Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kolme-nelikymppiset? Miten varaudutte eläkevuosiinne?

Vierailija
22.11.2014 |

http://www.hs.fi/kotimaa/a1416462388997

Säästättekö eläkerahastoihin? Sijoitatteko osakkeisiin? Odotteletko perintöä, jolla luulet selviäväsi? Luotatko siihen, että maksettu omistusasunto pelastaa sinut?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi vahvalla köydellä

Vierailija
22/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion ensiksi saada maksettua nykyisen asuntoni lainan loppuun. Se on 45-vuotiaana maksettu. Sitten ostan sijoitusasunnon tai kaksi, jotka yritän maksaa eläkeikään mennessä. Velaton koti ja pari sijoitusasuntoa on toivottavasti hyvä turva eläkkeelle jäädessä. Näin uskon. Lisäksi teen tietysti töitä, joka kai kartuttaa sekin eläkettä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 20:33"]

Varautuisin, jos olisi varaa. Kaikki rahat menevät valitettavasti elämiseen, mitään en nyt pysty säästämään. Ennen lasten saantia parikymppisenä säästin satasen joka kk ja ehdin saada kokoon viitisen tonnia, ne ovat osakkeissa. Sillä ei kyllä pitkälle pötki. Toivottavasti tulevina vuosina saisin jotain säästettyä, koska perintöä ei vanhemmiltani tule jäämään. Olen kyllä vähän huolissani eläkevuosista.

[/quote]

Tee kuten minä:osta ruuat ja muu päivittäinen tarjouksista,ja laita välisumma säästöön. Viikossa säästöä tulee 10-20 e väliltä. Aloitin äskettäin,lisäksi siirsin jo aiemmin aloittamani 20 e/kk säästön tälle tilille. Aion sijottaa ainakin osan summasta jossain vaiheessa. Hyödynnän myös matkakulut verotuksessa,nytkin tulee palautukset tuplana (tein välillä vähän enemmän duunia).

Kiinnostuin uudelleen näistä raha-asioista,kun sain äskeittäin pienen isänperinnön. Ne rahat on toistaiseksi idioottivarmoilla korkotileillä.Minulla on myös sukanvarsipurkki, johon menee pullorahat, satunnaisesti ylijääneet pikkufyrkat ym. Sitä maksetaan äkilliset pikkumenot,pojan pienet rahantarpeet jne.

Minäkään en saa suurta eläkettä.Olen nyt 42 v ekassa oikeassa-alipalkatussa- vakityössä, ja eihän tämänikäinen ole tienannut eläkettäalle 25 v. Lapsenhankinnnan aloitin nuorena, eikä lama-aikana ollut töitä. Äidiltäni jää tuskin mitään ja osan isältä tuolevasta isoisän perinnöstä diilaan suoraan vanhemmalle lapselle ( hänen isänsä suvun tuntien sieltä määrättyä perintöä ei tule näkymään).

Vierailija
24/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman velattoman asunnon lisäksi

- pieni sijoitusasunto

- sijoitustili, johon menee 100 e/kk

Vierailija
25/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 20:48"]

[quote author="melba" time="22.11.2014 klo 20:44"]

Naisten tilanne on aina huonompi kuin miesten. Ensinnäkin heillä on keskiverrosti pienempi palkka kuin miehillä. Sit toiseksi heillä on pienemmät eläkkeet kuin miehillä ja vielä pisteenä iin päälle naiset elävät pidempään kuin miehet, joten sitä eläkkeellä oloa kestää pidempään.

Itse pistän säästöön 10% nettotuloista joka kuukausi, jonka käytännössä sijoitan sitten.

[/quote] No mitäs kouluttaudutte matalapalkkaisille kunta-aloille töihin ja teette lyheempää työviikkoa kuin miehet. Vittu taas teitä aivottomia feministejä http://www.kauppalehti.fi/etusivu/naisen+euro+tasan+sama+kuin+miehella/201310556789

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/04/07/miehet-painavat-toita-niska-limassa-naiset-eivat/20104864/139

[/quote]

Idiootti.

Teen sitä,mistä minulle maksetaan säännöllisesti edes jotain. Missä on aina töitä. Kyllä, aion vielä kouluttautua, mutta sitä ennen on asuntovelkaa ja toistaiseksi alaikäinen lapsi. Koulutukseen käytän sitä perintöä,mikä nyt muhii säästössä.

Mitä tulee työaikaan,niin enemmän mun ei tarvitsekaan repiä itseäni kuin normaalit 37,5. Olen kyllä tenyt 12 h/6pv viikossa,mutta rajat kaikelle,ahneudellekin.

Vierailija
26/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymällä töissä ja maksamalla palkastani työeläkemaksua.

Vierailija
27/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan metsää...

Vierailija
28/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Holtiton elämäntapani takaa, etten elä hirveän vanhaksi.

Vierailija
29/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään; ryyppään ja rällään kuin viimeistä päivää. Eihän sitä koskaan tiedä näkeekö edes huomista...

Vierailija
30/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttauduin miesten töihin, eläke on tänhetkisten laskelmien mukaan ihan ok. Olen kohta 10v sijoittanut 50-100/kk ns. eläkeaikaa varten (etf) ja kun asuntolaina on maksettu, sijoitan reilummin.

Perintöä on tulossa ihan kiva summa, äiti ei dementikkona sitä enää pääse "tuhlaamaan".

Eläkkeeseen on vielä ainakin 25v aikaa, ellei tuon perinnön turvin jää omalle lomalle aiemmin.

Vierailija
31/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas kiinnostaisi, miten ihmeessä saisi optimoitua niin, että rahat olisi käytetty, kun kuolema kohtaa. Mutta kun eihän sitä voi etukäteen tietää. Asunto riittänee vararahastoksi. Säästöjä saattaa olla myös jäljellä tai sit ei. Ja perintö voi tulla tai sit ei.

Vierailija
32/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omassa velattomassa asunnossa, olen valitettavasti joutunut perimään ja nyt sijoitan osaa perinnöstäni uudelleen mm. osakkeisiin, osakeindeksirahastoihin ja asuntorahastoon. 

Vierailija
33/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Luotan yhteiskunnan elätykseen. Ei vaan, en jaksa säästää kovinkaan ahkerasti vaan nautin elämästä nyt kun olen vielä terve. Myyn varmaan sitten tämän asunnon ja muutan vuokralle. Meidän suvussa ei edes ole kovinkaan pitkäikäisiä ja periytyvää altzheimerin tautia löytyy äidin puolelta.

Vierailija
34/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko tuohon pelotteluun et ei saada hyvää eläkettä tulevaisuudessa, mihin paratiisiin ne kerätyt miljardit sitten menee...

Tulevaisuudestahan ei tiedä: ne kaikki säästöt mitä nyt kerää voi mennä ihan hyvin lääkkeisiin ja sairauksien hoitoon 65na, varmaan vikat 10 vuotta ennen kuolemaa istun telkan ääressä (niin kuin mummolleni kävi 87v)) joten aion nyt kuluttaa kaikki rahat matkusteluun kun olen nyt vielä terve ja jaksan. Vapaaehtoiseen eläkesäästämiseen en usko, niiden ehdot oli paljon paremmat 1990-luvulla kuin millenniummin jälkeen tai nyt, joten juna meni jo. Eniten pelottaa hyvinvointimaan tuhoutuminen, ollaanko me menossa Latvian ja Liettuan suuntaiseksi köyhäksi maaksi. Ja ottaa päähän ne joille maksetaan eläkettä 300 000 euroa vuodessa. Sijoitan kultahampaisiin sitten varmaan :D

Vierailija
35/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:17"]

Käymällä töissä ja maksamalla palkastani työeläkemaksua.

[/quote]

Eiks sillä makseta nykyisten seniorien eläkkeet?

Vierailija
36/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 37 ja juuri päässyt kiinni unelmieni omistusasuntoon, jossa on iso (yli 60 %) omarahoitusosuus. Maksan lainaa pois ylimääräisillä lyhennyksillä ripeästi (kuten tähänastisissa kaikissa asunnoissa) vielä ehkä kolmisen vuotta. Sen jälkeen hiljennän lyhennystahdin normaaliksi ja alan säästää / sijoittaa niitä rahoja, joilla olen tehnyt ylimääräiset lyhennykset. 

Vierailija
37/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:40"]

en usko tuohon pelotteluun et ei saada hyvää eläkettä tulevaisuudessa, mihin paratiisiin ne kerätyt miljardit sitten menee...

Tulevaisuudestahan ei tiedä: ne kaikki säästöt mitä nyt kerää voi mennä ihan hyvin lääkkeisiin ja sairauksien hoitoon 65na, varmaan vikat 10 vuotta ennen kuolemaa istun telkan ääressä (niin kuin mummolleni kävi 87v)) joten aion nyt kuluttaa kaikki rahat matkusteluun kun olen nyt vielä terve ja jaksan. Vapaaehtoiseen eläkesäästämiseen en usko, niiden ehdot oli paljon paremmat 1990-luvulla kuin millenniummin jälkeen tai nyt, joten juna meni jo. Eniten pelottaa hyvinvointimaan tuhoutuminen, ollaanko me menossa Latvian ja Liettuan suuntaiseksi köyhäksi maaksi. Ja ottaa päähän ne joille maksetaan eläkettä 300 000 euroa vuodessa. Sijoitan kultahampaisiin sitten varmaan :D

[/quote

Eläkettä voi säästää vaikka tavalliselle tilille, josta sitten sijoittaa summia seuraaville. Minunkin täytyy varmaan perustaa tekoniveltili,ainakin.

Ei multa varmaan paljon jää,mutta yritän tehdä kuten anoppi:perintöverorahat erikseen, jotka perikunta maksaa pois ja kuittaa loput puhtaana käteen.

Yritän nykyisin myös pitää pystyssä joskus minullekin periytyvää mummonmökkiä, niin että siitä saa tarvittaessa vaikka katon päänsä päälle ja perunat maasta. Sekä lapseni jotain hyötyä, ei vain kuluja.Myös lasten koulutuksen tukemisen,opiskelevat sitten mitä vain, ja toimivat välit voisi katsoa sijoitukseksi. Voimme tarvittaessa auttaa toinen toistamme.

Vierailija
38/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 20:31"]Ikää 43v. Olen säästänyt viimeiset 5 vuotta 200€/kk osakerahastoon, jonka olen "korvamerkinnyt" eläkesäästöiksi.    [/quote] Mitä jos menetät rahasi?

[/quote]

No se riski nyt on kaikessa sijoittamisessa. Voin myös kuolla syöpään vaikka 52-vuotiaana ja eläkkeen kerääminen onkin sitten ihan turhaa. Omistusasunto on maksettu 10 vuoden sisällä toivottavasti ja säästöjä on muutenkin. Ja se rahasto on korko/osake -en nyt muista millä jaolla- eli todennäköisyys kaiken menettämiselle on pienehkö. Mutta mielellään otan vastaan vinkkejä miten eläkkeeseen pitäisi oikeaoppisesti säästään?

Vierailija
39/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 20:36"]Eläkerahasto on, myös korkorahastoja, säästöt, perintöä myös odotan ja maksettu omistusasunto myöskin on ollut jo pitkään, lisäksi luotan eläkkeeseen eli paiskin nyt töitä vaikka vituttaa...

40v
[/quote]

Sinkku?

Vierailija
40/47 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän aseeseen, jos joudun myöhemmin puolustamaan itseäni huligaaneilta tai ryöstämään elantoni, kun en jaksa tehdä enää töitä.