Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te Joilla Reuma

Vierailija
24.11.2014 |

Millaisia olivat vaivat jotka saivat teidät hakeutumaan tutkittavaksi? Millainen on reumaatikon ruokavalio?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muuten on ollut oireita jotka voisivat olla selkärankareumaan viittavia -sitten kuitenkin, sänkykin on jo ihan huono, vaihtoa odottava. Mietin vielä, voiko ihmisestä löytyä monentyyppistä reumaa yhtä aikaa.

Alkoiko teillä reuma pikkuhiljaa vai yksikaksi?

AP

Vierailija
2/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelkivut hävisivät kilpirauhaslääkityksen myötä. Tosin en odottanut sitä, niin vain kävi. Aina ei reuma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelrikko voi olla toispuoleista. Ja ei näy verikokeessa

Vierailija
4/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksiin veivät jatkuvat kivut sekä turvotus nilkassa ja sormissa. Päkiät ja jalkaterät turposivat niin, etteivät kengät mahtuneet eikä pystynyt kävelemään hyvin. Lopulta en saanut enää auki purkkeja, vetoketjuja kiinni enkä päässyt ylös lattialta omin voimin. Heräsin yöllä kipuun, jos yritin kääntyä.

Minulla ei näy reumatekijä veressä. Se viivästyttikin diagnoosiani, joka on nivelreuma. Myöhemmin olen saanut tietää, että kolmasosalla reumasairaista ei näy reumatekijää.

Reumainfopäivässä yliopistollisessa sairaalassa opin lääkärin luennolta, että punaisen lihan kuten sianlihan ja naudanlihan välttäminen vähentää kipuja, mutta ei poista tulehdusta.

Syön paljon lääkkeitä, mutta ne ovat auttaneet ja toimintakyky on palautunut.

Vierailija
5/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkärankareumassa ei näy reumatekijää veressä ja se voi aiheuttaa tulehdusta muissakin nivelissä kuin selässä. Itsellä jaloissa erityisesti päkiät ja käsissä sormien nivelet oireilevat (turvotus ja kipu).

Vierailija
6/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole reumaa. Viimeinen tapaus oli 1989

Vierailija
7/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 19:20"]

Minulla muuten on ollut oireita jotka voisivat olla selkärankareumaan viittavia -sitten kuitenkin, sänkykin on jo ihan huono, vaihtoa odottava. Mietin vielä, voiko ihmisestä löytyä monentyyppistä reumaa yhtä aikaa. Alkoiko teillä reuma pikkuhiljaa vai yksikaksi? AP

[/quote]

Googlaa overlapse. Kaikenlaista sekalaista voi löytyä yhdestä ihmisestä. Minulla alkoi pikkuhiljaa.

Vierailija
8/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveät kivut, turvotus. En syö ollenkaan lihaa, kasvisruokavalioon vaihdettuani en ole tarvinnut kipulääkkeitä kuin satunnaisesti, ennen söin tramal+panacod yhdistelmän joka päivä.

Vierailija
9/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuo kipu ja turvotus oli? Koko kehossa? Onko kala ok. ruokaa reumaatikolle? Tai esim kana josta pidän? Kasviksia tottakai.

Mulla ollut nivelongelmia ja ajattelin kokeilla toisiko reumatiikkojen ruokavalio helpotusta.

Vierailija
10/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin 11-vuotiaana lastenreumaan, ja ensimmäisenä kipeytyi toinen polvinivel: aamuisin se oli turvonnut, todella kipeä ja jäykkä. Ennen diagnoosin ja lääkityksen saamista se ei pahimmillaan liikkunut 90 asteen kulmasta kumpaankaan suuntaan aamun ensimmäisten tuntien aikana, joten aika nilkuttamista oli kävelykin.

Mitään ruokavaliomuutoksia ei muistaakseni koskaan tehty, kotona taidettiin syödä ihan samaa ruokaa kuin aiemminkin. Aikuisiälläkään ei ole tullut mietittyä asiaa sen kummemmin, kun oireet hävisivät täysi-ikäistymisen paikkeilla, eivätkä ole enää palanneet.

Vierailija
11/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 09:47"]Missä tuo kipu ja turvotus oli? Koko kehossa? Onko kala ok. ruokaa reumaatikolle? Tai esim kana josta pidän? Kasviksia tottakai.

Mulla ollut nivelongelmia ja ajattelin kokeilla toisiko reumatiikkojen ruokavalio helpotusta.
[/quote]

Turvotus oli nivelissä, erityisesti sormissa, nilkoissa ja polvissa. Kala on ok ja luomu kana, tehotuotettua en uskaltaisi syödä :)

Vierailija
12/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kestä syödä punaista lihaa ja sianliha on pahin.

Vierailija
13/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 09:37"]

Millaisia olivat vaivat jotka saivat teidät hakeutumaan tutkittavaksi? Millainen on reumaatikon ruokavalio?

[/quote]

Siitä tietää että on reuma, kun parikymppisenä ei saa kengännauhoja sidottua eikä pysty nukkuessaan kääntämään kylkeä kun sattuu niin pirusti joka paikkaan.

Verestä mitataan lasko, joka pysyvästi koholla ja nivelissä näkyvät selvät muutokset jopa halvoissa röntgenkuvissa.

Vierailija
14/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka sairastuit 11 v lastenreumaan. Uskomatonta. Minulla on tuollainen samankaltainen yhden polven ongelma ja lääkäreiden mukaan kyse ei voi olla reumasta koska se vaikuttaisi molempiin polviin. Tässä se taas kumottiin. Minulle on terveystalo tehnyt jo negatiiviset reumatestit mutta nyt pääsin Jorvin sairaalan asiakkaaksi ja testit tehdään uudelleen. Olen ymmärtänyt ettei reuma aina näkyisi niin selkeästi veritesteistä. Onko näin?

Vierailija
15/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla näy sitä reuma tekijää veressä, itse olen ollut 1v 7kk kun reuma on todettu ja normi ruokaa olen aina syönyt. Minä pysyn kunnossa ja kivuttomana kun syön lääkkeeni säännöllisesti, minulla on käytössä biologiset lääkkeet ja ne toimivat todella hyvin

Vierailija
16/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön kipu olkapäässä. Tosi jos olisin tajunnut jo aikaisemmin niin olisin hakeutunut hoitoon kipeiden päkijöiden takia. Ja reumakokeissa heti näkyi reumafaktori ja olikin reippasti koholla.

Vierailija
17/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:36"]

Sinä joka sairastuit 11 v lastenreumaan. Uskomatonta. Minulla on tuollainen samankaltainen yhden polven ongelma ja lääkäreiden mukaan kyse ei voi olla reumasta koska se vaikuttaisi molempiin polviin. Tässä se taas kumottiin. Minulle on terveystalo tehnyt jo negatiiviset reumatestit mutta nyt pääsin Jorvin sairaalan asiakkaaksi ja testit tehdään uudelleen. Olen ymmärtänyt ettei reuma aina näkyisi niin selkeästi veritesteistä. Onko näin?

[/quote]

On kyllä kumma väite lääkäreiltä, että oireiden pitäisi olla molemmissa polvissa. Minulla nilkat taitavat olla ylipäätään ainoat nivelet, jotka koskaan ovat oireilleet yhtä aikaa. Muuten on ollut vuosienkin eroa vasemman ja oikean puolen nivelten tulehduksissa, ja esim. leukanivel ja ranne ovat olleet minulla kipeitä ainoastaan oikealta puolelta.

Minultakaan ei ole koskaan reumatekijää löytynyt. Monille yleislääkäreille reuman diagnosointi tuntuu muutenkin olevan vaikeaa, sillä minun polvikipuni arvioitiin terveyskeskuksessa ensin vammaksi, joka tuli kaatuessani hiihtoreissulla, sen jälkeen yksittäiseksi niveltulehdukseksi. Onneksi pääsin kuitenkin oikean reumalääkärin vastaanotolle, josta taas sain lähetteen Heinolan reumasairaalaan. Siellä diagnoosi varmistui saman tien asiantuntijoiden tutkimuksissa. On kyllä sääli, että Reumasäätiö meni konkkaan, sillä siellä lääkärit olivat alansa huippuja kansainväliselläkin tasolla. Nykyään ovat tainneet hajaantua sinne sun tänne eri keskussairaaloihin.

Vierailija
18/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reuma voi esiintyä missä vain eikä sen tarvitse oireilla molemmilla puolilla. Reuman diagnosointi ei ole kovin yksiselitteistä, sitä ei voi todeta millään verikokeella tai reumatekijän löytymisellä.

Huvitti kun oma työteerveyslääkärini sanoi että "otetaan sinusta nyt reumatestit niin voidaan sitten sulkea se vaihtoehto pois" :D :D :D Jooh...

Vierailija
19/19 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivinen tulos ei todellakaan sulje reumaa pois. Minulla oli kaikki tulokset ok, onneksi lääkärini ei sokeasti luottanut tuloksiin vaan passitti erikoislääkärille. Diagnoosini on nyt nivepsoriasis, joka myös on reumasairaus ja kuulemma on tyypillistä, ettei näy verikokeissa. Erona nivelreumaan on yleensä lievät iho-oireet, minulla pari pientä hilseilevää aluetta päänahassa ja kynsisientä muistuttavat muutokset mahdollisesti myös sormien kynsissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi