Miksi hormonaalisen ehkäisyn sivuvaikutuksia ei myönnetä?
Suuri osa hormoniehkäisyä käyttävistä naisista saa jotain oiretta. Pahinta on mielialan lasku, minkä vuoksi elämän halu vähenee ja sitten aloitetaankin masennuslääkkeet. Tuttavien kanssa eilen juteltiin tästä ja aika monella oli näin käynyt. Hormonikierukan poisto tai pillereitten lopetus antoivat hyvän mielen takaisin. Näinkö meitä nuoria naisia koukutetaan eri lääkkeisiin ja rikastutetaan lääkefirmoja.
Kommentit (25)
4 lisää:painoni on ollut tismalleen sama noin 10 vuotta, joten erityisesti siksi hämmentää! En ole teini enkä vaihdevuosissa, ei ole mitään syytä löytynyt!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:04"]Mua kiinnostais tuo lihominen haittavaikutuksena. Ei kuulemma ole mahdollista. Tilanteeni on kuitenkin se, etteivät elämäntapani tai - tilanteeni ole muuttuneet, mutta pillerien aloituspäivästä nyt puoltoistavuotta ja paino noussut n.12 kiloa. Voiko aineenvaihduntani olla hidastunut?
[/quote]
Pillerit itsessään eivät lihota, mutta nestettä ainakin tiettävästi keräävät.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:04"]Mua kiinnostais tuo lihominen haittavaikutuksena. Ei kuulemma ole mahdollista. Tilanteeni on kuitenkin se, etteivät elämäntapani tai - tilanteeni ole muuttuneet, mutta pillerien aloituspäivästä nyt puoltoistavuotta ja paino noussut n.12 kiloa. Voiko aineenvaihduntani olla hidastunut?
[/quote]
Joo mullekkin sano lääkäri ja apteekissa myös että lihominen ei johdu pillereistä eikä ole muutenkaan yleistä tai mahdollista. Pillereitten aloituksen jälkeen 2,5kg/2vk. Mutta osa voi esim olla vain turvotusta?
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Ne pillerit aloitetaan niin nuorena että murrosiän myllerryksistä siirrytään suoraan pillerien aiheuttamiin hormonimyrskyihin, eikä eroa huomata. Minäkin söin vuosia pillereitä, ja minusta tuli ihan hermoheikko, mies oli ihan paska, ja minä itkin joka päivä, yleensä iltaisin nukkumaan mennessä, sain myös raivokohtauksia. Sain esikoisen, ja pillerit piti aloittaa taas kun synnytyksen jälkeen kuukautiset tuli viikon välein, ei sitä jaksanut kun oli viikkoja ollut ensin jälkivuotoa, ja pienen vauvan hoitaminen vei mehut muutenkin. Siinäkään välissä ei ehtinyt hormonitoiminta palautua normaaliksi. Sitten muutaman vuoden päästä sain herätyksen, että pillerit on myrkkyä, ja lopetin niiden käytön, itkut ja raivokohtaukset joista lapsikin sai osansa, loppuivat kuin seinään. En ollutkaan luonteeltani hermoheikko, vaan ihan tyyni, mies oli edelleen paska, mutta eipä tarvinnut enää itkeä sitä joka ilta.
Kaikki ystävättäret joiden kanssa olen aiheesta puhunut sanovat että heillekään pillerit ei sovi, moni sanoo että heidän äidillekään ei ole sopinut, niin sanoo myös oma äitini.
Jos minulta olisi kysytty kun käytin pillereitä, että onko niistä jotain oireita tullut, olisin sanonut että ei, en voinut tietää että mun "luonne" olikin pillereistä johtuvaa.
Mulle ei ole tullut mitään pahempia oireita, lievää haluttomuutta alkuun mutta sekin meni ohi. Ja mikä parasta, MENKAT HÄVIS!! Pahasta endometrioosista kärsivänä olen tuosta ikionnellinen. Ei tarvitse muutamaa päivää viikossa aloittaa ryömimällä sängystä vessaan oksentamaan hirveän kivun kanssa. Eikä vetää kovia särkylääkkeitä.
Ystäväni lihoi 15kg otettuaan hormonikierukan. Nii-i, en ole lukenut pilleripakkausten sivuvaikutuksista masennusta, sukupuolista haluttomuutta kylläkin. Onko sitten alttiutta masennuksele ollut muutenkin, mutta pillerit aiheuttivat niin synkän mielen, että oli jätettävä pois. Lisäksi sain kystan munasarjaan ja se oli leikattava pois.
Ajatellaan, että mitä välii naisten pikku tuntemuksilla. Eiväthän Intiassa naiset saa edes ruokaa, elleivät miehet ole jo kylläisiä. Eivät ainakaan lihaa. Peittely on samaan ilmiöön rinnastuvaa.
4 ihmettelee vielä. Kuinka paljon tuosta lihomastani 12 kilostani voi olla nestettä? Voiko sitä mitenkän selvittää tai poistaa? Ois kiva mahtua vanhoihin vaatteisiin.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:09"]
Mulle ei ole tullut mitään pahempia oireita, lievää haluttomuutta alkuun mutta sekin meni ohi. Ja mikä parasta, MENKAT HÄVIS!! Pahasta endometrioosista kärsivänä olen tuosta ikionnellinen. Ei tarvitse muutamaa päivää viikossa aloittaa ryömimällä sängystä vessaan oksentamaan hirveän kivun kanssa. Eikä vetää kovia särkylääkkeitä.
[/quote]
Niin, no tuo ei taas kuulu tähän aiheeseen, kun sinulla on tuo tauti, meillä muilla ei ole, siinä on aika iso ero. Eiköhän vaikka mistä myrkystä jollekin ole apuakin jossain tilanteessa, se ei tarkoita sitä etteikö siitä olisi haittaa kaikille muille.
Väsymys, haluttomuus, limakalvojen kuivuus, kiukkukynnyksen madaltuminen. Elämä on tyystin toisenlaista nyt, kun olen jättänyt pillerit kokonaan pois. On tässä mahoudessa hyvätkin puolensa näemmä.
Valitettavasti vanhan koirani kohdalla tuli huomattua että hormonit ruokkivat kasvainta. Ei enää mitään hormaneja omaan kroppaan.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:15"]4 ihmettelee vielä. Kuinka paljon tuosta lihomastani 12 kilostani voi olla nestettä? Voiko sitä mitenkän selvittää tai poistaa? Ois kiva mahtua vanhoihin vaatteisiin.
[/quote]
Lopetat horm.ehkäisyn ja katsot miten käy
Kahta eri pillerimerkkiä kokeilin; toisista epämääräinen kuvottava olo ja mieliala muuttui iloisesta ihmisestä kyyniseksi ja surulliseksi. Toinen tuote aiheutti vuotohäiriöitä eli yksi viikko kuukaudesta oli vuodotonta aikaa. Oikeastaan aika törkeätä määrätä pillereitä alle 20-vuotisille naisille.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:09"]
[/quote]
Niin, no tuo ei taas kuulu tähän aiheeseen, kun sinulla on tuo tauti, meillä muilla ei ole, siinä on aika iso ero. Eiköhän vaikka mistä myrkystä jollekin ole apuakin jossain tilanteessa, se ei tarkoita sitä etteikö siitä olisi haittaa kaikille muille.
[/quote]
No endometrioosihan taas ei tarkoita sitä etteikö mulle olisi voinut niitä ikäviäkin sivuvaikutuksia tulla. Mutta kuten sanoin, muita ei ole tullut kuin ohimennyt haluttomuus. Sehän taas kuului auheeseen, vai mitä? Eli KAIKILLE niistä ei tule sivuvaikutuksia vaikka se hyvin yleistä onkin.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:10"]Ystäväni lihoi 15kg otettuaan hormonikierukan. Nii-i, en ole lukenut pilleripakkausten sivuvaikutuksista masennusta, sukupuolista haluttomuutta kylläkin. Onko sitten alttiutta masennuksele ollut muutenkin, mutta pillerit aiheuttivat niin synkän mielen, että oli jätettävä pois. Lisäksi sain kystan munasarjaan ja se oli leikattava pois.
[/quote]
Kysta tuskin liittyi mitenkään e-pillereihin, yleensä yhdistelmäehkäisyn aikana kystat ovat tavallista harvinaisempia koska ovulaatiota ei ole..
Kyllähän nämä mahdolliset mielialavaikutukset ovat aikalailla kaikkien tiedossa. Eikä nyt muutenkaan voi olla kovin suuri yllätys, että hormonilääkitys saattaa vaikuttaa mielialaan :D hormoneilla on iso merkitys käytökseen.. Mutta esim. joissain uudemmissa ye-pillereissä on luonnollisempaa estrogeenia, mikä vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän mielialamuutoksia..
Kyllähän niistä mielialanmuutoksista kerrotaan ihan avoimesti ja joka välissä. Minulla on pillereistä pelkästään hyviä kokemuksia. Akne, runsaat ja epäsäännölliset menkat sekä voimakkaat pms-oireet (ennakoimattomasti, koska menkat eivät olleet säännölliset) vetivät mielen jo sen verran matalalle, että tunnen voivani paremmin jo ihan sen vuoksi että nämä ongelmat hävisivät.
Minä olen myös mieleltäni sellainen hajamielinen haahuilija, ja pillereiden kanssa olen ihan huomattavan paljon skarpimpi ja keskittymiskykyisempi. Se on kuulemma myös ihan yleinen ilmiö, että jos naisella on luontaisesti alhainen estrogeenitaso, niin pillerit parantavat keskittymiskykyä.
Totta kai pillereissä on myös ei-toivottavia sivuvaikutuksia. Mut mun elämässä on muutenkaan ei kaikki ole täydellistä, kyllä mä kestän sen pillerien aiheuttaman ketutuksen mieluummin kuin kaiken muun harmin, mitä oma keho luomuna mulle järjestää. :)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:29"]
Kyllähän nämä mahdolliset mielialavaikutukset ovat aikalailla kaikkien tiedossa. Eikä nyt muutenkaan voi olla kovin suuri yllätys, että hormonilääkitys saattaa vaikuttaa mielialaan :D hormoneilla on iso merkitys käytökseen.. Mutta esim. joissain uudemmissa ye-pillereissä on luonnollisempaa estrogeenia, mikä vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän mielialamuutoksia..
[/quote]
Kun sanotaan että voi olla mahdollisesti mielialaan liittyviä oireita, ei ihmiset yleensä silti osaa yhdistää niitä pillereihin, kun tulee raivokohtauksia ei tule mieleen että jaha, pillerit vaikuttaa, vaan kyllä siinä paikassa on syyllisiä kaikki ympärillä oleva. Se on hyvin epämääräisesti sanottu ne mahdolliset vaikutukset. Voisi sanoa suoraan että sinusta voi tulla raivohullu ja hermoherkkä itkeskelijä kun syöt hormoneja.
Munkin ystävällä hormonaalinen ehkäisy vaikutti pahasti mielialaan. Hän oli kokoajan tosi kiukkuinen. Riitelimme tuohon aikaan paljon, kuin myös hän riiteli poikaystävänsä kanssa. Sitten kun oli tilanne se että he puhuivat jo erosta, ystäväni meni lääkäriin ja lääkäri neuvoi lopettamaan pillerit. Heti maailma kirkastui :) Hänelle ei siis mitään masennus lääkkeitä todellakaan tyrkytetty. Itselleni ei ole koskaan tullut mitään oireita e-pillereistä
Oletko sinä lukenut e-pilleripakkauksessa olevasta lapusta mahdollisia sivuvaikutuksia?
En minä sanoisi, että sivuvaikutuksia pimitetään, kun ainakin kuolemantapauksia on uutisoitu melko julkisesti.