Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomatonta miten mieto suomalaisten maku onkaan

Vierailija
21.11.2014 |

Oltiin puolison kanssa ravintolassa ja tilattiin tulista ruokaa. Pyydettiin pöytään lisäksi vielä sriracha -kastiketta ja tarjoilija erikseen varoitteli meitä siitä, kuinka tulista tuo kastike on. Tulista. Siis sriracha. Se on hädintuskin hippasen voimakkaampaa kuin tabasco. Ja tabascosta jos haluaa potkua pitää kumota melkein koko pullollinen ruokaa. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mä en tykkää kauhean tulisesta, tai ainakin olen ajatellut niin, mutta chili con carnet ja muut, joita moni pitää tulisena, menee kyllä alas mainiosti enkä edes laske niitä tulisiksi.

Vierailija
22/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:37"]

Chili ei kuulu suomalaiseen ruokaan! Miksi meidän pitäisi käyttää jotain sellaista?!

[/quote]

Ei Suomessa nykyään kovin monet nuoremmat enää juuri edes syö semmoista perinteistä suomalaista ruokaa. Sellaiseen se ei kieltämättä kovin hyvin sovi. Ajatuskin chilillä maustetuista silakkapihveistä, karjalanpaistista, hernekeitosta tai perunalaatikosta kuulostaa oudolta ;) Mutta esim. meillä kukaan ei oikein välitä perinteisestä suomalaisesta ruoasta juuri mauttomuuden takia, meillä syödään paljon tex-mexiä, italialaista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle chileissä ei ole tärkeintä se tulisuus, vaan eri lajikkeiden maku. Chilien maailmasta löytyy ihanan hedelmäisiä, mutta kuitenkin mukavan tulisia lajikkeita. Eri chilejä käyttämällä saa ruokia avautumaan ihan täysin. Kaupoissa myydään yleensä vain niitä peruschilejä (lajike hyvin harvoin näkyvissä), punaista ja vihreää, jotka arpatuurilla ovat tulisia. Maku on kitkerä ja toiveita mistään vivahteikkaammasta makuelämyksestä saa vain toivoa. 

Itse kasvattamalla chilejä olen löytänyt aivan ihania makuja ja käännyttänyt monta ihmistä chilin ystäväksi. Ruoissani en räjäytä tulisuudella tajuntaa, vaan tuon esiin chilin ja raaka-aineiden ominaismakuja. Ravintoloissa en odotakaan mitään erikoista tulisuudella, kuitenkin pitää ottaa huomioon, että chilin käyttämiseen siedättyy ja kestää koko ajan enemmän ja enemmän kapsaiinia.

Vierailija
24/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:32"]

Italiassa sanotaan, että chilin pitää tuntua mutta ei maistua. Juuri niin se on, paitsi niissä ruoissa, joissa chili on kunkku. Ja nehän taas eivät ole italialaisia.

[/quote]

Etelä-Italiassa on kyllä varsin tulisiakin ruokia. Pohjoisessa ei niinkään.

[/quote]

No juu, eihän mitään italialaista ruokaa oikeastaan ole olemassakaan, sen enempää kuin ranskalaista, intialaista tai kiinalaista ruokaa. Maakunnalliset vaihtelut ovat valtavia.

Vierailija
25/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili ei kuulu suomalaiseen ruokaan! Miksi meidän pitäisi käyttää jotain sellaista?!

[/quote]

No kuuluukos kahvi suomalaiseen pöytään? Outo kuumien maiden kasvatti!

Vierailija
26/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili ja erilaiset tuliset kastikkeet sopivat myös täydellisesti kahviin. Niillä saa rakennettua aika ihania makunautintoja. Mitään kaupan chilimaustetta siihen ei kannata käyttää.

Vierailija
27/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:41"]Kaupoissa myydään yleensä vain niitä peruschilejä (lajike hyvin harvoin näkyvissä), punaista ja vihreää, jotka arpatuurilla ovat tulisia. Maku on kitkerä ja toiveita mistään vivahteikkaammasta makuelämyksestä saa vain toivoa. [/quote]

Kampin K-Supermarketissa on yleensä hyvä chilivalikoima, mm. suomalaisten viljelijöiden eri lajikkeita. Eilen taisi olla noin kymmentä eri sorttia myynnissä, kun valitsin chilejä papusoppaan. :)

Vierailija
28/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei se perunakaan alkujaan suomalainen ruoka ole. Muualta sekin tänne kuljetettiin.

Vierailija
29/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty syömään tulista ruokaa, mietokin tulisuus on usein liikaa :( No mutta rajoitteensa kullakin.

Vierailija
30/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän henkilöstöravintolan kokit ilmeisesti kyllästyivät valitukseen suurkeittiöruoan pliisusta mausta ja yksi päivä olikin sitten niin syömäkelvottoman tulista kasvismoussakaa, ettei kukaan ainakaan meidän porukasta saanut sitä syötyä loppuun..! :D Kesken jäi myös minulta, ja minä tykkään kyllä tulisesta.

Vierailija
31/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoliso ja lapset ei siedä tulista ruokaa. Itse taas rakastan sitä. Aina välillä päätän tehdä jotakin todella herkullista kunnon chiliruokaa ihan vain itselleni iltapalaksi. Muutamaan kertaan vaimo kumonnut sen roskiin pian sen jälkeen, kun olen ehtinyt ottaa lautasellisen ja olen menossa hakemaan toista. Koska "se voi alkaa kirvellä lapsen silmiä se haju". 

Vierailija
32/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chilihän on aivan loistokamaa. Se piristää, kiihdyttää aineenvaihduntaa ja toimii todistetusti flunssaa vastaan.

Vierailija
33/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 17:09"]

Chilihän on aivan loistokamaa. Se piristää, kiihdyttää aineenvaihduntaa ja toimii todistetusti flunssaa vastaan.

[/quote]

Ja pian tulee tutkimus, että aiheuttaakin syöpää. Minä en tuollaisia omaan kehooni laita. Ei voi olla muuta kuin myrkkyä oikeasti.

Vierailija
34/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ostin kerran yhden pizzan. Oli joku SUPER HOT chili-jalapeno-punasipuli härpäke. Ajattelin et '' voi lol ei tää nyt voi NIIN tulista olla. ''

En saanut pizzaa syötyä kunnolla, piti läträtä vitusti ketsuppia päälle että upposi, ja perse kipeenä kaks päivää. Että joskus näinkin!

Vierailija
36/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää tulista ruokaa, en sitten millään. Oli tosi kurjaa kerran kylässä kun kaikki tarjottava ruoka oli maustettu järkyttävän tuliseksi, jouduin syömään pelkkää salaattia. Syökää vaan tulista, mutta ottakaa huomioon, että se ei sovi kaikille.

Vierailija
37/42 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 17:53"]

En voi sietää tulista ruokaa, en sitten millään. Oli tosi kurjaa kerran kylässä kun kaikki tarjottava ruoka oli maustettu järkyttävän tuliseksi, jouduin syömään pelkkää salaattia. Syökää vaan tulista, mutta ottakaa huomioon, että se ei sovi kaikille.

[/quote]

Tämä ymmärretään ainakin pohjoisessa Intiassa, jossa olen syönyt muutaman sata ateriaa. Kattauksessa ei koskaan ole pelkästään tulisia ruokalajeja.

Vierailija
38/42 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle mitä ihmeellistä siinä chilissä tai tulisuudessa muka on?? Pelkkä muoti-ilmiö olla jotenkin kova ja syödä tulista ja kärsiä vatsakivuista monta päivää!

Vierailija
39/42 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ois kaikkein parasta soosia?

Vierailija
40/42 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ois kaikkein parasta soosia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän