Hakeuduimme perheneuvolaan kommunikaatiovaikeuksien vuoksi
Käynnit ovat harvakseltaan 1-1-5 kk välein, kerrallaan reiluun tunnin. Nyt on ollut 3 kartoituskäyntiä, neljäs tulossa reilun kuukauden kuluttua. Sos. tt pitää näitä käyntejä, ei psykologi tms. Miten pitkä aika kartoituskäynteihin yleensä käytetään? Kun ongelma jota haluan helpottaa on kommunikointi, niin tällainen pitkällinen kartoittaminen on turhaa? MIes ei näe itsessään mitään ongelmaa, minä olen syyllinen kaikkeen. Käy varmaan niin, että liitto hajoaa ennen kuin mitään oikeaa pariterapiaa edes ehtii saada. Sos tt haluaa kuulla miehen näkökulmaa 2/3 ajasta ja kun kommentoin jotain omasta puolestani, kerrankin hän totesi, miten mies varmaan näkee tämän asian ihan toisella tavalla. No tottakai, senhän takia siellä olemme, että jokin yhteinen sävel löytyisi.
Kommentit (16)
Hienoa että olet lähtenyt hakemaan apua että suhde jatkuisi. Haluat sitä että jatkuisi. Valitettavasti näistä keskusteluista on harvoin apua. Meillä kaikilla on suhteissa ongelmia ja mielestäni kyse on siitä koska niitä on riittävästi ettei enää kannata pyristellä, vaikka olisi lapsiakin. Joskus kannattaa vain hyväksyä tosiasiat ettei meillä vaan homma toimi. Mutta tsemppiä voihan nuo keskustelut teitä auttaakkin.
Eroa, et tule katumaan. Älä tuhlaa enempää aikaa tollaiseen p*skaan.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 11:59"]
Hienoa että olet lähtenyt hakemaan apua että suhde jatkuisi. Haluat sitä että jatkuisi. Valitettavasti näistä keskusteluista on harvoin apua. Meillä kaikilla on suhteissa ongelmia ja mielestäni kyse on siitä koska niitä on riittävästi ettei enää kannata pyristellä, vaikka olisi lapsiakin. Joskus kannattaa vain hyväksyä tosiasiat ettei meillä vaan homma toimi. Mutta tsemppiä voihan nuo keskustelut teitä auttaakkin.
[/quote]
Mies vastustaa eroa, olen siitäkin jo hänelle puhunut. Siksi yritin vielä saada apua, mutta mies ei ole valmis tulemaan yhtään vastaan... Erota ei kuitenkaan missään tapauksessa halua. Ap
Anna olla koko keskustelu, sinulla on siinä vain kaksi itseäsi vastaan. Miehesi narsistimainen asenne sinua kohtaan ei muutu ja kun hän on saanut puolelleen myös keskustelun neutraalin osapuolen, niin ei tuosta mitään hyvää tule. Pistä pillit pussiin ja ala ajattelemaan, että suhteenne ei ollut edes tarkoitettu kestämään jos se kaatuu näin ja hyvin epäreilusti. Olet onnekas kun pääset miehestä eroon näin siististi, joten käännä kelkkasi ja ala järjestelemään eroa. Kirpaiseehan se, mutta ei se tapa. Olet vielä onnellinen päätöksestäsi.
Lopeta se kynnysmattona oleminen ja eroa jo. Lapsetkin kärsivät, vaikka muuta luulet.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:02"]
[/quote]
Mies vastustaa eroa, olen siitäkin jo hänelle puhunut. Siksi yritin vielä saada apua, mutta mies ei ole valmis tulemaan yhtään vastaan... Erota ei kuitenkaan missään tapauksessa halua. Ap
[/quote]Eipä tietenkään halua, koska hän haluaa pitää sinut vallassaan ja katseensa alla + tietenkin säilyttää saavutetut etunsa. Se nyt on sanomattakin selvää. Mutta koska mies ei pysty joustamaan ja sinä et halua jatkaa hänen valitsemalla tiellä, niin eipä ole juuri vaihtoehtoja. Mies saattaa tuollaisen keskustelun jälkeen leikkiä hyvää miestä, mutta ei sitä kauan kestä ja arki koittaa taas nopeasti. Hän saattaa olla nyt hyvinkin mairea ja mukava ja anna hänen sellainen olla, mutta järjestele taustalla hissuksiin asioita. Tiedän mistä puhun, meillä aika sama tilanne... T. 6
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:17"]
[/quote]
[/quote]Eipä tietenkään halua, koska hän haluaa pitää sinut vallassaan ja katseensa alla + tietenkin säilyttää saavutetut etunsa. Se nyt on sanomattakin selvää. Mutta koska mies ei pysty joustamaan ja sinä et halua jatkaa hänen valitsemalla tiellä, niin eipä ole juuri vaihtoehtoja. Mies saattaa tuollaisen keskustelun jälkeen leikkiä hyvää miestä, mutta ei sitä kauan kestä ja arki koittaa taas nopeasti. Hän saattaa olla nyt hyvinkin mairea ja mukava ja anna hänen sellainen olla, mutta järjestele taustalla hissuksiin asioita. Tiedän mistä puhun, meillä aika sama tilanne... T. 6
[/quote]
Mitä tarkoittaa järjestellä hisuksenen asioita, miten ja mitä asioita?
Omasta kokemuksesta näen tämän näin: Jos kyseessä ensimmäinen vakava ja pitkähkö suhde, ei mies nyt vielä tajua että suhde ei voi kestää jos molemmat ei tee arjen eteen töitä. Kun ero tulee niin tajuaa asian vasta sitten ja tulee miehellä hätä käteen että tulipa mokattua. Jos miehellä jo ollut useita pitkiä ja vakavia suhteita ja silti on kuvailemasi kaltainen niin tulee pysymäänkin tuommoisena. Eli ei tule muuttumaan. T. Mies
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:17"]
[/quote]
[/quote]
Mitä tarkoittaa järjestellä hisuksenen asioita, miten ja mitä asioita?
[/quote]Eli alat järjestelemään eroon ja erikseen muuttamiseen liittyviä asioita niin, että et niistä meteliä nista, vaan yksinäsi. Itsellesi asunto, rahoitus, mietit huonekalujen yms. jakamiset, kaikki. Ei mies sinusta hevin luovu joten saat luultavasti repäistä itsesi sieltä aika riuhtaisulla pois. Jos suhteeseen jäät, niin sinun pitää oppia pelaamaan samaa peliä mitä mies pelaa ja voi olla, että et sitä peliä osaa, koska siinä ei ole sääntöjä.
Meillä myös pariterapia avasi silmäni, että ero ainut ratkaisu. Koska sielläkin jauhoi vaan samaa paskaa eikä ollut oikeasti pahoillaan teoistaan. Tajusin että toivoa ei ole.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:21"]
Omasta kokemuksesta näen tämän näin: Jos kyseessä ensimmäinen vakava ja pitkähkö suhde, ei mies nyt vielä tajua että suhde ei voi kestää jos molemmat ei tee arjen eteen töitä. Kun ero tulee niin tajuaa asian vasta sitten ja tulee miehellä hätä käteen että tulipa mokattua. Jos miehellä jo ollut useita pitkiä ja vakavia suhteita ja silti on kuvailemasi kaltainen niin tulee pysymäänkin tuommoisena. Eli ei tule muuttumaan. T. Mies
[/quote]
Itse olen nähnyt tämän saman kuvion niin monta kertaa omassa kaveripiirissäni. Oma ex-miehenikin totesi eron jälkeen, että ei hän ottanut tosissaan mun toiveita parisuhteelle. Ei kuulemma uskonut että mä olisin lähtenyt. Sitten kun mä lähdin niin puoli vuotta mies itkee mun perään, lupaa tehdä parannusta ja lupaa maat ja taivaat. Mutta liian myöhään.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:21"]
[/quote]
Itse olen nähnyt tämän saman kuvion niin monta kertaa omassa kaveripiirissäni. Oma ex-miehenikin totesi eron jälkeen, että ei hän ottanut tosissaan mun toiveita parisuhteelle. Ei kuulemma uskonut että mä olisin lähtenyt. Sitten kun mä lähdin niin puoli vuotta mies itkee mun perään, lupaa tehdä parannusta ja lupaa maat ja taivaat. Mutta liian myöhään.
[/quote]Tavallaan tuo on todella surullista, mutta menetettyä ei saa takaisin jos asiansa on kunnolla möhlinyt ja niitä ei ole aikanaan osannut korjata. Siinä toinen osapuoli on yrittänyt luultavasti puhua kymmeniä kertoja, yrittänyt muuttaa asioita parempaan, yrittänyt muuttua itse ja yrittänyt asettua toisen rooliin katsomaan mitä voisi tehdä, mutta jos toinen ei halua edes yrittää, on tilanne jumissa. Liian myöhään reagonti on sama kuin liikenteessä liian kova ajonopeus - jossakin vaiheessa rysähtää ja sillon on turha enää luvata hiljentää. Esimerkkejä on paljon, mutta harvoin niistä itselleen mikään tuntuu sopivan kohdalle. Asioita tulee muuttaa silloin kun niistä tulee ensimmäisen kerran puhe, silloin tilanne on jo huomioitu.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:09"]
Anna olla koko keskustelu, sinulla on siinä vain kaksi itseäsi vastaan. Miehesi narsistimainen asenne sinua kohtaan ei muutu ja kun hän on saanut puolelleen myös keskustelun neutraalin osapuolen, niin ei tuosta mitään hyvää tule. Pistä pillit pussiin ja ala ajattelemaan, että suhteenne ei ollut edes tarkoitettu kestämään jos se kaatuu näin ja hyvin epäreilusti. Olet onnekas kun pääset miehestä eroon näin siististi, joten käännä kelkkasi ja ala järjestelemään eroa. Kirpaiseehan se, mutta ei se tapa. Olet vielä onnellinen päätöksestäsi.
[/quote]
Onko yleistä, että toinen osapuoli saa neutraalin osapuolen puolelleen noissa keskusteluissa?
Pariterapiasta ei ole kokemusta, mutta psykoterapiasta kyllä. Miten käytätte miehesi kanssa tapaamisten väliset ajat? Ette kai vain kuittaa käyntejä ja unohda niitä, kunnes on seuraava tapaaminen? Enemmän kuin puolet terapiatyöstä (se on työtä!) tehdään istuntojen välillä. Kyseessä ei todellakaan ole mikään "jutustelu ammattiauttajan kanssa".
Kumpi teistä on verbaalisesti lahjakkaampi, kumpi ottaa puheella enemmän tilaa, sinä vai mies? Jos mies "ei saa sanottua", se voi olla yksi syy siihen miksi mies saa sessiossa enemmän puheaikaa. Kuuletko mitä hän sanoo?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 18:45"]
Pariterapiasta ei ole kokemusta, mutta psykoterapiasta kyllä. Miten käytätte miehesi kanssa tapaamisten väliset ajat? Ette kai vain kuittaa käyntejä ja unohda niitä, kunnes on seuraava tapaaminen? Enemmän kuin puolet terapiatyöstä (se on työtä!) tehdään istuntojen välillä. Kyseessä ei todellakaan ole mikään "jutustelu ammattiauttajan kanssa".
Kumpi teistä on verbaalisesti lahjakkaampi, kumpi ottaa puheella enemmän tilaa, sinä vai mies? Jos mies "ei saa sanottua", se voi olla yksi syy siihen miksi mies saa sessiossa enemmän puheaikaa. Kuuletko mitä hän sanoo?
[/quote]
Minä olen verbaalisesti lahjakkaampi. Kyse ei ole siitä, ettei mies saisi sanotuksi, vaan hänen puheensa kiertää koko ajan samaa kehää. Tapaamisten välillä emme keskustele siellä käsitellyistä asioista, koska miehen mielestä haastan riitaa, jos yritän keskustella mistään, mikä häntä ei kiinnosta. Kaitpa tästä on omat johtopäätökset pikku hiljaa alkaa vetämään... Ap
Ap lisää. Ongelmana on myös miehen vetäytyminen kaikesta vastuusta, minulle jää päätökset ja kaikki lasten asioiden hoitamiset. Moni on minulle sanonut, että olisivat jo vuosia sitten minuna eronneet. Tosiaan nämä kartoituskäynnit ovat saaneet miettimään, että kun mies sielläkin on vaan syyttelemässä ja vähättelemässä minua kaikesta, että onko enää mitään järkeä edes yrittää. Toisaalta toivoin näiden käyntien tuovan apua.