Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia

Vierailija
29.09.2021 |

Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.

Kommentit (733)

Vierailija
21/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hahhah. Minäkin olen aloittanut aamukuudelta ja nyt vasta lopettelen tätä työntekoa tältä päivältä. Töitä olis kyllä vaikka kuinka vielä jäljellä. Juu eikä ollu kun kolme oppituntia.

Kuudelta tulin valmistelemaan tukaria ja päivän ekaa tuntia. Kahdeksalta pidin tukarin (ilman palkkaa, joten ei lasketa päivän tunteihin). Sit yksi oppitunti. Välissä kaksi tuntia aikaa tarkistaa yhen luokan ryhmätehtävät, suunnitella oppitunti, monistaa papereita ja järkätä oman valvontaluokan asioita. Klo 12-14 opetusta. Vikan tunnin jälkeen olis ollut valvonta, mutta unohdin sen Wilmaa täytellessä. Päätä olis laitettu vadille, jos jotain olis sattunu.

Kävin pikaisesti hakemassa Subin, kun en ollut ehtinyt syömään. Sitten kokeiden korjausta ja viestien kirjoitusta ja etäpalaverin valmistelua. Palaveri klo 18-19. Loppuaika huomisten tuntien valmistelua.

Jäi kesken valmistelut ja kokeet, mutta en jaksa enää. Laitan kellon soimaan viideltä. 

Oikeasti, laiska töitään luettelee.

En voi tuosta muuta sanoa kuin että helpolta kuulostas.

Vierailija
22/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukaria? Onko murresana vai eikö kommentoija 14 ole oikeasti ope? Meillä sanotaan tukkari.

No jos on opettaja, niin alan osittain ymmärtää ongelmia. Jos menee 2h ”tukarin” valmisteluun, niin on työn tekotavassa vikaa.

Kouluttaako yliopisto käytännössä suorittavaa työtä tekevistä liian teoreettisesti ja tutkijan asenteella toimivia? Ei voi työelämässä (ainakaan opettajan ammatissa) tuolla tahdilla tehdä töitä. Aikaansaamisessa on ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen tuo tosi yleinen ajatus, että kun on itse käynyt koulua, niin tietää millaista opettajan homma on. No ei tiedä. Ensinnäkin opettajan työ on muuttunut järkyttävän paljon viimeisten 5-10 vuoden aikana.

Toiseksi. Ajan joka päivä autolla, mutta en kuvitteletietäväni, millaista on liikennesuunnittelijan työ. Vaikka olen käynyt lääkärissä kymmeniä kertoja niin enpä väittäisi tietävänä millaista se homma on.

Ja tuo iänikuinen työaikaan liittyvä kateus. Kuka luulee, että uutistenlukijan työaika on vain se aika, minkä hän esiintyy ruudussa? Myös opettajan työhön liittyy valtava määrä näkymätöntä taustatyötä.

Vierailija
24/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen harkinnut kyllä alan vaihtamista, koska koulutyö on todella uuvuttavaa ja koen, että minusta olisi muuhunkin. Mutta ihan rehellisesti sanoen en halua tehdä vaihtovalintaa heppoisin perustein, koska opettajan työssä on kuitenkin todella paljon etuja. Klassikkoesimerkki on tietysti kesä- ja muut lomat, mutta koska olen opettaja lukiossa, minulla on silloin tällöin myös ylimääräisiä vapaapäiviä koeviikkojen ym. takia. Samoin taitaa olla aika harva työ sellainen, josta pääsisi edes joskus klo 13 lähtemään kotiin. Ja kyllä, teen töitä kotonakin monta kertaa viikossa, mutta sentään en ole sidottu istumaan koululla 8h ma-pe.

Mutta ymmärrän alanvaihtajien ja sitä harkitsevien ajatukset kyllä. Eräs työkaverini tässä hiljattain voivotteli taukohuoneessa, että haluaisi kyllä vaihtaa alaa, mutta ei osaa tehdä mitään :D

Vierailija
25/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä taas sossutukisetä sössöttää kun ei ole päivääkään tehnyt elämänsä aika töitä.

Vierailija
26/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siin vaan tsittaa ja sippaa teetä samalla, kun vähän laajentaa nuorten mieltä. Onpas raskasta. Kaikki tieto on valmiina kirjoissa ja, jos sitä ei joku osaa sieltä katsoa, niin voi auttaa.

Eivät opiskelijat mitään kirjoja käytä. Opettajien on itse kerättävä kaikki materiaali, mitä tunneilla käyttävät. Kunnon materiaalivaraston keräämiseen menee vuosia ja sitä pitää päivittää koko ajan. 

Jaa. Olen opettaja ja oppilaillani ja opiskelijoillani on kyllä aina ollut kirjat. Aika harvinaista taitaa olla kirjaton opetus. Ei kirjat opetuksesta helppoa tee, mutta ei nyt liioitella tarvitse…

En kyllä muista lukion jälkeen mitään varsinaisia oppikirjoja nähneeni. Opettajilla oli opiskelijoille aikoinaan kalvosulkeisia ja nykyisin power pointia ja opiselijat saavat kirjalistoja. Itse opettajat ne power pointtinsa vääntävät ja kokeensa ym. 

Vierailija
27/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä joskus ihan vaikka yläasteelle sijaiseksi ja yritä saada ne oppimaan oikeasti jotain. Tai olemaan edes häiriköimättä.

No sen sijaisen auktoriteetti nyt on aivan eri tasolla kun sillä ei ole mitään yhteyksiä lasten vanhempiin.

Kyllä hän saa yhteyden, kun ottaa vain. Isoissa kaupungeissa tuskin vakiopetkaan vanhempia yleensä tuntee, vaan ovat tekemisissä vain tarvittaessa.

Vierailija
28/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen tuo tosi yleinen ajatus, että kun on itse käynyt koulua, niin tietää millaista opettajan homma on. No ei tiedä. Ensinnäkin opettajan työ on muuttunut järkyttävän paljon viimeisten 5-10 vuoden aikana.

Toiseksi. Ajan joka päivä autolla, mutta en kuvitteletietäväni, millaista on liikennesuunnittelijan työ. Vaikka olen käynyt lääkärissä kymmeniä kertoja niin enpä väittäisi tietävänä millaista se homma on.

Ja tuo iänikuinen työaikaan liittyvä kateus. Kuka luulee, että uutistenlukijan työaika on vain se aika, minkä hän esiintyy ruudussa? Myös opettajan työhön liittyy valtava määrä näkymätöntä taustatyötä.

Mitä teet sinä aikana kun oppilaat lukevat kappaletta, laskevat tehtäviä tai vaikka koetta?

Yksityisellä puolella tehdään kahta asiaa samaan aikaan ja toimii.

Vierailija
29/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, alkaisin opettajaksi vain jos karttakepit saisi ottaa takaisin käyttöön. 

Psykolapsia on niin paljon nykyään. 

Vierailija
30/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pai pai kohta on syysloma, sitten voikin kirjoittaa todistukset ja antaa lasten katsoa päivät taas videoita joululomaan asti.

Vierailija
31/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa sinne kouluun kokeilemaan opettajan hommaa. Ei käy kateeksi, kun pikku päivänsäteet haistattelevat, hajottavat paikkoja ja pahimmillaan käyvät kiinni. Onneksi en itse ole opettaja.

Väitän, että paljon rankempaa on esim. nuorisopsykiatrian puolella tai lastensuojelussa.

Ne psykiatrian ja lastensuojelun asiakkaat ovat myös täällä koulussa XD

Niin ja koulussa ovat nekin kaikki oireilevat lapset, jotka eivät syystä tai toisesta pääse hoitoon tai edes jonoon. Mutta kouluun voi aina tulla, koska oppivelvollisuus. Ja opettajien pitää hoitaa tilanteet.

Vierailija
32/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet sinä aikana kun oppilaat lukevat kappaletta, laskevat tehtäviä tai vaikka koetta?

Kerran yksi ope kertoi että ei voi jälki-istuntoa valvoessaan muka korjata kokeita vaan joutuu korjaamasn sen jälkeen. Jotain kertoo työkulttuurien eroista.

Vierailija
33/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tämän aiheen herättämää vahingoniloa. On varmasti ihan totta, että suurin osa alan vaihdosta haaveilevista ei haavettaan toteuta, ja niistä, jotka vaihtavat, saattaa osa katua päätöstään. Voisiko tästä aiheesta kuitenkin keskustella ilman opettajien lyttäämistä ja mitätöintiä? Onhan se nyt aivan järkyttävä luku, jos 60 % työntekijöistä harkitsee alan vaihtoa, ihan alasta riippumatta. Oikeastiko te ilkkujat haluatte uupuneiden ja leipääntyneiden opettajien opettavan lapsianne?

Terveydenhuoltoala on jo nyt kriisissä, seuraavaksi samoin käy opetusalalle. Ruotsissa tämä on jo nähty. Motivoituneita työntekijöitä on vaikea houkutella alalle, jonka työskentelyolosuhteet ovat huonot. Resurssien kasvu ei vastaa vaatimusten kasvua.

Vierailija
34/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran yksi ope kertoi että ei voi jälki-istuntoa valvoessaan muka korjata kokeita vaan joutuu korjaamasn sen jälkeen. Jotain kertoo työkulttuurien eroista.

Jep jälki-istuntoa valvoessa ei voi tehdä mitään muuta ja tuntien aikana hiljaisina hetkinä ei myöskään voi tehdä muuta. Kaikki aika pitää käyttää olemaan läsnä. En sano, että kaikki noudattaisivat tätä sääntöä, mutta suurin osa kyllä. Huutia tulee ihan varmana ylempää jos teet tunnin aikana jotain omaa rästihommaa.

Vierailija
35/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa sinne kouluun kokeilemaan opettajan hommaa. Ei käy kateeksi, kun pikku päivänsäteet haistattelevat, hajottavat paikkoja ja pahimmillaan käyvät kiinni. Onneksi en itse ole opettaja.

Väitän, että paljon rankempaa on esim. nuorisopsykiatrian puolella tai lastensuojelussa.

Niin varmasti onkin. Lastensuojeluun on ollut jo pitkään vaikeaa saada pätevää henkilöstöä. Opetusalasta puhutaan mediassa paljon, koska se koskettaa niin monia, lastensuojelu (onneksi) vain pientä osaa perheistä. Ei tämä ole mikään kilpailu siitä, kenellä on raskainta. Jokainen voi ihan vapaasti kertoa, kuinka raskaana omaa työtään pitää.

Vierailija
36/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukaria? Onko murresana vai eikö kommentoija 14 ole oikeasti ope? Meillä sanotaan tukkari.

No jos on opettaja, niin alan osittain ymmärtää ongelmia. Jos menee 2h ”tukarin” valmisteluun, niin on työn tekotavassa vikaa.

Kouluttaako yliopisto käytännössä suorittavaa työtä tekevistä liian teoreettisesti ja tutkijan asenteella toimivia? Ei voi työelämässä (ainakaan opettajan ammatissa) tuolla tahdilla tehdä töitä. Aikaansaamisessa on ongelmia.

Mä kanssa ihmettelen tuntitolkulla valmisteluihin kun on samantyyppisiä tunteja ja tilaisuuksia vetänyt vuositolkulla. Eikö kertynyt kokemus auta mitään, vaan aina aloitetaan suunnittelu ja valmistautuminen nollasta?

Vierailija
37/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tämän aiheen herättämää vahingoniloa. On varmasti ihan totta, että suurin osa alan vaihdosta haaveilevista ei haavettaan toteuta, ja niistä, jotka vaihtavat, saattaa osa katua päätöstään. Voisiko tästä aiheesta kuitenkin keskustella ilman opettajien lyttäämistä ja mitätöintiä? Onhan se nyt aivan järkyttävä luku, jos 60 % työntekijöistä harkitsee alan vaihtoa, ihan alasta riippumatta. Oikeastiko te ilkkujat haluatte uupuneiden ja leipääntyneiden opettajien opettavan lapsianne?

Terveydenhuoltoala on jo nyt kriisissä, seuraavaksi samoin käy opetusalalle. Ruotsissa tämä on jo nähty. Motivoituneita työntekijöitä on vaikea houkutella alalle, jonka työskentelyolosuhteet ovat huonot. Resurssien kasvu ei vastaa vaatimusten kasvua.

Kyllä mä luulen, että työpaikassa kuin työpaikassa moni leikittelee säännöllisesti ajatuksella työpaikan ja alan vaihdosta. Miksi se on niin dramaattista, kun opettajat tekevät niin. Ikäävähän se on, mutta ykeistä muillakin aloilla. Kaikilla aloilka on puolensa ja puolensa ja joka alalla revitään koko ajan lisää irti työntekijöistä.

Vierailija
38/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kanssa ihmettelen tuntitolkulla valmisteluihin kun on samantyyppisiä tunteja ja tilaisuuksia vetänyt vuositolkulla. Eikö kertynyt kokemus auta mitään, vaan aina aloitetaan suunnittelu ja valmistautuminen nollasta?

OPS vaihtuu nykyään jopa neljän vuoden välein, joten vähintään neljän vuoden välein pitää materiaalit päivittää. Yleensä kyllä paljon useamminkin. Lisäksi kaikille ryhmille ei käy samat materiaalit vaan joku ryhmä tarvitsee erilaista opetusta. Kyllä niitä matskuja vaan joutuu suunnittelemaan koko aika uusiksi, kun tilanteet elävät. Sellainen opettaja, joka pitää samat kalvosulkeiset vuodesta toiseen oppilasmateriaalista riippumatta ei ole kovin hyvä opettaja.

Vierailija
39/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OPS vaihtuu nykyään jopa neljän vuoden välein, joten vähintään neljän vuoden välein pitää materiaalit päivittää. Yleensä kyllä paljon useamminkin. Lisäksi kaikille ryhmille ei käy samat materiaalit vaan joku ryhmä tarvitsee erilaista opetusta. Kyllä niitä matskuja vaan joutuu suunnittelemaan koko aika uusiksi, kun tilanteet elävät. Sellainen opettaja, joka pitää samat kalvosulkeiset vuodesta toiseen oppilasmateriaalista riippumatta ei ole kovin hyvä opettaja.

Uunooo, herätyyyss! Ne kalvosarjat, kokeet ja kokeiden vastaukset ym. tulevat valmiina kustantajilta.

Vierailija
40/733 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuoreesta tutkimuksesta ja tuloksesta. Moni on varmasti vastannut harkitsevansa alan vaihtoa ja merkinnyt syyksi palkkauksen. Näin saadaan taas palkankorotukset pöydälle. Itsekin varmaan tekisin näin.

Tärkeää tuosta tutkimuksessa on huomioida se osuus, mikä johtuu jostakin muusta. Ja mikä se jokin muu on. Jos tutkimus ei vielä sitä kerro ja kuulopuheet ei riitä, niin äkkiä kehiin uusi tarkentava selvitys. Sen perusteella lisää henkilökuntaa luokkiin ja muutoksia luokkien muodostamiseen. Uudet tavoitteet ja ohjeistukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi