Siis vaikuttaako ne äidin syömiset sikiön kokoon vai ei?
Tuntuu, että joka paikasta tulee ristiriitaista tietoa. Täällä on usein sanottu että EI vaikuta mikäli äidillä ei ole raskausdiabetestä, mutta toisaalta joskus lukee, että ihan erikoislääkärit ja kätilöt ovat sanoneet, että kyllä vaikuttaa terveilläkin äideillä. Ihan vähän aikaa sitten joku kirjoitti toisessa ketjussa että kätiöopistolla? useampi kätilö oli vakaasti sitä mieltä, että äidin syömisillä on suuri vaikutus!
Mitä teille on sanottu ja löytyyö omia kokemuksia? Pyrin kyllä syömään terveellisesti ja välttämään herkkuja, mutta yhden 4kg vauvan synnyttäneenä huolettaa, että mässään tästä vielä suuremman :/ Minulla ei ole radia ja painoa on tullut nyt rv28 noin 5kg joka on kai vielä ihan kohtuullinen painonnousu. Esikoisen odotusaikana annoin mieliteoille vallan ja karkkia meni PALJON! painoa ei kyllä silti tullut kuin noin 12kg ja lähtöpaino oli tällöin alipainon puolella.
Kuinka paljon omalla ruokavaliolla voi siis vaikuttaa siihen ettei vauva kasva pulskuutta enempää kuin geenien puolesta kasvaisi muutenkin? :)
Kommentit (62)
Sokerien/hiilarien lisäksi myös proteiinit nostaa verensokeria, eli verensokerin nousu kasvattaisi tuossakin tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:25"]En tiedä, mutta itselläni oli raskauspahoinvointi sen 9kk ja syöminen oli hidasta ja hankalaa. Söin siis vähän. Lapsi syntyi 2 viikoa yliaikaisena ja alle 3 kg. pituus 50 cm.
[/quote]
Minulla myös pahoinvointi synnytykseen asti, oksentelin itseäni sairaalaan jne. Paino tippui aluksi 5kg mutta lopussa kuitenkin oli +6kg lähtöpainoon, se jäi synnärille. Lähtötilanne hoikka. Vauva syntyi huonon kasvun takia käynnistettynä rv38, himpun alle 2kg. Täysin terve lapsi muuten, ei tarvinnut mitään ylimääräistä hoitoa, ja alakäyrää kasvaa vieläkin kyllä. Asiaa tutkittiin paljon raskausaikanani koska lääkärit oli sitä mieltä että äidin syömiset ei vaikuta, tulivat lopulta siihen tulokseen että perintötekijät vaikuttivat (ja varmasti osaltaan vaikuttivatkin). Luulen että huono syöminen vaikutti etenkin senkin takia että olin hyvin nopeasti laihduttanut 40kg ennen raskautta eikä ollut oikein vararavintoa sitten kehossakaan. Periaatehan on että lapsi ottaa äidiltä sen minkä tarvitsee.
Toinen lapseni syntyi täysiaikaisena hieman alle 3kg, siinä raskaudessa en oksennellut juuri ollenkaan. Pituudessa oli parin sentin ero (46-48cm) ja ensimmäinen oli laiha syntyessään, toinen huomattavasti pyöreämpi. Toisen kanssa kilot nousi 10kg jotka lähtivät jälkitarkastukseen mennessä. Lähtöpainokin oli hiukan isompi.
Kokemuksieni perusteella arvelisin että esim perintötelijöillä on isompi vaikutus mutta että syöminen vaikuttaa myös osaltaan. Ja oletteko katsoneet sitä brittiläistä "raskaana ja rappiolla" ohjelmaa? Siinähän sanotaan äideille että anorektinen syöminen ja myös yletön roskaruualla mässäily nimenomaan vaikuttavat lapsen kokoon.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:55"]25!
Siis synnytit yli 4kg vauvan + istukka + vedet etkä grammaakaan laihtunut jep jep!
Osaatko käyttää vaakaa?
[/quote]
Minulla myös näin toisessa raskaudessa, vuorokausi synnytyksestä kävin vaa'alla. Raskauden aikana tuli siis +10kg joka oli edelleen synnytyksen jälkeen (vauva himpun alle 3kg) mutta lähti pikkuhiljaa noin 2kk sisään. Oletko kuullut että synnytys aiheuttaa turvotusta, esimerkiksi alapäähän ja rintoihin jne?
Mulle on kätiöt myös sanoneet, että sokerin syöminen vaikuttaisi sikiön kokoon. Kummassakaan raskaudessa ei ole ollut radia, joten kyse ei ole siitä. Täällä taas sanotaan aina tähän aiheeseen, että vain radi vaikuttaa. Kyllä mä toisaalta uskon enemmän niitä kätilöitä.
Jostain kertoo se, että suomalaisvauvat ovat huomattavasti pulskempia, kuin vaikkapa tanskalaiset vastasyntyneet.
Vain radin kanssa vaikuttaa. Mutta runsas sokerin syönti altistaa lapsen diabetekselle vaikka äidillä ei radia olisi. :) t.Kätilö
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:54"]
Jostain kertoo se, että suomalaisvauvat ovat huomattavasti pulskempia, kuin vaikkapa tanskalaiset vastasyntyneet.
[/quote]
Mitenhän mahtaa olla sitten vaikka ruotsalaisten tai italialaisten kohdalla? Ruotsissa syödään paljon enemmän karkkia kuin Suomessa, ja Italiassakin syödään paljon makeaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:56"]
Vain radin kanssa vaikuttaa. Mutta runsas sokerin syönti altistaa lapsen diabetekselle vaikka äidillä ei radia olisi. :) t.Kätilö
[/quote]
Mutta miksi mulle on molemmissa raskauksissa kätilöt sanoneet, että sokerin syöminen vaikuttaa vauvan kokoon?
Minulle tuli molemmissa raskauksissa tasan yhtä paljon kiloja. Söin ihan samalla tavalla. Molemmat oli normaaliraskauksia. Kuopus oli mahassa 3 päivää kauemmin kuin esikoinen.
Esikoinen painoi alle 3 kg ja kuopus painoi 4 kg.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:56"]
[/quote]
Mutta miksi mulle on molemmissa raskauksissa kätilöt sanoneet, että sokerin syöminen vaikuttaa vauvan kokoon?
[/quote]
En osaa sanoa, ovat luultavasti menneet "musta tuntuu" linjan mukaan :)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:54"]
Mulle on kätiöt myös sanoneet, että sokerin syöminen vaikuttaisi sikiön kokoon. Kummassakaan raskaudessa ei ole ollut radia, joten kyse ei ole siitä. Täällä taas sanotaan aina tähän aiheeseen, että vain radi vaikuttaa. Kyllä mä toisaalta uskon enemmän niitä kätilöitä.
[/quote]
jep, kyllähän se jo maalaisjärjellä ajateltuna on niin että jos syö paljon sokeria/hiilaria niin sikiö saa siitä osansa ja kasvaa. En tiedä noista verensokereista, mutta eikö terveilläkin kuitenkin verensokeri nouse jos kovasti herkkua mussuttaa vaikka sitten paremmin palautuisi normaaliksi. Itsekin kyllä luotan lääkäreihin ja kätilöihin tässä asiassa ja sillä yritänkin pysyä järkevässä ruokavaliossa enkä antautua herkuille kuten viimeksi :)
ap
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:56"] Vain radin kanssa vaikuttaa. Mutta runsas sokerin syönti altistaa lapsen diabetekselle vaikka äidillä ei radia olisi. :) t.Kätilö [/quote] Mutta miksi mulle on molemmissa raskauksissa kätilöt sanoneet, että sokerin syöminen vaikuttaa vauvan kokoon? [/quote] En osaa sanoa, ovat luultavasti menneet "musta tuntuu" linjan mukaan :)
[/quote]
Mutta ainakin kolme eri kätilöä on sanonut näin!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:56"] Vain radin kanssa vaikuttaa. Mutta runsas sokerin syönti altistaa lapsen diabetekselle vaikka äidillä ei radia olisi. :) t.Kätilö [/quote] Mutta miksi mulle on molemmissa raskauksissa kätilöt sanoneet, että sokerin syöminen vaikuttaa vauvan kokoon? [/quote] En osaa sanoa, ovat luultavasti menneet "musta tuntuu" linjan mukaan :)
[/quote]
Mutta ainakin kolme eri kätilöä on sanonut näin!
[/quote]
No näin meille ei ainakaan ole opetettu.
Ehkä kätilöt on huomanneet ihan työssään että selkeä yhteys on ja neuvoo siksi äitejä välttämään turhaa sokerin mässäystä? eihän se äitikään niitä herkkuja kuitenkaan tarvitse joten on kai se parempi olla mättämättä vaikka "varmuuden vuoksi". Itse uskon että on vaikutusta. Sokrulla ja hiilarilla saa aika kätevästi itseäänkin lihotettua joten eikö sama päde vauvaan? itse sain sokerimättö raskauden päätteeksi 3,9kg vauvan joka oli selkeästi pulska eikä muuten vaan isokokoinen. Uskon että syömisilläni oli vaikutus vaikka silloin ajattelin etten voi lihottaa muuta kuin itseäni. No ensi kerralla sitten terveellisempi ruokavalio ehdottomasti! ei niitä omiakaan kiloja ollut kiva pudottaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:08"]Ehkä kätilöt on huomanneet ihan työssään että selkeä yhteys on ja neuvoo siksi äitejä välttämään turhaa sokerin mässäystä? eihän se äitikään niitä herkkuja kuitenkaan tarvitse joten on kai se parempi olla mättämättä vaikka "varmuuden vuoksi". Itse uskon että on vaikutusta. Sokrulla ja hiilarilla saa aika kätevästi itseäänkin lihotettua joten eikö sama päde vauvaan? itse sain sokerimättö raskauden päätteeksi 3,9kg vauvan joka oli selkeästi pulska eikä muuten vaan isokokoinen. Uskon että syömisilläni oli vaikutus vaikka silloin ajattelin etten voi lihottaa muuta kuin itseäni. No ensi kerralla sitten terveellisempi ruokavalio ehdottomasti! ei niitä omiakaan kiloja ollut kiva pudottaa.
[/quote]
mä söin karkkia ja hiilarimättöä joka päivä. (kaikki muu oli oksennuksena pöntössä, ei ollut yrittämisestä kiinni) paino nousi 9kg ja vauva siro 3023
Järjellä ajateltuna liiallinen energia yleisesti lihottaa myös vauvaa. Jos ei ole radia, ei pitäisi olla väliä syötkö sen energian sokerina, voina vai täysjyväpastana. Luulen että sokerista varoitellaan, koska karkkia tekee monen mieli raskaana ja sitä syömällä saa helpostu liikaa energiaa.
Ekaa odottaessa söin erittäin terveellisesti, kasviksia, marjoja, salaatteja, juureksia, pinaattikeittoon himo. Toisen kanssa söin karkkia, rasvaisia ruokia, suklaata ja ajatuskin salaatista inhotti... En vain saanut alas esim. kurkkua vaikka tiesin että "pitäisi". Oma paino nousi ekassa 8kg, toisessa 9kg. Vauvan paino ekassa 3,4kg, toisessa 3,5kg. Eka tyttö, toinen poika.
vaikuttaako sokrut/hiilarit nimenomaan vai myös proteiinit ja rasvat? jotkuthan on saaneet karppaamalla pienempiä vauvoja mutta ainakin kaverille lääkäri kehotti syömään runsaast proteiinia kun näytti että vauva kasvaa huonosti.