Pinaattilettujen ravintosisältö - järkytys
En yleensä syö eineksiä, mutta pinaattiletuista pidän. Tulee varmaan lapsuus mieleen. Nyt satuin katsomaan kaupassa niiden ravintosisältöä ja järkytyin. Kovetettujen kasvirasvojen lisäksi sokeri, glukoosi ja palmuöljy! Yök. Ensiksi mainitut tarpeettomia ja epäterveellisiä, palmuöljy käsittämättömän epäekologista. Tästä lähtien saavat jäädä kauppaan!
Kommentit (58)
Tee itse, nopea ja helppo tehdä. Ja terveellistä :)
Käsittämätöntä on se, että tätä epäruokaa syötetään päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:54"]
[/quote]
Pinaatin terveellisyys on jo kumottu.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:56"]
[/quote]
Meinaatko että niillä hoitajilla on ylimääräistä aikaa alkaa vääntelemään pinaattilettuja itse !
Tai että kunnalla on varaa syöttää lapsille kallista luomuruokaa joka itse alusta asti valmistettais!
Noita einespinaattilettuja syötetään koululaisillemme kasvisruokapäivinä. Kylläpä on terveellistä ja ekologista. Yök, mitä tekopyhyyttä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:52"]
No mitäpä luulit.
[/quote]
En ole pitänyt niitä superfoodina, mutta en ole aikaisemmin tajunnut että ne ovat noin epäilyttävää ruokaa. Myönnän eläneeni jonkinlaisessa viattomuuden tilassa. Mutta hyvä jos tämä on kaikille muille selvää! Ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:56"]
[/quote]
Meinaatko että niillä hoitajilla on ylimääräistä aikaa alkaa vääntelemään pinaattilettuja itse !
Tai että kunnalla on varaa syöttää lapsille kallista luomuruokaa joka itse alusta asti valmistettais!
[/quote]
Idiootti. On sitä muitakin ruokalajeja, kuin tälläinen hiilari-rasva-paska.
En pidä pinaattilettuja edes ruokana. Minkä kanssa niitä syödään? Päiväkodissa laitetaan jotain makeaa hilloa päälle.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:54"]
[/quote]
Pinaatin terveellisyys on jo kumottu.
[/quote]
Eikä ole. Ei se mitään ihmeellistä superruokaa ole, mutta kyllä se on hyödyllinen siinä missä muutkin kasvikset. A-vitamiinin esiastetta siitä saa kivasti, sekä K-vitamiinia. Raudan osalta merkitys ei ole niin suuri kuin joskus on luultu. Mutta lisäksi kasviksista saa monia fytokemikaaleja, jotka voivat olla hyvinkin hyödyllisiä, muita joista kaikista ei vielä tiedetä edes.
Nuo eines-pinaattiletut on kyllä ihan silkkaa moskaa, sisältävät lähes kaiken sen mitä ainakin itse pyrin itseni ja perheeni ruokkimisessa välttämään, eli kovetetut kasvirasvat (transrasvaa), tarpeetonta makeutusta (eihän nyt tällaiseen suolaiseen ruokaan sokeria ja glukoosia kuulu lykätä) sekä tosiaan palmuöljykin vielä. Halvalla vaan yritetty tehdä, ekologisista tai terveysarvoista viis. Harmi että tosiaan usein lapsille syötetään kasvisruokapäivinä tms kouluissa ja päiväkodeissa juuri noita eines-pinaattilettuja eikä aidoista aineista itse tehtyjä.
Mikä tuossa nyt oli aivan kauhean haitallista? Palmuöljyä on nykyisin monissa leivissäkin ja sokeria lisätään parantamaan makua vähän joka ruokaan ja myös leipään muutenkin. Salaatinkastikkeissakin on sokeria ja jotkut jopa lisäävät ihan salaattiin pikkuisen sokeria korostamaan vihannesten makua.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:06"]
En pidä pinaattilettuja edes ruokana. Minkä kanssa niitä syödään? Päiväkodissa laitetaan jotain makeaa hilloa päälle.
[/quote]
Hyi hyi makealle hillolle, mutta kirpeän puolukkahillon kanssa tosi hyvää. (itsetehdyt letut siis)
Pinaattiletut on herkkua, jota syödään vain harvoin. Ei se voisula tai puolukkahillokaan, joita lisukkeina syödään, niin kamalan terveellistä ole. Kun ei kohtuuttomasti niitä vedä, niin kaikki on mielestäni ok.
Teen joskus itse, mutta 5-henkiselle perheelle niitä saa kyllä vääntää aika kasan, muu porukka istuu pöydässä herkuttelemassa ja kokki kääntää lettuja posket punaisina. :D Siksi einesletut puolustaa paikkaansa meillä.
Ai että pinaatti ei enää ole terveellistä? Mitä väliä, kun se on hyvää pastoissa, risotoissa, salaateissa, keitoissa (ei vain pinaattikeitossa, vaan myös minestronessa), perunamuusissa ja ties missä. Kyllä mä edelleen uskon, että pinaatissa on rautaa ja ruuan herkullisuus on myös terveystekijä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:56"] Käsittämätöntä on se, että tätä epäruokaa syötetään päiväkodissa. [/quote] Meinaatko että niillä hoitajilla on ylimääräistä aikaa alkaa vääntelemään pinaattilettuja itse ! Tai että kunnalla on varaa syöttää lapsille kallista luomuruokaa joka itse alusta asti valmistettais! [/quote] Idiootti. On sitä muitakin ruokalajeja, kuin tälläinen hiilari-rasva-paska.
[/quote]Antaa todella vähä-älyisen vaikutelman tuollainen idiootiksi nimittely yhdistettynä noin runsaaseen väärinkirjoitukseen. Lienet näitä "vitun tyhmiä elämämmm koulu laisia"...?
K-vitamiiniakin niissä on juuri ja juuri nimeksi.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:08"]
Mikä tuossa nyt oli aivan kauhean haitallista? Palmuöljyä on nykyisin monissa leivissäkin ja sokeria lisätään parantamaan makua vähän joka ruokaan ja myös leipään muutenkin. Salaatinkastikkeissakin on sokeria ja jotkut jopa lisäävät ihan salaattiin pikkuisen sokeria korostamaan vihannesten makua.
[/quote]
Valitettavasti tilanne tosiaan on tuo, että noita aineita lisätään vähän joka teolliseen ruokaan. Se ei tee niistä kuitenkaan haitattomia, vaan kertoo lähinnä einesruoan valitettavasta tasosta yleisemminkin.
Palmuöljyn pääongelma on sen tuotannon epäekologisuus. Siinä on myös kasviöljyksi paljon tyydyttynyttä rasvaa, minkä takia se ei ole yhtä terveellinen kuin vaikka rypsi- tai oliiviöljyt, mutta en sitä nyt isona terveyshaittana pitäisi kohtuukäytettynä.
Sokerin haitat varmaan nykyisin jokainen tuntee, asiasta on paljon keskustelua ja artikkeleita ollut. Itse en ole sokerihysteerikko, ja syön toisinaan esim. ihan makeita aidolla sokerilla makeutettuja jälkkäreitä tai karkkia. Mutta en halua sokeria vähän joka lähteestä, suolaiseksi tarkoitetusta ruoastakin, koska muuten sokerin kokonaismäärä päivässä kääntyy helposti liian suureksi. Lisäksi on ongelmallista että ihmiset totutetaan makeisiin makuihin jopa lämpimässä ruoassa, jolloin kohta ihmisten suuhun ruoka ilman sokeria tai glukoosia ei maistu hyvältä, ja näin sokerinsaanti senkun kasvaa kasvamistaan.
Itse tykkään esim. salaateissa enemmänkin happamista ja kirpeistä mauista kuten viinietikasta ja sitruunasta kuin makeutuksesta. Suomessa tosiaan valitettavasti tuo makeus piinaa salaatinkastikkeita ja valmisruokia niin pahasti, että itse en syö niitä edes makusyistä.
Mun mielestä tässä kiteytyy viherpiiperöiden toiminnan järjettömyys. Ajetaan sokeana omaa agendaa yhtään miettimättä mitä siitä oikeasti seuraa. Saivat läpi kasvisruokapäivän ekologisilla ja terveyssyillä. Ei syödä lihaa joka päivä vaan syötetään lapsille sen sijaan epäekologista palmuöljyä ja epäterveellistä sokeria ja transrasvaa. Onko nyt hyvä mieli piiperöt?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:42"]
Mun mielestä tässä kiteytyy viherpiiperöiden toiminnan järjettömyys. Ajetaan sokeana omaa agendaa yhtään miettimättä mitä siitä oikeasti seuraa. Saivat läpi kasvisruokapäivän ekologisilla ja terveyssyillä. Ei syödä lihaa joka päivä vaan syötetään lapsille sen sijaan epäekologista palmuöljyä ja epäterveellistä sokeria ja transrasvaa. Onko nyt hyvä mieli piiperöt?
[/quote]
Olen itse kasvissyöjä ja minusta on hyvin valitettavaa nämä kasvispäivät siksi, että eivät ne ainakaan lisää varmasti kasvisruoan suosiota jatkossa. Harmi että lasten kokemukset kasvisruoasta alkavat koulussa mauttomalla, nälkää pitämättömällä vähäproteiinisella ruoalla, mikä helposti leimaa lasten mielessä koko kasvisruoan tylsäksi ja sellaiseksi mistä ei mene nälkä. Kasvisruokaa voi tehdä oikeasti hyvääkin ja oikeasti nälkää pitävää, mutta valitettavasti koulujen kasvispäivien ruoat ei sellaista yleensä ole.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:42"]Mun mielestä tässä kiteytyy viherpiiperöiden toiminnan järjettömyys. Ajetaan sokeana omaa agendaa yhtään miettimättä mitä siitä oikeasti seuraa. Saivat läpi kasvisruokapäivän ekologisilla ja terveyssyillä. Ei syödä lihaa joka päivä vaan syötetään lapsille sen sijaan epäekologista palmuöljyä ja epäterveellistä sokeria ja transrasvaa. Onko nyt hyvä mieli piiperöt?
[/quote]
Kuka sai "kasvisruokapäivän" läpi? Viherpiiperötkö? Vai ehkä ne päättäjät, jotka iloisesti säästävät lapsista, tässä tapauksessa siis kouluruokailusta. Mitä enemmän kunta säästää, sitä enemmän on kasvisruokapäiviä ja vaikka "perinneruokapäiviä" eli halpoja puuroja ja varmaan jopa vellejä.