Perunkirjasta kysymys
Voiko sen tehdä itse? Allekirjoituttaa tutulla. Vainajalla hyvin selkeä pieni omaisuus (ei tavaraa) ja vain yksi perillinen. Voiko hautajaiskulut maksaa itse ja jättää vainajan tileihin koskematta siinä vaiheessa?
Kommentit (58)
Kyllä meillä tehtiin ihan itse, perittävääkin oli, n. 250 000 €. Hyvin meni, perintökin on jo jaettu. Ei ole kummoinen homma, kunhan saa viranomaisilta paperit, lähinnä virkatodistus.
Vierailija kirjoitti:
https://perukirjanetissa.fi/unit/perukirja-mika-se-oikeasti-on/
Googleta: perukirja irtain omaisuus.
Voit laittaa irtaimen arvoksi esim 1000e.
Jos kyseessä on tavallinen koti-irtaimisto, niin sillä on vain käyttöarvo, joten perukirjaan arvoksi laitetaan nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiskulut saa maksaa miten lystää mutta perukirjoitukseen tarvitset aina ulkopuolisen tahon l. pesänselvittäjän.
Pesänselvittäjä tarvitaan vasta pesänjakoon, ei perunkirjoitukseen. Ja vain siinä tapauksessa, että osakkaat eivät saa jaetuksi kuolinpesää sovinnossa ilman ulkopuolista pesänjakajaa.
Selvittäjä selvittää ja jakaja jakaa.
Yleensä sama selvittäjä tekee myös jakokirjan, mutta pesän voi jakaa ilman selvittäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiskulut saa maksaa miten lystää mutta perukirjoitukseen tarvitset aina ulkopuolisen tahon l. pesänselvittäjän.
Höpöhöpö, perukirjan ja perunkirjoituksen voi tehdä kuka tahansa.
Voi tehdä kuka tahansa, mutta Perintökaaren 20. luvun 2§:n mukaan sen pitää toimittaa kaksi uskottua miestä. Voi olla naisiakin, mutta on oltava paikalla kaksi ulkopuolista.
Perintökaaren 20. luku on se, jossa on faktaa tästä asiasta.
Miksi alapeukkuja tälle, jossa on kerrottu se laki, jossa on aivan varma tieto asiasta?
Varmaan siksi, ettei perintökaaressa ole mainittu vaatimuksia uskotuille miehille.
Minimissään tarvitaan siis kaksi ihmistä perunkirjoitukseen, toinen on sekä pesän ilmoittaja että uskottu mies ja toinen on uskottu mies.
Vierailija kirjoitti:
Virallinen asiakirja tuo perukirja. Ei kannata oikaista ja itse tekaista uskottujen miesten allekirjoituksia. Uskottu mies on lakitermi kahdelle henkilölle, voivat siis olla naisiakin. Mutta heidän tehtävä on tutkia asiakirjat ja todistaa näkemänsä. Ovat vastuussa näistä mitä heille on näytetty että samat asiat on perukirjaan kirjattu. Ehkä kannattaa tehdä esim.pankissa ammattilaisen kanssa.
Kuka on puhunut jostain allekirjoitusten väärentämisestä. Oikeasti perunkirjanteko ei ole mitään rakettitiedettä. Siinä luetellaan vainajan perilliset (tiedot löytyy vainajan sukuselvityksestä ja mahdollisesta testamentista), vainajan varat ja velat (pankin todistuksista, laskuista, vainajan käteisestä, mahdollisesti auto, asunto jne).
Yksinkertaisimmassa tapauksessa perunkirja voi olla, että vainajalla on yksi jälkeläinen, ei testamenttia, pankkitilillä rahaa xx summa, käteistä yy summa ja velkaa viimeinen "vanhainkoti" maksu. Irtain omaisuus käsittää lähinnä käyttövaatteet ja muutamat tavarat siellä "vanhainkodissa". Tuon lisäksi vielä hautajaiskulut. Miksi maksaa tuon listaamisesta pankille? Monimutkaisessa tapauksessa kannattaa käyttää asiantuntijaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Minä olen tehnyt isäni perunkirjoituksen. Toki jos omaisuutta runsaasti, ulkopuoliselle ehkä helpompi homma antaa, mutta jos varat pienet, aivan helppo tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesänselvittäjä tarvitaan vasta pesänjakoon, ei perunkirjoitukseen. Ja vain siinä tapauksessa, että osakkaat eivät saa jaetuksi kuolinpesää sovinnossa ilman ulkopuolista pesänjakajaa.
Selvittäjä selvittää ja jakaja jakaa.
Yleensä sama selvittäjä tekee myös jakokirjan, mutta pesän voi jakaa ilman selvittäjää.
Maallikolle vaikeinta on sen hahmottaminen että juridiikka perustuu käsitteille, niin myös tässä kun arvatenkin on jostakin käytännön kautta opittua, eikä ole ole ollut aihetta epäillä että siinä olisi mitenkään ymmärretty väärin, vaikka termit itsessään vihjaavat roolituksen merkitystä, yleensä ei tosin ole näin suoraviivaista terminologiassa, mutta epäselvyys johtunee siitä että käytännössä sama henkilö toimii molemmissa rooleissa.
Perukirjan voi tehdä itse, mutta perukirjaan tarvitaan kahden uskotun miehen allekirjoitukset. Toisin kuin täällä on sanottu, uskottujen miesten ei tarvitse olla ulkopuolisia, vaan ap voi hyvin toimia itse toisena uskottuna miehenä, ja toisena voi toimia esim. hänen sukulaisensa, puolisonsa tai ystävänsä.
Ja ennen kuin joku tulee vielä väittämään, että uskotun miehen pitäisi olla ulkopuolinen, suosittelen googlaamaan "perunkirjoitus uskottu mies". Näin saatte joukon linkkejä lakiasiaintoimistojen sivuille, joissa kerrotaan, että laki ei aseta tarkempia vaatimuksia uskotuille miehille ja myös pesän osakas voi toimia uskottuna miehenä.
Kyllä me olemme tehneet itse, onnistuu kun vain tietää vaatimukset ja muotoseikat.
Hyviä ohjeita löytyy netistä. Vainajan virkatodistusten hankinnasta kannattaa aloittaa, kotimaisista pankeista tulee kuolinhetken tiliotteet, asunnon arvot pyysimme kiinteistönvälittäjältä.
Kyllä sitä valtakirjojen, paperien ja dokumenttien pyörittämistä lähes aina kuitenkin riittää ja lippua ja lappua saa moneen paikkaan lähettää. Tarkkana saa olla.
Sitten, jos omistuksia on ulkomailla tai vaikka kryptovaluutoissa, vaatii jo vään enemmän selvittelytyötä.
Perunkirjan saa ja voi tehdä itse, pesänhoitaja saa toimia kuka vaan jolla on valtakirja perikunnalta ja kaikki hautajaiskulut tulee perunkirjaan ja ne myös maksetaan sille joka on ne maksanut.
Hoidamme juuri veljeni kuolinpesää jolla oli omaisuutta paljon.
On tehty itse ja perintöäkin tuli. Ihan hyvin meni. Virkatodistuksista tosiaan kannattaa aloittaa. Niissä taisi kestää. Malleja löytyy netistä ja sellaisen mukaan taidettiin itsekin tehdä. Uskotut miehet olivat minun ja toisen perijän avomiehet. Mutta jos ei hallitse näitä asioita kai siitä voi jollekin maksaakin.
Onko vainaja ollut jossain vaiheessa naimisissa? Vaikka edellä sanoinkin, että perukirjan voi tehdä itse, niin naimisissaolo monimutkaistaa sitä selvästi, jos puolison kuoleman tai avioeron jälkeen ei ole tehty ositusta. Siinä tapauksessa ei riitä pelkkä vainajan omaisuuden ja velkojen luetteleminen, vaan myös ex-puolison raha-asiat tulevat mukaan ja pitää tehdä ositus. Jos ei ole näistä asioista selvillä, voi olla paljon helpompaa antaa perukirja ammattilaisen tehtäväksi. Mutta jos ositus on jo tehty aikaisemmin, tätä ei tarvitse enää ottaa huomioon.
29
Vierailija kirjoitti:
Ja unohtui vielä että virkatodistukset täytyy pyytää ihan ekana, ilmeisesti nykyään riittää kun pyytää vainajan viimeisen asuinpaikkakunnan seurakunnasta.
Olen tehnyt jo pyynnöt. Pitää olla kaikista missä asunut. Käsittelyaika kuukausi -6vk siksi pohdin että hautajaislaskut ehtivät tulla ennen. Ap
Isälläni ei ollut puolisoa ja yksi lapsi. Ap
Perunkirjoituksen voit tehdä itse. Perunkirjoituksessa pitää olla 2 kuolinpesän ulkopuolista luotettavaa uskottua miestä. He voivat olla vaikka naapurin Liisa ja Tuula. Tämä on fakta tietoa.
Me olemme tehneet aina itse, vaikka on ollut vähän erikoisempiakin tilanteita. Uskotuiksi miehiksi pyydetty tutut ja heille toki maksettu tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Kun virkatodistus, josta selviää, että muita perillisiä ei ole, on hankittu, voi perunkirjoituksen tehdä itse. Hautauskulut ja muut kuolinpesän kulut vähennetään jo perukirjassa tai lisätään myöhemmin.
Jos vainaja on naimisissa eikä lapsia, onko se leski ainoa perillinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Kun virkatodistus, josta selviää, että muita perillisiä ei ole, on hankittu, voi perunkirjoituksen tehdä itse. Hautauskulut ja muut kuolinpesän kulut vähennetään jo perukirjassa tai lisätään myöhemmin.
Jos vainaja on naimisissa eikä lapsia, onko se leski ainoa perillinen?
Kyllä, jos vainajalla ei ollut testamenttia.
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoituksen voit tehdä itse. Perunkirjoituksessa pitää olla 2 kuolinpesän ulkopuolista luotettavaa uskottua miestä. He voivat olla vaikka naapurin Liisa ja Tuula. Tämä on fakta tietoa.
Uskottujen miesten ei tarvitse olla kuolinpesän ulkopuolisia, vaan myös pesän osakkaat voivat toimia uskottuina miehinä. Appiukkoni perukirjassa mieheni ja minä olemme uskottuja miehiä. Ei ollut mitään ongelmaa.
Olitko itse pesän osakas vai ns. vierasmies? Vaikka olisit itse pesän osakkaana kirjoittanut perukirjan, lain mukaan siinä piti olla kaksi ulkopuolista todistajaa, jotka laittoivat perukirjaan nimensä.
Onko tämä totta, että jo kolmas sivu menossa eikä kukaan ole vielä huomauttanut otsikon kirjoitusvirheestä. On perunkirjoitus ja perukirja. Ehkä se virhe onkin lakitekstissä.