Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia
Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.
Kommentit (733)
Vierailija kirjoitti:
Asun ihan koulun vieressä ja sen läheisyydessä on opettajille osoitetetut parkkipaikat. Ensimmäiset autot ilmestyy parkkipaikalle yleensä noin klo 9 ja parkkipaikka on tyhjä aina kello 15 jälkeen. Moni siis tulee ja lähtee tuossa välissä. Lieneekö joka päivä edes tunteja.
Joo mutta ei sitten varmaan tule palkkaakaan, jos eivät opeta. Kyllä koulut kanssa säästävät kaikesta eli eivät luultavasti sitten saa palkkaa, jos eivät opeta. Koululla on töissä muuta henkilökuntaa kuin opettajia. Meillä on useampi rehtori, päälliköitä, suunnittelijoita, toimistohenkilökuntaa, vahtimestareita, muita pomoja jne. Opettajat tekevät töitä myös kotona, koska heillä ei ole välttämättä mitään rauhallisia työpisteitä kouluilla. Sitten luokaan voi tulla joku muu ryhmä eli sieltä on pakko lähteä pois. Itse lähden töihin kello 7.00 ja olen olen työpaikalla noin kello 8.00. Opetus alkaa kello 9.00. Tämän tunnin aikana kopioin, kirjoittelen ja etsin sopivaa materiaalia oppitunteja varten. Varsinainen opetus tapahtuu sitten 9.00-13.30. Ruokatauko on niin lyhyt, ettei siinä ehdi paljon syömään, mutta eväitä yleensä syön. Saatan myös tauolla taas kopioida ja valmistella materiaalia. Oppituntien päätyttyä yritän saada kamat kasattua kokoon niin, että pääsen pois, jos joku tarvitsee luokkaa. Lähden kotiin aika nopeasti tekemään hallinnolisia töitä, tarkistamaan mahdollisia kokeita yms. Olen kotona ehkä noin kello 15.00. Kotona sitten teen noin pari tuntia näitä hallinnollisia töitä, selaan oppikirjoja ja etsin netistä materiaalia, teen myös itse lisää materiaalia, tarkistan kokeita. Olen yhteydessä tarpeen mukaan muihin opettajiin ja oppilaisiin yms. Välillä saatan syödä pikaisesti jotain. Olen valmis ehkä kello 17.00-18.00. Riippuu päivästä. Joskus saatan tehdä töitä pitempäänkin, jos on joku suurempi projekti meneillään. Palkkaa saan tuosta 25 tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä yhtäkään alaa, jolla ei kukaan koskaan fundeeraisi alan vaihtoa. Itse olen toimittaja, ja jokainen toimittaja miettii samaa myös välillä, vaikka tykkäisikin yleensä työstään!
Opettajilla on varmasti stressiä ajoittain. On hankalia oppilaita, vanhempia, kollegoja ja esimiehiä. Kelläpä ei olisi hankalia asiakkaita, kollegoja ja esimiehiä?
Opetusvelvollisuus vaihtelee, mutta on reilut 20 h viikossa. Se ON vähän. Aloittava opettaja joutuu valmistelemaan tunteja aika lailla, mutta vähänkään pidempään alalla ollut aika vähän. Monet korjaavat kokeet tunneilla/välitunneilla.
Ja tosiaan lomaa on neljäsosa vuodesta, puolet enemmän kuin muissa ammateissa. Ei paha. Ok, liksa ei ole kummoinen.
En vaihtaisi, mutten nyt ihan kyllä allekirjoita opettajan työn erityistä raskauttakaan. Olen itse siis koulun johtokunnassa, ollut jo vuosia, ja perhepiirissä on opettajia, joten väitän jotakin asiasta ymmärtävänikin.
No näinhän se on. Opettajilla on kiistämättä omia työhön liittyviä haasteita, muttei sellaista alaa ole olemassakaan, jolla ei olisi.
Koko keskustelussa on unohtunut laaja kuva. Ei ole ollenkaan suhteutettu opettajien ongelmia muihin tai alanvaihdon harkintaintoa muihin. Mä väitän, ettei opettajan ammatti todella ole mikään next to hell, vaan melko mukava sisätyö runsaalla vapaa-ajalla ja hyvällä motivaatiolla.
Kyllä sitä joka päivä käy lähellä tuota nex to hell monesta syystä. Mulla on aikuisia opiskelijoita, jotka ovat niin minä-tyyppisiä, että eivät osaa toimia ryhmässä. Vaativat erityispalveluita, jos eivät saa, valittavat te-toimistoon. Meteli on niin kova, että 25 viikkotunnin opetus vie mehut, että loppupäivän olet puoliksi kuollut ja teet suunnittelut ja hallinnolliset työt puolikuolleena. Lomaa et saa kuin heinäkuussa kuukauden, etkä voi olla edes sairas, koska ei ole sijaisia. Sen sijaan opiskelijat valittavat päivä toisensa jälkeen sairauksistaan yms. Samaan aikaan pomo valittaa, kun ei ole mihinkään varaa, ei kirjoihin......ei yhtään mihinkään. Rahat on loppu.
Missä koulussa on opetusta kesäkuut ja elokuut?
On aikuiskoulutusta, mutta en halua tähän kirjoittaa tarkemmin alaa. Meillä toisaan ei ole lomaa kuin heinäkuu. Lisäksi monilla muilla ei ole kesä lomaa, vaan ovat tyttöminä kesän, eivätkä saa palkkaa. Kyllä se on vähän eri kuin olla lomalla. Määräaikaiset työsuhteet ovat aika tavallisia, kun säästetään kaikesta. Näissä työsuhde katkaistaan, kun koulu loppuu eli opettaja ei ole millään lomalla, vaan työtön.
Tuota... Tuosta on minusta aika turha kitistä niin kauan kuin opettajat itse pitävät annettuna sen, että palaavat esim. hoitovapaalta "töihin" kesän ajaksi niin, että tuuraaja joutuu kesäkuukausien ajaksi työttömäksi.
Tiedän opettajia, jotka aikoinaan ovat kärsineet tuosta, mutta silti vakiduunin saatuaan toimivat aivan samalla lailla itse.
Syyttäkää siis toisianne. Jos olisitte keskenään solidaarisempia ja kieltäytyisitte hakemasta sijaisuuksia, joissa kunnat yrittävät kusettaa määrittämällä sijaisuuden vain lukuvuoden ajaksi (niitäkin toki on), niin saisitte asian korjattua.
Mutta kun ei, minä, minä ja mun liksa...
Eikö nyt mene jakeluun ettei kaikilla aloilla ole opettajilla koko kesää lomaa. Heillä on samat lomaedut kuin muillakin aloilla eli se 30 päivää. He ovat työttömänä sen ajan, kun ei ole opetusta, eivät saa siitä palkkaa. Eivät saa edes joulun ajasta, vaan hakevat työttömyyskorvausta.
Aikuisopistot ovat asia erikseen, eikä siellä edes opettajat ole kuin pieneltä osin opettajan koulutuksen saaneita. Älä nyt sotke pientä erikoissakkia opettajakeskusteluun. Tai jos sotket, sanot puhuvasi aikuiskoulutuksesta. Vähän noloa siipeillä peruskoulun opettajien kauhukertomuksilla vaikeista lapsista ja vanhemmista, kun ne eivät koske sinua lainkaan "mutku kuukauden kesäloma" puolestaan ei koske ensimmäisen ja toisen asteen opettajia!
Aikuiskoulutuksessa valtaosa työtekijöistä sitä paitsi on vakinaisia tai sivutoimisia.
No meillä vasta sitten onkin kauhuopiskelijoita, kunhan vain tietäisit. Pätevyysvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, opettajan pedagogiset opinnot ja opetettavasta aineesta vähintään syventävät opinnot. En ala tässä sinua sivistämään, mutta asiakaskunta on vaativaa ja opettajan pitää osata olla psykiatri, hoitaja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä yhtäkään alaa, jolla ei kukaan koskaan fundeeraisi alan vaihtoa. Itse olen toimittaja, ja jokainen toimittaja miettii samaa myös välillä, vaikka tykkäisikin yleensä työstään!
Opettajilla on varmasti stressiä ajoittain. On hankalia oppilaita, vanhempia, kollegoja ja esimiehiä. Kelläpä ei olisi hankalia asiakkaita, kollegoja ja esimiehiä?
Opetusvelvollisuus vaihtelee, mutta on reilut 20 h viikossa. Se ON vähän. Aloittava opettaja joutuu valmistelemaan tunteja aika lailla, mutta vähänkään pidempään alalla ollut aika vähän. Monet korjaavat kokeet tunneilla/välitunneilla.
Ja tosiaan lomaa on neljäsosa vuodesta, puolet enemmän kuin muissa ammateissa. Ei paha. Ok, liksa ei ole kummoinen.
En vaihtaisi, mutten nyt ihan kyllä allekirjoita opettajan työn erityistä raskauttakaan. Olen itse siis koulun johtokunnassa, ollut jo vuosia, ja perhepiirissä on opettajia, joten väitän jotakin asiasta ymmärtävänikin.
No näinhän se on. Opettajilla on kiistämättä omia työhön liittyviä haasteita, muttei sellaista alaa ole olemassakaan, jolla ei olisi.
Koko keskustelussa on unohtunut laaja kuva. Ei ole ollenkaan suhteutettu opettajien ongelmia muihin tai alanvaihdon harkintaintoa muihin. Mä väitän, ettei opettajan ammatti todella ole mikään next to hell, vaan melko mukava sisätyö runsaalla vapaa-ajalla ja hyvällä motivaatiolla.
Kyllä sitä joka päivä käy lähellä tuota nex to hell monesta syystä. Mulla on aikuisia opiskelijoita, jotka ovat niin minä-tyyppisiä, että eivät osaa toimia ryhmässä. Vaativat erityispalveluita, jos eivät saa, valittavat te-toimistoon. Meteli on niin kova, että 25 viikkotunnin opetus vie mehut, että loppupäivän olet puoliksi kuollut ja teet suunnittelut ja hallinnolliset työt puolikuolleena. Lomaa et saa kuin heinäkuussa kuukauden, etkä voi olla edes sairas, koska ei ole sijaisia. Sen sijaan opiskelijat valittavat päivä toisensa jälkeen sairauksistaan yms. Samaan aikaan pomo valittaa, kun ei ole mihinkään varaa, ei kirjoihin......ei yhtään mihinkään. Rahat on loppu.
Missä koulussa on opetusta kesäkuut ja elokuut?
On aikuiskoulutusta, mutta en halua tähän kirjoittaa tarkemmin alaa. Meillä toisaan ei ole lomaa kuin heinäkuu. Lisäksi monilla muilla ei ole kesä lomaa, vaan ovat tyttöminä kesän, eivätkä saa palkkaa. Kyllä se on vähän eri kuin olla lomalla. Määräaikaiset työsuhteet ovat aika tavallisia, kun säästetään kaikesta. Näissä työsuhde katkaistaan, kun koulu loppuu eli opettaja ei ole millään lomalla, vaan työtön.
Tuota... Tuosta on minusta aika turha kitistä niin kauan kuin opettajat itse pitävät annettuna sen, että palaavat esim. hoitovapaalta "töihin" kesän ajaksi niin, että tuuraaja joutuu kesäkuukausien ajaksi työttömäksi.
Tiedän opettajia, jotka aikoinaan ovat kärsineet tuosta, mutta silti vakiduunin saatuaan toimivat aivan samalla lailla itse.
Syyttäkää siis toisianne. Jos olisitte keskenään solidaarisempia ja kieltäytyisitte hakemasta sijaisuuksia, joissa kunnat yrittävät kusettaa määrittämällä sijaisuuden vain lukuvuoden ajaksi (niitäkin toki on), niin saisitte asian korjattua.
Mutta kun ei, minä, minä ja mun liksa...
Eikö nyt mene jakeluun ettei kaikilla aloilla ole opettajilla koko kesää lomaa. Heillä on samat lomaedut kuin muillakin aloilla eli se 30 päivää. He ovat työttömänä sen ajan, kun ei ole opetusta, eivät saa siitä palkkaa. Eivät saa edes joulun ajasta, vaan hakevat työttömyyskorvausta.
Aikuisopistot ovat asia erikseen, eikä siellä edes opettajat ole kuin pieneltä osin opettajan koulutuksen saaneita. Älä nyt sotke pientä erikoissakkia opettajakeskusteluun. Tai jos sotket, sanot puhuvasi aikuiskoulutuksesta. Vähän noloa siipeillä peruskoulun opettajien kauhukertomuksilla vaikeista lapsista ja vanhemmista, kun ne eivät koske sinua lainkaan "mutku kuukauden kesäloma" puolestaan ei koske ensimmäisen ja toisen asteen opettajia!
Aikuiskoulutuksessa valtaosa työtekijöistä sitä paitsi on vakinaisia tai sivutoimisia.
Etpä taida oikein olla asian tasalla..... Joo työsuhde ei ole vakinainen eli sillä kikkaillaan, mutta töitä pitää tehdä niin kuin vakituinen, eikä lomia saa pitää.
Mitä tulee mukamas peruskoulun huikeaan eliittielämään niin alkupalkat eivät ole edes keskitasoa.
Vierailija kirjoitti:
....mulla on hammaslääkäri .......mulla on lapsi sairaana......... mua huimaa....... mulla on lääkäri .......mulla on lääkäri....... lapsi sairastui päiväkodissa, lähden hakemaan...... mulla on kela.......... mulla on soiaalitoimisto.......mun päätä särkee...... mä en ole nukkunut yöllä, mua väsyttää.........mulla on stressi........mulla on perheongelmia...........mä olin vankilassa.......mun tilanne on tosi huono........mulla on sitä ja tätä..... .....mulla on lapsen päiväkotikeskustelu
Näitä opettaja kuuntelelee päivittäin ja siinä samassa pitäisi vielä saada nämä ihmiset oppimaan jotain. Hänellä ei ole mitään apua, vaan hän on yksin tällaisen ryhmän kanssa.
Hyvä, jos pää kestää opettajalla.
Jos ei kestä, alanvaihto. Menee sitten itse kouluun oppimaan uutta ammattia.
Kaikki jotka täällä viitsivät halveksia ja aliarvioida opettajien töitä, ryhtykää ihmeessä tähän ihanne työhön, jossa on niin helppoa. Mitä turhaan täällä roikutte, siitä vaan opiskelemaan. Sitten vaan hakemaan sitä paikkaa työelämästä. Sitten joissain vaiheessa, jos valmistutte peruskoulun opettajiksi, voitte saada pidemmän loman, jota niin haluatte. Voitte toki pyrkiä aikuiskoulutukseen opettajaksi ja sitten pitää olla se ylempi korkeakoulututkinto, opettajan pedagogiset opinnot ja opetettavasta aineesta vähintään aineopinnot. Siellä sitten voitte opettaa heikkoja, sairaita ja huonosti motivoituneita ihmisiä, jotka ovat sitten lähtöisin eri kulttuureista. Sitten ei ole vakipaikkaa, eikä lomaa koskaan, eikä sitä edes saa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....mulla on hammaslääkäri .......mulla on lapsi sairaana......... mua huimaa....... mulla on lääkäri .......mulla on lääkäri....... lapsi sairastui päiväkodissa, lähden hakemaan...... mulla on kela.......... mulla on soiaalitoimisto.......mun päätä särkee...... mä en ole nukkunut yöllä, mua väsyttää.........mulla on stressi........mulla on perheongelmia...........mä olin vankilassa.......mun tilanne on tosi huono........mulla on sitä ja tätä..... .....mulla on lapsen päiväkotikeskustelu
Näitä opettaja kuuntelelee päivittäin ja siinä samassa pitäisi vielä saada nämä ihmiset oppimaan jotain. Hänellä ei ole mitään apua, vaan hän on yksin tällaisen ryhmän kanssa.
Hyvä, jos pää kestää opettajalla.
Jos ei kestä, alanvaihto. Menee sitten itse kouluun oppimaan uutta ammattia.
Joo menisinkin, mutta tässä on sen verran ikää, ettei enää kannata. Yritän koko ajan katsoa, josko löytyisi tällä koulutuksella joku toinen työ. Kyllä siinä pää on kovilla, kun noin 15 opiskelijan joukossa on joka päivä useita ongelmia päivästä toiseen. Itse ei voi olla koskaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Korona-aika on lisänny opettajien työtä myös sillä tavalla, että nyt on motivoitava opiskelijoita ottamaan koronrokotus. Tunti tunnin jälkeen on pitänyt antaa valistusta aiheesta ja jopa on autettava aikojen varaamisessa. Yksittäistä opiskelijaa ei saisi kovin paljon auttaa oppituntien aikana, sillä meille on tullut ohje, että opettajan pitää olla kaikkien opiskelijoiden käytössä koko ajan.
Opiskelijat ovat usein pari päivää pois, kun ne on saanut ottamaan rokotuksen, koska tulevat kuulemma rokotuksesta niin kipeiksi. Sitten jäävät jälkeen opinnoista.
No eipä ole opettajan tehtävä ”motivoida” rokotuksen ottamiseen. Oletkohan ihan oikealla alalla kun otat tuollaisia vapauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-aika on lisänny opettajien työtä myös sillä tavalla, että nyt on motivoitava opiskelijoita ottamaan koronrokotus. Tunti tunnin jälkeen on pitänyt antaa valistusta aiheesta ja jopa on autettava aikojen varaamisessa. Yksittäistä opiskelijaa ei saisi kovin paljon auttaa oppituntien aikana, sillä meille on tullut ohje, että opettajan pitää olla kaikkien opiskelijoiden käytössä koko ajan.
Opiskelijat ovat usein pari päivää pois, kun ne on saanut ottamaan rokotuksen, koska tulevat kuulemma rokotuksesta niin kipeiksi. Sitten jäävät jälkeen opinnoista.
No eipä ole opettajan tehtävä ”motivoida” rokotuksen ottamiseen. Oletkohan ihan oikealla alalla kun otat tuollaisia vapauksia?
Olen kyllä alalla, mutta kun minun esimies painostaa tähän eli on pakko motivoida. Hän voi potkia mut pois työpaikasta, jos en tee niin kuin sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin opettajan on noudatettava työnantajan antamia ohjeita. Olen töissä paikassa, jossa monet jättäisivät mieluusti rokotutkset ottamatta eli sen takia ehkä työnantaja on ottanut tällaisen kannan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän ovat alalle kouluttautuneet. Luulivat olevansa jotain parempaa väkeä jo tuolloin.
Eiväthän he mitään luule olevnsa parempaa väkeä, he tietävät. Samaa sakkia elitistisessä yläluokkaisuudessaan kuin papit.
Millä vuosisadalla sinä elät? Opettajat ovat ihan tavallisia duunareita. Monet tienaavat lyhyemmällä kolutuksella paljon paremmin. Meillä ei ainakaan opettajat ole sen parempia ja jopa vahtimestareillakin on osalla yliopistokoulutus. Meillä ei ainakaan opettaja ole sen arvokkaampi kuin muutkaan.
Luokkajaon aiheuttama vääryys ei ole vuosisatakysymys. Jako eliitin ja rahvaan välillä on edelleen voimassaoleva tosiseikka. Vaikka opettajat ja vahtimestarit, taikka papit ja kirkon vapaaehtoistyöntekijät, työskentelevät samassa työyhteisössä näennäisesti tasa-arvoisina, on totuus kuitenkin raadollisempi. Eliitti, kuten opettajat ja papisto, sisimmässään kuitenkin syvästi halveksuvat rahvaan alaluokkaa vaikka ovat pääsääntöisesti tämän halveksuntansa oppineet kätkemäänkin. Viimeistään tämä luokkajako paljastuu siinä vaiheessa kun eliitti, kuten vaikkapa opettajat ja papit, lomallaan jättävät hulppeat edustuasunnot eliittiasuinalueillaan taakseen lähteäkseen purjehtimaan, kesähuvilalleen tai eksoottiseen ulkomaan matkakohteeseen viettämään taloudellisesti turvattua lomaa vailla huolen häivää. Samaan aikaan nämä pienempipalkkaiset rahvaan edustajat joutuvat tyytymään pienissä vuokra-asunnoissaan suorittamaansa jokapäiväiseen selviytymistaisteluun taloudellisten huolten raskauttamana, punalappusia ruoka-aineita lohduttomasti järsien.
Opettajilla on kyllä niin paska palkka, että sillä ei välttämättä pidetä edes autoa. Viisi vuotta yliopistoa ja opintolainaa, pätkätöitä, epävarmuutta, opintolainan maksua ja perhekin pitäisi perustaa. Open palkalla ei saa kummoistakaan asuntolainaa. Työ itsessään nähtävästi vie mehut. En tajua, miksi kukaan haluaa opiskella opettajaksi kun todellisuus on tämä.
Nythän on käynyt ilmi, että sairaalassa kaikki koronaa potevat ovat rokottamattomia. Nythän järjestetään infoja juuri näille rokottamattomille ympäri maataa. Voi olla, että opettajat ovat ryhmä, jonka nämä ihmiset yleensä tapaavat. Sen takia on varmaan hyvä, että opettajat antavat infoa tästä asiasta. Näin meidän talossa ainakin toimitaan eli kysymys ei ole mistään minun eritysvapaudestani. Tässä taas tulee esiin tämä opettajien syyttely. Teet hyvää tai huonoa niin aina ollaan syyttelemässä ja arvostelemassa. Kohta et uskalla tehdä mitään.
Olen tehnyt elämäni aikana useampaakin työtä ja täytyy todeta, ett opettaja homma on ollut ylivoimaisesti rankin työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän ovat alalle kouluttautuneet. Luulivat olevansa jotain parempaa väkeä jo tuolloin.
Eiväthän he mitään luule olevnsa parempaa väkeä, he tietävät. Samaa sakkia elitistisessä yläluokkaisuudessaan kuin papit.
Taidat nyt vähän pistää omia ennäkkoluulojasi. Mukavia ja maanläheisiä ihmisiä. Kyllä elitistit ovat ihan toisissa ammateissa, ei pelkkä akateemisuus tee ihmisestä elitistiä. Mutta toki uskot mihin tahdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosisadalla sinä elät? Opettajat ovat ihan tavallisia duunareita. Monet tienaavat lyhyemmällä kolutuksella paljon paremmin. Meillä ei ainakaan opettajat ole sen parempia ja jopa vahtimestareillakin on osalla yliopistokoulutus. Meillä ei ainakaan opettaja ole sen arvokkaampi kuin muutkaan.
Luokkajaon aiheuttama vääryys ei ole vuosisatakysymys. Jako eliitin ja rahvaan välillä on edelleen voimassaoleva tosiseikka. Vaikka opettajat ja vahtimestarit, taikka papit ja kirkon vapaaehtoistyöntekijät, työskentelevät samassa työyhteisössä näennäisesti tasa-arvoisina, on totuus kuitenkin raadollisempi. Eliitti, kuten opettajat ja papisto, sisimmässään kuitenkin syvästi halveksuvat rahvaan alaluokkaa vaikka ovat pääsääntöisesti tämän halveksuntansa oppineet kätkemäänkin. Viimeistään tämä luokkajako paljastuu siinä vaiheessa kun eliitti, kuten vaikkapa opettajat ja papit, lomallaan jättävät hulppeat edustuasunnot eliittiasuinalueillaan taakseen lähteäkseen purjehtimaan, kesähuvilalleen tai eksoottiseen ulkomaan matkakohteeseen viettämään taloudellisesti turvattua lomaa vailla huolen häivää. Samaan aikaan nämä pienempipalkkaiset rahvaan edustajat joutuvat tyytymään pienissä vuokra-asunnoissaan suorittamaansa jokapäiväiseen selviytymistaisteluun taloudellisten huolten raskauttamana, punalappusia ruoka-aineita lohduttomasti järsien.
Opettajilla on kyllä niin paska palkka, että sillä ei välttämättä pidetä edes autoa. Viisi vuotta yliopistoa ja opintolainaa, pätkätöitä, epävarmuutta, opintolainan maksua ja perhekin pitäisi perustaa. Open palkalla ei saa kummoistakaan asuntolainaa. Työ itsessään nähtävästi vie mehut. En tajua, miksi kukaan haluaa opiskella opettajaksi kun todellisuus on tämä.
Joo miten joku tosiaan jaksaa sitä alaa, kun koulutus on tosi pitkä. Nykyään ei uskalla tehdä sanoa tai tehdä mitään, kun heti ollaan moittimassa. Aina teet väärin ja sitten ollaan kateellisia siitä pienestäkin palkasta, jonka saat. Pelkkä p....... tulee niskaan.
Kyllä eliittiä on enemminkin jotkut lääkärit, sillä heillä on hyvä liksa. Yritysjohtajat ja yliopiston proffat..... Onhan noita, mutta opettajat eivät kyllä ovat eliitistä kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka täällä viitsivät halveksia ja aliarvioida opettajien töitä, ryhtykää ihmeessä tähän ihanne työhön, jossa on niin helppoa. Mitä turhaan täällä roikutte, siitä vaan opiskelemaan. Sitten vaan hakemaan sitä paikkaa työelämästä. Sitten joissain vaiheessa, jos valmistutte peruskoulun opettajiksi, voitte saada pidemmän loman, jota niin haluatte. Voitte toki pyrkiä aikuiskoulutukseen opettajaksi ja sitten pitää olla se ylempi korkeakoulututkinto, opettajan pedagogiset opinnot ja opetettavasta aineesta vähintään aineopinnot. Siellä sitten voitte opettaa heikkoja, sairaita ja huonosti motivoituneita ihmisiä, jotka ovat sitten lähtöisin eri kulttuureista. Sitten ei ole vakipaikkaa, eikä lomaa koskaan, eikä sitä edes saa pitää.
Vai olisko niin, että on älytty olla hakeutumatta tuolle alalle.
Yrittäjä ja oman itsensä pomo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opettaja vaihda alaa kun muistaa pitkät lomat. 2kk kesäloma, syys, joulu ja hiihtoloma 👍
Meidän opetusalalla ei ole pitkää lomaa. Loma on meillä 1 kuukausi ja sekin pitää käyttää heinäkuussa. Muina aikoina et saa lomaa edes viikkoa, koska ei ole sijaisia. Et voi edes sairastaa, koska ei ole niitä sijaisia.
Haist nyt home. Se loma ON kesällä reilu 2 kk, ihan sama miksi "koulutyön kesäkeskeytykseksi" olette sen keksineet nimetä.
Se on silti lomaa täydellä palkalla.
Ja kyllä opettajat pitävät saikkua siinä missä muutkin. Talvella lomia on pidettävä koulun loma-aikoina, se on totta, mutta vastapainona niitä sitten onkin neljä viikkoa kun muilla talvilomaa yleensä on vain yksi. Eikä se joulu/uusi vuosi ole välttämättä joka vuosi vapaata...
Kyllä arvostan opettajan työtä, mutta kaltaistesi täysin reaalimaailmasta irrallaan olevat luulot ärsyttävät. Et selvästi tiedä muiden ihmisten töistä mitään, mikä kyllä taitaa selittää alasi ihmisten ruikuttavaa itsesääliä paljon.
Meillä ei kyllä voi jäädä saikulle, koska ei ole sijaisia. Voit itse haistaa sen homeen, mutta näin on. Meillä ei ole opiskelijoillakaan hiihtolomia, ainoastaan jouluna ei ole työtä, mutta siitä ei makseta palkkaa eli voit hakea siltä ajalta työttömyyskorvausta.
No nyt löytyi ne koronan levittäjät.
Jos ihminen on oikeasti sairas, hän ei mene töihin. Piste.No ei ole koronaa, kun on rokotettu, mutta muita vaivoja on, eikä sijaisia ole eli saikulle ei voi jäädä.
Rokote ei estä levittämästä koronaa. Eihän se estä edes sairastumasta koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai olisko niin, että on älytty olla hakeutumatta tuolle alalle.
Yrittäjä ja oman itsensä pomo
No mitä sitten täällä käyt roikkumassa. Ole ylpeä itsestäsi, kun olet niin fiksu ja olet oikealla alalla ja itsesi pomo.