Apua kaivataan öihin 4,5kk-ikäisen vauvan kanssa!
Eli meillä on iloinen ja hyväntuulinen nelikuinen tyttö. Päivät menee mukavasti, nukahtaa parin-kolmen tunnin päikkäreille vaunuihin ulkona, ilemmalla miniunet. Klo 17-20 aikaan saa päivän soseannoksen (n. puolikas piltti), eikä olla huomattu allergisia oireita.
MUTTA kun yö koittaa.. Aikaisemmin on nukkunut erittäin kauniisti kolmen/neljän tunnin jaksoissa, herättänyt vain syömään ja sammunut samantien, kun on kylläinen ja näin nukkunut kellon ympäri. Noin kuukausi sitten alkoi levottomuudet. Nukahtaa myöhemmin ja huonommin kuin ennen, heräilee ja itkee. Herää jopa tunnin välein, alan olla todella poikki. Ennen ei maistunut tutti, mutta kun ongelmat alkoivat, tarjosin sitä ja se rauhoitti hänet. Nukkuu tyytyväisenä niin kauan kunnes tutti tippuu ja alkaa itku. Neuvolasta sanoivat ettei tuttia pidä antaa em. syystä, mutta vauva ei rauhoitu muuten kuin rinnalle tai tuttiin. Annan siis parhaimmillaan tunnin välein rintaa, eikä varmasti ole nälästä kiinni. Miten saisin lapsen taas nukkumaan pitkiä jaksoja ilman turhia narinoita? Vauva nukkuu sänkymme vieressä omassa pinnasängyssä. Valoja ei ole päällä, vaipan vaihdan jos täynnä, enkä sano sanaakaan yöaikaan.
Kiitos avusta jo etukäteen.
Kommentit (63)
Ne unet ovat vaihtelevissa jaksoissa, sen olen itsekin huomannut. Minunkin vauvani (7kk) nukkui alkuun 3-4h pätkissä, juuri samanikäisenä alkoi heräilemään noin tunnin välein ja aloitin kiinteät. Sitten unet taas pikkuhiljaa rauhoittui, mutta ei niissä mitään selkeää ole vieläkään. Välillä nukkua posottaa 12h heräämättä kertaakaan, välillä herää 2h välein. En löydä näihin mitään selitystä, muutakuin että sellaista se taitaa vaan olla :D
Anna toki tutti jos se helpottaa. Itse aina vauvan herätessä tarjoan rintaa, koska se on itselle helpoin tapa (voin nukkua samalla). Olen yksin joten teen, niin kuin itselleni on helpointa eikä vauvakaan siitä näytä kärsivän.
Miksi se piltti pitää antaa juuri ennen nukkumaanmenoa? Minä aloitin aina lounaalla, jotta mahdolliset vatsanväänteet ehtivät tulla ennen nukkumaanmenoa. Eihän tuo välttämättä tästä johdu, mutta illalla annettu uusi "ruoka" on aina riski. En antanut koskaan edes d-vitamiinia iltaisin tai iltapäivällä vaan aina aamulla.
Muuten kyllä sanoisin, että noin pienellä rytmi muuttuu monta kertaa esim. opittujen taitojen takia. Tuttia kyllä antaisin niin paljon kuin haluaa, tuossa iässä ei haittaa ja sitä voi vähentää sitten, kun yöt sujuvat paremmin.
kuulostaa ihan normaalilta, mutta sinun nukkumisesi huolettaa.
Voisiko miehesi auttaa öissä?
Olen huomannut, että käden pitäminen päällä rauhoittaa hieman, en ole kyllä kovin aktiivisesti vielä kokeillut ko. metodia, kiitos vinkistä! Mies on kuvioissa, mutta hän menee aamuisin seitsemäksi töihin, joten hoidan lapsen yöllä sen takia. Olen myös herkkäunisempi. Auttaisiko se jos hän hoitaisi vauvaa yöllä? Mitä hänen pitäisi tehdä? Tuntuu että syliinottaminen ja paijaaminen ym. rauhoittelu ei auta vaan on pakko saada imeä jotain. Olen myös laittanut käytetyn paitani ja unirätin lohtua tuomaan, ei auta. Auttaisiko se tuttipullo jotenkin?
ap
Tuohan on aivan tavallista. Mutta kuten joku tuossa aiemmin jo sanoikin, laita miehesi heräilemään välillä.
Kuulostaa todella tutulta. Meillä vauva on synnäriltä asti ollu vähäuninen. Öisin maksimissaan 3 tuntia yhtäjaksosta unta. Päivällä pisimmät päiväunet 40min.
3 kuukauden iässä tuli ihan mahdoton vaihe melkein kuukaudeksi, uni maistui vai tissi suussa. Sitten hampaat puhkesi, ja meno on hieman rauhoittunut.
Ja meillä muuten olen huomannut, että jos olen esimerkiksi äidilläni yötä ja äiti herää vauvan kanssa, hän nukahtaa tosi nopeasti uudelleen kun pelkästään laittaa tutin suuhun ja vähän taputtaa pyllylle. Ehkä siltä äidiltä on totuttuun tapaan helppo hakea sitä tissiä yms yön mittaan?
T. 4
Tutti on kyllä hyvä, ei vauva ole nälkäinenkään, mutta siinä on se ongelma kun putoaa (helposti), niin alkaa itku. Loppuu heti kun saa tutin taas suuhun, mutta kovin tehokasta ei ole kun voi 10 minuuttiakin mennä että tippuu tutti ja taas itkettää. Olen myös kokeillut nukuttaa tutin kanssa ja ottanut sen vaivihkaa pois mutta heräilee silti.
Piltti on joskus tullut annettua liian myöhään siksi, kun tämä kiinteiden antaminen on vielä vähän hakusessa ja joskus ollaan oltu koko päivä liikenteessä ja vasta illalla tajuan, että ai niin, sose antamatta. Joo annan tästä lähin aina päivällisellä, kiitos! Ja kiitos teille tsempeistä! En ole jaksamisen äärirajoilla vielä, olen oikeastaan yllättynyt miten hyvin jaksan heräillä ja valvoa päivisin noin huonoilla unilla, mutta pakko vain. Ja takaraivossa toive että tämä on vain ohimenevä vaihe. Silmät on kyllä kuin hiekkapaperia, aikaansaaminen raskasta ja iltaisin väsyttää. Vähän kuin olisi pieni kankkunen kokoajan. :)
ap
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 11:14"]Eli meillä on iloinen ja hyväntuulinen nelikuinen tyttö. Päivät menee mukavasti, nukahtaa parin-kolmen tunnin päikkäreille vaunuihin ulkona, ilemmalla miniunet. Klo 17-20 aikaan saa päivän soseannoksen (n. puolikas piltti), eikä olla huomattu allergisia oireita.
MUTTA kun yö koittaa.. Aikaisemmin on nukkunut erittäin kauniisti kolmen/neljän tunnin jaksoissa, herättänyt vain syömään ja sammunut samantien, kun on kylläinen ja näin nukkunut kellon ympäri. Noin kuukausi sitten alkoi levottomuudet. Nukahtaa myöhemmin ja huonommin kuin ennen, heräilee ja itkee. Herää jopa tunnin välein, alan olla todella poikki. Ennen ei maistunut tutti, mutta kun ongelmat alkoivat, tarjosin sitä ja se rauhoitti hänet. Nukkuu tyytyväisenä niin kauan kunnes tutti tippuu ja alkaa itku. Neuvolasta sanoivat ettei tuttia pidä antaa em. syystä, mutta vauva ei rauhoitu muuten kuin rinnalle tai tuttiin. Annan siis parhaimmillaan tunnin välein rintaa, eikä varmasti ole nälästä kiinni. Miten saisin lapsen taas nukkumaan pitkiä jaksoja ilman turhia narinoita? Vauva nukkuu sänkymme vieressä omassa pinnasängyssä. Valoja ei ole päällä, vaipan vaihdan jos täynnä, enkä sano sanaakaan yöaikaan.
Kiitos avusta jo etukäteen.
[/quote]
Ei tutissa ole maitoa.
Rintamaito rauhoittaa jos et sitä tiennyt.
Voisiko hampaat vaivata? :) Meillä esikoinen teki saman, tutti rupesi kelpaamaan ja yöllä heräsi vähän väliä itkemään. Annoin särkylääkettä ja pidin tutteja jääkaapissa niin sai aina vaihtaa viileään. Anna velliä vielä ennen nukkumaan menoa, ei nälkä ainakaan iske heti, särkylääke ja viileä tutti suuhun. :) Hampaiden tulemisessa voi kestää kauankin.
Ei 4,4 kk kannata antaa pilttiä! Rintamaito 1/2 vuotiaaks jos on pakko niin korviketta. Lapsen suolistoleikkauksen kestä välttämättä kaikkea mitä sinne tuputetaan vaikka piti haluaisi pidemmän pätkän yölle. Tsemppiä!
Kuulostaa tutulta ja normaalilta. Niin henk.kohtaisesta elämästäni kuin tällä palstallakin usein kysyttyä.
Joku kerran sanoikin, että neljän kuukauden villitys :-D uusia taitoja, lisääntynyt tietoisuus. Muu ei taida auttaa kuin aika ja kärsivällisyys elää koomassa. Vielä on edessä monet rauhalliset unet ja monet villit yöt.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 11:39"]
Ota vauva viereen nukkumaan ja anna imeä siinä tissiä. Nuku itse.
[/quote]
Juu noin ruokinkin, mutta laitan mielelläni omaan sänkyynsä takaisin, sillä vauva on kova potkimaan, lisäksi pelkään vauvan hautautuvan peiton alle tai meidän alle tms. Kai pidän vauvaa sitten vain välissämme. Voiko hänelle olla vaikeaa sitten myöhemmin nukkua omassa sängyssä jos tottuu nukkumaan äidin ja isän väliin?
ap
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 11:39"]
Ota vauva viereen nukkumaan ja anna imeä siinä tissiä. Nuku itse.
[/quote]
Juu noin ruokinkin, mutta laitan mielelläni omaan sänkyynsä takaisin, sillä vauva on kova potkimaan, lisäksi pelkään vauvan hautautuvan peiton alle tai meidän alle tms. Kai pidän vauvaa sitten vain välissämme. Voiko hänelle olla vaikeaa sitten myöhemmin nukkua omassa sängyssä jos tottuu nukkumaan äidin ja isän väliin?
ap
[/quote]
Ensiksi unohda kaikki ohjeet siitä,että "vauva tottuu siihen ja siihen", "ikinä se ei enää nukahda itse, omaan sänkyyn, ikinä et pääse imetyksestä,tutista, pullosta eroon" jne.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 11:45"]
Ei 4,4 kk kannata antaa pilttiä! Rintamaito 1/2 vuotiaaks jos on pakko niin korviketta. Lapsen suolistoleikkauksen kestä välttämättä kaikkea mitä sinne tuputetaan vaikka piti haluaisi pidemmän pätkän yölle. Tsemppiä!
[/quote]
Neuvolassa sanottiin, että 4-6kk on herkkyyskautta oppia lusikkaruokailu ja kannustivat antamaan. Voisi toki odottaakin, jos se auttaisi. Kakka tulee 0-1 krt päivässä, eli vaivaakohan vatsa öisin? Miten syö tuonnempana jos nyt jäädytän piltit vielä hetkeksi?
ap
Varmasti syö myöhemminkin. Itse täysiverinen hampaat irvessä puolivuotiaaksi vaikka olis satatuhatta kertaa antaa jotain jytkympää et sais nukuttua . Mut lapsi on nyt tosi hyvä syömäinen ja ei ikinä kipeä vaikka päiväkodissa on . Maha toimii aina kellolleen :)
Hampaat, uudet opitut asiat ym voi vaivata. Joitain rauhoittaa suht säännölliset rutiinit (esim meillä), ettei tuosta noin vaan heitellä syömisiä kolmella tunnilla ja taas yhtenä päivänä sose ns normaaliin aikaan. Mieluummin jättää sitten kokonaan välistä ja antaa päivällä enemmän tissiä (silloin kun varsinaista tarvetta soseelle ei ole). Ja iltarutiinit on meidän tytölle olleet alusta asti tärkeitä. Että toistuu samaan aikaan ja samalla tavalla. Huomasin jossain vaiheessa, että parhaiten nukkuu kun on saanut rauhoittua kotona hetken ennen iltapuuhia ja kun ne tapahtuu suht samoihin akoihin. Iltapesujen siirto eri aikaan on johtanut siihen, että yökin on levoton.
jos on kipeä tai sitä epäilet niin käytä lääkärissä. tosin jos on hereillä hyväntuulinen niin tuskin on kipeä.
Vauva pitäisi totuttaa toisenlaiseen nukahtamiseen, rauhoittuisiko esim jos laitat kättä päälle tms? Kts googlella tassuttaminen. Mutta: vauvat nyt vaan valvottavat enemmän tai vähemmän.
Unikoulua ei voi noin pienelle pitää.
Voi olla myös joku kehhitysvaihe, tärkeää olisi että sinä saat nukkua. Onko puoliso mukana kuvioissa, voisiko hän hoitaa esim joka toisen yön ja tuoda vain kerran yössä sinulle imetettäväksi? tai voitko lypsää vauvalle pulloon.
Voimia!