Siis vaikuttaako ne äidin syömiset sikiön kokoon vai ei?
Tuntuu, että joka paikasta tulee ristiriitaista tietoa. Täällä on usein sanottu että EI vaikuta mikäli äidillä ei ole raskausdiabetestä, mutta toisaalta joskus lukee, että ihan erikoislääkärit ja kätilöt ovat sanoneet, että kyllä vaikuttaa terveilläkin äideillä. Ihan vähän aikaa sitten joku kirjoitti toisessa ketjussa että kätiöopistolla? useampi kätilö oli vakaasti sitä mieltä, että äidin syömisillä on suuri vaikutus!
Mitä teille on sanottu ja löytyyö omia kokemuksia? Pyrin kyllä syömään terveellisesti ja välttämään herkkuja, mutta yhden 4kg vauvan synnyttäneenä huolettaa, että mässään tästä vielä suuremman :/ Minulla ei ole radia ja painoa on tullut nyt rv28 noin 5kg joka on kai vielä ihan kohtuullinen painonnousu. Esikoisen odotusaikana annoin mieliteoille vallan ja karkkia meni PALJON! painoa ei kyllä silti tullut kuin noin 12kg ja lähtöpaino oli tällöin alipainon puolella.
Kuinka paljon omalla ruokavaliolla voi siis vaikuttaa siihen ettei vauva kasva pulskuutta enempää kuin geenien puolesta kasvaisi muutenkin? :)
Kommentit (62)
Eli edelleen tämä jakaa mielipiteet :) parempi kai se on jättää kuitenkin suklaat kaupan hyllyyn!
ap
Vaikuttaa. Esim anorektikkojen vauvat on 1/3 pienempiä. (ainakin näin oli viime vai toissa viikon dietit vaihtoon sarjassa) ja myös tuo äidin ylipaino vaikuttaa siihen, että vauvasta tulee niin iso.. Että se pitää yleensä synnyttää sektiolla. Monessa telkkarisarjassa ollut tästä juttua. Itse uskon enemmän telkkariohjelmia, missä näkee itse äidin ja vauvan.. Kun jotain teoreettista tutkimusta. Voi itse vertailla ja tehdä omat "johtopäätelmät" tulevan vauvan koosta.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:14"]Eli edelleen tämä jakaa mielipiteet :) parempi kai se on jättää kuitenkin suklaat kaupan hyllyyn!
ap
[/quote]
Varmasti on parempi! Minä en vaan kerrassaan mahtanut itselleni mitään. Eka syntyi syksyllä, toinen talvella, olisiko sekin vaikuttanut ruokamieltymyksiin itselläni. Kolme raskautta itselläni, mutta vain noissa kahdessa ekassa näin radikaali ero ruokatottumuksissa. Kolmannella kerralla söin semiterveellisesti, välillä herkutellen, pääsääntöisesti hyvin. Silloinkin painoa 9kg, vauva painoi 3,7kg.
Itselläni eka vauva 4kg. Jossain vaiheessa söin pelkkää kurkkua ja jossain vaiheessa lähes päivittäin karkkia, tosin pieniä suklaapatukoita. Aika perusterveellistä ruokaa muuten. Paino nousi noin 15kg, tosin lähtöpaino oli alipainon puolella. Vauva tuli viikon yliajalla. Eipä oikeen oo juuta eikä jaata tähän asiaan. Toinen oli vajaa 4kg ja aika samoin varmaan söin. Itse olen pienikokoinen mutta näköjään vauvat kohtuu isoja.
En tiedä, mutta itselläni oli raskauspahoinvointi sen 9kk ja syöminen oli hidasta ja hankalaa. Söin siis vähän. Lapsi syntyi 2 viikoa yliaikaisena ja alle 3 kg. pituus 50 cm.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:24"]
Itselläni eka vauva 4kg. Jossain vaiheessa söin pelkkää kurkkua ja jossain vaiheessa lähes päivittäin karkkia, tosin pieniä suklaapatukoita. Aika perusterveellistä ruokaa muuten. Paino nousi noin 15kg, tosin lähtöpaino oli alipainon puolella. Vauva tuli viikon yliajalla. Eipä oikeen oo juuta eikä jaata tähän asiaan. Toinen oli vajaa 4kg ja aika samoin varmaan söin. Itse olen pienikokoinen mutta näköjään vauvat kohtuu isoja.
[/quote]
Paino nous 15kg kurkkua syömällä.. Jep jep.. :D
Äh olen syöny ihan hirveästi herkkuja nyt rv 30 asti :( Oma vika tietty kun en ole voinut hillitä himoja ja etenkin puoliväliin kestänyt paha olo tuntui "vaativan" jotain makeaa tai rasvaista jotta olo helpottui. Sitten se herkuttelu jäi päälle, painoakin tullut hirveät 9kg. Onko liian myöhäistä vaikuttaa tulevan vauvan kokoon? ehdottomasti aijon nyt jättää herkut pois tai ainakin vähemmälle! Pitäisikö kuitenkin syödä koko raskausaika vähäkalorisesti jotta voisi havaita vaikutuksen vauvan painossa? vai onko suurin vaikutus juuri loppuraskaudesta? Tarvin nyt kunnon potkun perseelle että ne herkut jäis syömättä!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:08"]Ehkä kätilöt on huomanneet ihan työssään että selkeä yhteys on ja neuvoo siksi äitejä välttämään turhaa sokerin mässäystä? eihän se äitikään niitä herkkuja kuitenkaan tarvitse joten on kai se parempi olla mättämättä vaikka "varmuuden vuoksi". Itse uskon että on vaikutusta. Sokrulla ja hiilarilla saa aika kätevästi itseäänkin lihotettua joten eikö sama päde vauvaan? itse sain sokerimättö raskauden päätteeksi 3,9kg vauvan joka oli selkeästi pulska eikä muuten vaan isokokoinen. Uskon että syömisilläni oli vaikutus vaikka silloin ajattelin etten voi lihottaa muuta kuin itseäni. No ensi kerralla sitten terveellisempi ruokavalio ehdottomasti! ei niitä omiakaan kiloja ollut kiva pudottaa.
[/quote]
Ja mistähän se kätilö voisi tietää mitä äiti on syönyt raskausajan? Kun ne kilotkin kertyy niin kummallisilla tavoilla. Esimerkiksi minä sain raskausaikana 8kg painoa lisää ja koko ajan motkotettiin liian pienestä painosta. Vauva oli 4,2kg ja grammaakaan painostani EI jäänyt laitokselle. Olin vielä viikko synnytyksen jälkeen aivan turvoksissa oleva pallo. :)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:17"]Vaikuttaa. Esim anorektikkojen vauvat on 1/3 pienempiä. (ainakin näin oli viime vai toissa viikon dietit vaihtoon sarjassa) ja myös tuo äidin ylipaino vaikuttaa siihen, että vauvasta tulee niin iso.. Että se pitää yleensä synnyttää sektiolla. Monessa telkkarisarjassa ollut tästä juttua. Itse uskon enemmän telkkariohjelmia, missä näkee itse äidin ja vauvan.. Kun jotain teoreettista tutkimusta. Voi itse vertailla ja tehdä omat "johtopäätelmät" tulevan vauvan koosta.
[/quote][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:17"]Vaikuttaa. Esim anorektikkojen vauvat on 1/3 pienempiä. (ainakin näin oli viime vai toissa viikon dietit vaihtoon sarjassa) ja myös tuo äidin ylipaino vaikuttaa siihen, että vauvasta tulee niin iso.. Että se pitää yleensä synnyttää sektiolla. Monessa telkkarisarjassa ollut tästä juttua. Itse uskon enemmän telkkariohjelmia, missä näkee itse äidin ja vauvan.. Kun jotain teoreettista tutkimusta. Voi itse vertailla ja tehdä omat "johtopäätelmät" tulevan vauvan koosta.
[/quote]
Ei herranen aika. Uskot enemmän telkkaohjelmaa, jossa näet muutaman äisin ja vauvan vrt. tieteellistä tutkimusta, jossa aineisto esim. koko syntyvä ikäluokka?
Mulla oli pieni vauva vaikka söin paljon myös herkkuja. Painoa tuli 18kg ja vauvs oli 2,8kg.
Muistakaa, että se mitä syötte raskausaikana ei vaikuta vain vauvan kokoon.. Vaan siihen miten terve lapsestanne tulee, kun hän kasvaa aikuiseksi. Riski sairastua jää pienemmäksi.
Vitamiinit tulisi saada raskausaikana ruuasta, ei purkista. Auttaa myös hillitsemään raskausajan kiloja, kun syödään hedelmiä karkkien sijaan jne.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:17"]Vaikuttaa. Esim anorektikkojen vauvat on 1/3 pienempiä. (ainakin näin oli viime vai toissa viikon dietit vaihtoon sarjassa) ja myös tuo äidin ylipaino vaikuttaa siihen, että vauvasta tulee niin iso.. Että se pitää yleensä synnyttää sektiolla. Monessa telkkarisarjassa ollut tästä juttua. Itse uskon enemmän telkkariohjelmia, missä näkee itse äidin ja vauvan.. Kun jotain teoreettista tutkimusta. Voi itse vertailla ja tehdä omat "johtopäätelmät" tulevan vauvan koosta. [/quote][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:17"]Vaikuttaa. Esim anorektikkojen vauvat on 1/3 pienempiä. (ainakin näin oli viime vai toissa viikon dietit vaihtoon sarjassa) ja myös tuo äidin ylipaino vaikuttaa siihen, että vauvasta tulee niin iso.. Että se pitää yleensä synnyttää sektiolla. Monessa telkkarisarjassa ollut tästä juttua. Itse uskon enemmän telkkariohjelmia, missä näkee itse äidin ja vauvan.. Kun jotain teoreettista tutkimusta. Voi itse vertailla ja tehdä omat "johtopäätelmät" tulevan vauvan koosta. [/quote] Ei herranen aika. Uskot enemmän telkkaohjelmaa, jossa näet muutaman äisin ja vauvan vrt. tieteellistä tutkimusta, jossa aineisto esim. koko syntyvä ikäluokka?
[/quote]
Miksi kehitysmaissa kukaan ei saa "isoja vauvoja" no ihan vaan siksi, ettei ole riittävästi ruokaa. Ihan siksi. Miksi länsimaiset saa isoja vauvoja? No siksi, että täällä ihmiset syö liikaa ja on ylipainoisia. Kyllä se ruoka vaikuttaa, eikä ole kiinni vain geeneistä.. :P
Ei tää ole mitään rakettitiedettä.. Mua naurattaa kaikki mammat, jotka perustelee järjetöntä syömistään sillä että on raskaana.. "saan syödä kahden edestä, koska olen raskaana.. vauva haluaa nyt litran suklaajäätelöä.."
Painoni nousi 25 kg molemmissa raskauksissa ihan syömällä, ei radia, lähtöpaino oli normaali. Molemmat lapset himpun alle 4 kg. Söin molemmissa raskauksissa myös runsaasti suklaata/karkkia.
Niin ja laihduin puolessa vuodessa takaisin lähtömittoihin tekemättä mitään erikoista, ruokahalu vain normalisoitui.
25!
Siis synnytit yli 4kg vauvan + istukka + vedet etkä grammaakaan laihtunut jep jep!
Osaatko käyttää vaakaa?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:08"]Ehkä kätilöt on huomanneet ihan työssään että selkeä yhteys on ja neuvoo siksi äitejä välttämään turhaa sokerin mässäystä? eihän se äitikään niitä herkkuja kuitenkaan tarvitse joten on kai se parempi olla mättämättä vaikka "varmuuden vuoksi". Itse uskon että on vaikutusta. Sokrulla ja hiilarilla saa aika kätevästi itseäänkin lihotettua joten eikö sama päde vauvaan? itse sain sokerimättö raskauden päätteeksi 3,9kg vauvan joka oli selkeästi pulska eikä muuten vaan isokokoinen. Uskon että syömisilläni oli vaikutus vaikka silloin ajattelin etten voi lihottaa muuta kuin itseäni. No ensi kerralla sitten terveellisempi ruokavalio ehdottomasti! ei niitä omiakaan kiloja ollut kiva pudottaa.
[/quote]
Ja mistähän se kätilö voisi tietää mitä äiti on syönyt raskausajan? Kun ne kilotkin kertyy niin kummallisilla tavoilla. Esimerkiksi minä sain raskausaikana 8kg painoa lisää ja koko ajan motkotettiin liian pienestä painosta. Vauva oli 4,2kg ja grammaakaan painostani EI jäänyt laitokselle. Olin vielä viikko synnytyksen jälkeen aivan turvoksissa oleva pallo. :)
[/quote]
Samaa meinasin kommentoida. Ei kait kätilöillä mitään kristallipalloa ole, josta näkisi äidin todelliset ruokailutottumukset!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:55"]25!
Siis synnytit yli 4kg vauvan + istukka + vedet etkä grammaakaan laihtunut jep jep!
Osaatko käyttää vaakaa?
[/quote]
No kuule juuri näin. Minulla siis kävi niin, että nesteet jollakin tavalla keräytyivät kroppaan synnytyksen aikana ja esim. sormet ja varpaat olivat aivan järkyttävät tumpulat. Kun nesteet lähtivät lopulta liikkeelle painoni oli toki sama kuin ennen raskautta, koska kaikki paino oli peräisin lapsesta, istukasta jne. Mutta tämä oli siis esimerkki raskauden kummallisuuksista. Todella monella ne nesteet jämähtää kehoon ennen synnytystä ja laitokselle jää esim. 15 kg vaikka vauva olisi pienikin. Minun kehoni reagoi toisin.
Mutta tämä meni nyt vähän ohi aiheen.
Älkää nyt kokonaan suklaata pois jättäkö. Raskausaikana suklaata syöneiden äitien lapsista tulee onnellisempia kuin suklaata syömättömien. Googlatkaa jos kiinnostaa enemmän. Muistaakseni Helsungin yliopiston tutkimus. Harmi vain, että itellä alkoi tekemään mieli suklaata vasta imetysaikana.
Raskausdiabetes, nyt hokasin! :D