Sain eilen kuulla että olen pessimisti
Sain kuulla että aina näen vaan huonot puolet joka asiassa, että aina teen monta suunnitelmaa (pahan varalle). En osaa rentoutua vaan aina pelkään että kuitenkin jotain huonoa tapahtuu.
Myönnän että olen epäluuloinen ja haluan valmistella itseäni tilanteita varten jos kaikki ei menekään niin kun on ajatellut. Aina pitää olla se suunnitelma B ja mielellään myös C-suunnitelma. Varmaankin tämä johtuu siitä että on ollut vastoinkäymisiä ja haluan suojella itseäni. Haluan siis kontrolloida omaa elämääni ja tämä johtaa siihen että varaudun huonoihin asioihin ja teen tarkistuksia tarkistuksien perään minimoidakseen kaikki riskit että tapahtuu jotain mihin en ole varautunut.
Pari esimerkkiä toiminnastani:
Ennen palkkapäivää teen pari päivää laskelmia mihin rahat pitää riittää, ostan kerralla kuukauden ruuat pakkaseen ettei varmasti lopu ruoka (hamstraan kaappeihin ruokaa liikaakin). Raha mikä jää menojen jälkeen nostan tililtä pois niin että mulla on ne konkreettisesti kädessä niin että ei mitään yllärilaskuja voi mennä tililtä (esim. pankin palvelumaksuja).
Matkalle mentäessä tarkistan miljoona kertaa että mulla on kaikki tarvittavat dokumentit. Rahat pistän moneen eri kuoreen missä lukee mihin tarkoitukseen mikäkin on suunniteltu. Mulla on valmiina kyseisen maan suurlähetystön numero mikäli tulisi tarvetta niille. Yleensä vielä soitan matkatoimistoon pari päivää ennen reissua ja tarkistan että kaikki on varmasti ok.
Miten ihmeessä voisin muuttua pessimististä optimistiksi? Oppia pikkasen rentoutumaan ja ottamaan elämän hieman myönteisemmin?
Kommentit (5)
Olethan muistanut skannata kaikki matkalla mukana olevat dokumentit (passi, liput, nettipankkikoodit...) ja lähettää kopiona sähköpostiisi katoamisen varalta? Olethan muistanut kirjoittaa kaikki kännykkäsi puhelinnumerot sekä paperille että kopiona sähköpostiisi siltä varalta, että puhelimesi häviää/varastetaan?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:00"]
No, ei toi pessimistiltä vaikuta, enemminkin pakko oireilua.
[/quote]
Minä nyt vaan vihaan ikäviä yllätyksiä. Haluan pysyä ajan tasalla kaikissa asioissa.
Ei tuo ole pessimismiä vaan kontrollifriikkiyttä, jota kyllä löytyy optimistisestikin elämään suhtautuvilta.
Ei elämää voi kontrolloida. Ajan mittaan se käy äärettömän raskaaksi sekä henkilölle itselleen että läheisille. Huomaamattaan kontrollifriikki alkaa kontrolloimaan myös muiden elämää, hän ei välttämättä itse edes tajua sitä vaan luulee tekevänsä hyvää. Sellainen käytös on pitkän päälle sietämätöntä.
Kognitiivinen psykoterapia voisi auttaa sinua tiedostamaan missä varsinainen ongelma on.
No, ei toi pessimistiltä vaikuta, enemminkin pakko oireilua.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:22"]Ei tuo ole pessimismiä vaan kontrollifriikkiyttä, jota kyllä löytyy optimistisestikin elämään suhtautuvilta.
Ei elämää voi kontrolloida. Ajan mittaan se käy äärettömän raskaaksi sekä henkilölle itselleen että läheisille. Huomaamattaan kontrollifriikki alkaa kontrolloimaan myös muiden elämää, hän ei välttämättä itse edes tajua sitä vaan luulee tekevänsä hyvää. Sellainen käytös on pitkän päälle sietämätöntä.
Kognitiivinen psykoterapia voisi auttaa sinua tiedostamaan missä varsinainen ongelma on.
[/quote]
Kuulostaa kyllä järkevältä mutta en usko mihinkään keskusteluapuihin