kolme-nelikymppiset? Miten varaudutte eläkevuosiinne?
http://www.hs.fi/kotimaa/a1416462388997
Säästättekö eläkerahastoihin? Sijoitatteko osakkeisiin? Odotteletko perintöä, jolla luulet selviäväsi? Luotatko siihen, että maksettu omistusasunto pelastaa sinut?
Kommentit (47)
Syön hyvin ja harrastan monipuolista liikuntaa. Eläkepäivissä ei ole paljoa hohtoa jos ne viettää huonokuntoisena, siinä kohtaa ei ole rahallakaan mitään väliä.
Otin noin 15 vuotta sitten vapaaehtoisen eläkevakuutuksen, johon olen säästänyt. No, tällä tietämyksellä olisi voinut jättää ottamattakin. Säästän myös kahteen muuhun rahastoon, joita kuitenkin pidän varakassana. Maksan omaa asuntoa. Olen kouluttautunut uudelleen ja valitsin miesvaltaisen alan. Tein opinnot työn ohella.
Yksinasuvana en edes haaveile pientä kaksiota suuremmasta asunnosta. Toisaalta kun elinpäiviään ei voi tietää, käytän rahaa matkustamiseen, jotta eläkkeellä olisi ainakin mukavaa muisteltavaa.
Säästän eläkevakuutukseen 120 €/kk, rahastoon 50 €/kk, lisäksi omistamme miehen kanssa sijoitusasunnon. Taloa maksetaan joka kuukausi. Sijoitusasuntoja aion ostaa lisää, ainakin yhden. Osakkeita on vähän, jonkinlainen perintökin mahdollisesti tulossa. Pystyisin säästämään paljon enemmän, mutta sijoitan henkiseen pääomaan: matkusteluun!
Ei mitenkään erityisesti juuri eläkepäiviin varauduta mutta koti on oma ja on jo maksettu.
Osakesalkku pidetään noin 400 000e arvoisena eli osingot ja myyntivoitot käytetään jo nyt mihin halutaan.
Henkisesti olen alkanut jo ajatella, ettei kovin kummoista eläketurvaa ole tulossa. Eräs hyväkuntoinen sukulaisnainen käy keikkatöissä vielä nyt 70-vuotiaana. Ehkä se on meilläkin edessä.
Mikäli nykyisessä asunnossani tuolloin asuisin, on tähän onneksi rakennettu hissi. Lisäksi toivon mukaan isot remontit eivät olisi enää eläkeaikanani rasitteena, sillä niitä tehdään nyt tulevina vuosina. Toki aina pitää varautua siihen, että jotain remontoitavaa tulee.
Ikää 43v. Olen säästänyt viimeiset 5 vuotta 200€/kk osakerahastoon, jonka olen "korvamerkinnyt" eläkesäästöiksi.
Varautuisin, jos olisi varaa. Kaikki rahat menevät valitettavasti elämiseen, mitään en nyt pysty säästämään. Ennen lasten saantia parikymppisenä säästin satasen joka kk ja ehdin saada kokoon viitisen tonnia, ne ovat osakkeissa. Sillä ei kyllä pitkälle pötki. Toivottavasti tulevina vuosina saisin jotain säästettyä, koska perintöä ei vanhemmiltani tule jäämään. Olen kyllä vähän huolissani eläkevuosista.
Minulla on sijoitusasunto. Eläkeikäni tulee olemaan varmaan 80v, joten aion asunnon turvin jäädä eläkkeelle sitten, kun haluan.
Eläkerahasto on, myös korkorahastoja, säästöt, perintöä myös odotan ja maksettu omistusasunto myöskin on ollut jo pitkään, lisäksi luotan eläkkeeseen eli paiskin nyt töitä vaikka vituttaa...
40v
Säästän 1000-4999€ vuodessa eläkevakuutukseen.
Naisten tilanne on aina huonompi kuin miesten. Ensinnäkin heillä on keskiverrosti pienempi palkka kuin miehillä. Sit toiseksi heillä on pienemmät eläkkeet kuin miehillä ja vielä pisteenä iin päälle naiset elävät pidempään kuin miehet, joten sitä eläkkeellä oloa kestää pidempään.
Itse pistän säästöön 10% nettotuloista joka kuukausi, jonka käytännössä sijoitan sitten.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 20:31"]Ikää 43v. Olen säästänyt viimeiset 5 vuotta 200€/kk osakerahastoon, jonka olen "korvamerkinnyt" eläkesäästöiksi.
[/quote] Mitä jos menetät rahasi?
[quote author="melba" time="22.11.2014 klo 20:44"]
Naisten tilanne on aina huonompi kuin miesten. Ensinnäkin heillä on keskiverrosti pienempi palkka kuin miehillä. Sit toiseksi heillä on pienemmät eläkkeet kuin miehillä ja vielä pisteenä iin päälle naiset elävät pidempään kuin miehet, joten sitä eläkkeellä oloa kestää pidempään.
Itse pistän säästöön 10% nettotuloista joka kuukausi, jonka käytännössä sijoitan sitten.
[/quote] No mitäs kouluttaudutte matalapalkkaisille kunta-aloille töihin ja teette lyheempää työviikkoa kuin miehet. Vittu taas teitä aivottomia feministejä http://www.kauppalehti.fi/etusivu/naisen+euro+tasan+sama+kuin+miehella/201310556789
Itsemurhaa on silloin tehtävä kun se päivä koittaa. Siihen kannattaa asenoitua
En varaudu mitenkään. Näin työttömänä kun ei oikein ole varaa säästää. Jos oletetaan että eläkejärjestelmä pysyy muuttumattomana, minulla on tseasiassa tiedossa tulotason nousu sitten kun siirryn eläkkeelle. Ensin kituutan työmarkkinatuella 25 vuotta, sitten siirryn eläkkeelle pelkällä kansaneläkkeellä. Työmarkkinatukea saan vain 522 e/kk, kun taas kansaneläke on muistaakseni n. 700 e/kk käteen. Ja älkääkä sanonoko että saan myös asumistukea ja toimeentulotukea, sillä en saa.
oma asunto. Perintö. Eläkerahasto olemassa, mutta tällä hetkellä en pysty vielä maksamaan siihen merkittävää summaa, aion kyllä säästää siihen enemmän, kunhan asuntolaina ensin pienenee
Tekemällä töitä, olen pitänyt suomalaisittain lyhyet perhevapaat, yht. Reilut 2 vuotta. Pelkällä kotihoidontuella en ole ollut kuin muutaman kuukauden.
Säästämällä ja asuntosäästämällä. Olen hyvätuloinen, joten mulla on jo 41 v kohtuullinen eläkekertymä, mutta kyllä tässä kandee varautua että työura ei ole vielä puolessavälissä ja edessä in vielä ainakin 25 v.
Antti Rinne puhui muuten juuri tästä, pitkät hoitovapaat ajavat kyllä naisia köyhyyteen.
Säästän pahan päivän varalle, olen oikeastaan tehnyt sitä aina ja välillä se paha päivä on tullutkin ja säästöjä on pitänyt realisoida. Tämän lisäksi aloitin erikseen pitkäjänteisemmän rahastosäästämisen jossa rahoihin ei ole tarkoitus koskea vaan ne ovat ikäänkuin ylimääräistä juuri esim. eläkepäiviä ajatellen. Asuntovelkaa on vielä jonkin verran jäljellä ja lapset kouluikäisiä, joten rahaa kyllä meneekin ihan peruselämään, 10 vuoden päästä ylimääräistä jää enemmän.