Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmat seuraavat lapsiaan puhelimen GPS -paikannuksella, onko tämä nykyisin ihan oikeasti tavallista arkipäivää?

Vierailija
30.09.2021 |

Jotenkin nyt erityisesti viimeaikoina perheellisten kanssa sattunut vastaan jos lapsistaan puhuvat (6-17v, minkäikäisillä nyt puhelin on) että monilla perheillä lapsilla käytössä GPS -paikannus puhelimessa. Vanhemmat näkevät jatkuvasti missä lapsi on.

Näin ysärillä lapsuutensa viettäneenä tämä kuulostaa ihan kamalalta, onko ihan oikeasti näin ja jos on niin miksi ihmeessä? Ja erityisesti ihmetytti eräs, jolla tosiaan jo melkein täysi-ikäinen lapsi jonka sijaintia on varmaan paikannettu koko lapsuutensa ja nuoruutensa. Onko tämä sallittua tai tarkoituksenmukaista? Olisitko itse halunnut lapsena tai nuorena että sijaintiasi voidaan tarkkailla jatkuvasti? Nämä lapset kai vaan tottuu asiaan kun niin on aina ollut, mutta ihan oikeasti tässä maailmassa kasvetaan nyt jo niin pumpulissa että tuntuu todella hassulta että joku vanhempi näin toimii tarkoituksella ja vielä Suomessa..

Vanhempi joka näin teet, perustelisitko miksi? Jos seurattava on esim. ala-astelainen, milloin ajattelit lopettaa seuraamisen?

Mitä ajatuksia muilla?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti on paheksuttu vanhempia, jotka eivät tiedä missä lapsi on. Miten muuten sen voisi tietää?

Vierailija
2/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok.

Jos haluaa tietää, missä lapsi on, sitten pitää soittaa tai laittaa viesti.

Tuollainen vakoileminen on yksityisyyden loukkaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti on paheksuttu vanhempia, jotka eivät tiedä missä lapsi on. Miten muuten sen voisi tietää?

Soittaa ja kysyy

Vierailija
4/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Muistelkaapa omaa lapsuuttanne, silloin ei ollut kännyköitä kenelläkään, ja hyvin pärjättiin. On ihan karmeaa, miten riippuvaiseksi koko yhteiskunta on saatu tuosta vekottimesta.

Vierailija
5/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alakouluikäisten lasten puhelimissa paikannus ensisijaisesti siksi, että voidaan jäljittää puhelin, jos se katoaa. Kun erityislapsi alkoi kulkea yksin bussilla, seurasin alussa, että lapsi on oikeassa paikassa, mutta muuten en ole koskaan varsinaisesti seurannut lapsia säännöllisesti, vaikka tuo ominaisuus onkin olemassa. Lapset kertovat mihin menevät ja laitetaan viestiä tai soitetaan. Lapset muuten voivat paikantaa myös mun puhelimen, mutta eivät tietääkseni kyttää mun liikkeitä sovelluksen kautta sen enempää kuin minä heidän. Lapsi voi ottaa paikannuksen itse pois päältä jos haluaa.

Vierailija
6/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyt mielipidettä, niin minusta on ihan ok, että vanhemmat tietävät, missä lapsi menee. Ei tämä Suomi ole enää samanlainen lintukoto kuin 80- tai 90-luvulla. Ja todennäköisesti kasarillakin olisi näitä laitteita käytetty, jos niitä olisi ollut.

Vierailija
7/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei itsellä kävi sama mielessä tänään, kun jossain IS -jutussa ladatuimmista sovelluksista missä tullut mukana jokin haittaohjelma oli kärjessä familytracker tms. niminen sovellus. Oikeastiko jotkut vaikka seuraa koko ajan missä koko perhe menee? Vaikutti jo ajatuksena ihan kipeältä ja vielä ladatuimpia sovelluksia.. kylmäävää. 

Vierailija
8/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tarvitsisi paikantimen puhelimeensa, koska se on ihan koko ajan kateissa.

Vierailija
9/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson onko 7 vuotias päässyt koulusta kotiin (ei aina vastaa viesteihin tai puhelimeen kun monesti unohtaa puhelimen äänettömälle) ja teinin sijainnin olen tarkistanut pari kertaa kun on myöhästynyt kotiintuloajasta. Kaikilla kerroilla kerron lapsille että olen vilkaissut missä menevät varmistaakseni että kaikki kunnossa. Eipä ole teinikään tästä pahastunut, hänellä kun ei ilmeisesti ole mitään salattavaa ja on aina kertonut rehellisesti missä liikkuu.

Vierailija
10/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset kulkee Helsingissä julkisilla itse. Olen miettinyt että kyllä tuo olisi hyvä. Viimeksi esikoinen meni väärään yhteysbussiin ja päätyi Myllypuroon, jota ei siis tunne yhtään. Onneksi sentään muisti, millä bussilla oli mennyt ja löytyi. Helpompaa olisi ollut, jos olisi ollut tuo GPS.

Vierailija
11/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysyt mielipidettä, niin minusta on ihan ok, että vanhemmat tietävät, missä lapsi menee. Ei tämä Suomi ole enää samanlainen lintukoto kuin 80- tai 90-luvulla. Ja todennäköisesti kasarillakin olisi näitä laitteita käytetty, jos niitä olisi ollut.

1980-luvulla lapsiin kohdistuneet väkivaltarikokset (sekä tuttujen että tunmtemattomien taholta) oli paljon yleisempiä kuin nykyään. Nyt on paljon turvallisempaa olla lapsi kuin silloin.

Vierailija
12/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai teini sen. Meni seiskalla tötöilemään niin, että poliisit toivat kotia. Oli todella haastava muutenkin ja tämä juuri silloin kun seiskaluokka alkoi. Aresteihin en usko vaan avoimuuteen ja siihen, että se luottamus täytyy ansaita. Sai siis pallon nilkkaan eli trackerin. Vaihtoehtona olisi ollut, että pysyy kotona. Ja se paikannus piti pitää päällä.

Tämä tracker oli siis jonkin aikaa, ehkä sen seiskan ajan. Teini totteli ja luottamus palautui.

Vierailija
13/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko jotkut vaikka seuraa koko ajan missä koko perhe menee?

Mistä päättelet, että noita ohjelmia käytettäisiin jatkuvaan seurantaan? Eiköhän se ole monella vain varalla.

Vierailija
14/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei itsellä kävi sama mielessä tänään, kun jossain IS -jutussa ladatuimmista sovelluksista missä tullut mukana jokin haittaohjelma oli kärjessä familytracker tms. niminen sovellus. Oikeastiko jotkut vaikka seuraa koko ajan missä koko perhe menee? Vaikutti jo ajatuksena ihan kipeältä ja vielä ladatuimpia sovelluksia.. kylmäävää. 

Käytätkö sinä yleensä lataamiasi sovelluksia koko ajan, vai mistä tulee tuo ajatus, että muut käyttäisivät?

Meillä on tuollainen sovellus, ja sitä käytetään yleensä silloin kun jollakin lapsella on puhelin kateissa. Lasta olisi sen perusteella vaikea vakoilla, koska lapsemme aika harvoin muistavat pitää puhelinta mukana.

Vierailija
15/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aion laittaa heti, kun menevät kouluun ja saavat omat puhelimet. Ihan normaalia toimintaa meidän piireissä.

Vierailija
16/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aion laittaa heti, kun menevät kouluun ja saavat omat puhelimet. Ihan normaalia toimintaa meidän piireissä.

Siis täh, miksi normaalia ja missä piireissä? Kuulostaa sairaalta ellei kyseessä ole pieni lapsi, tai lapsella jotain muita ongelmia kuten nepsyä, kehitysvammaisuutta tm. Miltä sinusta olisi tuntunut lapsena, että tietäisi itsessäsi olevan jäljittimen mistä äitisi näkee koko ajan missä liikut?

Karmivaa.

Vierailija
17/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis täh, miksi normaalia ja missä piireissä? Kuulostaa sairaalta ellei kyseessä ole pieni lapsi, tai lapsella jotain muita ongelmia kuten nepsyä, kehitysvammaisuutta tm. Miltä sinusta olisi tuntunut lapsena, että tietäisi itsessäsi olevan jäljittimen mistä äitisi näkee koko ajan missä liikut?

Karmivaa.

No mitä karmivaa tai pelottavaa tossa nyt on? Mikä se ongelma on?

t eri

Vierailija
18/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä sovelluksesta mitään videoseurantaa ole kuitenkaan. Mitä kauheaa siinä on, jos äiti tai isä saa tietää missä alaikäinen on jollakin hetkellä? En ymmärrä.

Meillä on Applen puhelimet koko perheellä ja kaikilla on se ”missä on” -sovellus päällä. Myös meillä vanhemmilla. Helpompaa, jos voi tarkistaa siitä, onko joku jo matkalla kotiin sen sijaan että häiritsisi vaikka mopoautolla kulkevaa teiniä kesken ajon.

Minusta on ihan mukava ajatus, jos teini katsoo puhelimestaan, että siellä se äiti näyttää olevan Jumbossa. Tosin luulen että katsovat vain silloin jos on jokin poikkeustilanne tai ovat huolissaan.

Vierailija
19/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kyttäämistä, kun kyylätään paikalla-palleroita ja onko viestit luettu. Ahdistavaa.

Vierailija
20/92 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on puhelin, niin siihen soitetaan ja kysytään missä ollaan. Jos ei vastaa niin ei sitten pääse vähään aikaan rientoihin.