Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain passia ja minulle tehtiin ns. tunnistautumiskysymyksiä

Vierailija
20.11.2014 |

mietin vaan että mitähän kaikkea poliisin kirjoissa on, kun kysyivät vaikka mitä....eli pitäähän niillä olla vastaukset

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:16"]

Ilmoittaako roistot maistraattiin missä asuvat?

[/quote]

Joo ja sut on laitettu avovaimoksi pääjehulle. Varo vaan!

Vierailija
62/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vähän ihmettelin kun minulta ei kyselty juuri mitään. Vain vanhempien etunimet, ja vanhoja osoitteita,9716 jotka sitten ilmeisesti muistin sinne päin ainakin.
Olin yrittänyt tankata syntymä- ja kuolinaikoja sekä lasteni hetut jne., omat tietonsahan näkee verkkopalvelusta pankkitunnuksilla.
Tosin minä esitin myös kelakortit ja pankkikortin tunnistusasiakirjoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:26"]Minä vähän ihmettelin kun minulta ei kyselty juuri mitään. Vain vanhempien etunimet, ja vanhoja osoitteita,9716 jotka sitten ilmeisesti muistin sinne päin ainakin.
Olin yrittänyt tankata syntymä- ja kuolinaikoja sekä lasteni hetut jne., omat tietonsahan näkee verkkopalvelusta pankkitunnuksilla.
Tosin minä esitin myös kelakortit ja pankkikortin tunnistusasiakirjoina.
[/quote]

Mistä verkkopalvelusta? :)

Vierailija
64/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:35"]Missä tällaisia kysellään?!? Hain juuri elokuussa itselleni ja kahdelle alaikäiselle passit eikä mitään tuollaisia kyselty?
[/quote]

Silloin kysellään, jos ei ole voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta. Ajokortti tai vanhentunut passi ei kelpaa, mutta kai sitten joku kuvallinen henkilökortti tai vielä voimassa oleva passi pitäisi olla.
[/quote]
Aa. Okei :)

Vierailija
65/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:16"]

Ilmoittaako roistot maistraattiin missä asuvat?

[/quote] 

Perustelu: 

Kyllä, jotta poliisit ja ulosottoviranomaiset löytävät ja ovat ajantasalla. 

Joo ja sut on laitettu avovaimoksi pääjehulle. Varo vaan!

[/quote]

Vierailija
66/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:10"]Haha, mun mieheltä kyseltiin kans..lasten syntymäaikoja, sisarusten ja äidin nimeä, hääpäivää..se muisti kaikki väärin ja tää on totta :D päivämääriä tuo nyt ei muista ja paniikissa muisti yhden lapsen syntymävuodenkin 2v hutia :D äiti ja siskot on kutsumanimiltään erit kuin mitä papereissa lukee. Siis äiti käyttää toista nimeään ja siskot ovat tyyliin heli-jannika ja käyttää jannikaa..molemmat. Sitä oli nolottanut kamalasti :D oli saanu passin tilattua silti. Varmaan se virkailija oli ajatellu että ei kukaan yritä huijata noin huonosti :P
[/quote]

Haha! Voin kuvitella että vähän hävettää kun ei muista edes omien lasten syntymäpäiviä oikein. Mulle vois käydä samalla tavalla. :D
[/quote]

Joo ja arvaa hävettikö mua kun menin saman virkailijan koppiin tilaamaan omaa passia miehen jälkeen :D

Vierailija
67/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288395322208.html eli sieltä tsekkaamaan tietojaan

Vierailija
68/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:16"]mietin vaan että mitähän kaikkea poliisin kirjoissa on, kun kysyivät vaikka mitä....eli pitäähän niillä olla vastaukset
[/quote]Olikohan sulla nyt ensimmäinen virallinen henkilökortti/passi haku ? Siis tarkoitan että et omista ajokorttia, passia tai henkilökorttia aiemmin

Vierailija
69/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:34"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:30"] [quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:28"] [quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:26"] [quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:24"]Miksi niitten pitäisi tietää kenen kanssa ihminen on asunut? Jotenkin luulis, että nykyinen tilanne kiinnostais enempi. Mutta toki, tuo taas työllistää isoa ryhmää valtion virkamiehiä.   [/quote] Huoh. Koska nuo on tunnistuskysymyksiä. [/quote]  Hah, voihan ne kysyä henkilökohtaisia asioita eikä muitten asioita. Tuossa on se vaara että ne käytetään väärin  [/quote]   Ne kysyy sellaisia asioita, joita rekisteristä näkyy. Ne "muiden asiat" ovat sellaisia, joita voi kuvitella sen passin hakijan tietävän. Ja viranomaisella on kyllä omasta takaa keinot käyttää tietojaan väärin, ei siihen tarvita jonkun passinhakijan kertomaa puolison hetua tmv. [/quote] Mitippä tilannetta! Roisto väittää asuneensa sinun kanssasi vaikkei ole asunut. Kyllä viranomainen kirjaa sen. Esim. poliisin suuressa suosiossa olevat moottoripyöräklubit, jos niitten jäsenet väittävät asuneensa sinun kanssasi niin oot merkitty mimmi koko loppuikäsi.  [/quote] Ootko oikeesti noin tyhmä?? Kai ne tiedot näkee myös väestönrekisteristä että missä kukakin on asunut kenenkin kanssa ja koska. Ei ne niiden vastaysten perusteella mitään mihinkään kirjaa, vaan tarkistaa että on samat tiedot kuin koneella.

[/quote] 

Haku tyhmäksi vasta sitten kun olet selvittänyt millainen kalusto seuraa näitä vaaralliseksi merkittyjä. 

[/quote]

Kyllä kyllä. Poliisien määrärahoja leikataan, poliisilaitoksia lakkautetaan, mutta passihaun yhteydessä varmistuskysymyksillä löytyneitä random hihhuleita ehditään seurata raskaalla kalustolla. Varmasti.

Vierailija
70/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän multa ei kysytty mitään.... täytin 18v kuutisen vuotta sitten ja hain henkilökortin. Ei ollut ennestään voimassaolevaa passia tai henkkareita, ei edes ajokorttia. Hutiloitiinko mun kohdalla vai onko tuo tunnistaminen uudempi juttu? Harmittaa ettei kysytty. Olisi ollu jännä yrittää vastailla :D kysytäänköhän jatkossa? Uudistin kortin joku aika sitten eikä silloinkaan kyselty mitään...

Vierailija
71/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi.. En mä tietäis isäni syntymävuotta, en muista kaikkia osotteitani, en ole läheinen sukuni kanssa, sillä kumpikaan vanhemmistani ei ole.. En varmaan passia sais sitten ollenkaan :O ja olen armottoman huono muistamaan päivämääriä..

Vierailija
72/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi! Mulle on käynyt niin, että olen kaksi kertaa ollut avoliitossa tietämättäni. Eli siis muuttanut asuntoon josta edellinen asukas ei ole siirtänyt kirjojaan. Molemmat tuli ilmi kelassa, ensin luultiin että yritän huijata asumistukea ja seuraavalla kerralla tuli ilmoitus että lapsilisän yh-korotus lakkaa koska asun "puolison" kanssa.

Olisipa hienoa joutua vastaamaan noihin kysymyksiin, juu on mulla pari muutaman päivän avoliittoa mut en mä niiden nimiä tiedä/muista :-)

Vierailija
73/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:21"]

Minä olen käynyt samassa. Kysyivät mm. tädin perheestä. Lasten nimiä ja sellaista. Jos suku olisi vieraampaa... niin ongelmissa olisin ollut.

[/quote]

Missä ihmeen ongelmissa? Meinaatko että putkaan olisi pistetty ja heitetty avain pois vai mitä? Vai että olisi jäänyt passi saamatta, jos et tiedä jotain tädin lasten lempiruokia?

Vierailija
74/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on taas niitä asioita, että rehellisissä aikeissa olevien ei tarvitse pelätä.

Vierailija
75/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:15"]

Hitsi! Mulle on käynyt niin, että olen kaksi kertaa ollut avoliitossa tietämättäni. Eli siis muuttanut asuntoon josta edellinen asukas ei ole siirtänyt kirjojaan. Molemmat tuli ilmi kelassa, ensin luultiin että yritän huijata asumistukea ja seuraavalla kerralla tuli ilmoitus että lapsilisän yh-korotus lakkaa koska asun "puolison" kanssa. Olisipa hienoa joutua vastaamaan noihin kysymyksiin, juu on mulla pari muutaman päivän avoliittoa mut en mä niiden nimiä tiedä/muista :-)

[/quote] 

Eikä varmaan ollut mikään helppo juttu selvittää, vai mitä? 

Vierailija
76/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:20"]

Nää on taas niitä asioita, että rehellisissä aikeissa olevien ei tarvitse pelätä.

[/quote]

Näin juuri. En oikein ymmärrä ihmisten pelkoa kysymyksistä, joilla pyritään vain varmistamaan, että ihminen on se joka hän väittää olevansa, eikä joku muu joka yrittää varastaa hänen identiteettinsä. On turha pelätä, että rehellinen ihminen ei itselleen passia tai henkilötodistusta saisi siksi, ettei osaa vastata johonkin tietovisaan. Nuo kysymykset ovat vain yksi ja yksinkertainen tapa saada lisävarmistusta sille että henkilö on hän itse, eikä esimerkiksi joku jonkun toisen vanhan passin käsiinsä saanut samannäköinen. Ei se niin mene, että jos ei saa 9/10 kysymystä oikein, jää passit loppuiäksi saamatta.

Vierailija
77/77 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:15"]

Hitsi! Mulle on käynyt niin, että olen kaksi kertaa ollut avoliitossa tietämättäni. Eli siis muuttanut asuntoon josta edellinen asukas ei ole siirtänyt kirjojaan. Molemmat tuli ilmi kelassa, ensin luultiin että yritän huijata asumistukea ja seuraavalla kerralla tuli ilmoitus että lapsilisän yh-korotus lakkaa koska asun "puolison" kanssa. Olisipa hienoa joutua vastaamaan noihin kysymyksiin, juu on mulla pari muutaman päivän avoliittoa mut en mä niiden nimiä tiedä/muista :-)

[/quote] 

Eikä varmaan ollut mikään helppo juttu selvittää, vai mitä? 
[/quote]

No ekassa tapauksessa kelan täti ei millään uskonut mua, väitti valehtelijaksi. Tämä tapahtui 90-luvulla enkä muista miten asia selvisi.

Toinen tapaus on muutaman vuoden takaa ja silloin selvisi soitolla maistraattiin. Vaivanpalkaksi edellisen asukkaan sanomalehti tuli mulle parisen kuukautta