Mikä tekee älykkäästä ihmisestä alkoholistin?
Samassa koulussa oli huippuoppilaita x 2, toinen omalla luokalla, toinen luokkaa ylempänä. Molemmat olivat fiksuja, hyviä koulussa ja sitä maalaisjärkeä näkyi muussakin elämässä, sellaista käytännön älyä ja hoksaamista, ei pelkkää lukemista. Näillä molemmilla ihan normaalit kotiolotkin ainakin päälle päin. Kumpikaan ei opiskellut koskaan opintojaan loppuun ja molempien elämä hunningolla.
Lisäksi äskettäin työkaveri kertoi sukulaisestaan, jolla sama. Älyä on päässä vaikka miten, mutta alkoholi on sen sumentanut, eikä mitään sellaista kotioloissa mikä selittäisi asian.
Tietysti joku myöhempi tapahtuma, mutta lapsuudentraumoja ei ainakaan ulospäin, toki mitä todella on tapahtunut, ei kukaan tietenkään voi tietää.
Kommentit (79)
Älykkäät tajuavat paremmin, miten paska tämä maailma on ja mikä on tulevaisuus. Heikompilahjaiset porskuttaa iloisina eteenpäin.
Järjellä ja riippuvuudella ei ole _minkäänlaista_ korrelaatiota keskenään. Riippuvaiseksi voi tulla vain juomalla/käyttämällä päihteitä/uhkapelaamalla; monihan sitä tekee, mutta osa jää koukkuun (geneettinen alttius, mallioppiminen, tarve säädellä olotilojaan ulkoisilla asioilla) ja osa lopettaa nämä huvit, kun elämään tulee muuta eikä riippuvuutta ole syntynyt.
Riippuvuus on itsensä kieltävä sairaus, ja se ehtii kehittyä pitkällekin ennen kuin ihminen huomaa olevansa pahassa tilanteessa aineen/riippuvuutta aiheuttavan toiminnan kanssa.
Se, mistä syistä joku on alttiimpi riippuvuudelle, ei useinkaan näy ulospäin. Yhteistä monelle on kuitenkin se, että lapsuuden kasvuympäristössä ei ole tuettu omien tunteiden ilmaisua, ei ole tullut täysin hyväksytyksi sellaisenaan, vaan on kannustettu esimerkiksi menestymään/ olemaan ilmaisemaan negatiivisia tunteita/odotettu lapsen vastaavan vanhempien odotuksiin, ei ole kannustettu muodostamaan omia mielipiteitä tai kuuntelemaan omaa itseä.. jnejne. Mutta aina näitäkään tekijöitä ei tarvita, ihan se riittävä juominen riittää.
Älykkäät saavat humalassa kuningasajatuksia. Mieli selkeytyy humalassa.
Viinaa juomalla tullaan alkoholistiksi.
äly ei ole koskaan ollut este päihteiden käyttämiselle, onhan noita kirjailijoita taiteilijoita juristeja ministereitä ym. aina käyttänyt liikaa juomia. se ei vaan aina näy katukuvassa niin selvästi, vasta sitten kun jotain tapahtuu.
Äly on usein rasite, pikkuhiprakka helpottaa jatkuvaa ajatusvirtaa. Sitä ei sitte helposti huomaakaan, missä vaiheessa ei osaa olla ilman enää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuvuus. Alkoholismi on sairaus jota ei koulutus tai äly estä.
Toisaalta esim kela on omaiseni kohdalla evännyt kotihoidontuen sen vuoksi ettei alkoholismin takia voida todentaa onko kognitiivisissa taidoissa heikkoutta.
Yksi asia on varma: jos ei juo, ei voi päätyä alkoholistiksi. Alkoholistiksi voi tulla vain juomalla, ja pitää juoda paljon.
Alkoholistiksi on useita teitä.
-iloinen opiskelijaelämä jää päälle
-on jotain lapsuuden traumoja, joita lääkitsee
alkolla
-on jotenkin liian herkkä ihminen, ei kestä tätä
maailmaa selvänä.
Tälkainen voi löytyä päällisin puolin
rehvakkaasta öykkäristäkin.
-yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne.
Älykkäille tavallista.
-perinnöllinen alttius, joillakin on tosi
voimakas
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia on varma: jos ei juo, ei voi päätyä alkoholistiksi. Alkoholistiksi voi tulla vain juomalla, ja pitää juoda paljon.
Kaikkien ei tarvitse juoda paljon koukuttuakseen.
Joillakin nousuhumala tuo niin suuren euforian.
Älykkäillä on usein sellainen harha että se äly suojelee tuollaiselta. Että kyllähän minä voin juoda joka ilta viiniä, koska olen niin älykäs että voisin milloin vain lopettaa sen tavan mutta en vain halua. Samalla tavalla älykkäälle sattuu kaikkea muutakin typerää. Saatetaan esim. ottaa päävikainen kumppani, koska kuvitellaan että sen oman älykkyyden avulla saadaan suhde toimimaan. Siihen älyyn luotetaan liikaa, että se auttaisi joka tilanteessa. Sitä paitsi monen äly on melko kapea-alaista ja tulee esiin vain tietyissä tilanteissa esim töissä.
Idioottien keskellä eläminen ei ole helppoa. Mieti itsesi vajaavaltaisten yhdyskuntaan, jossa idiootit päättävät kaikista asioista ja sinun on hiljaa suostuttava kaikkeen älyttömään.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät tajuavat paremmin, miten paska tämä maailma on ja mikä on tulevaisuus. Heikompilahjaiset porskuttaa iloisina eteenpäin.
Ja sitten joku vielä uskoo tällaiseen lauseeseen. Paskat. Isäni kuoli alkoholismiin, hänen isänsä. Äitinikin on alkoholisti ja hänen isänsä kuoli myös alkoholismiin.
Itse olen tehnyt tietoisen päätöksen olla juomatta itseäni humalaan, vaikka teini-iässä meinasi lähteä lapasesta, mietin silloin hyvinkin paljon elämää ja ajattelin, ettei siinä ole järkeä - varsinkaan minun taustallani.
Nykyään tietyllä mittapuulla olen hyvin menestynyt, tulot 5000 e / kk, on 2 lasta, toimiva suhde. Kaikki maailman tilastot kertovat, että minun pitäisi olla epäonnistunut luuseri, joka juo.. koska tilastot ja todennäköisyydet.
Katsoin ylen dokumenttisarjan Hemingwaystä ja hän oli kuten kaikki tuntemani alkoholistit, kuolematon, alistava, etuoikeutettu ja narsistinen jo ennen sairastumistaan. Alkoholismi oli seurausta tästä ylimielisestä käytöksestä jossa nautinnolla ei ollut rajoja eikä henkilö suostunut kuulemaan yhdenkään läheisensä rukoiluja edes vähentää käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta esim kela on omaiseni kohdalla evännyt kotihoidontuen sen vuoksi ettei alkoholismin takia voida todentaa onko kognitiivisissa taidoissa heikkoutta.
Siis mitä ihmettä sä oikein selität?!
Älyyn liittyy usein neuroottisuutta, eli ollaan liian tietoisia riskeistä ja vaaranpaikoista. Liian nopea järjenjuoksu tarkoittaa, että ehtii kuvitella sellaisiakin huolia, joita muilla ei tulisi mieleenkään. Ja jos puhutaan aidosti poikkeuksellisen älykkäistä ihmisistä, niin he ovat tavalla tai toisella ulkopuolisia jopa omien läheistensä joukossa. Olen itse ~130 äo henkilö, ja kun juttelee aidon neron kanssa, niin näkee kuinka huolellisesti tällainen henkilö kommunikoi - kuin pitäen käsijarrua päällä jatkuvasti - jotta keskustelukumppanille tulee tarjottua riittävän vähän riittävän huolellisesti muotoiltua informaatiota. Jos hän olisi "oma itsensä", en enää ymmärtäisi häntä. Hän karkaisi henkisesti ulottumattomiini. Hän on todella seurallinen ihminen, mutta joutuu tasapainoilemaan omana itsenään olemisen ja muille kelpaamisen välillä. Ymmärrän hyvin, jos hän lievittää erilaisuuden tuskaansa päihteillä.
Luin kerran tutkimuksen, jonka mukaan älykkäät on alttiimpia alkoholismille.
Syytä ei tutkittu, mutta oletan, että se on jo mainittu, eli älykkäät ymmärtää kaiken surkeuden paremmin.