Erotilanne ja säästöt.
Elikkä rahasäästöt mitä meillä on kotona (käteisenä ) , mies on ollut työssäkäyvä puoliso ja itse olen ollut kotona lasten kanssa , mies tienannut hyvin mutta joka kk on pistänyt yli puolet tuloistaan ns piiloon , itse olen käyttänyt kaiken saamistani tuista perheeseen. Nämä säästöön menneet rahat on ollut tarkoitus käyttää yhteiseen kotiin tulevaisuudessa , mutta nyt eron sattuessa eikö nämä säästöt kuulu jakaa myös.
Kommentit (62)
Omasta tahdosta ollut tyytyväisenä kotona miehen elätettävänä ja nyt pitää vielä saada ekstra korvausta.
Niin,nainen luopuu siitä urastaan Siwan kassalla....
Todellakin jää miljoonat tienaamatta ja mies maksakoot ne sitten erotessa .
Teille negailijoille ja mua kritisoiville. Oletteko miettineet että ehkä olemme olleet yhdessä ihan nuoresta asti ? Jopa teini-iästä saakka. Ei mulla mitään omia säästöjä silloin ollut. Molemmat aloitti nollasta.
Tai oletteko miettineet että ehkä olen ollut jumissa alisteisessa , henkistä, rahallista ja emotionaalista väkivaltaa harrastavan miehen kanssa , ilman tukiverkostoa koska hän muutti meidät uuteen kaupunkiin. Ehkä jopa yritin aloittaa opinnot mutta koska ym syyt , mies teki sen minulle mahdottomaksi. Jos nyt vihdoin olen saanut rohkeutta lähteä ja kertoa tilanteessani läheisilleni niin kyllä , koen vähintäänkin olevani oikeutettu jokaikiseen penniin kaikesta kärsimyksestä vuosien aikana. Ap
Vierailija kirjoitti:
Teille negailijoille ja mua kritisoiville. Oletteko miettineet että ehkä olemme olleet yhdessä ihan nuoresta asti ? Jopa teini-iästä saakka. Ei mulla mitään omia säästöjä silloin ollut. Molemmat aloitti nollasta.
Tai oletteko miettineet että ehkä olen ollut jumissa alisteisessa , henkistä, rahallista ja emotionaalista väkivaltaa harrastavan miehen kanssa , ilman tukiverkostoa koska hän muutti meidät uuteen kaupunkiin. Ehkä jopa yritin aloittaa opinnot mutta koska ym syyt , mies teki sen minulle mahdottomaksi. Jos nyt vihdoin olen saanut rohkeutta lähteä ja kertoa tilanteessani läheisilleni niin kyllä , koen vähintäänkin olevani oikeutettu jokaikiseen penniin kaikesta kärsimyksestä vuosien aikana. Ap
Tottakai olet oikeutettu! Nykypäivänä ei ymmärretä sitä, että avioliitossa tosiaan pitää jakaa asioita. Olet osasi tehnyt. Laita lasku lasten- ja kodinhoidosta.
Olen pahoillani jos tuo todella on ollut tilanteesi Ap. Ja kuten todettu , kaikki kuuluu jakoon mutta ongelma saattaa tulla juurikin tuossa että käteisestä ei ole mitään näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Toki olisit oikeutettu, mutta jos rahat eivät näy missään vaan oikeasti ne on jossain käteisenä jemmassa, niin etpä sä niitä rahoja tule saamaan. Vai meinaatko, että teille tullaan tekemään kotietsintää rahoista?😂 Joten nyt vaan muutat pois ja aloitat uuden elämän. Kouluttaudut sellaiselle alalla, mikä nyt oikeasti työllistää ja menet töihin.
Ap, millaisista summista on kyse, mitä miehelläsi on kotona jemmassa käteistä? Ihan kiinnostaa kun itsekin olen säästöjä karruttanut käteisellä 5-numeoisen summan kaapin perälle..
Vierailija kirjoitti:
Ap, millaisista summista on kyse, mitä miehelläsi on kotona jemmassa käteistä? Ihan kiinnostaa kun itsekin olen säästöjä karruttanut käteisellä 5-numeoisen summan kaapin perälle..
Myöskin 5-numeroinen summa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Juu näin ajattelinkin. Mieshän pistää hanttiin ja sanoo että hänen kovalla työllään ansaitsemat rahat. No minähän olen sen hänelle mahdollistanut myös , luopunut omasta urasta.
Mikä se oma ura olisi ollut? Todennäköisesti ei kummoinen, kun niin helposti luovuit ja taisit olla vain tyytyväinen kotiin jädessäsi. Mutta eron tullessa se olikin hirveä uhraus.
Söpöä. Sen siitä saa kun jättäytyy toisten armoille taloudellisesti eikä osaa sitten edes pelata itselleen pottia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mies on laittanut siellä kotona piiloon rahaa ja nyt mietit, pitääkö ne jakaa? Ihan käytännön tasolla on pakko sanoa, että jos mies ne piilopaikat tyhjentää ja väittää olevansa rahaton, niin sinulla on aika iso todistustaakka esittää, että rahaa on jemmassa ollut.
Tätä mies varmasti on suunnitellut. Tuollaisen rahan olemassaoloa on mahdoton todistaa. Mies voi pitää sen jemmassa ja kuluttaa vähitellen. Eikä se oikeudessa riitä jos sanot "näin sillä olevan rahaa". Kuka tahansa voi väittää samaa. Vaikka se mies voi väittää sinulla olevan yhtä paljon rahaa jemmassa. Ketä pitäisi uskoa?
Ohis, mutta miksi, MIKSI ihmeessä kukaan nykypäivänä enää pitää isompia summia rahaa käteisenä kotonaan???? Vähintään sata syytä miksi se on aivan typerää. Ihan vaikka pelkkä tulipalo. Yksikään vakuutusyhtiö ei usko, jos sanotte, että talossa sattuikin olemaan 100 000 euroa käteistä tulipalon hetkellä.
Säästöt ovat sen, kenen tienattuja rahoja ne on , samoin kotiin ostetut asiat ovat sen kuka ne on ostanut. Ihan on laki. Erossa ei todellakaan puoliteta omaa omaisuutta.
Saat eron. Pidän säästöt. Hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Siis olet vaan loisinut kotona ja nyt vielä toisen säästötkin pitäisi saada? Ole tyytyväinen, ettei ole tarvinnut käydä töissä.
Etkö nyt millään tajua että kotona lastenhoitoTYÖTÄ tekevä mahdollistaa puolison työssäkäynnin kodin ulkopuolella? Osa puolison palkkaa kuuluu automaattisesti kotona lastenhoitoTYÖTÄ tekevälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla tehty avioehtoa tai muutakaan ns sopimusta. Ap
Velat ja varat menee silloin puoliksi.
Mun tuttava oli 25 vuotta avoliitossa miehen kans joka ei antanu perheen ja lasten hyväksi rahaa juuri lainkaan ja vetosi pieneen palkkaansa, pienipalkkainen oli kyllä tuttavakin mut hän painoi kahta duunia. Kun mies löysi viisissäkymmenissä nuoremman naisen ja jätti perheensä, kävi ilmi että hänellä oli osakesäästöjä ja varoja lähes 400 000 euroa ja kolme sijoituskämppää.
Neljä vuotta meni oikeudessa asian kanssa koska avoliitto.... vasta sitten tuttava sai hovin päätöksellä puolet siitä osuudesta jonka miehen arvioitiin tienanneen avoliiton aikana.
Onneks olette naimisissa. Avoliittoon ei kannata suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olet vaan loisinut kotona ja nyt vielä toisen säästötkin pitäisi saada? Ole tyytyväinen, ettei ole tarvinnut käydä töissä.
Etkö nyt millään tajua että kotona lastenhoitoTYÖTÄ tekevä mahdollistaa puolison työssäkäynnin kodin ulkopuolella? Osa puolison palkkaa kuuluu automaattisesti kotona lastenhoitoTYÖTÄ tekevälle.
Suomen lainsäädäntö ei valitettavasti tunne tällaista automatiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu näin ajattelinkin. Mieshän pistää hanttiin ja sanoo että hänen kovalla työllään ansaitsemat rahat. No minähän olen sen hänelle mahdollistanut myös , luopunut omasta urasta.
Mikä se oma ura olisi ollut? Todennäköisesti ei kummoinen, kun niin helposti luovuit ja taisit olla vain tyytyväinen kotiin jädessäsi. Mutta eron tullessa se olikin hirveä uhraus.
Aivan sama oliko ap aivokirurgi vai harrastajarunoilija, osa puolison palkkaa kuuluu automaattisesti aplle joka teki kotona lastenhoitotyötä ja näin mahdollisti puolison työssäkäynnin kodin ulkopuolella.
Kuinka monta kertaa tämä pitää teille joillekin kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai oletteko miettineet että ehkä olen ollut jumissa alisteisessa , henkistä, rahallista ja emotionaalista väkivaltaa harrastavan miehen kanssa , ilman tukiverkostoa koska hän muutti meidät uuteen kaupunkiin. Ehkä jopa yritin aloittaa opinnot mutta koska ym syyt , mies teki sen minulle mahdottomaksi. Jos nyt vihdoin olen saanut rohkeutta lähteä ja kertoa tilanteessani läheisilleni niin kyllä , koen vähintäänkin olevani oikeutettu jokaikiseen penniin kaikesta kärsimyksestä vuosien aikana. ApTottakai olet oikeutettu! Nykypäivänä ei ymmärretä sitä, että avioliitossa tosiaan pitää jakaa asioita. Olet osasi tehnyt. Laita lasku lasten- ja kodinhoidosta.
Juridiikka ei huomioi mitään näitä asioita vaan ainoastaan se ratkaisee oliko avioehtoa vai ei.
Joo, Suomessa ex-mies maksaa entiselle puolisolle 2000 euroa/kk seuraavan 30 vuotta. Tuo 2000 on vakiosumma tuloista riippumatta.