Miten tuossa Aamulypsyssä Jaajolta hyväksytään ihan jatkuvaa epäkorrektia läppää homoudesta?
Olen muutaman kuukauden kuunnellut töissä Radio Suomipopin Aamulypsyä. Tykkään ohjelmasta ja juontajien meiningistä muuten, mutta olen kiinnittänyt huomiota että ihan jatkuvasti, melkein päivittäin heitetään joko homofobista tai "piiloseksististä" hauskaa "läppää". Erityisesti Jaajo tuntuu jääneen ihan jonnekin 12-vuotiaan tasolle, kun miesten välinen seksi ja homous tuntuu olevan maailman hauskin asia. Olen itse heteronainen mutta miettinyt että tuota ohjelmaa ei varmaan vähemmistöjen edustajat jaksaisi yhtäkään lähetystä kuunnella. Ihmettelen miten tällainen menee vielä 2021 mukisematta läpi, kun on kuitenkin kyse Suomen suosituimmasta radiokanavasta?
Esim. vähän joka toinen vitsi yritetään kääntää homouteen edes jotenkin, Jaajolla on oma halventava tunnusmusiikki miesten homostelulle (!!!), Tukea kiusataan jatkuvasti "homoudesta" (vaikka on lukemattomia kertoja kertonut että on hetero ja ilmaissut kyllästyneensä tuohon kiusoitteluun) ja ylipäätään aiheesta puhutaan ihan jatkuvasti, nimenomaan ilkkuvaan ja humoristiseen sävyyn toksisia stereotypioita vahvistaen. Homomiehistä käytetään yleistäviä termejä kuten "sisustussuunnittelija" jne. Eilisessä lähetyksessä Jaajo heitti taas Tukelle laatuvitsin "Tuke tiiätkö mikä on sun homo-nimi?" Vastaus: Tuken oma nimi. Ehhehhee kun on hauskaa...
Miettikää mikä kohu syntyisi, jos Jaajo heittäisi Jannille yhtä usein seksuaalista häirintää sisältäviä "vitsejä" kuin leikillään vihjaa Tukea homoksi. Tai miten ra sist ista olisi, jos juontajan arsenaalissa olisi ulkomaalaisille oma ra si sti nen "taustamusiikki" joka lähtisi soimaan aina tietyn maalaisista puhuttaessa. Miksei Jaajo mielummin sano Tukelle suoraan, että "Hei Tuke sä et oo musta tarpeeks miehekäs mies ja siks kiusaan sua, kun oon kato tämmönen keski-ikäinen juntti setä ja sua ylempänä" kun sitähän sillä homottelulla haetaan. Jättäisi sen homoseksuaalisuuden suosiolla pois koko leikistä, sillä nyt tuo on vaan tosi epäkorrektia ja vanhanaikaista p skaa.
Janni the cool girl ja Tuke eivät itse tuota homoläppää, mutta nauravat tietysti mielistellen kaikelle Jaajon asiattomuuksille mukana. Tukelle myös tarttunut näitä seksistisiä ilmaisuja kuten "kävi vetää hameen päälle" = urheilija epäonnistui/perääntyi/ei uskaltanutkaan tehdä jotakin jne. Tämä ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys ketään juontajaa kohtaan koska pidän kyllä heistä kaikista ihmisinä, mutta miten ihmeessä Radio Suomipop haluaa edustaa noin vanhentuneita arvoja? Tämä mitä yleisesti hyväksytään, mille on yleisesti hyväksyttyä nauraa jne. yleiset asenteet kuitenkin vaikuttavat meidän koko kulttuuriin ja siten myös koko tasa-arvoon. Transvih aa, läsk ivihaa tai les b ovihaa ei ohjelmassa onneksi kuule, mutta tämä tietty kestoaihe on ihan yksi ylitse muiden.
Kommentit (166)
No kuitenkin vuodesta toiseen Jaajo valitaan vuoden radiojuontajaksi. Ei varmaan ihan surkea ole.
takaisin puuhun kirjoitti:
Idiootit tykkää. Jaajohan oli (tai on) MV-lehden salaisella fanitus-facebooklistalla. Salaliitot rules.
Harmi, itsestä tämä Haluatko Miljonääriksi- juontajana oli sympaattisen ja huumorintajuisen oloinen. Mutta nämä homovitsit muu homma vievät vähän makua kyllä.
Paras radio-ohjelma, meillä kuunnellaan ja nauretaan jutuille. Olemme tavallisia ihmisiä. Ei turhan tiukkapipoisia.
Jaajosta tulee mieleen Donnerin Jörkka, jonka motto oli seuraava: muut tekevät mitä ne osaavat, minä mitä haluan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki asiat pitäisi tehdä vähemmistön tunteiden ehdoilla ja heitä varten?
Tunnetko sä yhtään homomiehiä? Mä tunnen monta ja heistä kaikki ovat kohdanneet vihaa, päälle sylkemistä ja jopa tappouhkauksia nimenomaan ihan tuntemattomilta keski-ikäisiltä miehiltä kaupungilla keskellä päivää. Ymmärrätkö sä että tämä maailma ei ole kaikille yhtä turvallinen ja mukava paikka kuin sulle ilmeisesti on? Jaajon kaltaiset paljon valtaa omaavat valkoiset heteromiehet vahvistavat huumorillaan ja kiusaamisellaan tätä rakenteellista arvojärjestystä ja näitä asenteita siitä, että homot ovat jotenkin vähempiarvoisia, naurunalaisia ihmisiä eivätkä "oikeita miehiä", vaikka hänestä se naureskelu tuntuukin varmasti harmittomalta. Mä en usko, että Jaajo on koskaan itse joutunut kuuntelemaan tuollaista s o n taa omasta identiteetistään, rodustaan, sukupuolestaan tai suuntautumisestaan. On myös ihan tutkittu että valta vähentää empatiaa aivoissa ja mm. tämän takia me eletään näin hullussa maailmassa kun valta on näillä epäempaattisilla valkoisilla miehillä, jotka eivät välitä muista. Miksi mitään pitäisi tehdä tai ajatella ketään tai mitään muita kuin itseään varten? Mitä väliä kellään muulla kuin itsellä?
Pitää tähän sivusta kirjoittaa, että minä olen taas tavallaan saanut seurata pienten paikkakuntien nuorisin puolesta jo samaa tuohua. Suomessa on paljon paikkakuntia joissa ei ole vähemmistöön kuuluvan helppoa asua. Tiedän tapauksia joissa on paljon henkilöä kiusattu ja on ollut lähes pakko muuttaa isompaan kaupunkiin. Tosin kyllä tietysti ihan heteroitakin kiusataan ( minuakin paljon), mutta kyllä se joukosta erottuminen vaan lisää tätä. Asun itsekin sellaisella paikkakunnalla missä homous on edelleen monin tavoin vaikea asia. Nuoret pilkaavat toisiin homouksi ja on hyvin ns perinteiset arvot kaikessa. Soppaa sekoittaa vielä uskonnolliset suuntaukset ja ne ihmisett joiden mielestä homous on suuri synti ja sanovat sen ääneen. Onneksi en itse kuulu vähemmistöön täällä.
Siinä mielessä todella huvittaa jos joku ajattelee Suomen olevan aina helppo paikka varsinkin nuorelle vähemmistöön kuuluvalle joka vasta hakee omaa identiteettiään. Ei se ole sitä monessakaan paikassa. Samalla tiedän sen, että täällä tietysti asiat paremmin kuin monessa maassa ja samalla myös heteroitakin kiusataan silti. Tuollaiset radio-ohjelmat antavat minusta nuorillekin väärää kuvaa, että on oikein heittää homo-läppää ja vitsailla ja samalla ehkä kiusata muita omassa elämässään ja viedä sen käytöksen sinne. Samalla joku nuori voi kasvaa perheessä missä kielteinen suhtautuminen homouteen ja samalla kokee paljon ikävyyksiä siitä. Itse ihmettelen yleensäkin huumorintasoa täällä ja en voisi ohjelmaa enää kuunnella.
Muistaako kukaan vielä Aki Mannista? Niin, se oli se tyyppi joka jako vähän liian rehellisesti sen sukupuolinormatiivisia, kankeita ja kulahtaneita arvoja ja sai potkut Suurin Pudottaja -ohjelman juontajan pestistä. Meillä on ennakkotapaus, mikä antaa perusteen Jaajolle ja noille muille Aamulypsyn juontajille yhä vielä säilyttää työpaikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan vielä Aki Mannista? Niin, se oli se tyyppi joka jako vähän liian rehellisesti sen sukupuolinormatiivisia, kankeita ja kulahtaneita arvoja ja sai potkut Suurin Pudottaja -ohjelman juontajan pestistä. Meillä on ennakkotapaus, mikä antaa perusteen Jaajolle ja noille muille Aamulypsyn juontajille yhä vielä säilyttää työpaikkansa?
Onko Jaajolla sitten niin paljon enemmän valtaa ja oikeat sedät taustalla, että hänestä ei edes nostettaisi samanlaista kohua? Eri säännöt selkeästi kun on pidetty tyyppi muista syistä. Antaa tosi typerän ja sivistymättömän kuvan Jaajo itsestään kyllä.
Laittakaa palautetta asiasta suomipopille ja suoraan näille juontajille myös. Joukossa on voimaa!
Kyllä. Ap sanoikin tuossa alussa hyvin ja kattavasti sen, mikä tuossa kyseisessä radio-ohjelmassa on pielessä. Ja minäkin olen siis hetero, mutta on niin kulunutta läppää, ettei jaksa kuunnella.
Sopivaa aivot narikkaan juttua aamutuimaan.
Sitäpaitsi tässä nyt maalautuu kuva että koko ajan on homovitsiä mikä ei pidä paikkaan. Osaa Jaajo myös itselleenkin nauraa ja Tuke piikittelee sitä. Esim. Jaajo sanoi että hänellä on salihanskat, Tuke lakonisesti kysyi onko niihin mätsäävä käsilaukkukin.
T. Juntti
Kuitenkin vähän vielä ruuhkavuosia ja enään viiletetä niin pitkin kaupunkia kokkareilla ja samaa vanhaa sitten eri muunnoksin keksittävä.
Homot saa vitsailla homoista… siksi.
Jaajo nyt muutenkin heittänyt seksististä "läppää" myös Haluatko miljonääriksi ohjelmassakin koko uransa ajan. Moni nainen näyttänyt tosi vaivaantuneelta.
Myös Juuso ja Tinni -show on jotain ihme kakka-pissi läppää, joka naurattaa varmaan päiväkoti-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ole oikein ymmärtänyt mikä tossa Jaajossa vetoaa, kun ei ole verbaalisesti kovin kummoinen. Ilmeisesti on kuitenkin joku 30-40-vuotiaiden miesten suosikki. Ehkä näiden helppojen navanalusläppiensä takia? Suomessa helppo ja halpa myy. Ja konservatiivisuus.
Ehkä sitten on kaikessa yksinkertaisuudessaan ja ääliömäisyydessään taviksille samaistuttava? Ei mitkään älyköt perusmiehiin vetoa, koska nehän haastavat ajattelua ja aiheuttavat siten epävarmuutta, apua.
Mun mielestä aamulypsy on hyvää vastapainoa haastavalle työlle. Mukava laittaa aivot narikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Myös Juuso ja Tinni -show on jotain ihme kakka-pissi läppää, joka naurattaa varmaan päiväkoti-ikäisiä.
Ehkä, mutta tuollainen "huumori" ei kuitenkaan ole varsinaisesti yhteiskunnallinen ongelma vaan korkeintaan merkki suomalaisen viihdekulttuurin alhaisesta tasosta. Tuollaisen läpän heittäjä voi puolustautuakin vaan että "ei oo pakko kuunnella jos ei kakkajutut naurata", mutta jos maan suosituimmalla kanavalla viljellään homofobiaa tai seksismiä, se ei ole pelkästään juontajan asia vaan hän on silloin osa isompaa epäkohtaa. Kaikki jotka radion sisällä hyväksyvät tämän ja nauravat mukana, hiljaisesti hyväksyvät syrjintää ja pitävät yllä tätä patriarkaattista kulttuuria jossa esim. homous on naurun asia. Vaikka se kertoisikin vain Jaajon omista fantasioista ja siitä että hän olisi ehkä kenties itse kiinnostunut kokeilemaan seksiä miehen kanssa, on silti ongelmallista jos Suomipop maksaa hänelle tästä vielä kaiken lisäksi palkkaa. Jaajo ilmeisesti saa vielä kaiken lisäksi valita itse juontajaparinsa, joten ei tule valitsemaan itselleen esim. homoseksuaalia juontajaa studioon. Tuskin myöskään seksismiä vastaan taistelevaa naista, vaan ottaa vierelle tietysti mielummin omaa egoaan pönkittäviä tyhjännaurajia. Siinä tuntee olevansa hauskempi kuin onkaan, kun Annit ja Jannit nauraa vedet silmissä sille että Jaajo sanoo "kikkelipieruhomo, Tuukka on homo mä oon paras aaaah jee".
No nyt alkoi Jaajon maalittaminen tiukkapipojen toimesta. Pidä Jaajo pintasi, sulla on erittäin paljon faneja. Herkkähipiäiset kuunelkoot muita kanavia.
Ihme että Jaajon vaimoa ei hävetä. Uskaltautui yhdessä briccoon ryystämään viiniä ja katsomaan miehensä pelleilyä
Itse homona kestän satunnaiset homovitsit ja saatan jopa naurahtaa, mutta jos niitä on jatkuvasti niin onhan se selkeää, että tällaisten jatkuvien vitsien tavoite on nöyryyttää homoja.
En kyllä kuuntele radiota. En siedä yhtäkään juontajaa enkä nykymusiikkia, joten en tiedä millaisia nämä homovitsit ovat. Luultavasi huonoja.