mitä te-toimiston cv-nettiin pitää kirjoittaa?
onko kokemusta, miten kattavasti pitää tehdä tämä esittely?
Kommentit (21)
on antanut tehtävän ja teen sen nyt eräpäivänä kuntoon. onko pakko liittää cv:tä mukaan vai vaan ne otsikot?
En tiedä onko pakko, mutta jos palvelun nimi on CV-netti ja työnhaku tarkoituksena, niin eiköhän.
Tee se nyt vain sillä asenteella kuin oikeasti hakisit töitä, eikä siksi että pitää ja on pakko. Ei kannata jättää asioita puolitiehen työvoimaviranomaisen kanssa, ellei sitten koe kaipaavansa enemmän palveluita, perseeseenpotkintaa jne.
lähinnä olen ollut sellaisissa töissä, että minut tunnistaa tehtävistä helposti vaikkei yhteystietoja olekaan mainittu. tuntuu oudolta laittaa sellaista kaikkien tarkasteltavaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:51"]
lähinnä olen ollut sellaisissa töissä, että minut tunnistaa tehtävistä helposti vaikkei yhteystietoja olekaan mainittu. tuntuu oudolta laittaa sellaista kaikkien tarkasteltavaksi.
[/quote]
Ilmeisesti sinulla ei ole sitten LinkedIn-profiiliakaan?
no ei tietenkään ole! en ole oikein kiinnostunut "julkisuudesta"
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:04"]
no ei tietenkään ole! en ole oikein kiinnostunut "julkisuudesta"
[/quote]
Eihän sillä hyvä tavaton julkisuutta haeta, vaan verkostoitumista. Sikäli tietysti julkisuutta, että potentiaalinen työnantaja saisi tietää olemassaolostasi. Miten uskallat lähettää cv:täsi työnantajallekaan, luoja tietää missä HR-osaston juorutädeillä se siellä pyörii. ;)
Käytännössä niitä lukee hyvin harvat, täytyy olla sinne työnantajaksi rekisteröitynyt, että CV: t näkyvät.
Oletko ollut tasavallan presidentti, vai mitä? Kyllä työnhakijana pitää tarvittaessa osata käyttää niin ympäripyöreitä ilmaisuja, että kukaan ei tiedä tarkalleen mitä ja missä olet tehnyt ennen kuin olet itse sen valmis paljastamaan. Olet esim. toimialakehittäjä tai projektityöntekijä. Sitä olemassaolevaa CV:tä voi ja pitääkin muokata, oikeisiin työnhakutarkoituksiinkin, eikä ainoastaan CV-nettiin jos ujostuttaa.
no siis en tarkoittanut mitään oikeaa julkisuutta vaan lähinnä juoruilua. kahvipöytähölinää... juuri sitä, mitä naisvaltaisilla aloilla rupatetaan toisista. "no nyt se sitten on työttömänä, ei tullut senkään uusista suunnitelmista yhtään mitään. minähän sanoin jo viime vuonna, että katotaan vain kuinka käy..." päivittelyä. ihmisiä on niin paljon, jotka jahtaavat toisten tietoja ja levittävät sitten eteenpäin..
"vähänks mä oon hyvä työntekijä. Jos joku työnantaja ei palkkaa mua, niin se on tosi dille."
enkä ole ollut presidentti, mutta tällä paikkakunnalla jos on yksi yritys ja siellä yksi urapolku, joka sopii minuun niin siinäpä se tunnistettavuus tulikin jo.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:51"]
[/quote]
Mua ei onneksi edes onneksi käsketty tekemään cv-nettiprofiilia, kun jäin työttömäksi. Itseasiassa työkkärin virkailija ihan suoraan totes puhelimessa, että mun alan työllistäjät eivät cv-nettejä selaile. Tulen työllistymään jo olemassa olevien verkostojeni kautta.
Olen tehnyt "urani" (10 vuotta) julkisen puolen erityisasiantuntijana, jollaisia palkataan noin 6-9 instituutioon tässä maassa. Vähän laskentatavasta ja toimenkuvasta riippuen. Työni oli luonteeltaan myös näkyvää, joten ihan vain nimeni googlettamalla kuka tahansa sai selville työsähköpostini, työhuoneeni sijainnin, työpuhelinnumeroni, tapaamisaikani jne. Avoimen paikan hakeminenkin vaatii vähän enemmän kuin pelkän geneerisen cv:n. Julkaisuluettelot ja työnäyteportfoliot ovat ehdoton vaatimus kaikkialla.
Edellleenkö se cv-netti on olemassa? Ei sieltä kukaan töitä saa eikä siellä työnantajat jaksa käydä katselemassa. Työhakemuksia sataa moneen paikkaan jo muutenkin, ei tarvitse enää netistä etsiä lisää hakijoita.
ap lisää, että ihan mielelläni työni voi olla näkyvää, sisältää edustamista jne. mutta tässä työnhakuvaiheessa haluaisi olla kovinkaan näkyvä. luulen, että myös minun työt tulevat löytymään muiden verkostoiden kuin cv- netin kautta =)
seuraava tehtävä on olla aktiivinen. mitäköhän se sitten tarkoittaa te-keskuksen yhteydessä?
No se CV-netti on varmaan tuossa tilanteessa pienin ongelmistasi. Siis ethän sinä kehtaa hakea mitään töitä siellä pikkupaikkakunnallasi? Kylän juoruakat tietää jo varmasti kuinka luuseri olet. Sellainen pitää jättää ihan omaan arvoonsa.
Miehellä on välillä työn luonteesta johtuen työttömyyspätkiä (toimii projektiluontoisena rakennusmestarina, ei siis minkään firman palkkalistoilla). CV-nettiin olen tutustunut toimiessani miehen "sihteerikkönä" ja kirjoitellessani aina viimeisimmän työsuhteen tiedot listalle. Listan alkupään on täyttänyt työvoimahallinnon virkailija joskus aikoinaan, kun mies on silloisen työkkärin palveluita käytänyt eka kerran. Siinähän näppärästi näkyvät kaikki samalla listalla, sitten vaan lisätään rivi. Samoin kaikki muut perusansioluetteloon tehtävät merkinnät, sikäli kun on mitä merkitä. Sitten siihen avoimeen esittelytekstiin voi runoilla ihan mitä haluaa avoimeen hakemukseen laittaa. Miehellä aika karu, kertoo minkätyyppisiä ja -kokoisia rakennustöitä on vetänyt (ts. mistä on paras asiantuntemus sekä eniten kokemusta). Yhteystiedot ja siinä se.
Mielestäni juuri tällaista tyyppiä tuo nettisysteemi palvelee parhaiten: paljon erityyppisiä ja erikestoisia työsuhteita vuosien varrella. Asiat pysyvät järjestyksessä yksien tunnusten takana. Aiemmin hakijoiden tarkastelu oli vapaampaa, nykyään kai täytyy kirjautua työnantajaksi järjestelmään, ennen kuin pääsee näkemään hakijoita. Yksityisyyden suoja on parempi, mutta näinä aikoina harva työnantaja varmaan viitsii nähdä vaivaa, kun tulijoita on muutenkin. Meillä ainakin palvelee suhteita te-keskukseen: kun päivittää itse nettiä, tarttee juosta paaaljon vähemmän paikan päällä ilmoittautumassa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:25"]
seuraava tehtävä on olla aktiivinen. mitäköhän se sitten tarkoittaa te-keskuksen yhteydessä?
[/quote]
Lue vastaukseni tokan kappaleen loppu; miehen kohdalla aktiivisuudeksi on ainakin tulkittu omatoiminen cv-netin päivitys ja sähköisen hakemuksen pitäminen näkyvillä (se on kerrallaan vaan max 2 kk, pitää aina silloin tällöin laittaa uudelleen). Ennen puhelu- tai käyntipäivää kannattaa erityisen tarkaasti lukea hakuilmoitukset työssäkäyntialueelta. Tiedät, onko sopivia paikkoja auki. Ja jos on joku paikka, jonka ehkä te-henkilö voi ajatella liittyvän osaamiseesi, mutta itse tiedät ettei liity tai hyvin väljästi, voit jo valmistautua torppaamaan mahdollisen ehdotuksen. (Esim. miehelle on ehdotettu kaikkea mahdollista tienrakennuksesta lakaen, johon ei siis yhtään koulutusta.) Ja koska mies aktiivisesti on jo vuosien ajan aina saanut työpaikkansa itse hankittua, aika rauhassa on saanut olla ihan älyttömiltä ehdotuksilta. Aktiivisuutena siis ainakin täällä pidetään omaa yritteliäisyyttä paikkojen hankinnassa ja tietoisuutta siitä, mitä alallasi on alueella menossa, oletko itsenäisesti harkinnut kouluttautumista jne.
Apua, Miun on ehkä pakko käyttää tätä otsikkoa! Oon ansiosidonnaisella/ osa-aikatöissä, mutta pakko on olla se hakemus siellä cv-netissä. Se on ollut siellä jo puolisen vuotta, ihan kököllä otsikolla. Saapiko käyttää?
Jotain ihan pelleä. Haravoinut joskus omalla pihalla jne. Ei kai kukaan järkevä tosissaan tuonne cv.tä tee.
eihän sitä cv nettiä kukaan edes katso. olin kerran 10kk työttömänä ja koko sen aikana mulle kertyi 0 katselu kertaa. eli kukaan ei sitä kattonu :D en todellakaan sinne liitä mitään oikeata cv:tä.
Pitää ja pitää...onko työvoimaviranomainen antanut sellaisen tehtävän? Silloin on tärkeintä, että teet sen ripeästi, laadulla ei mitään merkitystä...
Minulla oli joskus tuollainen ilmoitus, eipä juuri kukaan sitä edes käynyt katsomassa.
Minulle kuitenkin neuvottiin että vaikka on monipuolinen osaaja, ei kannata laittaa kaikkea mahdollista, vaan tehdä tietyntyyppiseen tehtävään profiloitu cv, ja sitten vaikka vaihtaa kuukauden tai parin kuluttua. Eli sanoisin että mieluimmin ei kovin kattava, mutta panosta räväkkään aloitukseen, sen työnantaja näkee.