Kaakao vs kahvi 11-vuotiaalle
Kumpi on parempi vaihtoehto aamujuomaksi 5-luokkalaiselle, muki sokerista ja rasvaista O'boy-kaakaota vai muki maitokahvia ilman sokeria?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 07:53"]
Kahvihan on jo monessa tutkimuksessa todettu terveelliseksi. Ihmettelen miten sitä vieläkin väheksytään ja pelätään.
[/quote]
Kyllä olet aivan oikeassa! Mutta ei se kultakatriina, saludo tai edes presidentti mitä Suomessa tykätään juoda kuin vettä.
Kahvinjuojien pitäisi tutustua enemmän tuotteisiinsa ja lopettaa sen vaalean litkun latkiminen keittimistä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 07:12"]
Ei kofeiini riippuvuutta lapselle!
Osa saa niin pahoja päänsärkyjä vieroitusoireista, ettei koulunkäynnistä tule mitään.
[/quote]
Hyvä tavaton sentään! Minun 11-vuotiaallani on koulussa muiden lääkkeiden mukana myös lääkärin määräämä kofeiinitablettiporkki. Lapsi ottaa migreenilääkkeensä, kofeiinitabletin ja pahoinvointilääkkeensä ja poissaoloja on paljon vähemmän kuin ilman kofeiinitabletteja.
Minullakin on migreeni ja raskaana ollessani sain lääkärin neuvon juoda kupin väkevää kahvia tai vastaava määrä kofeiinia plus kaksi sokeripalaa parasetamoligramman kera kun migreeikohtaus pukkasi päälle.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:06"]
. Halusin vain raadin arvioivan kahvin ja kaakaojuoman, että kumpi on mielestänne haitallisempi jos niitä juo säännöllisesti. Ap
[/quote]
Miksi vaihtoehtona ei ollut kahvi sokerilla?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 06:49"]
Kumpi on parempi vaihtoehto aamujuomaksi 5-luokkalaiselle, muki sokerista ja rasvaista O'boy-kaakaota vai muki maitokahvia ilman sokeria?
[/quote]
Omituiset vaihtoehdot.Sen kaakaonkin luultavasti voi tehdä rasvattomaan maitoon,ja toisaalta kahvi voi olla rasvaista ja sokerista. Itse olen pienenä juonut sekä kahvia että kaakaota,miten nuo nyt poissulkisi toisensa?
Ehkä pysyttelisin linjalla kaikkea kolmea, joskus kahvia, joskus kaakaota ja joku toinen päivä teetä.
Tai miten olisi pelkkä maito aamulla?
Kofeiiniin osa jää koukkuun. Saa päänsärkyä jis ei ole saanut esimerkiksi kahvia aamulla.
Jos kahvinjuonti pysyy maltillisena, ni ehkä, mutta mieluummin vasta vähän vanhemmalle.
Itse olen juonut mobta vuotta noin 1-2 kupoia kahvia päivässä. Nyt vaan päätin jättää kahvin pois ja ongelmitta mennyt jo kaksi kuukautta. Eli en ollut kahvikoukussa.
Alaikäisille ek keskushermoston kypsymättömyyden takia suositella kahvia. Migreenidiagnoosi on erikseen.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 06:49"]
[/quote]
Omituiset vaihtoehdot.Sen kaakaonkin luultavasti voi tehdä rasvattomaan maitoon,ja toisaalta kahvi voi olla rasvaista ja sokerista. Itse olen pienenä juonut sekä kahvia että kaakaota,miten nuo nyt poissulkisi toisensa?
[/quote]
Nämä, koska ap haluaa että sanomme hänelle että kahvi lapselle ok.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 06:49"] Kumpi on parempi vaihtoehto aamujuomaksi 5-luokkalaiselle, muki sokerista ja rasvaista O'boy-kaakaota vai muki maitokahvia ilman sokeria? [/quote] Omituiset vaihtoehdot.Sen kaakaonkin luultavasti voi tehdä rasvattomaan maitoon,ja toisaalta kahvi voi olla rasvaista ja sokerista. Itse olen pienenä juonut sekä kahvia että kaakaota,miten nuo nyt poissulkisi toisensa? [/quote] Nämä, koska ap haluaa että sanomme hänelle että kahvi lapselle ok.
[/quote]
Itse aloitin kahvin juonnin alle kouluikäisenä(en kyllä tiedä mitä vanhempieni päässä liikkui...),äidilleni oli neuvolassa sanottu että kahvista nuorena ei ole muuta haittaa kuin kofeiiniaddiktio(siis ei ole merkittäviä terveyshaittoja). Jos ap haluaa antaa lapselle kahvia,kannattaa ainakin laittaa paljon maitoa.Vielä aikuisenakin laitan kahviin melkein puolet maitoa,en pidä sen karvaasta mausta,mutta toisaalta juoma ei silloin ole myöskään niin vahvaa.
Lastenlääkäri sanoisi kahville ei.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:19"]Mä olen juonut kahvia nyt 23 vuotta, 3 vuotiaasta asti.. Eikä ole mitään pahoja riippuvuuksia. Meillä on suvussa juotu kahvia pienestä pitäen.. Kahvi ei ole verrattavissa tupakkaan vai onko jossain kielto ettei kahvia myydä alle 18 vuotiaille? Ennemmin vertaisin tupakkaa ja alkoholiin kuin kahviin..
Ja en ihan usko että tuo yksi on ihan opettaja sentäs..
[/quote] Sama täällä ja ala-aste ikäisenä vielä kunnon pannukahvia, yhdessä elämän vaiheessa parikin litraa päivässä enkä muuta nestettä. T:13
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 03:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 07:53"]Kahvihan on jo monessa tutkimuksessa todettu terveelliseksi. Ihmettelen miten sitä vieläkin väheksytään ja pelätään.[/quote]Kyllä olet aivan oikeassa! Mutta ei se kultakatriina, saludo tai edes presidentti mitä Suomessa tykätään juoda kuin vettä.Kahvinjuojien pitäisi tutustua enemmän tuotteisiinsa ja lopettaa sen vaalean litkun latkiminen keittimistä.
[/quote] Niinpä, siksi suomalaiset on kovina kahvinlitkijöinä niin kovin lyhytikäistä kansaa.
Kofeiini voi olla ihan järkevä migreenilääke, mutta en todellakaan opettaisi lasta tarkoituksella kofeiiniaddiktiksi. Olen itse taistellut ko. addiktion kanssa yli 15 vuotta, ja nyt lopulta pääsemässä siitä eroon. Kaikki eivät toki ole yhtä herkkiä kuin minä, mutta minulla kofeiiniriiippuvuus on tehnyt elämästä hankalaa. Esimerkkejä: jos nukun viikonloppuna 2 tuntia myöhempään kuin arkena, on seurauksena koko päivän kestävä päänsärky, kun olen saanut aamun kahvikupillisen 2 tuntia myöhässä. Matkoilla on hankalaa, kun kahvia ei olekaan saatavilla (koska en ole sopivassa paikassa) siihen aikaan, kun olen tottunut juomaan keskipäivän kupillisen jne.
Tähän ikään mennessä olen jo joutunut niin usein ottamaan särkylääkettä kahvin puutteen aiheuttamaan päänsärkyyn, että särkylääkkeiden teho on minulla laskenut selvästi. Joudun ottamaan vähintään 2 kertaa ohjeiden mukaisen annostuksen, jotta särkylääkkeellä olisi mitään tehoa. Silloinkin lääke auttaa vain noin joka toinen kerta.
Olen jo monesti yrittänyt lopettaa kahvin juomisen, mutta mitkään vähitellen vähentämiset eivät ole toimineet. Yhdellä kerralla lopettamisesta taas seuraa monen päivän päänsärky. Nyt kuitenkin viimeinen yritys näyttää tuottaneen tuloksia ja tänäkin aamuna pää on enää vain hiukan (täysin siedettävästi) kipeä. Ehkä jouluun mennessä olen päässyt jo siihen tilanteeseen, että olo on täysin normaali. Sitkeyttä tämä kuitenkin vaatii.
En siis missään tapauksessa opettaisi lasta tarkoituksella riippuvaiseksi kahvista. Sen verran helvettiä tämä riippuvuuden kanssa taisteleminen on ollut. Ja ainakin minulla riippuvuus ja sen tuomat oireet ovat pahentuneet selvästi iän myötä.
38 jatkaa vielä: en ole koskaan juonut kahvia yli 3 kupillista päivässä. Eli minulla tämä riippuvuus on kehittynyt täysin normaaleilla kahvimäärillä, ei millään kymmenien kupillisten litkimisillä.
Kahvin haittoja on minusta pahasti aliarvioitu. Se aiheuttaa unettomuutta ja keskittymiskyvyttömyyttä eikä siitä todennäköisesti pääse koskaan irti. On tekopyhää kieltää energiajuomat lapsilta ja sitten tarjota kahvia.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 07:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 06:51"]
Noi kaakaojuomat ei ole hyväksi kenellekään.
Jos kaakao on tehty täysmaitoon oikeasta kaakaojauhosta, on se terveellinen juoma.
[/quote]
Oikea kaakaojauhe maistuu paskalta.
[/quote]
Olet siis maistanut kumpaakin? Ei, älä vastaa en oikeasti halua tietää.
[/quote]
Kyllä, kuten sinäkin tietämättäsi. Onnea siitä ja asian selviämisestä!