Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojalla seuraava koulutehtävä;mielipiteesi siitä

Vierailija
24.11.2014 |

Opettaja oli antanut seuraavan tehtävän kotiläksyksi; kirjoita lyhyt kertomus vanhempiesi tai huoltajiesi ammateista ja varaudu esitelmöimään viikon aikana aiheesta. Käytä tarvittaessa internetiä, josta selvität nykykoulutusta asiaan.

Voi jee pojalla isä ei kuviossa ja minulla ei ole varsinaista koulutusta, olen työssä oppinut  kerrosiivoojaa. En siis oppisopimus vaan ihan työssä pätevöitynyt. Poika sanoi että ei suostu menemään kouluun, parhaan kaverin isä on lääkäri ja toisen lakimies jne. Laitanko viestiä opettajalle.????

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen kertomuksen ammatin keksiä omasta päästään, mikään pakko ei ole kertoa asian oikeaa laitaa.

Vierailija
2/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viestiä. Tehkää jokin kompromissi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko sopia open kanssa että kertoo jonkun isovanhemman, sedän tai tädin ammatista?

Vierailija
4/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika asiaton tehtävä. Mikä kyylä tuo ope oikein on?

Ja mitä ihmettä tarkoittaa lause:  "josta selvität nykykoulutusta asiaan."... siis tarkoittaako tuo sitä, että oletetaan vanhemman koulutuksen olevan vanhentunut ja kysytään, että miten nykyään kouluttaudutaan tuohon ammattiin?

Entä jos on kotiäiti? Tai perijätär?

Entä jos lapsi kirjoittaakin mielikuvitusvanhemmistaan ja kertoo tästä suoraan opettajalle. Sinä voit kirjoittaa opettajalle lapun, että intimiteettisuojasyistä lapsi ei saanut teiltä lupaa paljastaa oikeita ammatteja, ja siksi lapsi suorittaa tehtävän tuolla tavalla.

Vierailija
5/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jeesus.... Mikä siinä siivoojan ammatissa on niin helvetin noloa? Ehkä ois pojanki aika oppia että jotku nyt vaan opiskelee siihen lääkärin ja lakimiehen ammattiin ja jotku on siivoojia.

Vierailija
6/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin opena voin sanoa, että tuossa lienee taustalla ennen kaikkea tiedonhaun opettelu. Ja miksei myös se, että opitaan arvostamaan jokaista ammattia. Tuo tietysti on hankala, jos ei ole isää kenestä kertoa, mutta eikö se ole muulle luokalle tuttu asia jo joka tapauksessa?

Vierailija
7/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksikää isälle joku kiva ammatti ja kirjoittaa sitten siitä. Kukaab ei tiedä valehteluksi, jos eivät tiedä kuka isä on

Vierailija
8/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuollaista tehtävää kyllä laittaisi lapsia tekemään. Ei tosiaan ole huomioitu, että kaikki eivät halua kertoa vanhempiensa ammateista mitään.

Ap:n tekstistä tuli kuva että poika häpeäisi äitinsä ammattia kun vertaa sitä lääkäriin jne. Minusta olisi vaan hyvä häpeilemättä kertoa se äidin ammatti ja kertoa miten nykyään opiskellaan siivoajaksi (onko joku linja vai työssä oppimalla). Ammatti se on siinä kuin muutkin. Eikä edes hankalimmasta päästä tuon esityksen kannalta.

Vierailija
9/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja enkä ikinä antaisi tuollaista tehtävää! Siinä olisi pitänyt esitellä joku lasta kiinnostava ammatti - olipa se samalla sitten jonkun vanhemman ammatti tai ei! Samoin nämä isäin- ja äitienpäivän pakolliset korttiaskartelut (vaikka saisi tehdä muka jollekin muulle, kun muut väsäävät vanhemmalleen). Aargh.

Vierailija
10/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:11"]Keksikää isälle joku kiva ammatti ja kirjoittaa sitten siitä. Kukaab ei tiedä valehteluksi, jos eivät tiedä kuka isä on
[/quote]
Tää on hyvä. Minkähän takia ei voi kirjottaa kenen tahansa lähisukulaisen ammatista.

Vierailija
11/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tehtävä muuten, paitsi se esitelmöinti. On hyvä, että lapsi pääsee keskustelemaan vanhempiensa kanssa, ehkä jopa oppimaan työelämästä. Hyvää on myös se, että etsitään netistä tietoa, ja korostetaans itä, että lähse joka tehtävään tarvitaan/ainakin saattaa olla etua koulutuksesta. Hyvää on myös se, että lapset oppivat, että työssäkin oppii, on siis tehtäviä, joissa työ opettaa, jos on halukas oppimaan.

Mutta ja iso mutta, esitelmöintiä ei pitäisi tapahtua. Moni lääkäri, opettaja, tuomari, lastenhoitaja jne, ei halua työpaikkaansa tai työtänsä mainostaa. Joissakin tehtävissä voi myös tulla vaaratilanteita, jos muut saavat asioista tietää.

Eli aine hyvä, tiedon etisiminen hyvä, mutta missään tapauksessa ei niin, ettäa siasta esitelmöidään.

Pitäisi myös laajentaa tehtävää siten, että saisi haastatella ketä tahansa työtehtävän tekijää, ja sitten etsiä koulutusväylää sieltä netistä.

Vierailija
12/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä oppiminenkin on oppimista. Tekemällä oppiminen on yksi tunnetuista oppimisen tavoista. Kuulun itsekin tähän ryhmään, vaikka olen FM. Eikä siivoojan työssä ole mitään hävettävää - te teette oikeasti tärkeää työtä, jonka merkityksen ymmärtää jokainen. Varsinkin sitten jos ei enää itse pysty terveyssyistä siivoamaan kunnolla (kokemusta on).

Vierailija
13/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen kun kertoo "papastaan" tai "serkustaan", joka on sairaanhoitaja

Vierailija
14/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tökerö tehtävä. Varsinkin, kun on 500 000 työtöntä tällä hetkellä.

Vierailija
15/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin tehnyt tuon niin, että olisin kirjoittanut lapulle ammatteja ja niistä olisi sitten ihan randomilla arvottu yksi jokaiselle -> selvität kuinka tähän ammattiin kouluttaudutaan ja millaista työ on. JOS tunnen jonkun ko. ammatin ehsuatjan, voit haastatella häntä, mutta rajaukseksi voisi vaikka laittaa, ettei se henkilö saa olla oma vanhempi vaan esim. täti, naapuri, mummo jne.

Vierailija
16/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän erilaiset esitelmät saa aikaan joku pitkien opintopolkujen vanhempien lapsi kuin esimerkiksi vaikka juuri siivoojan lapsi.

Vierailija
17/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:19"]

Mä olisin tehnyt tuon niin, että olisin kirjoittanut lapulle ammatteja ja niistä olisi sitten ihan randomilla arvottu yksi jokaiselle -> selvität kuinka tähän ammattiin kouluttaudutaan ja millaista työ on. JOS tunnen jonkun ko. ammatin EDUSTAJAN, voit haastatella häntä, mutta rajaukseksi voisi vaikka laittaa, ettei se henkilö saa olla oma vanhempi vaan esim. täti, naapuri, mummo jne.

[/quote]

Voi huoh, mikä kirjoitusvirhe :D

Vierailija
18/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei tarvitse kertoa juuri omista vanhemmistaan. Lapsi voi kertoa äidin siskon ja tämän miehen ammateista tai vaikka naapurin ammateista. Tai, jos lapsi on kiinnostunut jostain tietystä ammatista, niin tekee tehtävän siitä.

Pääasia, että tehtävä on tehty. Ei sillä väliä, onko ne ammatit juuri omien vanhempien.

Vierailija
19/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:18"]Minun mielestäni tökerö tehtävä. Varsinkin, kun on 500 000 työtöntä tällä hetkellä.
[/quote]Työttömilläkin on enimmäkseen koulutus. Eli ammattipätevyys. Siitä esitelmä tehdään, ei työpaikasta.

Vierailija
20/30 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaan viestiä ja sano, että poikasi tekee aineen kaverinsa tai mielikuvituskaverin vanhemmista, koska heidän ammattinsa ovat kiinnostavia.

laita viesti, opettaja kyllä tajuaa. Olennaista on se kirjoitettava aine... Ei se ammatti, mitä vanhemmat edustaa.

tai kirjoittaa haaveista aineen esim. Miksi toivoo itse isona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi