Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainasta kysymys

Vierailija
21.11.2014 |

Jos omarahoitusta tarvitaan asuntoa varten 10 000e, niin voiko sen maksaa esimerkiksi toisesta pankista otetulla luotolla? Mulla on sellainen tilanne että tammikuussa on tulossa tuon käsirahan verran bonuksia, mutta tähän hätään ei ole vielä sellaista rahaa. Unelmakämppä olisi nyt kuitenkin hyvään hintaan tiedossa, ja asuntolaina olisi muuten ok. Toinen vaihtoehto on tietysti että otan reaalitakaajan vanhemmistani, mutta olisi mukavampi maksaa kaikki kokonaan itse. En ajatellut ensin ostaa vielä vaan säästää, mutta toisaalta halvemmaksi se kuitenkin tulisi kun tämä kyseinen kohde myydään sattuneesta syystään huokeampaan hintaan (kuolinpesä, pakkomyynti). Asunnosta on tehty myös toinen tarjous, mutta mä olen vielä etusijalla, eivät kuitenkaan voi odottaa tammikuulle.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja lisään vielä sen verran, että kysymys kaiketi on se että miten pankit suhtautuvat siihen että käsiraha maksetaan luotolla? Sen tiedän että jos esim. nuoren vanhemmat nostavat lainaa pankista, niin sitä lainaa voidaan käyttää lapsen käsirahana mutta toimiiko se niin että asunnon ostaja rahoittaa itse osan lainasta lainalla? Kuulostaa hullulta, mutta takaajat voivat niin tehdä ja se on pankille ok. Tästä ei ole mitään tietoa pankin sivuilla tai pankista eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, asenne oli vähän että no kunhan heille on se käsiraha.  Silti se tuntuu jotenkin oudolta että asia olisi niin simppeli?

Vierailija
2/8 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiraha on käsiraha oli se sitten lainattu pankilta tai peritty mummolta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asuntolaina mitään amerikantiedettä ole. Pankki saa kyllä omansa takaisin rahoitat sinä takuusi miten rahoitat.

Vierailija
4/8 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut ilmoittamaan kaikki lainasi asuntolainaa myöntävälle pankille. 10 tonnin kulutusluotto ei mitenkään paranna asemiasi pankin harkitessa antavatko lainaa vai ei. Omarahoitusosuuden tarkoitushan on a) osoittaa että kykenet säästämään ja b) vähentää lainan riskiä, kun laina/omaisuus ei ole 100%. Lainaamalla käsirahan toisesta pankista et osoita kumpaakaan.

Lisäksi on aika kyseenalaista saatko edes kymppitonnin lainaa ilman takaajia. 

Vierailija
5/8 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla niistä bonuksista mustaa valkoisella.... jos voit pankille todistaa että ne rahat tulee tammikuussa ja menee heti lainanlyhennykseen, niin voinet saada käsirahan omasta pankistasikin.

Millä takuilla sä ajattelit sen 10te saada lainaan toisesta pankista?

Vierailija
6/8 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on jo lainapäätös toisesta pankista viidelletoistatuhannelle eurolle. Toisessa pankissa myönsivät lainan, eivätkä edes kyselleet onko muita lainoja. Ei ole velkaa mistään, ei autolainaa tai kulutusluottoa muuta kuin tuo kymppitonni olisi jos nostan sen. En vaan uskalla vielä nostaa, kun mietin että vaikuttaako se mihinkään.. Lainan suuruus mitä otan on suhteellisen pieni verrattuna tuloihini, ja kesällä olisin vielä saanut lainan ilman omarahoitusta mutta ehdot ovat kuulema tiukentuneet ja sen verran pitää olla omaa rahaa TAI reaalivakuutta, tässä tapauksessa siis vanhempieni talosta otettaisiin "pantti". Se vaan tuntuu turhalta, kun pystyisin itsekin maksamaan sen omarahoituksen mutta vasta tammikuussa.

Vierailija
7/8 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sinun tarvitse kertoa, että se käsiraha on toisesta pankista otetusta luotosta. Ja vaikka kertoisit, niin tuskin se haittaisi, pääasia että sinulla on asuntolainapankkiin antaa se pyydetty summa. Mutta en toki voi olla varma, ihan riippuu tilanteesta, pankista, pankkivirkailijasta jne.

Vierailija
8/8 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:38"]

eihän sinun tarvitse kertoa, että se käsiraha on toisesta pankista otetusta luotosta. Ja vaikka kertoisit, niin tuskin se haittaisi, pääasia että sinulla on asuntolainapankkiin antaa se pyydetty summa. Mutta en toki voi olla varma, ihan riippuu tilanteesta, pankista, pankkivirkailijasta jne.

[/quote]

Olen olettanut että pankki saa automaattisesti tietää asiakkaan muista lainoista? Eikös se mene niin että jos ihmisellä on lainaa Osuuspankkiin vaikkapa 15 000e, esim. opintolainoja ja kulutusluottoa, että se tieto menee automaattisesti vaikkapa Nordeaan tms. pankkiin kun asiakkuus siirtyy Nordeaan asuntolainan myötä? Eli tarvitseeko niitä erikseen ilmoitella, eikö asiakasrekisteristä näe velat, sieltä mistä ne tarkistaa luottitiedotkin?

Luulisi että jos asiakas saa 200 000e lainaa niin joku kymppitonnin kulutusluotto ei siinä paljoa painaisi, maksukykyä pitää olla muutenkin. Korjatkaa jos olen väärässä, mulla ei ole tästä faktaa vaan olettamaa.