Huomioidaanko venäläinen tutkinto Suomessa?
Olen ehkä aikeissa hankkia koulutukseni Venäjällä mutta haluan tietää miten siihen suhtaudutaan Suomessa jos aikoo tänne töihin.
Kommentit (7)
Kyllä huomioidaan, mä sain uimakandin papereilla insinöörin töitä.
Akkreditoidun venäläisen koulun tutkinnot hyväksytään. Mutta Venäjällä on myös akkreditoinattomis kouluja, niiden kohdalla ei ole mitäänttakeita mistään.
Joillain aloilla pää Sumeen tullessa suorittaa muutaman viikon/kuukauden kurssi esim suomalaisesta lainasäädännöstä, hallinnostaja byrokratiasta, vastuualueiden jaosta jne. Tämä esim hoitoalalla ja juristeille.
Riippuu kovasti ammatista / koulutuksestasi, Suomessa on joukko ns säänneltyjä ammatteja. Säännellyllä ammatilla tarkoitetaan tehtävää, johon on lainsäädännössä asetettuna kelpoisuusvaatimuksena tietty tutkinto tai tietyt opinnot. Säänneltyihin ammatteihin kuuluu sekä julkisen sektorin virkoja ja tehtäviä että ammatteja, joihin vaaditaan ammatinharjoittamisoikeus.- Tästä oikeudesta (vastaavuudesta) päättää mm. Opetushalllitus, Valvira, Asianajoliitto Jhtt- lautakunta ja niin edelleen. jotta voi saada myönteisen päätöksen ts että koulutuses / ammattisi tunnustettaisiin niin sinun tulee toimittaa mm. edellä mainituista tahoista jollekulle hakemus asiasta. Liäsksi sinun tulee osoittaa mahd. ammattitaitosi erillisillä kokeilla/ testeillä.
Katso tarkemmin esimerkiksi seuraavan linkin takaa: http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/tutkintojen_tunnustaminen/opetushallituksen_paatokset
Onnea tuleviin opintoihin Venäjällä tai mihin nyt päädytkin opiskelemaan!
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:33"]
Kyllä huomioidaan, mä sain uimakandin papereilla insinöörin töitä.
[/quote] Somalialaiset ovat saaneet Suomesta paikan lentäjinä näkymättömin paperein, paperit jäivät kotimaahan. Ja siellä ne hornetit liitelee erittäin taitavien pilottien ohjaamina.
Kyllä valelääkärin ja valehoitajan tutkinnot varsinkin ovat erittäin päteviä.
Kun tulet Venäjältä voit toimia yksityisyrittelijänä!
Kyllä hyväksytään. Muuten Putin suuttuu.