Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kateus Amerikassa asuvaa kaveria kohtaan

Vierailija
21.11.2014 |

Olen ihan sikakatkera koska olisin halunnut kans muuttaa Amerikkaan, osaan tosi hyvin englantia ja vihaan tätä paikallista ankeaa kulttuuria. Olen jo 30v ja en tunnu millään pääsevän tästä katkeruudesta eroon. Olen vieraillut siellä muutamia viikkoja vuosittain ja haluaisin sinne pysyvästi mutta en voi muuttaa.

Ja syy siis siihen etten ole lähtenyt, on se, että mulla on eräs perussairaus jonka kustannukset nousisi liian kalliiksi jenkeissä kun kaikki pitäisi maksaa itse, tai ehkä vakuutukset mutta turvallisinta oman terveyteni kannalta olisi kuitenkin asua Suomessa. Pitäisi olla tyytyväinen että Suomi maksaa suurelta osin hoitoni mutta en ole onnellinen tässä sossulandiassa. 

Nyt eräs kaverini asuu siellä ja meinaan aina kuolla kateuteen kun hän kertoo kuulumisiaan. Mua ahdistaa kauheana.

Auttakaa ja kertokaa negatiivisia asioita Jenkeistä!!!

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene sinne pieniksi ajoiksi kerrallaan ja palaa aina takaisin suomeen, kun tarve taas tulee? Ja miten kuvittelet pääseväsi sinne noin vain muuttamaan? Sieltä on ihan sikavaikea saada työlupaa, ellei korkeintaan avioidu sinne, ja sunkin tilanteessa sitä tuskin myönnetään jos et ole perusterve. 

Vierailija
2/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:14"]

Minua ärsyttää tällaiset meinaajat ja kadehtijat. Kuvitteletteko, että sinne jenkkeihin on ilmaiseksi päästy? Se on yleensä monen vuoden projekti ja yrityksen tulos, että pääsee muuttamaan ulkomaille ellei halua ihan tiskarista aloittaa. 

Etenkin perheelliselle tehtävä on vaikea, että saa paikan, josta saa hyvän rahan ja vielä sellaisesta osavaltiosta, missä on hyvät koulut, hyvä maine ja kun olet siellä pitäisi vielä käydä läpi 1-2 vuoden sopeutuminen uuteen kulttuuriin. 

Siinä melkein kaipaisi ystävää, joka olisi sen verran fiksu, että osaisi antaa vähän muutakin tukea kuin narista omasta kateellisuudestaan. Ihme vauva!

[/quote]

Argh!!!!!!! No voi vittu mulla menee hermot teidän idioottien kanssa. Missä olen sanonut että se olisi helppoa? Kyllä annan tukeani ja olen hyvä ystävä. Tiedän, että se on vaikeaa, mutta ei mahdotonta, ja minäkin olisin halunnut/voinut, jos olisin terve.

Voi että pistää vihaksi nämä idiootti suomalaiset narisijat.

ap

[/quote]

Asun itse ulkomailla 12. vuotta ja olen narisijasta kaukana. Tiedän omasta kokemuksesta kuinka pahalta tuollainen ystävyys tuntuu, missä Suomeen jäänyt ihminen osoittaa jatkuvaa kateellisuutta uutta elämää kohtaan. Aloitin itse aivan nollasta, tosiaankin tiskarina, ja nykyään minulla on oma kahvilaketju. Olen sopeutunut maahan, missä on käytännössä mahdoton sopeutua (Ranska) ja niska limassa on tehty hommia tämän eteen. Vääntäisin niskat nurin, jos joku vätys tulisi piipittämään, että "olen kateellinen, mullekin tota samaa ja heti". 

Tiedoksi teille kaikille, että työlupaa jenkkeihin on todella vaikea saada, varsinkin tiskarina on hyvin vaikea perustella, miksi jenkeistä ei löydy yhtä hyvää tiskaria.:) Olisin ilmaissut itseäni paremmin, jos olisin teinnyt mikä soppa tästä tulee. Oikeastaan tiskarina aloittaminen on vain henkilökohtainen kokemukseni maassa, jossa ei tarvita sen kummempaa viisumia... 

Ap, ryhdistäydy!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:14"]

Minua ärsyttää tällaiset meinaajat ja kadehtijat. Kuvitteletteko, että sinne jenkkeihin on ilmaiseksi päästy? Se on yleensä monen vuoden projekti ja yrityksen tulos, että pääsee muuttamaan ulkomaille ellei halua ihan tiskarista aloittaa. 

Etenkin perheelliselle tehtävä on vaikea, että saa paikan, josta saa hyvän rahan ja vielä sellaisesta osavaltiosta, missä on hyvät koulut, hyvä maine ja kun olet siellä pitäisi vielä käydä läpi 1-2 vuoden sopeutuminen uuteen kulttuuriin. 

Siinä melkein kaipaisi ystävää, joka olisi sen verran fiksu, että osaisi antaa vähän muutakin tukea kuin narista omasta kateellisuudestaan. Ihme vauva!

[/quote]

Argh!!!!!!! No voi vittu mulla menee hermot teidän idioottien kanssa. Missä olen sanonut että se olisi helppoa? Kyllä annan tukeani ja olen hyvä ystävä. Tiedän, että se on vaikeaa, mutta ei mahdotonta, ja minäkin olisin halunnut/voinut, jos olisin terve.

Voi että pistää vihaksi nämä idiootti suomalaiset narisijat.

ap

[/quote]

Asun itse ulkomailla 12. vuotta ja olen narisijasta kaukana. Tiedän omasta kokemuksesta kuinka pahalta tuollainen ystävyys tuntuu, missä Suomeen jäänyt ihminen osoittaa jatkuvaa kateellisuutta uutta elämää kohtaan. Aloitin itse aivan nollasta, tosiaankin tiskarina, ja nykyään minulla on oma kahvilaketju. Olen sopeutunut maahan, missä on käytännössä mahdoton sopeutua (Ranska) ja niska limassa on tehty hommia tämän eteen. Vääntäisin niskat nurin, jos joku vätys tulisi piipittämään, että "olen kateellinen, mullekin tota samaa ja heti". 

Tiedoksi teille kaikille, että työlupaa jenkkeihin on todella vaikea saada, varsinkin tiskarina on hyvin vaikea perustella, miksi jenkeistä ei löydy yhtä hyvää tiskaria.:) Olisin ilmaissut itseäni paremmin, jos olisin teinnyt mikä soppa tästä tulee. Oikeastaan tiskarina aloittaminen on vain henkilökohtainen kokemukseni maassa, jossa ei tarvita sen kummempaa viisumia... 

Ap, ryhdistäydy!!

[/quote]

Mika kahvilaketju, missa? Asun Ranskassa itsekin niin kiinnostaa.

Vierailija
4/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitapaitsi ei musta tanne ollut ollenkaan vaikea sopeutua (Ranskaan).

t.55

Vierailija
5/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:21"]Kyllä tämän ketjun vastaukset oikein tiivistää sen, miksi haluaisin lähteä kun suomalaiset on niin vittumaista kansaa. 

ap
[/quote]
Sinä olet kyllä lapsellinen inisiä etkä mitään muuta.

Vierailija
6/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on itse katkera ja kade kaverilleen. Katso peiliin millainen itse olet ja hauku sitten vasta muita

Vierailija
7/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:21"]Kyllä tämän ketjun vastaukset oikein tiivistää sen, miksi haluaisin lähteä kun suomalaiset on niin vittumaista kansaa.  ap [/quote] Sinä olet kyllä lapsellinen inisiä etkä mitään muuta.

[/quote]

J puuttuu? Apukoululaisetkin pilkkaa ap:tä :D

Vierailija
8/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko maksanut velkasi Suomelle?

Vierailija
9/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap has left the building...

Vierailija
10/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:03"]

t.55

[/quote]

Miten pitkään olet asunut? Mitä teet? Jos siis et mitään vaikeuksia ole kokenut työllistymisessä/asunnon löytämisessä/byrokraattien kanssa/ihmissuhteissa (erit. naisten välisessä ystävyydessä)?

t: 10 vuotta Ranskassa asunut, joka kokee tämän asuinmaan voittopuolisesti mahtavaksi, mutta haasteita on todellakin riittänyt vuosien varrella.

Vierailija
11/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:03"]

t.55

[/quote]

Miten pitkään olet asunut? Mitä teet? Jos siis et mitään vaikeuksia ole kokenut työllistymisessä/asunnon löytämisessä/byrokraattien kanssa/ihmissuhteissa (erit. naisten välisessä ystävyydessä)?

t: 10 vuotta Ranskassa asunut, joka kokee tämän asuinmaan voittopuolisesti mahtavaksi, mutta haasteita on todellakin riittänyt vuosien varrella.

[/quote]

Olen muuttanut tanne jo aikoja sitten, lukion jalkeen tulin au pairiksi ja tapasin tulevan mieheni myos. Opiskelin taalla sairaanhoitajaksi ja ihan hyvin on mennyt. Kavereitakin olen koulusta ja toista saanut paljon, ei ranskalaiset nuoret paljon suomalaisista eroa. Toki on joitakin asioita mitka tehdaan eri tavalla kuin Suomessa mutta en kylla ole kokenut mitaan erityisen hankalaksi. Nyt pitaa lahtea toihin. Jatkakaa!

T. 55 ja 56

Vierailija
12/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:57"]

Olen ihan sikakatkera koska olisin halunnut kans muuttaa Amerikkaan, osaan tosi hyvin englantia ja vihaan tätä paikallista ankeaa kulttuuria. Olen jo 30v ja en tunnu millään pääsevän tästä katkeruudesta eroon. Olen vieraillut siellä muutamia viikkoja vuosittain ja haluaisin sinne pysyvästi mutta en voi muuttaa.

Ja syy siis siihen etten ole lähtenyt, on se, että mulla on eräs perussairaus jonka kustannukset nousisi liian kalliiksi jenkeissä kun kaikki pitäisi maksaa itse, tai ehkä vakuutukset mutta turvallisinta oman terveyteni kannalta olisi kuitenkin asua Suomessa. Pitäisi olla tyytyväinen että Suomi maksaa suurelta osin hoitoni mutta en ole onnellinen tässä sossulandiassa. 

Nyt eräs kaverini asuu siellä ja meinaan aina kuolla kateuteen kun hän kertoo kuulumisiaan. Mua ahdistaa kauheana.

Auttakaa ja kertokaa negatiivisia asioita Jenkeistä!!!

[/quote]

Mikä estää sua hakemasta suomalaiseen kouluun, jossa on hyvät vaihto-ohjelmat? Vaikka ala ei edes kiinnostaisi, niin kyllähän ne ekan vuoden opinnot raapii täällä kasaan, jos oikeasti haluaa vaihtoon sinne. Yliopistovaihtareiden ei siellä tarvitse kovin montaa creditiä raapia vuodessa, jos siis haluaa nauttia elämästä eikä vain opiskella.Ja vaihtarina olisit vielä Kelan korvausten piirissä sairautesi kanssa. Vuodessa ehtisit etsiä työtarjouksen, jonka kanssa green card-hommat voi laittaa vireille, hankkia asunnon ja ihmissuhteet..

Jos sä oikeasti haluat sinne, niin sähän menet. Ei kukaan sua täältä tule hakemaan, ihan pitää itse nähdä vaivaa.

Vierailija
13/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluaisin tietää, mikä täällä USAssa on niin paljon paremmin kuin Suomessa.

-Oman maan vailla sosiaaliturvaa olevat kansalaiset kerjuulla isojen teiden risteyksissä? 

-Puuttuva elintarvikevalvonta, joka sallii useiden Euroopassa kiellettyjen aineiden ja ainesosien käyttämisen ruuassa, maataloudessa ja eläintenkasvatuksessa (esim muovinpehmennysaineet, kasvuhormonit, antibiootit)?

-Puuttuva julkinen liikenne, ja jalankulkijoiden unohtaminen infrastruktuurista, mikä takaa sen, että ilman omaa autoa et pääse 300 metrin päässä sijaitsevaan kauppakeskukseen, koska välissä on 8-kaistainen moottoritie?

-Vakavasti puutteellinen julkinen terveydenhoito, joka takaa sen, että esim paljon puhuttu tiskari, jolla luultavasti ei ole työnanatajan kustantamaa sairasvakuutusta, ei saa terveyden- eikä sairaanhoitoa? Kuriositeettina; lääkärikeskus lähetti laskun vauvamme 10kk "neuvolasta" vahingossa meille sen sijaan, että olisi lähettänyt sen suoraan vakuutusyhtiöön. Veloitus oli 1240 dollaria, sisältäen 4 rokotusta, punnitus, pituuden mittaus, pään ympäryksen mittaus sekä ohjeistusta siitä, että kotona täytyy varmistaa ettei lapsen ulottuvilla ole esim myrkyllisiä kemikaaleja tai vaarallisia tavaroita, kuten veitsiä.

-Puuttuva / erittäin haavoittuva verkkopankkijärjestelmä, jossa pääset tarkastelemaan omia tilitietojasi syöttämällä tunnuksen ja salasanan (ei tietoakaan avainlukulistoiata tai muista varmistuksista)? Jos tahdot maksaa laskuja "verkkopankissa", annat järjestelmään maksun saajan postiosoitteen, jonka jälkeen pankki voi lähettää maksun saajalle postitse shekin.

-Puutteellisesti rakennetut talot, joissa ei ole vesieristystä eikä lämpöeristystäkään kuin nimeksi? Lämpöeristyksen puute takaa huikean sähkölaskun kesällä, kun ilmastointi huutaa hoosiannaa yrittäessään viilentää asuntoa, ja huikean kaasulaskun talvella, kun lämmitysjärjestelmä yrittää pitää taloa lämpimänä. 

-1950-luvulle jämähtäneet kodinkoneet? Pisimmän pesuohjelman pituus pyykkikoneessa on noin puoli tuntia. Huuhtelu on niin heikko, että joudut pyörittämään pyykit toisen kerran perään ilman pesuainetta, jotta saat huuhdottua pesuaineen pois pyykistä. Sama pätee tiskikoneeseen. Kuivausrummussa on vaihtoehdot more dry ja less dry.

-Hintojen ilmoittaminen kaupoissa? Luet hyllyn reunasta tuotteen hinnaksi esim 16,75 dollaria. Sen jälkeen sinun pitää osata päätellä, mikä on kyseisen tuotteen veroprosentti, ja sitten osattava laskea veron osuus ja tuotteen lopullinen hinta. Ongelma kertaantuu, jos ostat monta tuotetta, varsinkin jos ne kuuluvat eri verotusluokkiin.

-Kokolattiamatot, joilla saapastellaan kengät jalassa kesät talvet?

-Omakotiyhdistykset, jotka valvovat alueen talojen kuntoa mielivaltaisesti? Jos jonkun talon ulkoverhous ei miellytä, yhdistyksellä on valtuudet lähettää talon omistajalle vaatimus ulkoverhouksen muuttamisesta sakon uhalla. Jos omistaja ei noudata annettua määräystä, yhdistyksellä on valtuudet hankkia urakoitsija tekemään yhdistyksen vaatimat muutokset. Lasku työstä lähetetään luonnollisesti kiinteistön omistajalle.

-Surkeasti järjestetty kouluruokailu? Jos tahdot kouluruuan, maksat siitä 2 dollaria / ateria. Ruoka sisältää eineshampurilaisia, friteerattuja eineksiä, einesburritoja ja einespitsaa päivästä riippuen. Omat eväät voi viedä, mutta kylmäsäilytystiloja tai lämmitysmahdollisuutta ei ole.

Vain muutamia mainitakseni.

USA

Vierailija
14/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:38"]Siis hetkinen, ap tyytyväisenä maksattaa sairautensa hoitamisen suomalaisella yhteiskunnalla muttei kuitenkaan jaksa tätä "sossulandiaa"? :D
[/quote]
Se mitä saa ilmaiseksi, ei yleensä osata arvostaa.

Vierailija
15/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:06"]

Okei, väännän ratakiskosta:

1. kirjoittaja sanoi, ettei USA:han edes saa työlupaa tiskaajan hommia varten.

Sinä sanoi, että saa.

1. kirjoittaja sanoi, ettei tällaisiin töihin myönnetä työlupia.

Sinä sanoit, että muihin töihin myönnetään, mikä on aivan epärelevantti asia.

No niin, helpottiko?

terveisin nro 27

[/quote]

Sinähän olet sekaisin kuin seinäkello. Kummatkin keskustelun osapuolet totesivat omalla vastaustyylillään saman asian = duunarin hommiin ei saa työlupia, mutta ylemmän tason tehtäviin kyllä. Ensimmäinen kirjoittaja ei haaveillut tiskaajan työstä, vaan ilmoitti, että sen tason tehtäviin ei saa työlupia.

-Ulkopuolinen

[/quote]

Luetaankohan me nyt samaa keskustelua ollenkaan? Lue ajatuksella viesti nro 15, mitä siinä sanotaan?

t: Toinen ulkopuolinen

p.s. Joka tapauksessa tiskariduuniin ei saa työlupaa. Työluvan irtoaminen muutenkin on todella vaikeaa, tunnen joitain lääketieteen tutkijoita ja yhden it-alan neron, joille se on irronnut. Helpoin tapa on mennä naimisiin paikallisen kanssa, ellei green card lotteryssä lykästä.

[/quote]

Olen viestin nro 15 kirjoittaja.

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:19"]

No Jenkkeihin et kuule edes tiskariksi pysty lähtemään työlupien vuoksi.

[/quote]

Kyllä se onnistuu. Helppoa se ei ole mutta ei myöskään mahdotonta.

-13

[/quote]

Käännös: "Kyllä se (työlupien saaminen) onnistuu. Helppoa se ei ole mutta ei myöskään mahdotonta."

Oletin että lainattu väittää, ettei työlupia saa Jenkkaihin ollenkaan, edes tiskarin hommiin.

[/quote]

Väännänpä vielä lisää rautalangasta:

"Kyllä se (työlupien saaminen Jenkkeihin ylipäätään) onnistuu. Helppoa se ei ole mutta ei myöskään mahdotonta."

-15

[/quote]

Älä nyt tukehdu siihen rautalankaasi siellä. :D Totuus on, että tuosta viestissä nro 15 kirjoittamastasi ymmärtää, että tiskarin töihin saisi työluvan, kun siinä lainaamassasi viestissä juuri niistä puhuttiin (ja siinä taas viitattiin viestiin, jonka mukaan pitäisi tiskarin tason duunista aloittaa).

Mutta hyvä, jos olemme kaikki samaa mieltä. Ja ikävä tiskareille, etteivät työllistykään Usaan. :(

t: se toinen ulkopuolinen

Vierailija
16/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tukehdu rautalankaan, nautin asioiden jauhamisesta :D

Mutta jep. Tässä ollaan kaikki oltu onnellisesti samaa mieltä mitä itsekin yritin jo viestissä 28 kertoa.

Asia näyttäisi olevan tältä osin kunnossa! Osanotot tiskareille.

-45

Vierailija
17/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vaikka tekemällä se sallittu 90 päivää vapaaehtoistyötä. Nuoret pääsevät mukaan helposti, ja yli 30-vuotiaat järjestöjen kautta varmasti myös. Vaatii hieman rahan keruuta ja mietit, että kestääkö terveys

Vierailija
18/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina jotenkin huvittaa se paradoksi kuinka ap:n kaltaiset ihmiset valittaa suomalaisista ja niiden negatiivisuudesta ym mutta kuitenkin itse ovat samaista ilmapiiriä edistämässä vinkumisellaan ja valituksellaan!

Kyllä tuo positiivisuus on ihan ite valittavissa, ei tarvi "alentua" muiden negatiiviselle tasolle, jos oikeasti ei halua. Itse ainakin inhoan perus pessimistisyyttä mutta koitan kuitenkin toimia itse toisin ja olenki huomannu ympäristössä muutoksia kun ite vaan jaksaa uskoa ja olla positiivinen. Esimerkiksi olen sinnikkäästi tervehtinyt kanssanaapureita, myös niitä jotka ei ole sanoneet takaisin mitään. Tulos: muutaman kuukauden päästä 9/10 tervehtii kun tulee vastaan, jotkut jopa jää juttelemaan!

Vierailija
19/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siellä jenkeissä on paljon paremmin? Kerro mulle? Minulla olisi kaikki mahdollisuudet lähteä sinne. Miehelläni on kansalaisuuskin. Mutta olemme valinneet asua Suomessa (ainakin toistaiseksi).

Vierailija
20/65 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan