Perunkirjasta kysymys
Voiko sen tehdä itse? Allekirjoituttaa tutulla. Vainajalla hyvin selkeä pieni omaisuus (ei tavaraa) ja vain yksi perillinen. Voiko hautajaiskulut maksaa itse ja jättää vainajan tileihin koskematta siinä vaiheessa?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ja unohtui vielä että virkatodistukset täytyy pyytää ihan ekana, ilmeisesti nykyään riittää kun pyytää vainajan viimeisen asuinpaikkakunnan seurakunnasta.
Eikö kuitenkin maistraatista? Ei kai seurakunta pidä kirjaa kaikista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiskulut saa maksaa miten lystää mutta perukirjoitukseen tarvitset aina ulkopuolisen tahon l. pesänselvittäjän.
Höpöhöpö, perukirjan ja perunkirjoituksen voi tehdä kuka tahansa.
Voi tehdä kuka tahansa, mutta Perintökaaren 20. luvun 2§:n mukaan sen pitää toimittaa kaksi uskottua miestä. Voi olla naisiakin, mutta on oltava paikalla kaksi ulkopuolista.
Perintökaaren 20. luku on se, jossa on faktaa tästä asiasta.
Käytännössä nämä kaksi uskottua henkilöä (ei suinkaan pesänselvittäjää) voivat laittaa nimensä papereihin sen enempiä miettimättä, jos heille on etukäteen osoitettu perunkirjassa olevat tiedot oikeiksi eli esim. pankista saadut tiliotteet, mahdolliset lainhuudatuasiakirjat, osakekirjat tms. Ei niiden tarvitse mitään kaappeja koluta ja etsiä arvoesineitä tai epäillä, että asiakirjat on väärennetty.
Viimeinen vanhempi kuoli heinäkuussa. Teimme perukirjan saman tien ja hankimme todistajatkin, mutta virkatodistukset tuntuu kestävän tosi pitkään. Pyysin jo lisäaikaa perunkirjoitukselle.
-se on perukirja mutta peruNkirjoitus.
-se pitää AINA tehdä JA palauttaa 3kk kuluessa kuolemasta TAI hakea lisäaikaa ennen tuon 3kk:n umpeutumista. Älä mokaa tätä! Nykyään maistraatit tai srk:t on tukossa ja ehdit tuskin saamaan perukirjoitukseen vaadittavaa virkatodistusta ajoiss
-saat kuitenkin pian lyhennelmän virkatodistuksesta pankkia varten. Pankkiin pitäänilmoittaa heti kun vainaja on kuollut. Vainajan tekemät automaattiset maksut rullaavat ajallaan, esim vastikkeet. Vastikkeisiin voi joskus myös pyytää lykkäystä vaikka perinnönjakoon asti. Vainajan tekemiin oikeustoimet tai hautajaiskulut voit maksaavainajan tileiltä mutta vain henkilökohtaisesti pankin tiskillä
-2 uskottua miestllekirjoittaa perukirjan. Ne eivät saa olla lähisukua eikä perillisiä, tai edes perillisen perillisiä.
-perukirjoituksen jälkeen kuolinpesä voi tehdä oikeustoimia kuolinpesänä, kuten esim yhteisellämpäätöksellä muuttaa omaisuutta rahaksi. Perinnön voi jakaa koska tahansanperukirjoituksen jälkeen, kun se on jaettavissa, tällä ei ole määräaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoituksen voit tehdä itse. Perunkirjoituksessa pitää olla 2 kuolinpesän ulkopuolista luotettavaa uskottua miestä. He voivat olla vaikka naapurin Liisa ja Tuula. Tämä on fakta tietoa.
Lainsäätäjä ei vaadi mitään ulkopuolisuutta, voivat molemmat olla vaikka vainajan lapsia tai puoliso ja lapsi. Kunhan ovat täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen vanhempi kuoli heinäkuussa. Teimme perukirjan saman tien ja hankimme todistajatkin, mutta virkatodistukset tuntuu kestävän tosi pitkään. Pyysin jo lisäaikaa perunkirjoitukselle.
-se on perukirja mutta peruNkirjoitus.
-se pitää AINA tehdä JA palauttaa 3kk kuluessa kuolemasta TAI hakea lisäaikaa ennen tuon 3kk:n umpeutumista. Älä mokaa tätä! Nykyään maistraatit tai srk:t on tukossa ja ehdit tuskin saamaan perukirjoitukseen vaadittavaa virkatodistusta ajoiss
-saat kuitenkin pian lyhennelmän virkatodistuksesta pankkia varten. Pankkiin pitäänilmoittaa heti kun vainaja on kuollut. Vainajan tekemät automaattiset maksut rullaavat ajallaan, esim vastikkeet. Vastikkeisiin voi joskus myös pyytää lykkäystä vaikka perinnönjakoon asti. Vainajan tekemiin oikeustoimet tai hautajaiskulut voit maksaavainajan tileiltä mutta vain henkilökohtaisesti pankin tiskillä
-2 uskottua miestllekirjoittaa perukirjan. Ne eivät saa olla lähisukua eikä perillisiä, tai edes perillisen perillisiä.
-perukirjoituksen jälkeen kuolinpesä voi tehdä oikeustoimia kuolinpesänä, kuten esim yhteisellämpäätöksellä muuttaa omaisuutta rahaksi. Perinnön voi jakaa koska tahansanperukirjoituksen jälkeen, kun se on jaettavissa, tällä ei ole määräaikaa.
Mistä olet keksinyt, että uskotut miehet eivät saisi olla lähisukulaisia? Ainoa vaatimus heille lainsäätäjän puolelta on toimiminen parhaan osaamisensa ja ymmärryksensä perusteella.
Irrtaimisto taitaa aika monella olls nollan arvoinen. Arvopaperit, säästöt ja kiinteistöt sekä asunto-osakkeet kannattaa laittaa oikein.
Irtaimistoa saattaa olla tyyliin kalliit stereot ja tietokoneet ja telkkarit tai vaikka flyygeli, mutta vaikka ne olisi maksanut mitä niin eihän niistä välttämättä myydessä saa mitään. Niin että aika alakanttiin kaannattaa laittaa. Harvoin on oikeasti rahaksimuutettavaa tavaraa. Kokeilepa myydä kirjoja tai vanhaa akustista pianoa. Sitten jos on merkittävää taidetta tai kokoelmia niin ne voi ilmoittaa. Niissäkin kannattaa tarkistaa hinta. Tuhansien eurojen postimerkkikokoelmasta saa satasia ja nimekkäänkin taiteilijan teoksia menee kympeillä. Nuoret ei enää satsaa porvariskotien aarteisiin.
Tiedän että seurakunnat ovat tukossa. Aloin päivä kuoleman jälkeen soitella virkatodistuksia ja kaikissa paikoissa sanottiin toimitusajaksi 4-6vk suurinpiirtein. Ap.
Henkilö asunut monta vuotta vanhainkodissa. Omia esineitä ehkä muutama taulu seinällä ja pari valokuva-albumia. Ap
Näemmä verotoimistolle riittää että pesänhoitaja voi myös olla yksi uskotuista miehistä, eli tarvitsen vain yhden ulkopuolisen allekirjoittamaan perukirjan. Jos olisi myytävää tms niin maistraatti vaatii kaksi ulkopuolista. ap
Allekirjoittajat saa olla perillisiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Näemmä verotoimistolle riittää että pesänhoitaja voi myös olla yksi uskotuista miehistä, eli tarvitsen vain yhden ulkopuolisen allekirjoittamaan perukirjan. Jos olisi myytävää tms niin maistraatti vaatii kaksi ulkopuolista. ap
Ei vaadi.
https://www.minilex.fi/a/perunkirjoitus-uskottu-mies-sukulainen
Uskotut miehet on hyvä olla sellaisia joiden uskottavuutta ei riippuvuussuhteet perillisiin kyseenalaista. Jos perukirjan oikeellisuutta ei tulla todennäköisesti kiistämään ei uskotuilla miehilläkään niin ole väliä. Minusta ei ainakaan ole sopivaa että perilliset itse toimivat uskottuina miehinä. Perillisethän muutenkin allekirjoittavat perukirjan hyväksyessään sen.
Vainajan kuluja (esim. hautajaiskulut, virkatodistusten tilaamisesta syntyvät kulut jne) voit maksaa itsekin omalta tililtäsi, niitä ei ole pakko maksaa vainajan tililtä. Itse maksoin esim virkatodistuksia itse, kun tuntui tympeältä maksaa 14,50 euroa maksavan virkatodistuksen maksamisesta jotain 7 euroa kuluja siihen päälle. Muista kuitenkin merkitä kaikki nämä kulut perukirjaan vainajan veloiksi. Pankkitilin saldothan lasketaan kuolinpäivältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadi.
ok, juuri luin toisaalta että nimenomaan maistraatti vaatii kahden muun allekirjoituksen (tai siis että toinen ei ainakaan voi olla itse pesänhoitaja). Kun taas vähimmillään pääsee sillä että on itse pesänhoitaja ja ottaa yhden ulkopuolisen allekirjoituksen, jos ei siis myy mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadi.
ok, juuri luin toisaalta että nimenomaan maistraatti vaatii kahden muun allekirjoituksen (tai siis että toinen ei ainakaan voi olla itse pesänhoitaja). Kun taas vähimmillään pääsee sillä että on itse pesänhoitaja ja ottaa yhden ulkopuolisen allekirjoituksen, jos ei siis myy mitään.
Ei tämä liity mitenkään myymiseen. Normaalitilanteessa maistraatti (nykyisin DVV) ei puutu perukirjaan millään tavalla eikä perukirjaa tarvitse edes lähettää maistraattiin. Sen kyllä voi halutessaan lähettää sinne, mutta silloinkin vain sitä varten, että maistraatti vahvistaa perukirjassa olevien kuolinpesän osakkaiden luettelon olevan oikea. Näin ei tarvitse muille toimijoille (kuten pankille) toimittaa sukuselvitysvirkatodistuksia.
Mutta jos joku pesän osakkaista on edunvalvonnassa, maistraatti todennäköisesti vaatii kuolinpesän ulkopuolisten uskottujen miesten käyttöä. Näin yritetään varmistaa se, että kuolinpesän muut osakkaat eivät pysty pimittämään kuolinpesän omaisuutta edunvalvonnassa olevan vahingoksi.
Jos kukaan ei moiti eikä esitä mitään vaatimuksia, perunkirjoituksen voi tehdä itse ja allekirjoittaa kuka tahansa satunnainen kulkija tai pesän osakas. Aika tavallista on sekin, että kaikki perilliset ovat paikalla, allekirjoittavat perukirjan ja parhaassa tapauksessa laativat myös jakokirjan. Helppoa varsinkin silloin, kun on vain yksi perillinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja unohtui vielä että virkatodistukset täytyy pyytää ihan ekana, ilmeisesti nykyään riittää kun pyytää vainajan viimeisen asuinpaikkakunnan seurakunnasta.
Riittää, jos on kuulunut katkeamattomasti kirkkoon. Jos ei, pitää kysyä joka paikkakunnalta erikseen.
Minulla on juuri tuonkaltainen tilanne kuten sanoit. Ap