Miten järjestät vanhuutesi jos eläkejärjestelmä kaatuu?
Nyt on alettu avoimesti puhumaan siitä, että n. 30-40 vuotiaat eivät usko eläkejärjestelmän kestävän omaan eläkeikään asti. Alati laskeva syntyvyys vahvistaa tätä käsitystä. Miten sinä järjestät vanhuutesi jos eläkkeitä ei makseta? Oletko aloittanut säästämisen?
Kommentit (123)
Olen alkanut jo varautua. Minulla on perunamaa ja lehmä, koitan vielä hankkia kanoja ja possun. Pellolla kasvaa ohraa ja kauraa. Aion selvitä ilman eläkettä
Kryptisillä valuutoilla. Ei ole edes mikään kiire, koska saisin eläkerahat kasaan noin 5 vuoden sisään.
Kuolinapteekilla. Otan itseni hen giltä ennen kuin se päivä koittaa. Eipähän tarvi maata pãskavaipoissa, kun on jo nyt nuorena tämmöinen mitätön ja turha ihmissaąsta. Mitä se on sitten vanhana?
Säästän, sijoitan, tulen saamaan perintöä ja olen tehnyt lauman lapsia vanhuuden turvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiristään muiden ihmisten maineeella rahaaa.
No en itse tee. Minulla on niin hyvä moraaalikoodisto. Mutta mahdollista periaatteessa.
Henkilökohtainen ratkaisu mielessä, niinkuin näyttää aika monella vastaajalla olleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en itse tee. Minulla on niin hyvä moraaalikoodisto. Mutta mahdollista periaatteessa.
Mun haaveammatti oliisi aina ollut poliisi. Nähdä tavallan ns lintuperspektiivistä mihin epätoiivoiset ihmiset ajatuu toistensa ja elmänhallintansa kanssa ja oppia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun haaveammatti oliisi aina ollut poliisi. Nähdä tavallan ns lintuperspektiivistä mihin epätoiivoiset ihmiset ajatuu toistensa ja elmänhallintansa kanssa ja oppia elämää.
Mä rakastan tavallaan leikkiä päässäni eriaisillla ajatuksilla. Se tekee elämästäni rikkaaan.
Kuolinapteekki pitää varustaa. Ajattelin hommata jotain huumetta, josta saa kertarysäyksellä äkkilähdön.
Eläkemaksut jotka maksan kuuluu minulle!
Mitä järkeä muuten systeemissä on?
Poistetaan koko järjestelmä, ja kaikki voi sitten säästää ( sijoittaa) omat eläkkeensä.
T.m33
Teen töitä, kunnes kuolen. Yksinkertaista. Minulla on työ, jota voin tehdä ties miten pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut jo varautua. Minulla on perunamaa ja lehmä, koitan vielä hankkia kanoja ja possun. Pellolla kasvaa ohraa ja kauraa. Aion selvitä ilman eläkettä
Haulikko kannattaa hankkia myös, varmuuden vuoksi, kun ei tiedä, millainen yhteiskunta on vuosikymmenen tai parin kuluttua.
Olen lähes koko täysi-ikäisyyteni ajan sijoittanut osakkeisiin, rahastoihin ja eläkevakuutukseen.
Siitä periaatteesta lähden liikkeelle, että kaikki mitä valtiolta sitten joskus tulee, on ylimääräistä. Tavoitteena olisi saada kasaan 4-5 sijoitusasuntoa, joista tulisi tasaista kassavirtaa jonka päälle aika iso osake-/korkosalkku. Nyt on yksi sijoitusasunto hankittu ja salkkuun lisäilen tasaisesti joka kuukausi.