Perunkirjasta kysymys
Voiko sen tehdä itse? Allekirjoituttaa tutulla. Vainajalla hyvin selkeä pieni omaisuus (ei tavaraa) ja vain yksi perillinen. Voiko hautajaiskulut maksaa itse ja jättää vainajan tileihin koskematta siinä vaiheessa?
Kommentit (58)
Hautajaiskulut saa maksaa miten lystää mutta perukirjoitukseen tarvitset aina ulkopuolisen tahon l. pesänselvittäjän.
Ja unohtui vielä että virkatodistukset täytyy pyytää ihan ekana, ilmeisesti nykyään riittää kun pyytää vainajan viimeisen asuinpaikkakunnan seurakunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiskulut saa maksaa miten lystää mutta perukirjoitukseen tarvitset aina ulkopuolisen tahon l. pesänselvittäjän.
Höpöhöpö, perukirjan ja perunkirjoituksen voi tehdä kuka tahansa.
Molempiin kohtiin: voi. Perukirjan todistajia piti muistaakseni olla kaksi, eivätkä saa olla oman perheen jäseniä tms.
Et tarvitse pesänselvittäjää, jos ei ole riitainen kuolinpesä eikä sitä saa jaetuksi ilman oikeuden määräämään pesänselvittäjää.
Perunkirjoituksen voi tehdä itse, jos omaisuutta on vähän, kaikki sukuselvitykset saa yhdellä virkatodistuksella ja sillä selvä. Pitää kuitenkin olla joku ulkopuolinen todistaja, vai pitääkö olla peräti kaksi.
Hautajaiskulut ovat kuolinpesän velkaa sille, joka ne maksaa. Merkitään siis perunkirjoituksessa vainajan velaksi. Ei kannata edes yrittää tehdä itse, jos et tuotakaan tiedä. Myös perunkirjoituskulut maksetaan kuolinpesästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Kun virkatodistus, josta selviää, että muita perillisiä ei ole, on hankittu, voi perunkirjoituksen tehdä itse. Hautauskulut ja muut kuolinpesän kulut vähennetään jo perukirjassa tai lisätään myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan toki, että millä perusteella käräjäoikeuden määräämää pesänselvittäjää tarvittaisiin ap:n tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä kuka tahansa, mutta Perintökaaren 20. luvun 2§:n mukaan sen pitää toimittaa kaksi uskottua miestä. Voi olla naisiakin, mutta on oltava paikalla kaksi ulkopuolista.
Perintökaaren 20. luku on se, jossa on faktaa tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Kun virkatodistus, josta selviää, että muita perillisiä ei ole, on hankittu, voi perunkirjoituksen tehdä itse. Hautauskulut ja muut kuolinpesän kulut vähennetään jo perukirjassa tai lisätään myöhemmin.
Mihin tämä väite perustuu, esitä säädös?
Pesän ilmoittaja on se, joka tekee periaatteessa kaiken työn eli hankkii tiedot vainajan omaisuudesta, jos muita perillisiä ei ole, mutta perukirjassa on oltava kahden ulkopuolisen henkilön nimi.
Vierailija kirjoitti:
Pesänselvittäjä tarvitaan vasta pesänjakoon, ei perunkirjoitukseen. Ja vain siinä tapauksessa, että osakkaat eivät saa jaetuksi kuolinpesää sovinnossa ilman ulkopuolista pesänjakajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesänselvittäjä tarvitaan vasta pesänjakoon, ei perunkirjoitukseen. Ja vain siinä tapauksessa, että osakkaat eivät saa jaetuksi kuolinpesää sovinnossa ilman ulkopuolista pesänjakajaa.
Selvittäjä selvittää ja jakaja jakaa.
Voit tehdä. Olen tehnyt maallikkona itse.
Virallinen asiakirja tuo perukirja. Ei kannata oikaista ja itse tekaista uskottujen miesten allekirjoituksia. Uskottu mies on lakitermi kahdelle henkilölle, voivat siis olla naisiakin. Mutta heidän tehtävä on tutkia asiakirjat ja todistaa näkemänsä. Ovat vastuussa näistä mitä heille on näytetty että samat asiat on perukirjaan kirjattu. Ehkä kannattaa tehdä esim.pankissa ammattilaisen kanssa.
https://perukirjanetissa.fi/unit/perukirja-mika-se-oikeasti-on/
Googleta: perukirja irtain omaisuus.
Voit laittaa irtaimen arvoksi esim 1000e.
Perukirjan voi tehdä itse (olen tehnyt), mutta hautajaiskulut kannattaa ehdottomasti maksaa vainajan tililtä, se selkeyttää asioita huomattavasti. Maksaminen onnistuu ilman tilinkäyttöoikeuttakin, kun viet laskut pankin konttoriin. Hautajaiskulut ja vainajan elinaikaisten sitoumusten lopettamiseen liittyvät asiat (esim vuokra, asunnon loppusiivous jne) kuuluvat siis maksettavaksi vainajan omista varoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesän ilmoittaja on se, joka tekee periaatteessa kaiken työn eli hankkii tiedot vainajan omaisuudesta, jos muita perillisiä ei ole, mutta perukirjassa on oltava kahden ulkopuolisen henkilön nimi.
Maallikko voi tehdä itse, kunhan saa 2 allekirjoittajaa kuten aiemminkin mainittu.
Voi tehdä itse. Netistä löytyy hyviä malleja, kannattaa katsella useampia. Tarvittavat tiedot löytyy pakollisista papereista eli virkatodistuksesta, pankin papereista jne. Perunkirjoitusta tehdessä on ne uudet rintaperilliset jo löytyneet niistä pakollisista papereista, jos niitä on. Se vainajan sukuselvitys pitää tilata ihan ensimmäiseksi, nykyään kestää kauan saada se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä kuka tahansa, mutta Perintökaaren 20. luvun 2§:n mukaan sen pitää toimittaa kaksi uskottua miestä. Voi olla naisiakin, mutta on oltava paikalla kaksi ulkopuolista.
Perintökaaren 20. luku on se, jossa on faktaa tästä asiasta.
Miksi alapeukkuja tälle, jossa on kerrottu se laki, jossa on aivan varma tieto asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä säädöksestä kertoa enkä pykälää sulle luetella, mutta olen tehnyt itse kaksi perukirjaa. Toki niissä on kaksi todistajaa, jotka eivät kuulu perheeseen. Ei siinä ole sen kummallisempaa.
Hautajaiskulut voi maksaa itse, mutta ei kannata. Perunkirjaa tehdessä voi helposti löytyä uusia rintaperillisiä, siinä sitten menetät hautajaisiin menneet rahat. Vaikka isä tai äiti on sanonut, että ei ole muita lapsia, voi niitä molemmilla olla.