Käyttäisitkö vauvalla puolisosi vauva-aikaisia vaatteita?
Vähän tyhmä juttu nyt. Löysin varastosta (kuiva sisätila, ei hajuja tai hometta) muutamia poikani vanhoja vaatteita, lähinnä edesmenneen äitini neulomia. Ajattelin, että nuori perhe tykkäisi joskus pukea lapsen isänsä vanhaan, isomummon tekemään vaatteeseen. Pesin vaatteet ja vein kun kävin kylässä. Poika kiitti, miniä ei sanonut oikein mitään ja pisti vain vaatteet sivuun. Ilmeisesti ei ollutkaan niin hyvä idea.
Kommentit (40)
Lapseni ovat alasti siihen saakka kunnes nivuset kasvaa karvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei veljen lapsella ollut samaa suvun kastemekkoa kuin muilla serkuksilla, koska käly teki selväksi, että heille ei mitään vanhoja vaatteita kanneta. Jälkikäteen valitti, kun ei saanutkaan kastemekkoa käyttöön.
Ja veli ei saanut suutansa auki, koska...?
...lähtökohtaisesti miehet eivät yleensä muutenkaan puutu vauvojen tai isompienkaan lasten vaatevalintoihin. Ei varsikaan sellaiset miehet, joiden vaimot ovat hyvin tarkkoja vaateasioissa.
t. eri
Minulla sama tilanne kuin AP:llä, tosin vauvan vaatteita on vain muutama, suurin osa muualta ostettuja, esim. Pariisista. Kysyin miniältäni haluaako hän niitä ja hänestä oli aivan ihana ajatus, että voi pukea vauvan samaan asuun kuin poikani aikoinaan synnytyslaitokselta tullessa. Eli vien hänelle, päättäköön sitten itse käyttääkö tuleva poikavauva samaa vai ei.
Minulla ei ole tapana loukkaantua tyhjänpäiväisistä asioista ja hän kyllä tietää sen.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyksen ideana on se, että käytettyäkin vaatetta voi käyttää, paitsi tietty silloin, kun ei halua itse kierrättää. Eli pelastakaa kaikki muut maapalloa, meidän vauvalle ei vanhoja vaatteita päälle laiteta. Mutta anoppi on hyvä ja ymmärtää, että ei ole sopivaa syödä naudanlihaa, koska ympäristö tuhoutuu.
Nyt on taas mutkia vedetty suoriksi. Ei se kierrättäminen tarkoita että täytyy joka ikinen käytetty vaate kelpuuttaa minkä joku vaan keksii sulle tuoda.
Miksi ostaa vauvanvaatteita uutena kun niiden käyttöikä jää muutenkin lyhyeksi? Minä ainakin olisin kiitollinen ja voisin pukea vauvalle vanhoja vaatteita, jos ovat siistejä.
Minä sain äidiltä muutaman oman vauvavaatteeni (70-lukua) ja käytiin niitä omilla lapsillani.
Todellakin olisin ilahtunut, jos lasten isältä olisi ollut jotain. Kunhan ne olisi olleet käyttökelpoisia, siis kestäviä ja pestäviä tai sitten jotain perinteistä.
Kastemekossa on kastettu anopin lapset, heidän lapsensa ja jo ensimmäinen lapsenlapsikierros.
Pitäisin kyllä. Harmi ettei äitini ollut säilönyt yhtään mitään minun vaatteita eikä anoppi lasten isän vaatteita. Tosin anopilla oli tyttärensä (paljon nuorempi kuin mieheni) vaatteita jokunen tallessa, niitä kyllä otettiin käyttöön.
Iät ja ajat, ainakin "paremmissa piireissä" on säästetty lasten vaatteita ja leluja seuraaville sukupolvelle ja niitä myös käytetään.
Nehän ovat aarteita ja niihin sisältyy aina jokin tarina ja tunneside sukupolvien ketjuun ja ne saavat erityisen arvostuksen.
Ja esim ainahan kuninkaaliset vauvat esitellään ensimmäisen kerran julkisuudessa suvun perinne koltuissa ja vaatteissa.
Esim. Ruotsin prinsessa Estellällä oli päällään äitinsä vauvana käyttämä neuletakki, joka oli kuningatar Silvian äidin neuloma tyttärentyttärelleen. Ja nyt tämän päivän pienet prinsessat ja prinssit, käyttävät suvun perintönä kulkevia lastenvaatteita ja leluja ja kuvia jaetaan julkisuuteen.
Vanhat sukupolvelta toiselle siirtyvät vaatteet on kyllä ihania
Estellellä äitinsä Victorian mekko - vertaa kuvia!
https://www.is.fi/kuninkaalliset/art-2000000667582.html?cs
Joo tottakai käyttäisin. Mikä sen ihanampaa kun joku oman äidin/isoäidin yms kutoma vaate.
Meillä on jo useamman sukupolven ajan kierrätetty lasten juhlavaatteita, mekkoja, kirkkotakit, kastepuku, leluja jne. ja niitä "lainataan" vuorollaan oman lapsen käyttöön. Vanhimmat vaatteet on jo 1900-luvun alusta.
Joku suvun naisista pitää huolta vaatteista.
Ennen vaatteet tehtiin hyvästä puuvillasta ja se oli laadukasta, samoin pellavasta ja nähtiin vaivaa koristeluihin, pitseihin ja merkkauksiin.
Mallithan ovat pysyneet lähes samana esim. tyttöjen mekoissa tai joissakin kirkkotakeissa.
Kyllä me käytettiin, juurikin miehen vanhoja potkupukuja, semmoisia froteisia kasaripotkareita. Ne oli niin hauskoja 😀 vauvanvaatteet on vaan kehittynyt aika paljon tässä ajassa ja nuo vanhat vaatteet oli aika epäkäytännöllisiä. Ei ollut neppareita, vaan nauhoja ja nappeja. Potkupuvusta ei saanut haaraosaa erikseen auki vaan vaipanvaihdossa piti riisua kaikki pois. Siksi käyttö jäi lopulta aika vähälle, vaikka ne vanhat vaatteet oli symppiksiä.
Minä luulen, että ongelma on siinä, että nuo vaatteet on ns. anopilta tulleita. Poikaasi ei vauvan pukeutumisasiat kiinnosta ja miniä ei halua/arvosta miehen suvusta tulevia käytettyjä vaatteita (hänelle niillä ei ole tunnearvoa).
Kannattaa muistaa, että vauvamuistot ovat aina äidin itsensä muistoja. Lapsi ei niitä aikoja muista, joten siksi lähtökohtaisesti ihmisillä ei ole intoa omistaa laatikoittain vanhoja vauvanvaatteitaan tai pukea niitä omalle lapselleen.
Nyt alkaa olla ysärin lapset vauvanhankintaiässä ja vauvanvaatemuoti oli silloin aivan kauheaa. Se ei ole ollenkaan sama asia kuin että 20 vuotta sitten 70-luvun froteepotkarit tulivat muotiin, vaan ysärillä oli rumia pastelliröyhelövaatteita.
Lisäksi vauvanvaatteet ovat tosiaan kehittyneet aika tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä loukkantua siitä, jos vanhemmat eivät halua pukea lastaan omiin vanhoihin vaatteisiin. Lapseen liittyy niin paljon odotuksia, että ne vaatteet ym. on ajateltu jo raskausaikana, ja jos ne vanhat vaatteet poikkeaa yhtään ajatuksista, ne voi jäädä käyttämättä.
Suosittelen vauvakuvia samoissa vaatteissa! Se voisi olla hauska lisä, jos löytyy kuvia vanhemmista samoissa vaatteissa.
Näin kaikki voi saada hiukan toivomaansa.
Anteeksi mutta mua alkoi naurattamaan vallan mahottomasti tuo että lapseen liittyy odotuksia ja vaatteet on aateltu jo odotusaikana! Apua, mulla ei tullut mieleenkään miettiä valmiiksi jotain kuteita raskaana ollessa eikä mulla ollut sen kummempia odotuksia. Ja jos mun mies olisi fundeerannut odotusaikana mitä muksulle sitten puetaan päälle niin olisin ollut huolissani, äääk.
Vierailija kirjoitti:
Iät ja ajat, ainakin "paremmissa piireissä" on säästetty lasten vaatteita ja leluja seuraaville sukupolvelle ja niitä myös käytetään.
Nehän ovat aarteita ja niihin sisältyy aina jokin tarina ja tunneside sukupolvien ketjuun ja ne saavat erityisen arvostuksen.
Ja esim ainahan kuninkaaliset vauvat esitellään ensimmäisen kerran julkisuudessa suvun perinne koltuissa ja vaatteissa.
Esim. Ruotsin prinsessa Estellällä oli päällään äitinsä vauvana käyttämä neuletakki, joka oli kuningatar Silvian äidin neuloma tyttärentyttärelleen. Ja nyt tämän päivän pienet prinsessat ja prinssit, käyttävät suvun perintönä kulkevia lastenvaatteita ja leluja ja kuvia jaetaan julkisuuteen.
Heidän työtään on edustaminen, jo ensimmäisestä kuvasta lähtien. Siihen kuvaan luonnollisesti pannaan positiivista huomiota herättävä perintövaate, mutta arkielämänsä nämäkin lapset vetävät samanlaisissa, ehkä vähän kalliimmissa, mukavissa trikoovaatteissa kuin muutkin vauvat.
Heillä on myös puvustonhoitajat pitämässä huolen siitä, että vaatteet kestävät säilytyksen. Puklutahroilla on ikävä taipumus tulla näkyviin vasta säilytyksessä, kuminauhat kuolettuvat, ellei niitä välillä kastele jne. Se on ihan eri asia kuin kaivaa joku pölyinen muovipussi 30 vuoden jälkeen kaapinperältä.
Mieheni 50-l. loppupuolelta käyttämiä vaatteita löytyi joitain kappaleita. Poikani käyttivät niitä maalaustouhuissa ja ne poltettiin. Jokin paita säästyi ja annoin sen miniälle. En ole nähnyt sitä sen jälkeen. Muutoin miniä laittaa ostamiani uusia käyttövaatteita lapsille kyllä.
Sain suvulta sekä uusia että käytettyjä lastenvaatteita. Ne menevät pojanpojalle "huonoiksi" vaatteiksi, jos ovat tallessa. Ehkä olisin säilönyt enemmänkin, jos olisi tiennyt pääseväni mummoksi jo näinkin varhain. Miniä ei välttämättä kaipaa vanhoja vaatteita yhtään enempää!
Miksi ihmeessä ei voisi käyttää? Toki, jos vaatteissa on jokin niin paha vika ettei niitä voi käyttää, niin sitten en pukisi niitä vauvalle, olivat ne uusia tai vanhoja.
Ja veli ei saanut suutansa auki, koska...?