Apua EKG:n tulkinta!
Saan sellaisia tykytyskohtauksia ja viime yönä sain taas ja jouduin soittamaan apua. Sydänfilmissä lukee Analyysin Tulokset
Epänormaali löydös, kun potilas on 18-39 nainen
Sinustakykardia
Epäspesifinen epänormaalia T-aalto
Minua ei hoidettu mitenkään, käskettiin soittamaan uudestaan, kun rytmihäiriötä ei taaskaan saatu kiinni.
Analyysin tulokset:
HR 102bpm
PR-aika 179ms
QRS:n kesto 95ms
QT aika 324ms
QTc 423ms
P-akseli 52
QRS akseli 66
T-akseli 17
Kommentit (24)
Kiitos, mutta mitä tämä teksti tarkoittaa:
Epänormaali löydös, kun potilas on 18-39 nainen
Sinustakykardia
Epäspesifinen epänormaalia T-aalto
Eikö T-aalto ole juuri se mikä ennustaa sydämen pysähtyvän äkisti ts. äkkikuolema? Olin viime yönä varma, että kuolen siihen tykytykseen ja tänäänkin ollut vielä heikko olo.
T-aalto tulee, kun kammiot "tyhjentyvät" eli rentoutuvat. Ei ennusta äkkikuolemaa. Sinustakykardia tarkoittaa normaalia rytmiä jossa nopea pulssi.
Eikös T-aalto tarkoita kuumia aaltoja, nehän voi tulla joillekin naisille jo hieman nuorempana!
Sinustakykardia = normaalisti johtuva tiheälyöntisyys. T-aalto voi nuorella ihmisellä olla hyvinkin "epänormaalin" suuritaajuinen, mutta asia on täysin luonnollinen eikä aiheuta mitään ongelmia.
Yleensäkään noita EKG:n omia tulkintoja ei pidä lukea. Jos sydänfilmissä olisi ollut jotain huolestuttavaa niin et olisi päässyt kotiin tai sinulle olisi asiasta kyllä kerrottu. Saatko vaikka kuvan lähetettyä niin voin sanoa paremmin? Myös nuo kirjoittamasi "indeksit" tai arvot vaikuttivat ihan normaaleilta.
100 + syke ei toki ole terveellistä nuorella ihmisellä ellet ole juuri tullut lenkiltä tms. Jos verenpaineet ja syke on jatkuvasti koholla niin pieniannoksinen beetasalpaaja voi auttaa. Oletko jutellut lääkärin kanssa esim. stressistä tai muusta? Myös kilpirauhaskokeet on hyvä katsoa varmuuden vuoksi.
T. Lääkäri M25
EKG:n koneen tulkinta antaa hyvin usein erilaisia diagnooseja, vaikka itse filmissä ei ole mitään vikaa.
T. vastaaja nro 2, lääkäri N49.
Sinun pitäisi itse osata tulkita potilaasi EKG eikä tulla tänne kyselemään esittäen itse potilasta.
Normaalisti syke on jotain 70-80 välistä. Mutta ei laskenut tuon rytmihäirön jälkeen alla sadan ennen kuin vasta aamulla, koska siitä jää aika pelokas olo. En ollut sairaalassa, vaan ambulanssi kävi kotona, sillä täältä on lähimpään keskussairaalaan yli 100km. Ja ikää on 31vuotta.
Tässä kuvat:
Kiitos vastaaja 2 :) Tekeekö se kone itse tulkinnan vai ensihoitajat?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:52"]Kiitos vastaaja 2 :) Tekeekö se kone itse tulkinnan vai ensihoitajat?
[/quote]
Ensihoitajat loppupeleissä katsoo filmin ja tulkitsee sen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:52"]
Kiitos vastaaja 2 :) Tekeekö se kone itse tulkinnan vai ensihoitajat?
[/quote]Kone itse. Ensihoitajatkin osaavat tulkita, mutta nuo kirjoittamasi tiedot ovat koneen diagnooseja.
Ja verenpaineet on normaalisti 60/100-80/110 luokkaa, mutta kun tuo kohtaus tulee, niin huitelevat ihan eri lukemissa (johtuen varmaan myös siitä, että nuo tykytyskohtaukset on pelottavia). Eilen sydän löi 150-180 noin 20-30min, joten ei mikään mukava tunne.
Olen huomannut itselläni yhteyden noihin tykytyksiin jos syön raskaasti illalla, niin melko varmasti herään noin kaksi tuntia nukahtamisen jälkeen siihen tunteeseen, että kohta se tulee. Jossain vaiheessa myös vatsa menee sekaisin ja eilen myös pyörrytti.
Pyydä, että järjestävät sinulle kotiseurannassa Holter-rekisteröinnin eli EKG:n vuorokausirekisteröinnin. Jospa sitten saataisiin nuo nopeat tykytyskohtaukset kiinni
2
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:50"]
Normaalisti syke on jotain 70-80 välistä. Mutta ei laskenut tuon rytmihäirön jälkeen alla sadan ennen kuin vasta aamulla, koska siitä jää aika pelokas olo. En ollut sairaalassa, vaan ambulanssi kävi kotona, sillä täältä on lähimpään keskussairaalaan yli 100km. Ja ikää on 31vuotta.
Tässä kuvat:
[/quote]
Mitään huolestuttavaa tuossa EKG:ssä ei ole. Säännöllinen rytmi, T-aallot tulevat tasaisesti, QRS-kompleksi on normaalin levyinen, ST-taso normaali. Hieman perusviivassa on artefaktaa, mutta ilmeisesti tärisit/jännitit nauhaa mitattaessa, eli ihan lihasvärinää. Ja T-aalto kuten sanoin on muutamassa kytkennässä suuriamplitudinen, mikä on täysin normaali ilmiö nuorelle ihmiselle. Kaiken kaikkiaan siis ei mitään syytä huolestua mistään tuon EKG:n perusteella. :)
Mutta kuten sanottu niin kannattaa käydä juttelemassa lääkärin kanssa, joka voi selvittää asioitasi tarkemmin mm. juuri ne kilpparit ja elämäntilannetta ylipäänsä.
Hyvää vointia, älä huoli! :)
T. Lääkäri M25 (kuutosviestittelijä)
Ja vielä edelliseen 2. postaajan kommenttiin, että komppaan myös Holteria, jos noita tykytyksiä tulee useammin.
T. 6 &17
Kiitos 2 :) Jos varaisin lääkärin yksityiseltä, niin kannattaako tällaisissa asioissa mennä esimerkiksi sisätautien erikoislääkärille? Ja onko sydämen ultraamisesta mitään hyötyä?
ap
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:43"]
EKG:n koneen tulkinta antaa hyvin usein erilaisia diagnooseja, vaikka itse filmissä ei ole mitään vikaa.
T. vastaaja nro 2, lääkäri N49.
[/quote]
Kyllähän EKG-koneenkin männät väsähtää ja tulpat simahtaa!:)
Tk hoitaa kyllä. Ultraa ei tarvita. Mutta jos haluat erikoistutkimuksia, niin voit mennä.
Vähän nopea pulssi 102 / min, mutta muuten kaikki ok. Tiheälyöntisyyteen auttaa beetasalpaajat, hemoglobiini ja kilpirauhaskoe kannattaa tarkistuttaa.