Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia
Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.
Kommentit (733)
Joskus kokeilin aikuiskoulutusta. Ihan työstä se kävi ja ääni oli yleensä sortumaisillaan perjantaina, kun ei voinut opettaa modernilla tavalla eli ohjata keskustelemaan pienryhmissä keskenään. Nuoria tulevaisuuden toivoja en lähtisi opettamaan minkäänlaisesta rahasummasta, olen sen verran hyvämuistinen ettei kouluelämän raadollisuus ole unohtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa sinne kouluun kokeilemaan opettajan hommaa. Ei käy kateeksi, kun pikku päivänsäteet haistattelevat, hajottavat paikkoja ja pahimmillaan käyvät kiinni. Onneksi en itse ole opettaja.
Olen kokeillut. Naurettavan helppoa esimerkiksi nykyiseen vastuulliseen projektityöhön verrattuna.
Oletkohan sitten tehnyt sitä opettajan työtä tosissasi vai vain vasemmalla kädellä huitaisemalla?
Tosissani. Palkka vaan oli niin surkea ettei sillä pystynyt rahoittamaan elämäntyyliäni joten kouluttauduin insinööriksi. Nyt on massipuoli kunnossa mutta työ on erittäin kuormittavaa.
Mun mies on insinööri ja minä olen opettaja. Sen mielestä mun työ on kyllä monin kerroin vaativampaa. Mies sanoi, että hän ei kovin montaa minuutti jaksaisi kuunnella opiskelijoiden vänkäämistä yms. On kuunneellut mm. mun zoom-kokouksia vierestä, kun jouduin opettamaan etänä. Miehen tulot on kyllä huomattavasti paremmat kuin mun.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan ammattiin hakeutuu väärän asenteen omaavia ihmisiä, siksi eivät pärjää työssään.
No, mistä löydät niitä oikean asenteen omaavia henkilöitä, kadultako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat käyttytyvät kuten uhmaikäiset lapset. Jatkuvaa ulinaa ja vinkumista. Opet hei, ymmärtäkää, että te kuulutte työnne ansiosta eliittiin kaikilla mittareilla mitattuna ja teidän elämänne on lähes paratiisimaista. Säälittäviä Vinku-Iiitoja olette.
Jos olet tuota mieltä niin miksi et itse opiskele ja ryhdy opettajaksi? Olet jäävi arvostelemaan, jos et ole tehnyt opettajan töitä. No ei ainakaan mulla ole mitään eliittiä eläminen. Palkka on keskitason alapäässä eli noin 3.000 euroa bruttona. Sillä ei kustanneta Helsingin lähiössä mitään eliittiä.
En ryhdy opettajaksi, koska jonkun pitää tehdä tuottavaa työtä, jotta yhteiskunta pystyy maksamaan teidän palkat!
Jos kerran et ryhdy, niin turhaan täällä arvostelet....... Meidän koulutusfirmassa me opettajat tuomme taloomme tulot niin että hallinto voi suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa sinne kouluun kokeilemaan opettajan hommaa. Ei käy kateeksi, kun pikku päivänsäteet haistattelevat, hajottavat paikkoja ja pahimmillaan käyvät kiinni. Onneksi en itse ole opettaja.
Olen kokeillut. Naurettavan helppoa esimerkiksi nykyiseen vastuulliseen projektityöhön verrattuna.
Oletkohan sitten tehnyt sitä opettajan työtä tosissasi vai vain vasemmalla kädellä huitaisemalla?
Tosissani. Palkka vaan oli niin surkea ettei sillä pystynyt rahoittamaan elämäntyyliäni joten kouluttauduin insinööriksi. Nyt on massipuoli kunnossa mutta työ on erittäin kuormittavaa.
Mun mies on insinööri ja minä olen opettaja. Sen mielestä mun työ on kyllä monin kerroin vaativampaa. Mies sanoi, että hän ei kovin montaa minuutti jaksaisi kuunnella opiskelijoiden vänkäämistä yms. On kuunneellut mm. mun zoom-kokouksia vierestä, kun jouduin opettamaan etänä. Miehen tulot on kyllä huomattavasti paremmat kuin mun.
Miehesi myöskään tuskin lomailee 1/4 vuodesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin koko perhe päivittelee, kun joudun tekemään kotona iltaisin töitä. Olen siis opettaja, enkä saa tehtyä töitäni päivän aikana. Toki sitten matkustan välillä kotiin ja yritän syödä välillä, mutta illalla vielä teen töitä. Vastailen sähköposteihin, suunnittelen yms. Insinöörimieheni ei moista tarvitse tehdä. Meillä ei siis ole töissä opettajille mitään työpisteitä, joten teen kotona paljon töitäni. Lisäksi ruokatauoilla ei juuri ehdi syömään eli syön kotona päästyäni sinne ja sitten pidän tauon ja jatkan työntekoa.
Teen työtä niin kuin olisin ammatinharjoittaja/yrittäjä eli työ silloin valmis, kun se on tehty eikä silloin, kun työaika on ohi.
Insinöörimiehesi on niitä insinöörejä jotka eivät tienaa yli 100 k€ vuodessa.
On sillä monta kertaa parempi palkka kuin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo minäkään en lomaile kuin 30 päivää vuodessa. En ole opettajana perukoulussa/lukiossa.
Opettajan työ, erityisesti yläasteella, olisi kyllä toiseksi viimeinen työ puhelinmyyjän jälkeen, johon lähtisin. Siksi arvostan opettajia. Ja puhelinmyyjiäkin ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työ, erityisesti yläasteella, olisi kyllä toiseksi viimeinen työ puhelinmyyjän jälkeen, johon lähtisin. Siksi arvostan opettajia. Ja puhelinmyyjiäkin ymmärrän.
Joo varsinkin jossain 7-8-luokilla. Alkaa jo olla aika vaikeeta 6-luokallakin.
On olemassa myös koulutusfirmoja, jotka myyvät koulutuspalveluja. Silloin opettajan työ on tuottavaa, sillä he tuovat firmaan rahat, joilla sitten kustannetaan mm. johdolle ja muulle henkilökunnalle palkat, vuokrat yms.
Etusivun kommenteista näkyy selvästi, että siellä on niitä samoja trolleja jotka yrittävät saada ihmisiä suuttumaan milloin mistäkin. Välillä rokotteesta, välillä maskeista, milloin mistäkin.
Iän perusteella ulilau@an porukkaa. Käyvät täällä ja menevät sitten takaisin nauramaan.
Vierailija kirjoitti:
Etusivun kommenteista näkyy selvästi, että siellä on niitä samoja trolleja jotka yrittävät saada ihmisiä suuttumaan milloin mistäkin. Välillä rokotteesta, välillä maskeista, milloin mistäkin.
Iän perusteella ulilau@an porukkaa. Käyvät täällä ja menevät sitten takaisin nauramaan.
Näin on. Heillä ei ole muuta tekemistä, kuin huvitella muiden kustannuksella. Onhan se vaihelua ja viihdetettä sekin. Harrastuksensa kullakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin koko perhe päivittelee, kun joudun tekemään kotona iltaisin töitä. Olen siis opettaja, enkä saa tehtyä töitäni päivän aikana. Toki sitten matkustan välillä kotiin ja yritän syödä välillä, mutta illalla vielä teen töitä. Vastailen sähköposteihin, suunnittelen yms. Insinöörimieheni ei moista tarvitse tehdä. Meillä ei siis ole töissä opettajille mitään työpisteitä, joten teen kotona paljon töitäni. Lisäksi ruokatauoilla ei juuri ehdi syömään eli syön kotona päästyäni sinne ja sitten pidän tauon ja jatkan työntekoa.
Teen työtä niin kuin olisin ammatinharjoittaja/yrittäjä eli työ silloin valmis, kun se on tehty eikä silloin, kun työaika on ohi.
Tietysti on, onhan sillä vaativampi koulutuskin. Insinöörihommissa pääsee valitsemaan haluaako päästä helpolla tai tehdä vaativampia töitä missä tienaa enemmän ja tietysti silloin sitoo aikaakin enemmän. On poikkeuksiakin, joillekin johtajille tulee rahaa ovista ja ikkunoista vaikka ei tee juuri mitään. Jotkut suunnitteluhommissa painavat projektityötä kelloon katsomatta surkealla liksalla ja mitättömällä vapaa-ajalla. Ammatin ja työpaikan valintakysymyksiä. Opettajan hommissa on se huono puoli, että opettajan työ on opettajan työtä eikä siitä paljon muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo minäkään en lomaile kuin 30 päivää vuodessa. En ole opettajana perukoulussa/lukiossa.
Mitäs menit sinne?
Tule lukioon.
Palkka tehtävistä riippuen 4000 - 5500 e / kk ja leppoisaa työtä 190 päivänä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat. Onko oikein muokata materiaalia luokan mukaan? Ymmärrän jos ottaa käyttöön kirjan kappaleiden lopussa olevat lisätehtävät, mutta muuten.
A) eikö mikään riitä? Miksi vaaditaan enemmän jos olet jo suoriutunut hyvin. Mitä ”huonompi aines” kun aina olisi lisää kirittävää. Et koskaan pääse tavoitteeseen. Eikö ops ja kirjat ole tehty niin, että jos ne taitaa ovet aukeavat myös yliopistoon.
B) eikö se ole kyseenalaista, että helpotat eli jätät kertomatta oppilaille olennaisia tietoja, koska pidät heitä/suurinta osaa heistä ”huonompana aineksen”? Eikö ole kuitenkin tärkeää tarjota myös heille kaikki opetettavaksi tarkoitettu tieto. Varmasti osa siitä tarttuu.Tästä herää jopa ajatus, että onko opettajilla liikaa valtaa.
Kaikki opetetaan, jos oppilas ei ole erityisen tuen oppilas. Siihen ”kategoriaan” ei ihan hevillä pääse. Takana on melkoinen suo rämmittävänä, eli oppilas ei yksinkertaisesti selviä edes alimpaan arvosanaan 5.
Jos kotitehtäviä helpotetaan, niin se on joko yleistä- tai tehostettua tukea ja yleensä tarpeen. Oppimista ei helpota se, että lapsi tekee jotain matikan läksyä 2h ja lopulta vanhemmat sanovat vastaukset, kun eivät jaksa katsoa sitä puurtamista. Monesti tarve loppuu ihan normaalin kasvun myötä, kun aivot kehittyvät. Kuten jokainen varmasti muistaa, että kakarana ollut aikoja, jolloin ”pää ei vain toimi”. Se on osa normaalia kehitystä. Näiden pätkien aikana ei ole tarpeellista lannistaa lasta ja viedä oppimisen iloa monen tunnin läksysessioiden myötä. Ja toki saa tehdä enemmän - mutta luottaisin open näkemykseen kohtuudesta.
Toki oppimiseen liittyy aina ponnistelua ja harjoittelua. Oppiminen on osin myös taitolaji. Se vaatii harjaantumista.
Kyllä erityisen tuen oppilaallekin opetetaan "kaikki" eli hän opiskelee yleisen opetussuunnitelman mukaan. Eikä erityisen tuen päätökseen ole mitään arvosanavaatimuksia. Oppiaineen yksilöllistäminen vaatii sen,että oppilas ei tuetustikaan selviydy oppiaineesta hyväksytysti arvosanalla viisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs menit sinne?
Tule lukioon.
Palkka tehtävistä riippuen 4000 - 5500 e / kk ja leppoisaa työtä 190 päivänä vuodessa.
No kun ei ole sellaista koulutusta, että voisin mennä lukioon, eikä niitä paikkoja ole niin vain tarjollakaan. Moni haluaa noihin töihin, kun on leppoisa työ ja korke palkka, vaikka en kyllä tuota leppoisuutta usko millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on, onhan sillä vaativampi koulutuskin. Insinöörihommissa pääsee valitsemaan haluaako päästä helpolla tai tehdä vaativampia töitä missä tienaa enemmän ja tietysti silloin sitoo aikaakin enemmän. On poikkeuksiakin, joillekin johtajille tulee rahaa ovista ja ikkunoista vaikka ei tee juuri mitään. Jotkut suunnitteluhommissa painavat projektityötä kelloon katsomatta surkealla liksalla ja mitättömällä vapaa-ajalla. Ammatin ja työpaikan valintakysymyksiä. Opettajan hommissa on se huono puoli, että opettajan työ on opettajan työtä eikä siitä paljon muutu.
No ei ole vaativampi koulutus. Mun koulutus on yliopistokoulutus ja sillä on ammattikorkeakoulutus. Se on vain niin, että insinöörin ym. aloja arvostetaan enemmän jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa myös koulutusfirmoja, jotka myyvät koulutuspalveluja. Silloin opettajan työ on tuottavaa, sillä he tuovat firmaan rahat, joilla sitten kustannetaan mm. johdolle ja muulle henkilökunnalle palkat, vuokrat yms.
Kouluttaja on eri asia kuin opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaja on eri asia kuin opettaja.
Kyllä näissä käytetään titteliä opettaja ja pitää olla suoritettuna opettajan pedagogiset opinnot, ylempi yliopistotutkinto ja vähintään aineopinnot opetettavassa aineessa.
huvittaa aina lukea näitä aloituksia ja kirjoituksia kun idiootit haukkuvat toisten tekemää työtä. Varsinkin sellaista alaa mistä ei kirjoittajalla ole mitään kokemusta itsellä :D
Ja sit se on vielä turhauttavampaa, kun joku ammattilainen kirjoittaa ja avautuu oman alan epäkohdista niin eiköhän joku täysin toisen alan ammattilainen tule heti kirjoittamaan, että mites meidän ammatin työpanos, eikö se ole tärkeää? :D:D:D