Alhaisesta verenpaineesta
Mitä kokemuksia av:laisilla on matalasta verenpaineesta? Minulla juuri mitattiin 60/100. Mielestäni se kuulostaa tosi matalalta. (Olen 55v.) Paine vain madaltuu mitä enemmän tulee ikää. Lääkäri ei mitenkään kommentoinut. Tarkisti vain että minulla ei ole mitään lääkitystä mikä alentaisi paineita. No ei ollut, kun en käytä mitään lääkkeitä. Muuta haittaa siitä ei ole ollut kuin että silmissä vähän pimenee kun nousen kumarasta asennosta ylös. Vähän huolettaa että jos se madaltuu enemmänkin.
Onko täällä muita matalapaineisia? Kokemuksia?
Kommentit (11)
Verenpaineesi on 100/60. Se on ihan ok, varjopuolena on tuo silmien musteneminen kun nousee nopeasti ylös. Matalasta verenpaineesta on etua, se ei rasita verenkiertoelimistöä eikä sydäntä toisin kuin korkea verenpaine. Jos joudut käyttämään jatkossa sydänlääkkeitä jotka laskevat verenpainetta kuten beetasalpaajia tai nitroja, verenpaine voi madaltua liikaa, mutta en usko siitä muuten tulevan mitään haittaa. Tuo verenpaine riittää tarjoamaan verta joka paikkaan elimistössä.
sh kardiologiselta osastolta
Anteeksi, meni tosiaan nuo lukemat väärinpäin.
Kiitos vastauksestasi, sh. Ei näköjään tarvitse olla huolissaan.
Mulla pimenee silmissä ja saunassa tekee pahaa, vaikka verenpaineeni on niinkin korkea kuin 120/71. Tuo on kyllä tosi matala, mutta ei tosiaan vaarallinen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:27"]
Mulla pimenee silmissä ja saunassa tekee pahaa, vaikka verenpaineeni on niinkin korkea kuin 120/71. Tuo on kyllä tosi matala, mutta ei tosiaan vaarallinen.
[/quote]
Sulla on kyllä ihan ihannepeineet. Itsellä on välillä semmoisiakin lukuja kuin 55/39. Kyllähän silloin kupsahtelee, kun vintti pimenee. Ap:n paineilla pitkä elämä tiedossa sydänsairauksien puolesta.
hoitaja, en kuitenkaan ole kardiologisella ollut, nykyään eläkkeellä.
No lisää hiukan suolaa ruokavalioosi tai syö salmiakkia. Oliko tuo luku liikuntasuorituksen jälkeen. Itsellä myös todella matalat paineet. Pohjat olleet 98/48
Mullakin on ollut niin kauan kun jaksan muistaa matalat verenpaineet. (Vaihtelee 90-100/55-65 välillä) Välillä huimaa ja nopeasti nousemisesta voi pyörryttää ihan kunnolla. Silloin joko istahdan takaisin alas tai menen makaamaan lattialle ja nostan jalat ylös. Kerran olen pyörtynyt em. tilanteessa, olin kuumeessa ja en ollut syönyt hyvin niin tuuperruin sitten lattialle. Mies säikähti hirmuisesti ja oli soittamassa hätänumeroon kun virkosin. Mitään ei sattunut ja onneksi mies ei ollut kerennyt tilaamaan ambulanssia tms!
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:31"]No lisää hiukan suolaa ruokavalioosi tai syö salmiakkia. Oliko tuo luku liikuntasuorituksen jälkeen. Itsellä myös todella matalat paineet. Pohjat olleet 98/48
[/quote]
Korjaan 78/48
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:31"]
No lisää hiukan suolaa ruokavalioosi tai syö salmiakkia. Oliko tuo luku liikuntasuorituksen jälkeen. Itsellä myös todella matalat paineet. Pohjat olleet 98/48
[/quote]
Ei mitään tarvetta lisätä suolaa ruokavalioon. Suola voi nostaa verenpaineita mutta lisätä esimerkiksi mahasyövän riskiä. Matala verenpaine on vain hyvä asia. Pyörrytystä pystyyn noustessa voi hillitä opettelemalla nousemaan vähän hitaammin.
Matala verenpaine ei ole vaarallinen, jos sydämen pumppausteho on hyvä, ja pystyy ylläpitämään hyvän verenkierron. Jos sydän toimii vajaalla, niin yhdessä matalan paineen kanssa voi aiheuttaa tajuttomuutta.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:31"]
[/quote]
Ei mitään tarvetta lisätä suolaa ruokavalioon. Suola voi nostaa verenpaineita mutta lisätä esimerkiksi mahasyövän riskiä. Matala verenpaine on vain hyvä asia. Pyörrytystä pystyyn noustessa voi hillitä opettelemalla nousemaan vähän hitaammin.
[/quote]
Ehkä mä uskon mun lääkäriä ennemmin. Btw mulla ei ole sitä vatsalaukkua edes (olettaen että sitä tarkoitit tuolla "mahalla")
Sun luvut on ihan väärinpäin. Toivottavasti olet väärässä itse. Jos lukemat noin oikeesti niin huh.