Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli mieleen tosta toisesta ketjusta.. Lapsen rahoista!

Vierailija
04.09.2006 |

Mun esikoinen on saanut 4v sitten 4000e rahaa. Sillon mulle sanottiin, että joku taho(?) valvoo niitä. Mutta koskaan ei ole kukaan niistä kysellyt.

Siis olisko mun pitänyt joka vuosi raportoida rahojen tilasta johonkin?

Niinku tossa toisessa ketjussa sanottiin..

Sellasesta mulle ei ole kukaan mitään puhunu, vaan oletin, että multa niistä sitten kysellään.

Olen tosta summasta laittanut 3000e korkeakorkoiselle ja 1000e jätin tililleni. Olen sen rehellisesti käyttänyt lapseen, ostanut mm. pyörän, sängyn, tietokonepöydän, luistimia, suksia, vaatteita ym. tarpeellista.

Kuittia mulla ei kyllä enään taida olla muuta kuin pyörästä..

Mitäs nyt sitten jos mun pitää raportoida tosta tonnista ja mulla ei ole näyttää kuitteja, niin joudun siis maksamaan tuon rahan takas vai?

Onneks ei ole kyse suuremmasta summasta..

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta tosi isoja summia valvotaan. Mutta pointtihan on se, ettei lapsen omilla rahoilla voi ostaa vaikkapa pesukonetta.

Vierailija
2/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan olen käyttänyt sen lapsen tarpeisiin!

Jäin yksinhuoltajaksi samasta syystä josta esikoinen nuo rahat sai, siitä ei sen enempää..

Ja talous heitti todellakin kärrynpyörän, kun kaikki piti hankkia uudestaan ja velkaakin oli..

Töissä mä kävin ja käyn edelleen, mutta kovin hyväpalkkanen en ole.

Mulla on kaksi lasta ja tähän toiseen en rahoja käyttänyt lainkaan vaan ne meni kaikki esikoiselle ostettaviin tarpeisiin ja noin 1-1,5 vuoden aikana.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tosiaan kukaan ei niistä mitään ole kysynyt..

Vierailija
4/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen rahat ovat juridisesti lapsen ei vanhemman. Käytännössä ei millään instanssilla ole resursseja valvoa jokaista satasta, vain isommat (esim. perintö) voidaan valvoa. Eli sellaiset perinnöt ja lahjoitukset joista maksetaan vero. Mutta se ei tee yhtään sen laillisemmaksi tuhlata niitä pieniä summia.

Vierailija
5/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta summasta on pitänyt maksaa veroa, eli verottajan tiedossa on. Pidä nyt kaikki mahd kuitit tallella, ettei tule seuraamuksia kuten sille toisen ketjun ap:lle.

Vierailija
6/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli te olette sitä mieltä, että olen tuhlannut ne rahat, vaikka olen käyttänyt ne lapseen?

Olen ostanut tolla rahalla (1000e, 3000e on siis korkeakorkoisella) kouluikäiselle lapselle uusia tavaroita ja vaatteita, koska sitä uudella paikkakunnalla alettiin kiusaamaan, kun sillä oli vanha pottamallinen pyöräilykypärä. Aattelin sit pistää kaikki uusiks, ettei ainakaan sen takia kiusattaisi.

Toiselle lapselle tein saman, mutta omista vähäisistä varoistani!

ap

Vierailija
7/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hyvänen aika! :-O

En mä tollasestaka tienny!! Ei kukaan sanonu mulle..

Mihinköhän mun nyt pitäis ottaa yhteyttä, että asiat selkiytyis, eikä tulis mitään kauheita kustannuksia enempää?

Kuitteja säilytteli, mut tossa jotain vuosi sitten kävin kaikki kuittipinot läpi ja heitin roskiin vanhimmat, en sillon muistanu et osa niistä on noita esikoisen juttuja.. :(

ap

Vierailija
8/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka holtittomia te oikein olette raha-asioissa?

Vierailija
9/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta lapsesi lahjasta 600 euroa kuuluu lahjaveron piiriin.

Vierailija
10/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki ihan sama, ostaako mummo haalarin lapselle lahjaksi, vai äiti sen mummolta saaduilla rahoilla, ainoa ero on se, että lapsi saa sopivan kokoisen haalarin :)

Minä toimin lasteni rahojen kanssa samoin kuin ap, koska muuten lapset kulkisivat kylillä perse paljaana. Piste.

Vierailija
11/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä ei saa vanhemmat itse käyttää. Rahat kuuluu lapselle ja hän voi myöhemmin ne käyttää mihin itse haluaa.

Vierailija
12/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sitten ei tarvi maksaa veroa vai?

ap

Vierailija
13/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia saada pikkusummia lahjaksi, kun ne yleensä on tarkoitettu siihen, että vanhemmat jotain ostaa. Isompiin summiin ei pidä kajota ja samoin, jos joku lahjoittaa rahaa lapsen tilille niin ei sieltä niitä saa pois ottaa.

Esim. monilla kummit lahjoittaa säännöllisesti vuosia rahaa lapsen tilille. Tällöin rahaa voi kertyä huomattavia summia lapsen tilille. Ei ole oikein, että vanhemmat ottavat rahat ja ostavat lapselle jotain. Vanhempien velvollisuus on omilla rahoilla ostaa lapselle tarvikkeet.

Vierailija
14/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi sitten on rahaa saanut, jos ei lahjaksi???

Perinnöistä on sitten oma verotus.

Vierailija
15/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
16/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun määrä on noinkin pieni, uskoisin, että viranomaisille joka tapauksessa riittää ihan vaan kirjallinen selvitys siitä, mitä rahalla on tehty. Istupa ap alas ja kirjoita aiheesta puolikas aanelonen ja ole rauhassa.

Vierailija
17/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu on niin, ettei muuten oikeesti ois lapsilla vaatteita, viimeset 50 egeä nostin lasten tileiltä KÄYTETTYIHIN vk-haalareihin, ja näin aion jatkossakin toimia.

T: Se jonka lapset kulkisivat muuten perse paljaana, ja joka ei sossusta saa mitn

Vierailija
18/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ap jo ehti sanomaankin, niin ap:n lapsi ei saanut rahoja lahjaksi, joten silloin verotussäännöt ja käyttöperiaatteet ovat toiset kuin lahjarahoilla. Sitten lahjarahoista sanoisin, että on hienoja periaatteita ne, että ne lahjarahat säästetään lapselle. Mutta jos ainoa tapa saada lapselle talvitakki on käyttää niitä lahjarahoja, niin totta kai niitä silloin käytetään eikä säästellä jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Eihän sitä nyt sentään tyhmä tarvi olla, vaikka jotain periaatteista ymmärtäisikin.

Vierailija
19/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim lapsesi molemmat isovanhemmat ovat voinneet lahjoittaa tuon 3400 euroa lapsellesi täysin verovapaasti, siis 4 * 3400 euroa.

Ja pyh, ei niitä rahoja kukaan valvo. Niin kauan kun lapsesi on alaikäinen, sinä olet hänen holhooja ja hänen rahojensa omistaja. Olen tämän varmistanut rahastoyhtiöstä. Voit sijoittaa alaikäisen rahoja ilman että kukaan niistä kyselee, eikä kuitteja todellakaan tarvii säästää. Itsekin laitan rahaa joka kuukausi 2 pojalleni noin 500 euroa rahastoihin. Ja tämäkin on täysin laillista eikä verottajaa tälläinen kiinnosta.

Itsekin olen nostanut lapsieni tileiltä rahaa. Olen ostanut lapselle pyörän, maksanut kesän lomamatkan ja ostanut tietsikan kotiin. Ja ihan laillista on.

Vierailija
20/49 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nännäännää.. naurettavaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän