Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wilma pilasi äidin elämän!

Vierailija
22.11.2014 |

http://www.ess.fi/Mielipide/esalaiset/2014/11/21/wilma-pilasi-aidinkin-elaman?ref=ece_frontpage-section-teaser-latestSection-sidebarTitleLead

Wilma pilasi äidinkin elämän

Esalaiset 21.11.2014, klo 02:00. Päivitetty 21.11.2014, klo 02:02

4

Seiskaluokkalainen ystäväni keikkui tuolilla. Opettaja teki käytösrikkeestä merkinnän sähköiseen Wilma-järjestelmään.

Oppilas otti Wilma-merkinnästä kuvakaappauksen ja jakoi sen Facebookin Wilma pilasi elämäni -sivustolla ja lisäsi maininnan: ”Enkä sentään kaatunut”.

Neidin postaus sai liki 500 peukutusta.

Toteutuikohan kasvatuksellinen tavoite?

Kun me kolmi-neli-viisikymppiset äidit ja isät olimme lapsia, opettaja sanoi sanottavansa suoraan. Välillä kovalla äänellä.

Opettaja saattoi joutua sanomaan samasta asiasta uudestaankin. Jos sanominen ei sittenkään tehonnut, tuli jälki-istuntoa. Siinä vaiheessa kävi käry, ja tieto tuhmuudesta kulkeutui kotiinkin.

Sitten keksittiin reissuvihko. Itsekin olen vielä muutama vuosi sitten lueskellut reissuvihkosta opettajan terveisiä: ”Oppilas on ollut useampana päivänä levoton ja häirinnyt oppitunnilla - olisikohan keskustelun paikka?”

Uusi teknologia syrjäytti ruutuvihkon, ja nyt kaikki tarpeellinen lapsen koulunkäyntiin liittyvä tieto on koottu Wilmaan. Sieltä vanhemmat voivat tarkistaa lukujärjestyksen, kokeet, käytöshäiriöt ja uusavuttomuutta suosivissa kouluissa läksytkin.

Sieltä äiti tai isä näkee suoraan esimerkiksi sellaiset merkittävät asiat kuin pyyhkeen unohtumisen kotiin tai kahden minuutin myöhästymisen tunnilta.

Kouluilla on hyvin vaihteleva käytäntö Wilman käytössä. Erityisesti monella ala-asteella Wilma taitaa olla enemmänkin opettajan muistikirja huolimattomuusnumeroa varten kuin varsinainen viestin kuljettaja. Silloin positiiviset viestit ovat harvinaisia.

Eräskin äiti kertoo liki puhjenneensa itkuun ilosta, kun tytär yläasteelle siirryttyään sai ensimmäisen positiivisen merkinnän: ”Kun on kuusi vuotta lukenut, kuinka kirja unohtui, läksy oli tekemättä ja shortsit kotona, oli ihana kuulla, että nyt oli myös aktiivista viittaamista tunnilla.”

Tämän kolumnin otsikko on tehty tahallaan ärsyttäväksi. En toki itsekään haikaile wilmatonta aikaa ja ruttuisten lappusten kaivelemista repun pohjalta. Kyselin aiheesta tutuilta vanhemmilta, ja palaute oli voittopuolisesti myönteistä.

Eniten pyyhkeitä saivat Wilman kankea ja ruma käyttöliittymä, liian pienistä käytösrikkeistä tulleet huomautukset, opettajien vaihteleva tapa käyttää ohjelmaa sekä vaikeus muistaa käydä järjestelmässä päivittäin. Wilmaa kuvattiin myös viestinnän wc-pöntöksi, jonne työnnetään hirveän paljon yleistä ja usein kodeille täysin merkityksetöntä tietoa.

Kiitosta Wilma sai erityisesti nopeudesta ja helppoudesta. Monella koululla myös inspiroivat myönteiset palautteet ovat ahkerassa käytössä, mikä innostaa sekä lapsia että vanhempia.

Saahan siitä moni hupiakin. Eräskin äiti tunnustaa piilossa nauraneensa viestille: ”Oppilas heilutteli tunnilla kirvestä, joutui tyttöjen käsityötunnille”.

Ehkä voisi kiteyttää, että Wilma on hyvä piika, mutta ei siitä emännäksi ole. Kuten yksi äiti sen osuvasti muotoili: ”Toivon, että emme aikuisina toimi vain virtuaalitodellisuudessa.”

Leila Taunila

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 02:43"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:41"]

Ei ole hyvä jos opettaja ei käy Wilmassa päivittäin, mutta ei myöskään saa laittaa turhaa tietoa, kuten että lapsi on myöhästynyt koulusta tai jättänyt tehtävät tekemättä. Negatiivista kommentointia on liikaa, pitää saada äiti hyvälle mielelle kehumalla lasta!

[/quote]

Miten myöhästyminen on turhaa tietoa? Omassa koulussani ainakin tuli kolmesta myöhästymisestä tunnin jälki-istunto, niin pakkohan ne ylös on johonkin kirjata.

[/quote]

Niinhän tuossa jutussa annettiin ymmärtää: "Sieltä äiti tai isä näkee suoraan esimerkiksi sellaiset merkittävät asiat kuin pyyhkeen unohtumisen kotiin tai kahden minuutin myöhästymisen tunnilta."

Ainakin minun tulkintani tästä on, että tarkoittaa päinvastaista kuin sanoo. Ts. "pitääkö tuollaisia pikkuasioita merkitä Wilmaan."

Vierailija
2/44 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siltä informaatiotulvalta sulkea silmänsä. Niin sitä ennenkin tehtiin, kun ei jaksettu lapsia kasvattaa. Ennen wilmaa meillä oli joka kuukausi jaettava raportti ja niiden lusmujen vanhemmat valittivat, miten opettajat jaksavat kirjata raporttiin niitä negatiivisia jopa niin, että toiselle puolellekin kirjoitetaan. Törkeää. Voisivat joskus kirjoittaa jotain positiivistakin. Ja mitä vanhemmat muka voivat sille, että Jamppa on tupakoinut tai haistatellut opettajalle. Ei se kotona tupakoi eikä  haistattele.

Tuolloinkin niin kuin nykyäänkin vakavista rikkeistä soitellaan, mutta tuolloin - niin kuin nykyäänkin - vanhemmat ovat päivisin töissä eivätkä vastaa ja opettajan on hankala notkua monta iltaa koululla, jotta voisi sen puhelun soittaa lusmusta oppilaasta lusmuille vanhemmille.

Voihan sinne wilmaan olla menemättä. Ei tarvitse lukea niitä "turhia" tietoja lapsestaan ja voi todistuksen tullen päivitellä, miten huonoja ja epäreiluja opettajat ovat, kun ovat antaneet niin heikkoja arvosanoja.

Kyllä vanhemmat voi jakaa hyvin pätevästi kahteen ryhmään: niihin, jotka lukevat wilmaa ja ripittävät lastaan huonosta käytöksestä (jopa siitä tuolilla keikkumisesta) ja niihin, jotka eivät lue ja joita ei kiinnosta lapsensa koulunkäynti. Ensimmäisen ryhmän lapset selviytyvät koulusta kolhuista huolimatta varsin hyvin, toisen ryhmän lapset harvoin saavat edes jatkopaikkaa peruskoulun jälkeen. Kun vanhemmuus on hukassa, on lapsikin hukassa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä, 43! Ja vielä lisäksi, että koulukaan ei saa ojentaa lasta, koska se ei koululle kuulu millään tavalla miten meidän lapsi käyttäytyy!

Vierailija
4/44 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:00"]

Wilma alkoi tulla käyttöön mun viimeisinä peruskouluvuosina ja yleinen siitä tuli mun lukioaikana. Onneksi mulle se ei koskaan tullut käyttöön. Ala-asteella meillä oli reissuvihot mutta niitäkään ei koskaan vuoden ensimmäisen 2kk jälkeen käytetty ja tässä vaiheessa ne yleensä katosi oppilailta. En kyllä koe tommosta tarpeelliseksi. Oma tyttäreni menee koluun 5 vuoden päästä ja todella toivon että siihen mennessä on tosta luovuttu. Itse inhoan yli kaiken sähköistä viestintää kahden ihmisen välillä. Toki joku tuon tyylinen sovellus voisi olla hyvä kun ilmotetaan isolle joukolle esim vanhempain illoista tai luokkaretkistä. Hitto vie jos tommonen on käytössä sitten vielä kun itse olen kouluikäisen äiti niin sanon ettei mulla ole tietokonetta eikä älypuhelinta. Saavat sitten soitella mulle jos oma lapseni jotenkin järkyttävän huonosti käyttäytyy tai ei ole ollut koulussa. Ei mua kiinnosta jos tyttäreni on koulussa keinunut tuolilla tai unohtanut pyyhkeen kotiin. Jos tämä on jatkuvaa ja tahallista ja muita oppilaita häiritsevää niin silloin taas oletan että koululta soitetaan niin keskustelen lapsen kanssa.

[/quote]

Sinun työtäsi vanhempana on kasvattaa lastasi ja varmistaa etä hän ei keinu niillä tuoleilla. Kukaan ei rupea sinulle soittamaan vaan sitten otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Opettajat eivät ole siellä vaan sinua ja lastasi varten.
[/quote]

Ja sitten ihmetellään taas seuraavaa perhesurmaa, kun lasu jahtaa tuolilla keikkujia.

Vierailija
5/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyvä jos opettaja ei käy Wilmassa päivittäin, mutta ei myöskään saa laittaa turhaa tietoa, kuten että lapsi on myöhästynyt koulusta tai jättänyt tehtävät tekemättä. Negatiivista kommentointia on liikaa, pitää saada äiti hyvälle mielelle kehumalla lasta!

Vierailija
6/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on tarkoitettu myös opettajan muistikirjaksi. Opettajan lisäksi sen tietoja tarvitsevat erityisopetus ja oppilashuolto. Yläkoulun puolella muuten ei huomattaisi, kun jollain oppilaalla alkaa lipsua pahasti. Nyt vain vanhempikin näkee kaikki lapsen tekemiset.

Vierailija
7/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirveen heiluttelijan äiti ei tainnut ymmärtää: Hänen lapsensa käyttäytyi vaarallisesti toisten turvallisuuden vaarantaen. Siksi hänet täytyi poistaa tunnilta. Erittäin vakava juttu! Tunnilta ei lennä ulos mistään pikkujutuista.

Vierailija
8/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jatkuvat unohtelut ja läksyjen laiminlyönnit laskevat ko. aineen arvosanaa. Siksi näistä ilmoitellaan koteihin ettei vanhempien tarvitse todistuksessa ihmetellä huonoa arvosanaa.

Vierailija
9/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin asiasta voisi vain joko puhua ääneen luokassa tai kirjoittaa Wilmaan. Eiköhän opettaja toru ensin oppilasta ja vasta sitten kirjoita Wilmaan.

Oliko ennen muka asiat paremmin, kun vasta jälkkälappu paljasti teinin häiriköinnin koulussa?

Vierailija
10/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan opettajilla oli oikeus korottaa ääntään oppilaalle, nykyisin tulisi somessa itku jos näin tehtäisiin. Siksi siis kaikki info wilmaan.

Vierailija
11/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma alkoi tulla käyttöön mun viimeisinä peruskouluvuosina ja yleinen siitä tuli mun lukioaikana. Onneksi mulle se ei koskaan tullut käyttöön. Ala-asteella meillä oli reissuvihot mutta niitäkään ei koskaan vuoden ensimmäisen 2kk jälkeen käytetty ja tässä vaiheessa ne yleensä katosi oppilailta. En kyllä koe tommosta tarpeelliseksi. Oma tyttäreni menee koluun 5 vuoden päästä ja todella toivon että siihen mennessä on tosta luovuttu. Itse inhoan yli kaiken sähköistä viestintää kahden ihmisen välillä. Toki joku tuon tyylinen sovellus voisi olla hyvä kun ilmotetaan isolle joukolle esim vanhempain illoista tai luokkaretkistä. Hitto vie jos tommonen on käytössä sitten vielä kun itse olen kouluikäisen äiti niin sanon ettei mulla ole tietokonetta eikä älypuhelinta. Saavat sitten soitella mulle jos oma lapseni jotenkin järkyttävän huonosti käyttäytyy tai ei ole ollut koulussa. Ei mua kiinnosta jos tyttäreni on koulussa keinunut tuolilla tai unohtanut pyyhkeen kotiin. Jos tämä on jatkuvaa ja tahallista ja muita oppilaita häiritsevää niin silloin taas oletan että koululta soitetaan niin keskustelen lapsen kanssa.

Vierailija
12/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Wilmassa mahdollisuus kirjoittaa havaintoja niin etteivät ne näy huoltajille. Kukaan ope ei meillä tätä ominaisuutta käytä, koska se tuntuisi piilottelulta. Mutta pitäisikö? Silloin esim. luokanvalvoja saa tarvitsemansa tiedon, mutta vanhempien ei tarvitse pahoittaa mieltään lastensa toilailuilla.

Toisaalta miltä sitten tuntuu, kun luokkis kutsuu palaverin koolle ja kertoo, että kaksi kuukautta on sattunut kaikkea pientä siellä ja täällä eikä vanhempi ole asiasta ennen luokkiksen yhteydenottoa kuullutkaan?

Vierailija
13/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan vanhemmet myös sen, että Wilma näyttää eri kunnissa erilaiselta ja siinä on eri ominaisuudet käytössä. Koulussamme otettiin positiivinen merkintä käyttöön vasta hiljattain.

Wilma on erittäin hyvä työkalu esimerkiksi lääkityksellä olevan adhd- oppilaan huoltajalle. Lääkityksen tai elämäntapamuutosten vaikutukset näkyvät merkintöjen lisääntymisenä tai vähentymisenä. Yöllä salaa valvovan teinin vanhemmat saavat myös tietoa oppilaan nukahtelusta tunneilla. Silmälaseja käyttävän oppilaan opettaja saattaa kirjoittaa, lapsen alkaneen jälleen siristellä silmiään. Vanhempi ei ole tunneilla paikalla, eikä muuten saa tietää näön huonontumisesta.

Vierailija
14/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun aina puhutaan Wilmasta. Tampereella on Helmi.

Vierailija
15/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa käsittää vanhempaa, jota ei kiinnosta lapsensa koulunkäynti. Minua kyllä kiinnostaa, jos lapseni myöhästyy usein kaksi minuuttia tai unohtaa pyyhkeen kotiin. Yksittäisinä tapauksina aika mielenkiinnottomia mutta jos tällaista esiintyy enemmänkin, on minusta vanhemman velvollisuus puuttua tilanteeseen. Eikä tarvitse ihmetellä aikanaan käytösnumeroa.

Miksi täsmällisyys, kohteliaat käytöstavat ja asioiden hoitaminen asiallisesti ovat nykyvanhemmille punaisia vaatteita? Kuinka moni saa myöhästyä työstä jatkuvasti pari minuuttia tai jättää työhön oleellisesti liittyviä välineitä kotiin? Minkälaisia elämänhallintataitoja vanhemmat opettavat lapsilleen, jos myöhästymiset, unohtamiset ja tuolilla keikkumiset ovat sallittuja ja hyväksyttyjä ja suorastaan kannustettuja asioita? Kyllä tulisi vanhemmalle kova poru ja lehtiin saakka ilmoittelu, jos se lapsi tuolilla keikkuessaan kaatuisi ja löisi päänsä ja vammatuisi loppuiäkseen. Takuulla syytettäisiin opettajaa, jos lapsi tulisikin kiusatuksi siitä, että haisee liikuntatuntien jälkeen, kun ei ole voinut käydä suihkussa. Sitäpaitsi haiseva lapsi on epämiellyttävä muille. Hygienia on tärkeä aihealue, jota ei saisi laiminlyödä lapsen kasvastuksessa.

Jos vanhempi ei ole halukas ottamaan tietoa vastaan lapsensa koulunkäynnistä, ei se vanhemmuus taida olla kovin lujalla pohjalla.

Vierailija
16/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen Wilmaa kerran viikossa. Minä olen kouluni jo käynyt, en ole enää oppivelvollisuussuhteessa opettajaan. Jos on kiireellistä asiaa, minut tavoittaa myös puhelimitse. Lapsen kanssa kyllä keskustelemme koulusta ja autan häntä läksyissä. En kuitenkaan ala itseäni orjuuttamaan jonkin Wilman tuijottelulla.

Vierailija
17/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:39"]

http://www.ess.fi/Mielipide/esalaiset/2014/11/21/wilma-pilasi-aidinkin-elaman?ref=ece_frontpage-section-teaser-latestSection-sidebarTitleLead

Wilma pilasi äidinkin elämän

Esalaiset21.11.2014, klo 02:00.Päivitetty 21.11.2014, klo 02:02

4

Seiskaluokkalainen ystäväni keikkui tuolilla. Opettaja teki käytösrikkeestä merkinnän sähköiseen Wilma-järjestelmään.

Oppilas otti Wilma-merkinnästä kuvakaappauksen ja jakoi sen Facebookin Wilma pilasi elämäni -sivustolla ja lisäsi maininnan: ”Enkä sentään kaatunut”.

Neidin postaus sai liki 500 peukutusta.

Toteutuikohan kasvatuksellinen tavoite?

Kun me kolmi-neli-viisikymppiset äidit ja isät olimme lapsia, opettaja sanoi sanottavansa suoraan. Välillä kovalla äänellä.

Opettaja saattoi joutua sanomaan samasta asiasta uudestaankin. Jos sanominen ei sittenkään tehonnut, tuli jälki-istuntoa. Siinä vaiheessa kävi käry, ja tieto tuhmuudesta kulkeutui kotiinkin.

Sitten keksittiin reissuvihko. Itsekin olen vielä muutama vuosi sitten lueskellut reissuvihkosta opettajan terveisiä: ”Oppilas on ollut useampana päivänä levoton ja häirinnyt oppitunnilla - olisikohan keskustelun paikka?”

Uusi teknologia syrjäytti ruutuvihkon, ja nyt kaikki tarpeellinen lapsen koulunkäyntiin liittyvä tieto on koottu Wilmaan. Sieltä vanhemmat voivat tarkistaa lukujärjestyksen, kokeet, käytöshäiriöt ja uusavuttomuutta suosivissa kouluissa läksytkin.

Sieltä äiti tai isä näkee suoraan esimerkiksi sellaiset merkittävät asiat kuin pyyhkeen unohtumisen kotiin tai kahden minuutin myöhästymisen tunnilta.

Kouluilla on hyvin vaihteleva käytäntö Wilman käytössä. Erityisesti monella ala-asteella Wilma taitaa olla enemmänkin opettajan muistikirja huolimattomuusnumeroa varten kuin varsinainen viestin kuljettaja. Silloin positiiviset viestit ovat harvinaisia.

Eräskin äiti kertoo liki puhjenneensa itkuun ilosta, kun tytär yläasteelle siirryttyään sai ensimmäisen positiivisen merkinnän: ”Kun on kuusi vuotta lukenut, kuinka kirja unohtui, läksy oli tekemättä ja shortsit kotona, oli ihana kuulla, että nyt oli myös aktiivista viittaamista tunnilla.”

Tämän kolumnin otsikko on tehty tahallaan ärsyttäväksi. En toki itsekään haikaile wilmatonta aikaa ja ruttuisten lappusten kaivelemista repun pohjalta. Kyselin aiheesta tutuilta vanhemmilta, ja palaute oli voittopuolisesti myönteistä.

Eniten pyyhkeitä saivat Wilman kankea ja ruma käyttöliittymä, liian pienistä käytösrikkeistä tulleet huomautukset, opettajien vaihteleva tapa käyttää ohjelmaa sekä vaikeus muistaa käydä järjestelmässä päivittäin. Wilmaa kuvattiin myös viestinnän wc-pöntöksi, jonne työnnetään hirveän paljon yleistä ja usein kodeille täysin merkityksetöntä tietoa.

Kiitosta Wilma sai erityisesti nopeudesta ja helppoudesta. Monella koululla myös inspiroivat myönteiset palautteet ovat ahkerassa käytössä, mikä innostaa sekä lapsia että vanhempia.

Saahan siitä moni hupiakin. Eräskin äiti tunnustaa piilossa nauraneensa viestille: ”Oppilas heilutteli tunnilla kirvestä, joutui tyttöjen käsityötunnille”.

Ehkä voisi kiteyttää, että Wilma on hyvä piika, mutta ei siitä emännäksi ole. Kuten yksi äiti sen osuvasti muotoili: ”Toivon, että emme aikuisina toimi vain virtuaalitodellisuudessa.”

Leila Taunila

[/quote]

Järjetöntä valitusta. 

Tietenkin Wilmaan pitää laittaa pienimmätkin sääntörikkomukset. Koska niissä pitää olla nollatoleranssi.

Kyllä Wilman vastustajat selvästi on niitä jotka eivät halua edes tietää lapsensa elämästä mitään. Kukaan ei nykyään rupea kirjoittelemaan mihinkän reissuvihkoihin mitään. Eikä siinä olisi edes järkeä

Vierailija
18/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:41"]

[/quote]

Totta hemmetissä Wilmaan pitää laittaa jos lapsi on myöhästynyt. Vanhempien pitää asiasta tietää jotta he voivat korjata asian

Vierailija
19/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:00"]

[/quote]

Sinun työtäsi vanhempana on kasvattaa lastasi ja varmistaa etä hän ei keinu niillä tuoleilla. Kukaan ei rupea sinulle soittamaan vaan sitten otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Opettajat eivät ole siellä vaan sinua ja lastasi varten.

Vierailija
20/44 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:43"]

Minä luen Wilmaa kerran viikossa. Minä olen kouluni jo käynyt, en ole enää oppivelvollisuussuhteessa opettajaan. Jos on kiireellistä asiaa, minut tavoittaa myös puhelimitse. Lapsen kanssa kyllä keskustelemme koulusta ja autan häntä läksyissä. En kuitenkaan ala itseäni orjuuttamaan jonkin Wilman tuijottelulla.

[/quote]

Opettaja EI ole sinulle velvollinen soittamaan. Eikä pidäkkään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi