokkaasti ja sitten unohti kaikki opit ja on pitännyt pyllyään kiinni maassa siitä lähtien... höh.

Kirsi

Vierailija
35/66 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. mutta 4kk lääkärissä ei ehdotettu vielä kiinteiden aloitusta. Terkka sanoi, että hiljalleen soseita voi aloittaa kokeilemaan, mutta enemmän ehkä vasta 5kk jälkeen. Meillä tyttö kasvaa ' sirosti' ensimmäisellä miinuskäyrällä. Käytännössä vauva on siis vielä täysimetyksessä. Pari kertaa olen perunaporkkanaa testannut ja kohtalaisesti tyttö mössöä maistelee. Määrät ovat kuitenkin vielä niin pieniä makuannoksia, että ei mössöistä vielä vatsan täytteeksi ole. Ajattelin 5kk iässä aloittaa säännöllisesti antamaan mössöjä, ehkä ensin 1krt/pv. Tai katsellaan sen mukaan, miten tyttö on kasvanut 5kk neuvolassa. Hän nukkuu kuitenkin kohtalaisen hyvin ja syö yöllä 3-4h välein.

Vierailija
36/66 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun pitäis mennä tekemään ruokaa... Mutta mutta, HooBeelle halusin tulla kertomaan, että minä pistin poikani tänään ekaa kertaa rattaisiin! Mussu on viikon reilu 4kk, mutta aika kypsä (ja iso) jo kantokoppaan, joten ajattelin laittaa rattaisiin silleen, että selkänoja on ihan vähän nostettu makuuasennosta (meillä yhdistelmät). Näin poika ei valunut alaspäin, eikä asento juuri poikennut sitterissä kököttelystä. Me ei kauaa kärrytelty, mutta sen aikaa kun oltiin, poika viihtyi hienosti!!

Sannima ja poitsu 4kk+

Vierailija
37/66 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin kirjotella ku joku mietti sitä rattaisiin laittoa.. mie laitoin pojan jo melkein kuukaus sitten ku ei millään tuntunu viihtyvän vaunuissa.. ja upeesti on menny.. rattaat saa makuuasentoon ja voi nukkuu siinä tai sit on pitäny silleen puolistuvassa asennossa ja hyvin on siinä pysyny ja viihtyy hyvin ku näkee vähän maisemia :)

HooBee, itellä sama et kyllä tuntuu jos saakin nukkuu vaikka 4 tuntii putkeen.. viime yönä nukuttiin taas parin tunnin pätkiä, tänään ollu vähän törähtäny olo :))) Mut kyl tää tästä.. :)

Meijän leevi ukkeli syöpi reippaasti soseita.. hedelmää ja kasviksia menee kumpaakin n. purkki päivässä :)

Huomasin et kyl siinä jonkun aikaa meni ku kunnolla oppi syömään sitä sosetta, mut miusta kuitenkin yllättävän nopeesti :D

Juu mut nyt on tän äipän rentoutumishetki.. :)

Annukka ja Leevi kohta 4.5 kk

Vierailija
38/66 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusinpa minakin osallistua sosekeskusteluun kun ensimmaisen kanssa olen pohtinut etta milloinkas aloittaisi. Taalla Walesissa suositellaan 6kk asti taysimetysta (tietysti jos lapsi siis kasvaa hyvin) ja syyna nimenomaan se etta mita nuorempana aloitetaan kiinteiden anto on niihin allergisoituminen (?!) todennakoisempaa - kuulemma saattaa ilmeta vasta myohemmin nama allergiat. Tama oli meilla ohjeen syy!

Ja rattaisiin minakin laitoin pojan nelikuisena kun vaunuissa ei viihtynyt, kiukutteli vaan eika nukahtanutkaan sen takia. Meilla myos lahes taysin makaavaan asentoon saa ne vaunut ja ainakin valmistajan mukaan voi kayttaa ihan vastasyntyneesta - itse en kylla ihan laittaisi. Ja nyt menee hyvin, poika viihtyy kun nakee minne mennaan! Nyt hermostutaan sitterissa joten moikka!

Lumsku ja Eljas

Vierailija
39/66 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas olen ollut sivummalla vaikka kuinka kauan. Jotenkin muka ei saa aikaiseksi kirjoitella.

Mutta mitäs meille. Sosekeskustelusta sen verran, että meillä aloitettiin typylle kiinteät 4,5kk:n iässä. Olisin halunnut jatkaa täysimetystä sinne puolivuotiaaksi, mutta oikeasti alkoi tuntua siltä että maito ei pelkästään riitä. Tyttö jaksaa nyt päivät paljon paremmin. Kaksi soseateriaa syödään päivässä. Aamupäivällä hedelmää ja alkuillasta kasvista. Puuroja ja lihoja yms. en ole vielä aloitellut. Muuten tissutellaan sitten rintamaitoa.

Jonkun verran tytöllä on ihottumaa, osittain tätä on ollut jo syntymästä saakka. Nyt sitä vaan on levinnyt laajemmalle alueelle. En usko että mistään ruoka-aineesta varsinaisesti olisi tullut kuitenkaan. Seuraavalla neuvolakerralla onkin lääkäri joka tutkii sitten tämän asian. Ihottumaa on taipeissa ja poskissa, sillä tavalla atopiatyyppisesti.

Masulleen tyttö on osannut kääntyä jo pitkän aikaa. Takaisin selälleen ei vielä, ryömintää kovasti harjoittelee hassunnäköisellä sätkyttelyllä. Nyt on tullut vaan ongelmaksi se että tyttö huutaa kuin syötävä kaiket ajat lattialla ollessaan. Ei siis itke vaan muuten vaan pitää semmoista mölinää. Niinpä useimmiten tyttö on otettava lattialta syliin ja sylissä sitten ei niin kamalasti huudeta. Varmaan johtuu siitä että harmittaa kun ei vielä pääse liikkeelle eikä lattialta mitään nääkään, ainakaan niin hyvin kuin sylistä. Muuten tyttö on kyllä itse rauhallisuus ja ihanuus, isin ja äitin pikku-kultamussukka!

Jaahas, jos lähtis kattoon telkkua ja jatkais tuonnempana.

-Vattumato ja typy 5kk+

Vierailija
40/66 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee jo tänään kokeilla vaihtaa vaunukoppa rattaisiin - meillä kans yhdistelmät.

Soseista vielä. Aika äkkiä tuntuis vauvan rytmiin istuvan nuo soseet. Jerry on tosiaan saanut joka ilta kolmisen viikkoo kuuden-seitsemän mais kasvissoseensa ja eilen päätin keittää itse perunoita ja porkkanoita. Iskän töistä tulo viivästyi ja samalla viivästyi myös perunakattilan päälle laitto... Ruoka saatiin kypsäksi vasta vartin yli 7 ja Jerryllä oli jo kiljuva nälkä, mutta herralle ei kerta kaikkiaan kelvannut tissi, kun odotti jo sitä kasvisruokaansa. Eipä auttanut muu kuin äkkiä kuoraista peruna ja pari porkkanaa ja muussata ne sauvasekoittimella. Pojan ilme kirkastui oitis, kun laitoin ruokalappua leuan alle.

Miten se ensimmäinen itse tehty ateria sitten maistui? Noh, ensin hyvin, mutta sitten ruuasta löytyi mikroskooppisen pieni perunan pala ja sehän Jerryä yökötti. Otin sitten käyttöön jonkun mainitseman teesihdin ja sihtasin mössön sen läpi. Tuli hienoa ruokaa, joka kelpasi, mutta sitä tuli niin hitaasti, että meinasi taas hermo mennä. Kaapissa ei ollut muuta valmisruokaa kuin luumua, jota sitten annoin siinä sivussa, kun samalla yritin saada omaa mössöä teesihdin läpi. Aika sekaamista, mutta tuloksena oli tyytyväinen poika. Yöllä toki luumu oli tehnyt tehtävänsä ja aamulla vaipassa oli ISO kakka - sitä oli vähän vaatteillakin ja perhepetikin siinä hässäkässä sotkuuntui, kun aamupissa ei enää vaippaan mahtunut. Luumu on tosi tehokas löysentäjä näköjään. Annoin sitä vaan muutaman lusikallisen ja tulos oli tommonen jööti.

Illemmalla sitten muussasin loput perunat ja porkkanat. Käytin sauvasekoitinta vähän kauemman ja tuloksena oli tosi hienoinen ruoka. Toivottavasti ei mennyt liisteriksi eikä liikaa ilmaa. Illalla nähdään, maistuuko. Pitänee varuulta käydä hakemas kaupan purkkeja, jos poju kieltäytyy äidin raukkaudella valmistamasta herkusta ;o)

Nyt hyvää päivän jatkoa kaikille! Tämä perhe lähtee avoimeen päiväkotiin - jahka ensin vaihtelen rattaita ja syön vähän puuroo