Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tekee älykkäästä ihmisestä alkoholistin?

Vierailija
02.10.2021 |

Samassa koulussa oli huippuoppilaita x 2, toinen omalla luokalla, toinen luokkaa ylempänä. Molemmat olivat fiksuja, hyviä koulussa ja sitä maalaisjärkeä näkyi muussakin elämässä, sellaista käytännön älyä ja hoksaamista, ei pelkkää lukemista. Näillä molemmilla ihan normaalit kotiolotkin ainakin päälle päin. Kumpikaan ei opiskellut koskaan opintojaan loppuun ja molempien elämä hunningolla.

Lisäksi äskettäin työkaveri kertoi sukulaisestaan, jolla sama. Älyä on päässä vaikka miten, mutta alkoholi on sen sumentanut, eikä mitään sellaista kotioloissa mikä selittäisi asian.

Tietysti joku myöhempi tapahtuma, mutta lapsuudentraumoja ei ainakaan ulospäin, toki mitä todella on tapahtunut, ei kukaan tietenkään voi tietää.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idioottien keskellä eläminen ei ole helppoa. Mieti itsesi vajaavaltaisten yhdyskuntaan, jossa idiootit päättävät kaikista asioista ja sinun on hiljaa suostuttava kaikkeen älyttömään.

Et ole sen älykkäämpi kuin muutkaan. Sinulla on ylivertaisuusharha. Näitä on alkoholisteissa paljon. He on oikeasti tyhmimpiä ihmisiä mitä on ja elävät yleensä vielä tyhmempien ihmisten keskellä, jotka tukevat tätä harhaa. Kun kohtaavat oikeasti älykkäitä ihmisiä niin käytös muuttuu raivoksi, välttelyksi ja avoimeksi halveksunnaksi. Palaavat nopeasti niiden seuraan jotka vahvistavat henkilön valheellista kuvaa älykkäänä ihmisenä. Itse olet idioottisi valinnut.

Vierailija
22/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran tutkimuksen, jonka mukaan älykkäät on alttiimpia alkoholismille.

Syytä ei tutkittu, mutta oletan, että se on jo mainittu, eli älykkäät ymmärtää kaiken surkeuden paremmin.

Olen lukenut saman ja omalla ns jalkautuvalla tutkimuksella tullut samaan lopputulokseen. Tosin sillä erotuksella, että myös vähemmän älykkäät voivat olla alkoholisteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitut. Jos kaikki älykkäät olisivat alkoholisteja, oltaisiin jääty kulkemaan hevosvaunuilla eikä kirjoteltaisi näillä puhelimilla.

Kannattaa jokaisen miettiä miksi sitä alkoholia edes juo. Itse juon muutaman juoman muutaman kerran vuodessa juhlapäivinä (enkä aina silloinkaan). Olen 31-vuotias ja saan kuulla kuinka tylsä ja outo tämän vuoksi olen. Kaikki eivät kuitenkaan tiedä, että isäni kuoli muutama vuosi sitten alkoholismiin. Varsinkaan näillä geeneillä ei kannata lähteä riskipelaamaan; ja toisaalta, mikään ei ole kamalampaa kuin krapula!!!! En ymmärrä miksi kukaan tietoisesti hankkii itsensä siihen tilaan uudestaan ja uudestaan, kun ollaan vielä siinä pisteessä, ettei olla vielä niin alkoholisteja.. kun ei vielä ehkä tajuta, että ollaan oikeasti vähän riippuvaisia tuosta päihteestä.

Jokainen krapulapäivä on pois omasta elämästä, mitä vanhemmaksi ihminen käy, sitä pidempään sitä saa maata siellä sängyssä. Elämä valuu hukkaan mitä enemmän ryyppää.

T. Myös se, jolta kysytään miten saan omassa elämässä niin paljon aikaiseksi. Ja se saa miettimään miksi muut ihmiset eivät saa. Mihin sinä oman aikasi käytät, oi sinä viisas alkoholisti?

Vierailija
24/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti älykäs ihminen osaa katsoa nenäänsä pidemmälle ja ymmärtää riskit. Jos niistä ei välitä eikä niihin reagoi niin on persoonallisuushäiriöinen.

Vierailija
25/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitut. Jos kaikki älykkäät olisivat alkoholisteja, oltaisiin jääty kulkemaan hevosvaunuilla eikä kirjoteltaisi näillä puhelimilla.

Kannattaa jokaisen miettiä miksi sitä alkoholia edes juo. Itse juon muutaman juoman muutaman kerran vuodessa juhlapäivinä (enkä aina silloinkaan). Olen 31-vuotias ja saan kuulla kuinka tylsä ja outo tämän vuoksi olen. Kaikki eivät kuitenkaan tiedä, että isäni kuoli muutama vuosi sitten alkoholismiin. Varsinkaan näillä geeneillä ei kannata lähteä riskipelaamaan; ja toisaalta, mikään ei ole kamalampaa kuin krapula!!!! En ymmärrä miksi kukaan tietoisesti hankkii itsensä siihen tilaan uudestaan ja uudestaan, kun ollaan vielä siinä pisteessä, ettei olla vielä niin alkoholisteja.. kun ei vielä ehkä tajuta, että ollaan oikeasti vähän riippuvaisia tuosta päihteestä.

Jokainen krapulapäivä on pois omasta elämästä, mitä vanhemmaksi ihminen käy, sitä pidempään sitä saa maata siellä sängyssä. Elämä valuu hukkaan mitä enemmän ryyppää.

T. Myös se, jolta kysytään miten saan omassa elämässä niin paljon aikaiseksi. Ja se saa miettimään miksi muut ihmiset eivät saa. Mihin sinä oman aikasi käytät, oi sinä viisas alkoholisti?

Täyttä asiaa.

Viinan hyötysuhde kääntyy negatiiviseksi iän karttuessa. Nuorena ihminen jaksaa riekkua yöt ja ryypätä paljonkin, mutta mitään todella kauheita krapuloita ei tule rankastakaan dokaamisesta. Nuorelle ryyppääminen on uutta ja jännittävää. Se on usein myös ihan oikeasti hauskaa.

Kun keski-ikäinen juo, niin jo yhden illan pämppäämisestä saa kärsiä viikon. Ryyppääminen ei anna mitään uutta eikä tunnu enää niin hauskaltakaan. Homma on jo nähty. Ei ole uutuudenviehätystä. Ei kannata dokata.

Vierailija
26/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä niitä kaikkia tyhmiä selvinpäin.

Vierailija
27/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kukaan tietoisesti hankkii itsensä siihen tilaan uudestaan ja uudestaan, kun ollaan vielä siinä pisteessä, ettei olla vielä niin alkoholisteja.. kun ei vielä ehkä tajuta, että ollaan oikeasti vähän riippuvaisia tuosta päihteestä.

Ymmärrät aiheesta melko vähän.

Vierailija
28/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman tuska ja henkinen yksinäisyys.

Vierailija
29/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisteissa on älykkäitä ja vähemmän älykkäitä.

Sekä älykkäät että vähemmän älykkäät voivat alkoholisoitua.

Alkoholismi ei ole sen enempää älykkäiden kuin vähemmän älykkäidenkään etuoikeus tai kirous.

Vierailija
30/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tuntemani nero elää peruspäivärahalla ja hakee ruokansa ruoka-avusta. Ystäväpiiri on samaa laatua. Päihdeongelma kaikilla. Elämäni tavalliset ihmiset on käyneet yliopiston ja tehneet jo ensimmäisestä opiskeluvuodesta alkaen töitä kansainvälisissä yrityksissä, asuu uusissa velattomissa omakotitaloissa pääkaupunkiseudulla ja tienaa kuusinumeroiset tulot joka vuosi vuosikymmenestä toiseen. Älykkyys näkyy siinäkin miten elämäsi elät ja järjestät resurssisi sekä niiden käytön. Nerot on vain liian tyhmiä älyämään sitä.

Vierailija
31/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi.

Vierailija
32/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät tajuavat paremmin, miten paska tämä maailma on ja mikä on tulevaisuus. Heikompilahjaiset porskuttaa iloisina eteenpäin.

Ja sitten joku vielä uskoo tällaiseen lauseeseen. Paskat. Isäni kuoli alkoholismiin, hänen isänsä. Äitinikin on alkoholisti ja hänen isänsä kuoli myös alkoholismiin.

Itse olen tehnyt tietoisen päätöksen olla juomatta itseäni humalaan, vaikka teini-iässä meinasi lähteä lapasesta, mietin silloin hyvinkin paljon elämää ja ajattelin, ettei siinä ole järkeä - varsinkaan minun taustallani.

Nykyään tietyllä mittapuulla olen hyvin menestynyt, tulot 5000 e / kk, on 2 lasta, toimiva suhde. Kaikki maailman tilastot kertovat, että minun pitäisi olla epäonnistunut luuseri, joka juo.. koska tilastot ja todennäköisyydet.

Hyvin toimittu! Alkoholismin syntyyn vaikuttaa perintötekijät aika vahvasti. Omille geeneilleen ei mahda mitään ja ne piilevät taipumukset on hyvä tunnistaa ja tunnustaa. Vain silloin pystyy toimimaan ennaltaehkäisevästi. 

- myös viinanläträäjien sukuun kuuluva. 

Vierailija
33/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin ylen dokumenttisarjan Hemingwaystä ja hän oli kuten kaikki tuntemani alkoholistit, kuolematon, alistava, etuoikeutettu ja narsistinen jo ennen sairastumistaan. Alkoholismi oli seurausta tästä ylimielisestä käytöksestä jossa nautinnolla ei ollut rajoja eikä henkilö suostunut kuulemaan yhdenkään läheisensä rukoiluja edes vähentää käyttöä.

Juuri näin. 

Vierailija
34/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistit joita kaupungilla näkee ei kyllä vaikuta kovin lukeneilta. En voi tosin sata varmasti sanoa. En tiedä onko pää mennyt sekaisin lukemisesta liikaa opiskellut ja pää ei ole kestänyt sitä.

Vierailija
35/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät tajuavat paremmin, miten paska tämä maailma on ja mikä on tulevaisuus. Heikompilahjaiset porskuttaa iloisina eteenpäin.

Ja sitten joku vielä uskoo tällaiseen lauseeseen. Paskat. Isäni kuoli alkoholismiin, hänen isänsä. Äitinikin on alkoholisti ja hänen isänsä kuoli myös alkoholismiin.

Itse olen tehnyt tietoisen päätöksen olla juomatta itseäni humalaan, vaikka teini-iässä meinasi lähteä lapasesta, mietin silloin hyvinkin paljon elämää ja ajattelin, ettei siinä ole järkeä - varsinkaan minun taustallani.

Nykyään tietyllä mittapuulla olen hyvin menestynyt, tulot 5000 e / kk, on 2 lasta, toimiva suhde. Kaikki maailman tilastot kertovat, että minun pitäisi olla epäonnistunut luuseri, joka juo.. koska tilastot ja todennäköisyydet.

Hyvin toimittu! Alkoholismin syntyyn vaikuttaa perintötekijät aika vahvasti. Omille geeneilleen ei mahda mitään ja ne piilevät taipumukset on hyvä tunnistaa ja tunnustaa. Vain silloin pystyy toimimaan ennaltaehkäisevästi. 

- myös viinanläträäjien sukuun kuuluva. 

Itselläni on myös paljon alkoholismia suvussa/geeneissä. Jo teini-ikäisenä vedin helpommin överikännit kuin muut, koin kovaa himoa pitää se hyvänolon tunne joka tuli nousuhumalassa. Sama jatkui opiskeluaikana ja johti moniin ikäviinkin kokemuksiin kun en hallinnut täysin itseäni. Opiskeluelämän mukana tulivat myös "tasoittavat", johon hurahdin tietysti innolla. Mutta kun muille riitti se yksi tasoittava, minulla oli tunne että on saatava enemmän. Ja kohta huomasin olevani menossa kauppaan sieltä tasoittavilta ostamaan "pari iltaolutta". Jne. Sain tämän kehityksen sittemmin katki, varmaankin kun aloin seurustelemaan ihmisen kanssa joka ei käy baareissa tai muutenkaan ole siitä maailmasta kiinnostunut. Kaikista maailman ihmisistä tällainen sattui minulle! Mutta se veti mukanaan ja nyt en ole käynyt kapakoissa kai 7:ään vuoteen, enkä enää kaipaakaan. Aika on tehnyt tehtävänsä yhdessä puolison kanssa, ja luulen että tämä taisi pelastaa minut.

Vierailija
36/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran tutkimuksen, jonka mukaan älykkäät on alttiimpia alkoholismille.

Syytä ei tutkittu, mutta oletan, että se on jo mainittu, eli älykkäät ymmärtää kaiken surkeuden paremmin.

Toinen tutkimus kertoo että älykkäät käyttävät huumeitakin muita enemmän. Ehkä se on jokin tajuamisen tuska mikä saa hakemaan helpotusta päihteistä?

Vierailija
37/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien addiktioiden taustalla on loppujen lopuksi jonkinasteinen tyytymättömyys elämään ja masentuneisuus. Onnellinen ihminen ei yksinkertaisesti tarvitse aineita.

Vierailija
38/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäillä on usein sellainen harha että se äly suojelee tuollaiselta. Että kyllähän minä voin juoda joka ilta viiniä, koska olen niin älykäs että voisin milloin vain lopettaa sen tavan mutta en vain halua. Samalla tavalla älykkäälle sattuu kaikkea muutakin typerää. Saatetaan esim. ottaa päävikainen kumppani, koska kuvitellaan että sen oman älykkyyden avulla saadaan suhde toimimaan. Siihen älyyn luotetaan liikaa, että se auttaisi joka tilanteessa. Sitä paitsi monen äly on melko kapea-alaista ja tulee esiin vain tietyissä tilanteissa esim töissä.

Onpas tätä alapeukutettu, mutta kyllä tässäkin on perää. Älykkäät ovat myös erinomaisen taitavia valehtelemaan itselleen.

Vierailija
39/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ihmisten tyhmyys. Älykäs ymmärtää helpommin miten tyhmä tämän maan/maailman porukka on ja toteaa ettei tässä kannata mitään yrittää. Voi nauttia alkoholista sen sijaan.

Vierailija
40/79 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on sosiaalisissa ympyröissä helppo tapa sekä tyhmistää itseään toisten tasolle että nostaa ärtymiskynnystä korkeammalle: toisten pöljyys ei tällöin niin paljon ärsytä.