Miksi lapsille ei muka saa antaa mausteista ruokaa?
Niin ja mausteinen ei sitten ole sama kuin todella suolainen.
Kommentit (24)
Noku ei suomes kuulu antaa, kun yksi maustepippuri 10 litraan vettä ja laakerinlehti. Ettei tuu liian tulista.
Mä olen antanut ji ihan pienestä. Osin johtui siitä, että oltiin liki Karibiaa lapsen ollessa vuoden, ja lastenruokapurkeissa ei ollut valinnanvaraa, ja aina ei voinut tehdä itse. Lapselle maistuimausteinen ruoka ihn hyvin, siellä ei ravintoloissa tunnettu lasten listaa. oikein hyvin maistuu vieläkin, just syötiin tulisesti chilillä maustettua ruokaa, lapsi on tosin jo 12 v.
Monella vanhemmalla on oikeasti sellainen luulo, että tulinen ruoka polttaa sisuskaluja. Siis luullaan, että polttava tunne on oikeasti sitä, että sisuskalut ja kudokset jotenkin sulaa..! Vaikka oikeastihan kyse on vaan makuhermojen ärsytyksestä.
Ei voi antaa. Mausteet tuhoaa lapsen makuaistin niin ettei hän enää kykene nautiskelemaan sellaisista makuelämyksistä kuin pakastekalapuikot ja -ranskalaiset, nauravatjauhonakit, kanannahkapullat ja jauhomuusi jne
Mausteinen ei muuten ole myöskään synonyymi tuliselle..
Suomessa kaikki on niin blaah (muukin kuin ruoka). Meidän 9-vuotias rakastaa tulisesti maustettua ruokaa, poika lisää itse chiliä omaan annokseen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:16"]Mausteinen ei muuten ole myöskään synonyymi tuliselle..
[/quote]
Ja miksiköhän tälle on tullut alapeukkuja?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:15"]
Ei voi antaa. Mausteet tuhoaa lapsen makuaistin niin ettei hän enää kykene nautiskelemaan sellaisista makuelämyksistä kuin pakastekalapuikot ja -ranskalaiset, nauravatjauhonakit, kanannahkapullat ja jauhomuusi jne
[/quote]
haa, nyt mä ymmärtän. Mun lapsi siis vuoden ikäisestä mausteista ruokaa, ja ei ole noi uponneet koskaan, eikä hampparit yms pikaruoka. Välillä ottaa päähän, jos vaikka joskus olis hyvä syödä jotain nopsaa vaikka matkoilla, tai kun on kaupungilla. Mutta ehei, herra haluaa mennä kunnon ravintolaan, pöytäliinain äärelle ja tarjoiltavaksi!
Ainoa syy minkä keksin on se, että jos lapsi totutetaan kotona mukavasti maustettuun ja hyvältä maistuvaan ruokaan, niin kouluruoka on sitten ihan kammottavaa kuraa, eikä maistu miltään. Parempi vaan syöttää perinteistä suomalaista kotiruokaa, niin ei totu liian hyvälle. Kyllä sitä sitten aikuisena ehtii mausteita testailemaan, jos kiinnostusta löytyy.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:39"]
Ainoa syy minkä keksin on se, että jos lapsi totutetaan kotona mukavasti maustettuun ja hyvältä maistuvaan ruokaan, niin kouluruoka on sitten ihan kammottavaa kuraa, eikä maistu miltään. Parempi vaan syöttää perinteistä suomalaista kotiruokaa, niin ei totu liian hyvälle. Kyllä sitä sitten aikuisena ehtii mausteita testailemaan, jos kiinnostusta löytyy.
[/quote]
Totta kyllä että kouluruoka on aika soopaa kun on kokin ruokia aina syönyt. Valikoivaksihan tässä on oppinut. Tosin syön kyllä kouluruokaa joka tapauksessa, mutta makuelämyksiä siitä ei saa.
Meillä on annettu lapsille samaa ruokaa kuin muillekin 10kk ikäisestä, on valkosipulia, mausteita ja yrttejä tosi paljon käytetty aina. Kuopuksen herkkua on mm raaka sipuli minkä monet karsii lasten ruuista jostain syystä.
Ja osaavat silti arvostaa kouluruokaakin. Kotoa nekin arvot opitaan...
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:08"]
Monella vanhemmalla on oikeasti sellainen luulo, että tulinen ruoka polttaa sisuskaluja. Siis luullaan, että polttava tunne on oikeasti sitä, että sisuskalut ja kudokset jotenkin sulaa..! Vaikka oikeastihan kyse on vaan makuhermojen ärsytyksestä.
[/quote]
Ai että makuhermojen ärsytyksestä. Mulla on sitten varmaan silmissä ja alapäässäkin makuhermoja kun niitä ainakin on polttanut ihan todella kun silmiin on mennyt chiliä tai mies on räplännyt huonosti pestyillä chilisillä käsillä mun alakertaa. Niin ja Lidlin Inferno -pizzakin polttaa perseen ulos tullessaan, kai mulla sitten on sulkijalihaksenkin tienoilla makuhermoja.
Meillä miehen mummo on sitä mieltä, että kaikki mausteet ovat todella epäterveellisiä paitsi suola. Ja sitähän käytetäänkin sitten todella paljon. Hmm. Kumpikohan on terveellisempää: kohtuuton suolankäyttö, vai mausteet, joissa on monissa vitamiinejakin mukana?
Joku myytti se vaan on, ettei lapsille saisi antaa mausteista ruokaa. Olen itse maustanut vauvan ruokia ihan kunnolla yrteillä, itämaisilla mausteilla, valkosipulilla yms. Siis kaikella muulla kuin suolalla ja sokerilla. Pojalle on maistunut hyvin, mutta jotkut ovat ihmetelleet ja varovasti tai vähemmän varovasti kyselleet, että onkohan tuo nyt ihan ok.
Äitini varsinkin on jaksanut mussuttaa mausteista ja esim. sellaisesta, että vauvana lapsi söi tai maisteli happamia ja kirpeitä ruokia, kuten greippiä, puolukoita, selleriä ja raakaa sipulia. Kun ei lapset kuulemma tykkää sellaisesta ruoasta, ja suu voi palaa. No miksi lapsi sitten söi, jos ei kerran tykännyt? :D Ja kai lapsi nyt tajuaa lopettaa syömisen, jos suussa tuntuu ikävältä. :)
Hah, mun 1 v. rakasti taffelin fire ballseja..
Meillä 2 veen ensimmäisiä lauseita oli että "tahtoo kiinalaista luokaa". Soseet olen maustanut ihan ekojen kokeiluerien jälkeen. Tulisten mausteiden aiheuttamasta pelkästä makuhermojen kipristelystä olen eri mieltä. Näin huonovatsaisena tietää miten tulinen sapuska osaa kivasti närästää ja pahimmillaan polttaa vielä peräpäässä ulos tullessaan. Lapsille ei siis kovin tulista olla annettu, kun eivät osaa vielä kunnolla mahakipua yms. kertoa. Onneksi chili ja suola ei ole ainut tapa saada ruokiin makua :)
Lasteni isä on maasta, jossa mausteita käytetään paljon ja lapsetkin ovat tottuneet vauvasta asti syömään mm. currylla maustettua ruokaa. Chiliä ei niinkään, sillä miehen sukulaisia on paljon, joille chili on aiheuttanut vatsaongelmia.
Olisi ihanaa asua liki Karibiaa... :) Kiinalaista luokaa haluava lapsi on mainio!
Tietty voi antaa. Varovasti ja lasta kuunnellen.