parhaat vinkit huuliherpeksen hoitoon
Vinkkejä huuliherpeksen hoitoon kotikonstein tai apteekkituottein? Mikä on ollut teillä toimivin rasva tai laastari?
Kommentit (32)
Kaikki ulkoiset luonnonkonstit (varsinkin desinfiointiaine, valkosipuli ja hunaja) ovat mulla vain pahentaneet tilannetta huomattavasti, joten olisin kyllä niidenkin kanssa varovainen. Zovirax ja vastaavat voiteet ovat auttaneet vähän, eniten silloin jos laittaa jo kihelmöintivaiheessa. Ylivoimaisesti parhaan avun olen saanut asikloviirista tablettimuodossa.
Rupivaiheessa kannattaa käyttää rasvaista perusvoidetta, pehmentää rupea ja nopeuttaa sen irtoamista. Rupea ei kuitenkaan missään nimessä kannata yrittää irrotella muuten.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:29"]Paras vinkki on ettet hanki sitä alun alkaenkaan. Siitä ei pääse koskaan eroon. [/quote] ...koska sehän on tietoinen valinta saada herpes?
[/quote]
Herpeksen saaminen voi olla tietoisen käyttäytymisen seurausta. Muuta käyttäytymistäsi, vältä herpes.
Tottakai huuliherpes voi tarttua myös sukuelimiin limakalvokontaktissa ja sukuelinherpes voi tarttua myös suuhun.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 12:02"]Minulle tuli ensimmäinen huuliherpes kolmannella luokalla. Ei ollut tietoisesti hankittu, vaan tullut verenperimänä. Huuliherpes tarttuu muille limakalvoille JOS huuli koskettaa limakalvoon. Itselläni ei apteekin rasvat auta mitään :( pahan näkönen ja kipeä useamman päivän, kunnes rupeaa kuivumaan ja huulten iho rupeaa parantumaan.
[/quote]
Ei sitä peritä, tartunnan kautta se saadaan, aina. Se ei ole missään tapauksessa periytyvä.
itsellä toimii compeedeja ja zoviraksiakin paremmin desinfiointiaineeseen kastettu topsipuikko, jolla hieron rakkulaa monta kertaa päivässä.
Olen kaikkia näitä keinoja koettanut ja mikään ei tehoa :( Ei edes nuo pillerit.
Ihan helvettiä!
Zovirax heti, kun alkaa vähänkin kihelmöidä/kuumottaa/sykkiä huulessa. Mitä aikaisemmin saa laitettua, sitä pienempi herpes. Laitan 4-5 tunnin välein ja siinä välissä silloin tällöin Bebanthenia. Mulla tuppaa huulet kuivumaan herkästi, ja jos hölvään pelkkää Zoviraxia menee huulet rikki jos vähänkin hymyilen.. Ärsyttävää.
Mullakin on tablettilääkitys, kun ekat herpeksen oireet tuntuu niin otan annoksen lääkettä ja toisen 12 tunnin päästä. Siihen kuolee rakkulat!
Teepuuöljy. Tea Tree. Tätä pumpulipuikolla tai ihan sormella (kädet täytyy sitten pestä) suoraan iholle mieluiten heti kun alkaa kihelmöidä, mutta viimeistään kun niitä ensimmäisiä rakkuloita ilmestyy. Jatketaan useamman kerran päivässä niin kauan että kohta alkaa kuivua. Jos ehdin laittaa tuota jo siinä kihelmöintivaiheessa, ei tule yleensä kuin sellainen pienen finnin näköinen alku. Jos en ole kotona tai muuten en tajua aloittaa teepuuöljyn laittamista, niin paranee kahdessa päivässä. Mieskin viimein uskoi, eikä tarvitse enää olla pusulakossa monta päivää tai jopa viikkoa :)
Tuota teepuuöljyä täytyy ehdottomasti kokeilla! Joku sanoi sen parantaneen lapsen ontelosyylät parissa viikossa. Yleensähän niitä puskee ja puskee monta viikkoa tai jopa kuukautta...
Lapsella voi jo syntyessään olla herpesinfektio. "Synnytyksen yhteydessä lapseen voivat levitä tippuri, klamydia ja B-ryhmän streptokokkibakteeri sekä hepatiitti B- ja herpesvirus. HIV-infektio voi levitä sekä raskauden aikana, synnytyksen yhteydessä että imetyksessä äidinmaidon välityksellä." http://www.po1nt.fi/pk/iisalmi/radat/kasva_aikuiseksi_rata/sukupuolitaudit.html
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:29"]Paras vinkki on ettet hanki sitä alun alkaenkaan. Siitä ei pääse koskaan eroon.
[/quote]
...koska sehän on tietoinen valinta saada herpes?
Hei pitääkö paikkansa että jos on huuliherpes, se voi tulla myös sukupuolielimiin ja toisinpäin?
Huuliherpes tarttuu kaikille limakalvoille.
Hunaja tappaa viruksia! Ulkoisesti rakkulan päälle.
Minulle tuli ensimmäinen huuliherpes kolmannella luokalla. Ei ollut tietoisesti hankittu, vaan tullut verenperimänä. Huuliherpes tarttuu muille limakalvoille JOS huuli koskettaa limakalvoon. Itselläni ei apteekin rasvat auta mitään :( pahan näkönen ja kipeä useamman päivän, kunnes rupeaa kuivumaan ja huulten iho rupeaa parantumaan.
Mulla ollut huuliherpes jo päiväkodissa, joten en ole sitä ehdoin tahdoin mennyt itse hankkimaan. Toimivaa konstia ei ole löytynyt muuta kuin apteekin voide ja aika.
Mullaon aina toiminut parhaiten Vectavir, parin tunnin välein laitettuna. Käyttö kannattaa aloittaa heti kun vähänkin tuntuu siltä että huulta alkaa kuumottaa.
Valkosipuli. Kirvelee mutta toimii. Kookosöljy ja hunaja saattavat myös toimii.
Minulla toimii, kun laitan sorefix nimistä rasvaa jo ennen huuliherpeksen puhkeamista. Ei tule rakkulaa ollenkaan eikä mitään muutakaan näkyvää. Tuntuu vaan että huuli vähän turvonnut, mut sekään ei näy ulospäin. Huuliherpeksen sain aikuisiällä (viime vuonna) mieheltäni.
Kirurgin veitsellä tai partakoneenterällä varoen ohut kerros pois ihoa juuri ennen rakkulavaiheen rikkoutumista. Sattuu kyllä muttei uusiudu. Hygienian kanssa tarkkana eli pirtua haavaan ja käsiin...
siis omalla vastuulla tämä ohje...