Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia

Vierailija
29.09.2021 |

Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.

Kommentit (733)

Vierailija
601/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä yhtäkään alaa, jolla ei kukaan koskaan fundeeraisi alan vaihtoa. Itse olen toimittaja, ja jokainen toimittaja miettii samaa myös välillä, vaikka tykkäisikin yleensä työstään!

Opettajilla on varmasti stressiä ajoittain. On hankalia oppilaita, vanhempia, kollegoja ja esimiehiä. Kelläpä ei olisi hankalia asiakkaita, kollegoja ja esimiehi

Tuo "vain heinäkuu lomaa

Opetusvelvollisuus vaihtelee, mutta on reilut 20 h viikossa. Se ON vähän. Aloittava opettaja joutuu valmistelemaan tunteja aika lailla, mutta vähänkään pidempään alalla ollut aika vähän. Monet korjaavat kokeet tunneilla/välitunneilla.

Ja tosiaan lomaa on neljäsosa vuodesta, puolet enemmän kuin muissa ammateissa. Ei paha. Ok, liksa ei ole kummoinen.

En vaihtaisi, mutten nyt ihan kyllä allekirjoita opettajan työn erityistä raskauttakaan. Olen itse siis koulun johtokunnassa, ollut jo vuosia, ja perhepiirissä on opettajia, joten väitän jotakin asiasta ymmärtävänikin.

No näinhän se on. Opettajilla on kiistämättä omia työhön liittyviä haasteita, muttei sellaista alaa ole olemassakaan, jolla ei olisi.

Koko keskustelussa on unohtunut laaja kuva. Ei ole ollenkaan suhteutettu opettajien ongelmia muihin tai alanvaihdon harkintaintoa muihin. Mä väitän, ettei opettajan ammatti todella ole mikään next to hell, vaan melko mukava sisätyö runsaalla vapaa-ajalla ja hyvällä motivaatiolla.

Kyllä sitä joka päivä käy lähellä tuota nex to hell monesta syystä. Mulla on aikuisia opiskelijoita, jotka ovat niin minä-tyyppisiä, että eivät osaa toimia ryhmässä. Vaativat erityispalveluita, jos eivät saa, valittavat te-toimistoon. Meteli on niin kova, että 25 viikkotunnin opetus vie mehut, että loppupäivän olet puoliksi kuollut ja teet suunnittelut ja hallinnolliset työt puolikuolleena. Lomaa et saa kuin heinäkuussa kuukauden, etkä voi olla edes sairas, koska ei ole sijaisia. Sen sijaan opiskelijat valittavat päivä toisensa jälkeen sairauksistaan yms.  Samaan aikaan pomo valittaa, kun ei ole mihinkään varaa, ei kirjoihin......ei yhtään mihinkään. Rahat on loppu.

Missä koulussa on opetusta kesäkuut ja elokuut?

On aikuiskoulutusta, mutta en halua tähän kirjoittaa tarkemmin alaa. Meillä toisaan ei ole lomaa kuin heinäkuu. Lisäksi monilla muilla ei ole kesä lomaa, vaan ovat tyttöminä kesän, eivätkä saa palkkaa. Kyllä se on vähän eri kuin olla lomalla.  Määräaikaiset työsuhteet ovat aika tavallisia, kun säästetään kaikesta. Näissä työsuhde katkaistaan, kun koulu loppuu eli opettaja ei ole millään lomalla, vaan työtön.

Tuota... Tuosta on minusta aika turha kitistä niin kauan kuin opettajat itse pitävät annettuna sen, että palaavat esim. hoitovapaalta "töihin" kesän ajaksi niin, että tuuraaja joutuu kesäkuukausien ajaksi työttömäksi.

Tiedän opettajia, jotka aikoinaan ovat kärsineet tuosta, mutta silti vakiduunin saatuaan toimivat aivan samalla lailla itse.

Syyttäkää siis toisianne. Jos olisitte keskenään solidaarisempia ja kieltäytyisitte hakemasta sijaisuuksia, joissa kunnat yrittävät kusettaa määrittämällä sijaisuuden vain lukuvuoden ajaksi (niitäkin toki on), niin saisitte asian korjattua.

Mutta kun ei, minä, minä ja mun liksa...

Tuo "vain heinäkuu lomaa" ja Te-toimisto tarkoittaa, että kyse on kotoutumiskoulutuksesta. Firmoja mm. Arffman, Public house, Spring house, Galimatias. Niissä on paljon ulkomaalaisia opettajia, erityisesti venäläisiä. Lomas kertyy 2 pv kuussa ja osalla on vielä nollasopparit.

Valmisteluun ei juuri mene aikaa, koska kyseessä on aika palikkatason supmen kielen opetus + työharjoittelupaikkojen hommaus.

Koska kyseessä ovat aikuiset, taukojen pitäminen onnistuu paremminkuin oeruskoulussa

No ei muuten saa pitää mitään ylimääräisiä taukoja. ELY tekee tarkastuksia ja opiskelijat tekevät valituksia. Se on lähtö opelle, jos pitää liikaa tai liian pitkiä taukoja. Opiskelijat ovat erittäin hankalia ja heillä on paljon sairauksia ja ongelmia.

Koulutuspäivät ovat 6-7 tuntia. Sen ajan pitää olla opetusta ma-pe. On omaa osaamattomuutta, jos ei jäljelle jäävässä ajassa ehdi tehdä kirjauksia ja suunnitella tulevia päiviä.

Olen ollut itse noissa hommissa v. 2019-2020. Vaikka opiskelijoilla on paljon ongelmia ja kielitaito heikko, rajoja saa vetää. Kouluttaja ei ole psykologi eikä sosiaalityöntekijä. Kouluttajille ei saa soitella iltaisin tai viikonloppuna. Minä kirjoitin taululle selvästi, että olen töissä klo 8-16, eikä minulle saa soittaa tai lähettää viestiä työajan jälkeen.

Kollega lähti siihen mukaan, että hän auttaa kaikissa murheissa ja etuushakemusten täyttämisessä, jopa asuntohakemuksen kanssa. Sitten valitti, kun työviikkojen työtunnit jatkuvasti yli 50 tuntia. Jos ei itse luo sääntöjä, kukaan muukaan ei pidä kouluttajan puolia.

Tosi vähän aikaa viihdyit näissä töissä vain ehkä vuoden. Kyllä tuon ajan jaksaa.

Vierailija
602/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää kyllä siltä, että naiset ovat toisilleen tosi ilkeitä ja kateellisia, koska opettajista suuri osa on naisia ja luultavasti naiset täällä juuri enimmäkseen ovat arvostelemassa naisia (siis opettajia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ne työpäivät on pari tuntia? Tulen koululle n. klo 7.45 ja lähden klo 16. Noin kerran kuussa on illalla kokous (teams). Vanhempainilta on tietysti oma tapauksensa, koska niitä on niin harvoin, ettei viitsi edes laskea työajaksi. Pyrin välttämään viikonlopputöitä, mutta kyllähän nämä kaikenlaiset uudistukset ja työryhmään valmistautumiset, projektit ja muu sälä kasaantuvat monesti viikonlopuille. En voi olla opetuksesta poissa tai jättää tunteja suunnittelematta vain sen takia, että opetushallinto suoltaa kiihtyvällä tahdilla uutta.

Ihan normi työpäivän pituus missä tahansa kokoaikaduunissa. Kyllä open työ on edelleen niitä harvoja joista pääsee himaan mahdollisesti jo klo 13. Vaikka sitten joutuisikin tekemään kotona töitä, onhan se nyt ihan eri juttu kuin olla fyysisesti työpaikalla. Laittaa vaikka pyykit koneeseen, villasukat jalkaan, syö kaikessa rauhassa...

Vierailija
604/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne työpäivät on pari tuntia? Tulen koululle n. klo 7.45 ja lähden klo 16. Noin kerran kuussa on illalla kokous (teams). Vanhempainilta on tietysti oma tapauksensa, koska niitä on niin harvoin, ettei viitsi edes laskea työajaksi. Pyrin välttämään viikonlopputöitä, mutta kyllähän nämä kaikenlaiset uudistukset ja työryhmään valmistautumiset, projektit ja muu sälä kasaantuvat monesti viikonlopuille. En voi olla opetuksesta poissa tai jättää tunteja suunnittelematta vain sen takia, että opetushallinto suoltaa kiihtyvällä tahdilla uutta.

Ihan normi työpäivän pituus missä tahansa kokoaikaduunissa. Kyllä open työ on edelleen niitä harvoja joista pääsee himaan mahdollisesti jo klo 13. Vaikka sitten joutuisikin tekemään kotona töitä, onhan se nyt ihan eri juttu kuin olla fyysisesti työpaikalla. Laittaa vaikka pyykit koneeseen, villasukat jalkaan, syö kaikessa rauhassa...

Joo eikä opella olekaan työpaikalla mitään kunnollista työpistettä eli pakkokin lähteä kotiin. Ruokatauolla ei ehdikään mitään syömään eli hyvä, että edes jossain kohtaa päivässä on aikaa syödä. Olihan monet nyt koronan aikana etätöissä kotona, ja kyllä monet tänä päivänä tekevät muutenkin etätöitä kotona.

Vierailija
605/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh, en vaihda. Työn tekemistä vaikeutetaan koko ajan, mutta himmailen vain sitä enemmän. Pyöritän samoja matskuja, en ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, jne. Lomia odotellessa, enää ensi viikko töitä 😄

Vierailija
606/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, en vaihda. Työn tekemistä vaikeutetaan koko ajan, mutta himmailen vain sitä enemmän. Pyöritän samoja matskuja, en ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, jne. Lomia odotellessa, enää ensi viikko töitä 😄

Sä osaat hoitaa hommat kotiin! Hyvä!

Vierailija
607/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä me opettajat turhaan yritetään  opettaa. Nostetaan vaan palkka, kun meidän työtä ei kukaan arvosta.  Hoitakoot jokainen omat lapsensa miten haluaa. Mennään vaan 20 vuotta vanhoilla matskuilla, eikä vastata edes vanhempien puheluihin ja viesteihin. Hoitatkoot omat lapsensa! 

Vierailija
608/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan tässä oikein kesälomaa. En muuten olisikaan tässä opettajan työssä, mutta kun on tuo ruhtinaallinen loma. On se sitten kiva maata koko kesä. 

Vierailija
609/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ulkopuolinen tajua. Esim meillä pitää tulla koululle jo n vartti ennen kuin tunti alkaisi. Useana päivinä viikossa joutuu välituntivalvomaan. Yleensä onnistun vastaamaan viestit päivän aikana, mutta varsinkin jos on on kokeita korjattavana, olen joutunut iltaisin tekemään sitä. Hyvää on, että päivät ovat lyhyempiä kuin monilla muilla, mutta minusta se on oikein, koska työ on raskaampaa.

Vierailija
610/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetin kotoutumiskoulutuksessa 20 vuotta, nyt vakavasti mietin uranvaihtoa. Alkuaikoina kaikki oli uutta, ei ollut paljon oppikirjojakaan tarjolla. Sitten tuli hyviä oppikirjoja, joita ostettiin koulutuksiin jopa useampia per oppilas. Nyt on taas ympyrä sulkeutunut, määrärahojen loputtua oppikirjoja ei enää ole. Tuo materiaalin teko omalla ajalla heterogeeniselle porukalle on  todella työlästä, ja oppilaat valittavat sekalaisista paperinipuista joita luonnollisesti kertyy aivan valtavasti 10 kk kurssin aikana. Yksi suuri kuormittava tekijä on jatkuvat arvioinnit - opiskelijoiden arvioinnit kurssista ja opettajasta. Opiskelijat tekevät näitä välipalautteita kolmen kuukauden välein, ja palautteen keskiarvon on oltava yli 4 tai esimies tulee lankoja pitkin. Tähän lisäksi muidenkin mainitsema opiskelijoiden röyhkeys, jatkuva omankielinen kälätys ja kaikenlaiset ongelmat. Työ on todella kuormittavaa! Sain jo rytmihäiriöitä ja nyt yritän kovasti löytää jotain muuta työtä.

Vierailija
611/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä me opettajat turhaan yritetään  opettaa. Nostetaan vaan palkka, kun meidän työtä ei kukaan arvosta.  Hoitakoot jokainen omat lapsensa miten haluaa. Mennään vaan 20 vuotta vanhoilla matskuilla, eikä vastata edes vanhempien puheluihin ja viesteihin. Hoitatkoot omat lapsensa! 

Ei teillä ole mitään vastuuta oppimisesta. Minun poikani, joka on älykäs, opettelee parhaillaan historian kokeeseen. Voin sanoa, että MITÄÄN ei ole saatu koulussa opetettua. Minä nyt sitten opetan.

Vierailija
612/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää turhaan vaihtako, ihan helvetin raskasta joka paikassa tätä nykyä, priimaa pitää tuottaa ja mikään ei saa maksaa mitään. Teillä edes pitkät lomat kompensoi, sitä voi tietty kokeilla jotain ihan yhtä kuormittavaa ja lomailla 30pvää/vuosi.

Vierailija
613/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetin kotoutumiskoulutuksessa 20 vuotta, nyt vakavasti mietin uranvaihtoa. Alkuaikoina kaikki oli uutta, ei ollut paljon oppikirjojakaan tarjolla. Sitten tuli hyviä oppikirjoja, joita ostettiin koulutuksiin jopa useampia per oppilas. Nyt on taas ympyrä sulkeutunut, määrärahojen loputtua oppikirjoja ei enää ole. Tuo materiaalin teko omalla ajalla heterogeeniselle porukalle on  todella työlästä, ja oppilaat valittavat sekalaisista paperinipuista joita luonnollisesti kertyy aivan valtavasti 10 kk kurssin aikana. Yksi suuri kuormittava tekijä on jatkuvat arvioinnit - opiskelijoiden arvioinnit kurssista ja opettajasta. Opiskelijat tekevät näitä välipalautteita kolmen kuukauden välein, ja palautteen keskiarvon on oltava yli 4 tai esimies tulee lankoja pitkin. Tähän lisäksi muidenkin mainitsema opiskelijoiden röyhkeys, jatkuva omankielinen kälätys ja kaikenlaiset ongelmat. Työ on todella kuormittavaa! Sain jo rytmihäiriöitä ja nyt yritän kovasti löytää jotain muuta työtä.

Mulla vatsa oireilee koko ajan. Eikä tauolla ehdi oikein kunnolla syödä niin, että vatsa on entistä huonommassa kunnossa. Kiire on todella kova ja koko ajan joku tarvitsee jossain apua. Aikuiset ihmiset eivät osaa edes kirjaa avata ilman opettajan apua. Joo pomo tulee lankoja pitkin, jos arvoinnit ovat huonoja. Arviointeja tehdään opiskelijoille, jotka eivät luultavasti oikein edes ymmäärrä, mitä tekevät, kun arvioivat. 

Vierailija
614/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajat laitettaisiin tavallisen ihmisen työajoille, niin lähes koko opettajakunta vaihtuisi. Työn vetovoima katoaisi ja opettajaksi pääsisi ihan kuka vain. Todennäköisesti jopa okl:ien taso laskisi merkittävästi, jotta opiskelijat saataisiin valmistumaan, kun kuka tahansa voisi aloittaa opinnot. Silti koulut olisivat täynnä epäpäteviä opettajia, koska työn vetovoima ei houkuttelisi enää päteviä, joilla on muitakin työmahdollisuuksia. Paine yksityiskouluille olisi valtava. Koulut ja koko yhteiskunta eriytyisivät merkittävästi.

Eikö siis voitaisi olla iloisia yhdestä maailman parhaista koulujärjestelmistä?

(Useimmiten olen itse töissä 7.45-14.45. Taukoja olen pitänyt ehkä 20-30 minuuttia, ei ruokataukoa. Suunnittelu- ja ajatustyötä sekä wilma-viestejä teen myös kotona.)

Vierailija
615/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei teillä ole mitään vastuuta oppimisesta. Minun poikani, joka on älykäs, opettelee parhaillaan historian kokeeseen. Voin sanoa, että MITÄÄN ei ole saatu koulussa opetettua. Minä nyt sitten opetan.

No sun lapsellaoli sitten hyvä ja viisas opettaja. Oppiminen nimittäin on oppilaan tehtävä. Minäkin olen omaa lastani opettanut. Miksi ihmeessä älykäs poikasi sitten käy sitä tyhmää koulua, jos kerran kotona on hyvä opettaja. Kotikouluun vaan, mars!

Vierailija
616/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lapsesestasi kasvaa myös sosiaalisesti älykäs siellä kotona. Onko hänellä haaveena historian opettajan työ?

Vierailija
617/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun lapsellaoli sitten hyvä ja viisas opettaja. Oppiminen nimittäin on oppilaan tehtävä. Minäkin olen omaa lastani opettanut. Miksi ihmeessä älykäs poikasi sitten käy sitä tyhmää koulua, jos kerran kotona on hyvä opettaja. Kotikouluun vaan, mars!

Ai, mikäs se sitten on opettajan tehtävä jollei opettaa? Tämäkin vielä….

Vierailija
618/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lapsesestasi kasvaa myös sosiaalisesti älykäs siellä kotona. Onko hänellä haaveena historian opettajan työ?

Tuskinpa on. Mutta olisin kyllä toivonut, että opettaja olisi edes jotain onnistunut koealueesta hänelle opettamaan, mutta ei. Minä opetan ja varmaan saa taas hyvän numeron ja se pjaska opettaja voi olla tyytyväinen itseensä,

Vierailija
619/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, mikäs se sitten on opettajan tehtävä jollei opettaa? Tämäkin vielä….

Joo opettaja antaa mahdollisuudet ja motivoi, mutta kyllä oppiminen on oppilaan oma tehtävä. Ei minunkaan päähäni kukaan opettaja ole väkisin tietoja kaatanut. Itse olen tietoni hankkinut, mutta opettajat ovat ehkä auttaneet.

Vierailija
620/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ihan koulun vieressä ja sen läheisyydessä on opettajille osoitetetut parkkipaikat. Ensimmäiset autot ilmestyy parkkipaikalle yleensä noin klo 9 ja parkkipaikka on tyhjä aina kello 15 jälkeen. Moni siis tulee ja lähtee tuossa välissä. Lieneekö joka päivä edes tunteja.

Uusissa kouluissa ei ole opettajille työtiloja ja luokkia on niin vähän, että ne ovat jatkuvasti käytössä. Kun varsinainen koulupäivä päättyy, tulevat tiloihin musiikkiopiston opettajat ja heidän jälkeensä vielä kansalaisopisto. Tekisin mieluusti kaikki työt työpaikalla. Valitettavasti se ei onnistu ja hommat on tehtävä kotona. Huomenna pitäisi valmistella muutama tunti seuraavan kahden viikon asioita.